Toeteren, fluiten en aanspreken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:14

Palmera schreef:
Ik word nooit aangesproken met "TSJK TSJK meisje".

Degene die dat wel zou doen krijgt een wuivend handje te zien en "dag jongetje" te horen.

Ja alleen zijn die jongens, mannen die dat doen jonger dan jij en ouder dan TS (niet flauw bedoelt, maar TS is 17 ongeveer en jij bent 36 volgens je profiel, dat scheelt aanzienlijk denk ik?) . Denk je niet dat dat de verhoudingen een beetje verschuift.

Of kun je je daar niks bij voorstellen?

Als een jongetje van 20 dat tegen mij doet interesseert t mij geen reet, maar een meisje van 17 wel misschien.
Echter, als een grote kerel van een jaar of 28 dat doet, vind ik het ook niet heel relaxed en ik weet niet of een bijdehante opmerking terug maken dan altijd zo verstandig is..

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:17

Palmera schreef:
Ik vertik het om angst te hebben omdat iemand, voor mijn part want ik ben nog nooit zo aangesproken, me aanspreekt met "geil mokkel".
Dat vind ik niet fatsoenlijk meer, dat geef ik eerlijk toe. Maar eerlijk? Die krijgt een vernietigende blik en word verder genegeerd.
Als ik daar angst om moet krijgen is mijn leven voorbij. Ik geloof nog steeds in het goede in de man. :j

Edit: val nou niet met zijn allen op die 9 van de tien. Het zijn geen officiele cijfers. ;)

Ik begrijp uw punt zeker wel. Het is ook goed dat u geen angst heb. Maar ik begrijp mensen die angst hebben wel heel goed. Niet iedereen is blijkbaar uitgerust met uw zelfvertrouwen. Fijn voor u, maar het helpt de anderen weinig.

Ik onderschrijf het standpunt van Cer ook volledig.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:18

Tja, ik weiger me te laten wegzetten als angstig als ik achtervolgd worden met niemand anders in de buurt niet apprecieer. Sorry, maar dat wordt gewoon te gek. Dan word ik fanatiek.

En je reageerde op mij, niet op de titel. Ik had het over achtervolgen en geen nee accepteren en dat dat niet past in de 21ste eeuw.

En zoals ik zei: ook mannen hebben leervermogen. Hij heeft geleerd met zijn scooter te rijden en hij heeft geleerd Nederlands te praten. Dat is allemaal een heel stukje moeilijker dan uit 50 aanvaringen waarbij vrouwen aangaven zijn aandacht niet fijn te vinden te deduceren dat dat niet de gepaste manier is om iemand in je bed te krijgen.

Je kan dat goedpraten zoveel je wil, maar het is basale conditionering die je met je hond en je paard ook verwacht. Als ze daar niet uit leren, is dat een keuze, niet omdat ze 'echt niet beter weten'.

En je gaat me niet wijsmaken dat het voor al die mannen die al opdringerig geweest zijn de eerste keer was dat ze dat deden... het zijn geen planten, ze kunnen leren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:20

Cer schreef:
Palmera schreef:
Ik word nooit aangesproken met "TSJK TSJK meisje".

Degene die dat wel zou doen krijgt een wuivend handje te zien en "dag jongetje" te horen.

Ja alleen zijn die jongens, mannen die dat doen jonger dan jij en ouder dan TS (niet flauw bedoelt, maar TS is 17 ongeveer en jij bent 36 volgens je profiel, dat scheelt aanzienlijk denk ik?) . Denk je niet dat dat de verhoudingen een beetje verschuift.

Of kun je je daar niks bij voorstellen?

Als een jongetje van 20 dat tegen mij doet interesseert t mij geen reet, maar een meisje van 17 wel misschien.
Echter, als een grote kerel van een jaar of 28 dat doet, vind ik het ook niet heel relaxed en ik weet niet of een bijdehante opmerking terug maken dan altijd zo verstandig is..

Feit is dat ik ook die leeftijd heb gehad. En ik me ook toen niet uit het veld liet slaan. Ik was toen iets minder gebekt dan nu, dus koos ik wat vaker voor de vernietigende blik en het negeren.
En ter info: ik krijg de opmerkingen echt van 16-80 jarigen. De jongeren zijn wat baldadiger, maar kunnen ook veel bijdehantere opmerkingen terug hebben. En die oudere mannen zijn nog echt charmant van de oude stempel. En worden zielsgelukkig van een glimlach en een bedankje. :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:27

SinneJ schreef:
Tja, ik weiger me te laten wegzetten als angstig als ik achtervolgd worden met niemand anders in de buurt niet apprecieer. Sorry, maar dat wordt gewoon te gek. Dan word ik fanatiek.

