Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:02

Boras schreef:
De realiteit is natuurlijk dat je, helemaal alleen in een verlaten gebied, een zeker risico neemt.
Dat ontkennen heeft geen zin.
Je hoeft maar 1 gestoorde tegen te komen. En gestoorden en engerds lopen vrij rond. We worden er regelmatig door opgeschrikt. De cijfers over seksueel geweld liegen er niet om.
Kom je er toevallig 1 tegen, dan ben je in je eentje in de regel een aantrekkelijk, want makkelijk slachtoffer. Kwestie van op de verkeerde plek op de verkeerde tijd.

Dus nee, ik zou niet verbaasd zijn als ik zou worden aangesproken op het gevaar. Als me iets zou overkomen, dan zou dat niet als een donderslag bij heldere hemel zijn. Dat zou naïef zijn.

Het is een kwestie van het risico erkennen en een afweging maken.
Dat moet ieder voor zich doen.

Ik zit meer aan de voorzichtige kant. Ik wandel graag en zou graag onbekommerd alleen in een natuurgebied gaan lopen. Maar dat voelt voor mij niet prettig. Helaas.

Gok zomaar dat de meeste vormen van seksueel geweld niet plaats vinden bij alleen lopende mensen in een natuurgebied. Heel veel vind plaats in huiselijke sfeer, op de werkvloer en door bekenden. Niemand die je daarvoor waarschuwt?!

Gestoorden kun je ook overal tegenkomen daar hoef je de natuur niet voor in. Sterker nog in de stad met meer mensen is het risico groter.

Risico's op om het verkeerde moment op de verkeerde plek te zijn loop je altijd en overal. Maar zal het alleen de natuur in gaan niet als hoogste risico kwalificeren.

Anoniem

Re: Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:04

Die angst heb ik eigenlijk ( gelukkig!) nooit zo gevoeld. Zowel te paard als met hond.
Of alleen.
Wel in bepaalde wijken van bepaalde steden in de metro trouwens, hahah

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:24

Ja ik ook! Zoals ik hierboven schreef, ging ik graag bij volle maan het bos in. Echter vindt mijn man dat geen leuk idee. Maar ik dacht dan "alé, wie gaat nu hier in het bos in de donker liggen wachten op mij ?".

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:52

Ik heb vaak nachtdienst en wij moeten dan regelmatig mensen gaan zoeken in parken/ natuurgebieden of bossen en soms wil je echt niet weten wie je daar tegenkomt... :+

Via het werk weet ik hier in de buurt (lees 2 straten verwijderd van een natuurgebied met veel bosjes en kleine paden) ook wat veroordeelde verkrachters, geweldenaren en junkies wonen... Als ik die in het donker of in het bos tegenkom dan let ik wel wat beter op :D ...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:56

maximuss schreef:
Ik heb vaak nachtdienst en wij moeten dan regelmatig mensen gaan zoeken in parken/ natuurgebieden of bossen en soms wil je echt niet weten wie je daar tegenkomt... :+

Via het werk weet ik hier in de buurt (lees 2 straten verwijderd van een natuurgebied met veel bosjes en kleine paden) ook wat veroordeelde verkrachters, geweldenaren en junkies wonen... Als ik die in het donker of in het bos tegenkom dan let ik wel wat beter op :D ...

Brrrr, echt?
Dan heeft manlief mss toch een punt >;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 08:59

Lukasje schreef:
Ja ik ook! Zoals ik hierboven schreef, ging ik graag bij volle maan het bos in. Echter vindt mijn man dat geen leuk idee. Maar ik dacht dan "alé, wie gaat nu hier in het bos in de donker liggen wachten op mij ?".

Dat doe ik dan weer niet, maar vooral omdat het hier verboden is om je na zonsondergang in het bos te begeven :P

Edit: het bericht van Maximuss had ik niet moeten lezen :')
Zo liep ik ook altijd onbevangen door een natuurpark in Den Bosch, tot manlief vertelde dat er al heel wat was gebeurd. Junks, aanranders, overvallen etc.
Toen durfde ik opeens ook niet meer, terwijl ik voorheen geen enkele moeite had om daar in het donker te wandelen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:16

Cayenne schreef:
Lukasje schreef:

Dat doe ik dan weer niet, maar vooral omdat het hier verboden is om je na zonsondergang in het bos te begeven :P

Edit: het bericht van Maximuss had ik niet moeten lezen :')
Zo liep ik ook altijd onbevangen door een natuurpark in Den Bosch, tot manlief vertelde dat er al heel wat was gebeurd. Junks, aanranders, overvallen etc.
Toen durfde ik opeens ook niet meer, terwijl ik voorheen geen enkele moeite had om daar in het donker te wandelen.

