Pleegzorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:34

noordje schreef:
Pauline, daar moet je zeker over nadenken.
Vrienden van ons hebben zolang wij ze al kennen ,altijd pleegkinderen gehad.
Zij kregen vaak ook de moeilijkste omdat zij erg goed waren in het op het rechte pad krijgen van deze kinderen.
Maar het heeft heel veel impact gehad op hun eigen (4) kinderen.
Die zijn nu het huis uit en hebben dus verteld hoe moeilijk zij het hebben gevonden.

2 andere vriendenstellen hebben ook alleen weekendopvang gedaan. Maar het is best pittig.

Dit is zo lastig inderdaad. Het is van tevoren niet te bepalen hoe je eigen kinderen het gaat ervaren. Het kan inderdaadgaan zoals bovenstaand, maar ik ken dan weer iemand die met veel pleegbroers en zussen is opgegroeid en dit juist een verrijking vond van haar opvoeding. Zij heeft het altijd heel fijn ervaren.

Maar... dat weet je dus niet van tevoren. En een pleegkind in huis halen doe je ook niet even op proef...

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:48

AmyJamess

Re: Pleegzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:25

Ik heb bijna 5 jaar in een netwerkpleeggezin gezeten (netwerk pleeggezin houdt ik dat het gezin waar je in komt dus al bekenden zijn. Kan familie maar ook kennissen bijvoorbeeld.)
Ik kwam bij mijn oom en tante, in het begin was het allemaal heel erg wennen ook voor mijn neefje en nichtje. Uit eindelijk zijn we heel hecht met elkaar geworden.
Ik was heel blij dat ik bij hun terecht kon.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:36

AmyJamess schreef:
Ik heb bijna 5 jaar in een netwerkpleeggezin gezeten (netwerk pleeggezin houdt ik dat het gezin waar je in komt dus al bekenden zijn. Kan familie maar ook kennissen bijvoorbeeld.)
Ik kwam bij mijn oom en tante, in het begin was het allemaal heel erg wennen ook voor mijn neefje en nichtje. Uit eindelijk zijn we heel hecht met elkaar geworden.
Ik was heel blij dat ik bij hun terecht kon.

Dat is toch fijner voor een kind dat ze bij eigen familie terecht kunnen

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 00:10

Ik ben zelf vanaf mijn 8ste in een pleeggezin geplaatst. Eerst crisis en daarna hebben die pleegouders aan mij gevraagd of ik permanent bij hun wilde wonen. Dat wilde ik.
Helaas na 4jaar ben ik overgeplaatst naar een ander pleeggezin. Die pleegouders konden geen eigen kinderen krijgen en daarom waren ze een pleeggezin geworden met de intentie toch een soort van eigen kind te hebben en die op te kunnen voeden.

Wat veel (nieuwe) pleegouders vergeten is dat het kind niet voor niets uit huis geplaatst is en vaak een rugzakje met zich meedraagt. Bij mij uitte dat bijvoorbeeld in een hechtingsstoornis. Ik bond mij eerst teveel aan mijn pleegouders. Ik was erg jong en wilde graag een vader en een moeder hebben. Vooral een vader die ik nooit had kunnen hebben. Hierdoor probeerden mijn pleegouders mij erg te verwennen maar dat stootte mij juist af.

Helaas ben ik toen niet erg fijn gedrag gaan vertonen naar ze en konden ze mij niet meer aan. Ik ben toen op mijn 12de onhandelbaar verklaard.
Daarna naar een christelijk pleeggezin gegaan waar ik zo erg gepest werd door mijn nieuwe klasgenoten en pleegbroertje dat ik als ik thuis kwam alleen maar depressief op mijn kamer zat.
Na anderhalf jaar ben ik naar een gezinshuis gegaan waar ze ook therapie met paarden deden. Die mensen gaven mij de ruimte en ik kon heerlijk met de paarden aanklooien. Heb mij toen nog nooit zo goed gevoeld.

Ik denk dat veel mensen die pleegouder willen worden het te makkelijk opvatten. "Laten we een kind in huis nemen en die een goede toekomst geven. Laten we het proberen te vergeten wat er allemaal in het verleden gebeurd is en laten we er een leuke tijd van maken". Maar dat gaat niet zomaar. Zodra je in het pleeggezin komt begint het hele verwerkingsproces eigenlijk. Bij ieder kind is dat weer anders maar ik vind dat aankomende pleegouders zich erg moeten verdiepen hierin.

Je kan niet zomaar een kind in huis nemen en het "even" opvoeden en laten voelen alsof jij zijn/haar nieuwe ouder bent. Je kan ook nooit zijn/haar biologische ouders vervangen. Er zal altijd een soort van barrière blijven. En dat is best lastig voor sommige mensen. Vooral als je je teveel aan je pleegkind gaat binden.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 09:14

Ik lees nu heel veel over hechtingsstoornis, en blijkbaar gaan kinderen zich daardoor gigantisch “slecht” gedragen? Ik heb ook een hechtingsstoornis (ik ben ook pleegkind), maar ik heb dat nooit gehad. Misschien komt het ook door de pleegouders die ik heb :=
Ik was er altijd eentje die wegliep. Gingen we naar de winkel toe, dan was ik zo verdwenen. Dat had met die hechtingsstoornis te maken. Ik heb nog steeds last van die stoornis, maar nu meer op een andere manier. Ik hecht me vaak of veel te veel of te weinig aan mensen. Er zit geen tussenin bij mij. Ik los ook nog steeds heel veel problemen in mijn eentje op. In mijn biologische gezin moest ik dat ook. Dat is nooit weggegaan. Gelukkig ben ik wel zover dat ik weet dat ik hulp kan vragen aan mensen als het moet. Dat deed ik eerst ook niet. Ik zonder mezelf ook nog steeds heel veel af van het sociale leven. Ik ga alleen naar school. Verder ga ik niet uit. Alleen soms als vrienden naar een pretpark gaan ofzo, dan ga ik ook mee. Maar ik zit het overgrote deel van de dag alleen boven in mijn kamer. Dat vind ik heerlijk. Lekker alleen. Sociaal zijn is nooit een sterke kant van mij geweest, dus dan doe ik het ook liever niet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:20

Bij de Monitor op NPO is er een aflevering over pleegzorg.
Is terug te kijken op npostart.nl :)