En in gebieden bij drukke omgevingen snap ik dat dan ook wel weer. Ik heb zelf ook wel bossen waar ik 's avonds niet zou willen komen maar ook genoeg gebieden hier waar ik rustig 's avonds zou kunnen wandelen, juist omdat iedereen daar even hard zou schrikken als je iemand tegen komt. Daar loop je ook niet even heen omdat het vanuit de bebouwde kom te ver lopen is. Dan haakt een grote groep rondhangers of kwaadwillende af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:33

Ik gebruik endomondo wanneer ik met paard op pad ga. Ik vind het handig om mijn eigen rij-tijd in de gaten te houden, de afstand en snelheid (voor zover dat accuraat is). Tegelijk is het ook mijn "hulp" voor mocht er wat gebeuren. Niemand uit mijn directe omgeving kent ook maar iets van de paadjes en baantjes waar ik te paard ga. De enige uitzondering is mijn stalbaas of wat kennissen die zelf rijden, en da's dan nog alleen maar de regio rond het winterpension. In de zomer staan mijn paarden op verschillende weides, dus verschillende routes en omgevingen. Ik krijg dat nooit uitgelegd. Dan is een melding via een app met je coördinaten of kaartje wel zo handig.

Ook voor eventuele nooddiensten als die verwittigd moeten worden. Je hebt een 100-centrale niet met "aan de boerderij het middelste zandpaadje, niet het grindpad, daarna aan die dode boom rechts, volg de sloot 1km en dan tussen de maïs weer links en direct hoekje om de koeienweide met die ingezakte stal rechtuit".

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:48

wat de hulpdiensten betreft: overlaatst een ziekenwagen nodig gehad voor iemand. Ik kreeg tijdens het gesprek de vraag of ik een smartphone had. ik zou een sms krijgen met een link en als ik daar op drukte kon de helicopter mijn locatie zien en zou die daarheen komen...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:55

@ ashkerlon: da's mogelijk maar om nu voor elke verstuikte enkel of voor elk gebroken been de helikopter in te zetten omdat die de patiënt wel kan lokaliseren is imo ook overkill... Natuurgebieden en bossen degelijk in kaart brengen en goede oriëntatiepunten aanbrengen is een betere oplossing (niet iedereen heeft een smartphone).

In het slechtste geval laten we hier de heli met infraroodcamera komen maar dat kost tijd en die is er soms niet... En dat is duur

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 00:06

twas uiteindelijk ook gewoon de ambulance die ter plaatse kwam hoor :) kdenk dat die ook gps heeft... maar omdat de lokatie nogal in het buitengebied lag, was de kans dat de helicopter eerder zou zijn reëel, dus die is ook uitgevlogen. Is zelfs nog komen over vliegen.
Ik bedoel gewoon dat het ivm de hulpdiensten niet echt noodzakelijk is om een locatie te delen met iemand. je krijgt ter plaatse en op het moment zelf een link die je helpt.
Wat betreft niet iedereen heeft een smartphone: Dit is een topic waar men een app zoekt, dus een smartphone heeft.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 00:29

Men zoekt een app waarmee een derde op de hoogte gebracht kan worden/ blijven in situaties waarbij je zelf niet in staat bent om je positie door te geven...
Dan heb je twee situaties: je blijft te lang weg en men is ongerust en wil weten waar je bent of je bent niet bij kennis om zelf te communiceren en mensen die je vinden moeten jouw positie kunnen doorgeven om hulp te krijgen.
Bij de 2de optie: als je bewusteloos op een pad ligt en oma en opa passeren en die hebben zo'n simpele bejaarden mobiel (geen 4g, navigatie, bluetooth, enz), dan ga je heel blij zijn met fysieke oriëntatiepunten die zij ook kunnen gebruiken...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 00:57

mijn excuses, ik wist niet dat er persé iemand bewusteloos moest zijn.

zo'n app was in ieder geval wel handig geweest op wedstrijd laatst... was gestrand met paard op 12km van de start, deze stond mank. Groom moest me dus weten te vinden. Dan was zo'n app best gemakkelijk geweest. sindsdien deel ik locatie via google maps, kan je meteen ook route laten uitstippelen.

Stirrup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 01:02

Wat handig die whatsapp functie, wist helemaal niet dat dat kon joh. Ik loop 's avonds altijd van werk naar huis, zo'n 10 minuten van die route is op een donker pad wat ik soms best wel griezelig vind. Je weet het maar nooit, en dan kan ik bij wijze van nog zo groot en vel en sterk zijn, als er één of andere bewapende malloot je aanvalt doet dat hoe dan ook zeer. :')

Denk dat het voor je familie toch wel geruststellend werkt als ze indien nodig de mogelijkheid hebben om te kijken waar je je bevind.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:44

Goh nooit over nagedacht om een app aan te zetten. Ik loop dan wel met mijn twee honden da's toch anders misschien.
Ik ga bijvoorbeeld ook gerust op vakantie hardlopen in mijn eentje...

Weet dat whatsapp die functie heeft, maar heb het nog nooit gebruikt.