En je reageerde op mij, niet op de titel. Ik had het over achtervolgen en geen nee accepteren en dat dat niet past in de 21ste eeuw.

En zoals ik zei: ook mannen hebben leervermogen. Hij heeft geleerd met zijn scooter te rijden en hij heeft geleerd Nederlands te praten. Dat is allemaal een heel stukje moeilijker dan uit 50 aanvaringen waarbij vrouwen aangaven zijn aandacht niet fijn te vinden te deduceren dat dat niet de gepaste manier is om iemand in je bed te krijgen.

Je kan dat goedpraten zoveel je wil, maar het is basale conditionering die je met je hond en je paard ook verwacht. Als ze daar niet uit leren, is dat een keuze, niet omdat ze 'echt niet beter weten'.

En je gaat me niet wijsmaken dat het voor al die mannen die al opdringerig geweest zijn de eerste keer was dat ze dat deden... het zijn geen planten, ze kunnen leren.

Wow, wow en nog eens wow. Om te beginnen hebben wij geen privégesprek, dit is een openbaar topic.
Mijn opmerking over die eeuw waarin vrouwen steeds angstiger worden is niet op alleen op jou van toepassing. Of is het soms ook alleen maar jouw eeuw?

Verder staat jouw bericht vol met aannames. Wie zegt dat al die mannen een vrouw in bed willen krijgen? Wie zegt dat het niet de eerste keer is dat ze een ongepaste opmerking maken. Dát zeg jij! En waar komen die aannames vandaan? Zou het angst zijn?

Ik ben heel blij dat ik niet zo op de wereld sta. :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:28

Palmera schreef:
[ En die oudere mannen zijn nog echt charmant van de oude stempel. En worden zielsgelukkig van een glimlach en een bedankje. :)

Ik denk toch dat u spreekt vanuit uw ervaring op La Palma. Dat is hier ver te zoeken. Ouderen durven geen'charmante ' opmerking te maken, omdat ze dan als ouwe viezerik worden aangezien. De affaire Dutroux e.a. zal daar in België iets voor tussen zitten. En de jongere kunnen geen maat houden.
Als hier een vrouw iets terug durft te zeggen, wordt ze voor pot of prutsmuts uitgescholden.
Ik geef grif toe dat men in de zuiderse landen nog een stuk hoffelijker is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:33

Ik woon nog geen 10 jaar op La Palma. Ik heb dus gewoon het grootste deel van mijn leven in NL gewoond.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:36

Djilna schreef:
Als je nagaat dat 1 op de 3 vrouwen in haar leven te maken krijgt met aanranding of zelfs verkrachting geloof ik niet zo meer in 'het goede' van de gemiddelde man. Maar misschien moet ik ook naar La Palma ;)

En nee ik vind niet elke aanroep of gefluit aanstootgevend. Maar soms voel je gewoon dat je maar een verkeerd woord of verkeerde blik terug hoeft te geven of het slaat om in uitschelden ed. Dan ben je ineens arrogant of een bitch..
Dat iemand je voorbij rijdt en daarna omdraait om je te volgen is niet bepaald een fijn idee. Dus snap TS heel goed.
Misschien moet je wat beter onderzoek doen en met kloppende feiten komen :)

Daarnaast, als we dan toch gaan strooien met feiten: Wat denk je van de verkrachtingen in bijv. gevangenissen? Of een penitentiaire inrichting? Die cijfers zijn nog veel schokkender en hebben dan ook zer veel invloed op de algemene statistieken.

Hier wat feiten:

Vrouwen:

Hetero:

- UK: 5% (1 op 20).
- USA 20% (1 op 5).

Gay:

- UK: 11% (1 op 10).
- USA 43% (bijna 1 op 2).

Mannen:

Hetero:

- UK: 4,8% (1 op 21).
- USA 9% (1 op 10).

Gay:

- UK: 3% (1 op 33).

Dus, nogmaals, voordat je met zulke uitspraken komt: Know your facts.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:42

Palmera schreef:
Ik woon nog geen 10 jaar op La Palma. Ik heb dus gewoon het grootste deel van mijn leven in NL gewoond.

Ik geef toe, als men de Nederlandse mentaliteit aankan, zult u de bezwaren die hier gemaakt worden, moeilijk kunnen begrijpen. Geen verwijt, maar u gaat alleen uit van uw perceptie en bent blijkbaar niet in staat zich te kunnen inleven in iemand die zich niet zo 'sterk' voelt. En Daar gaat het uiteindelijk om: Het gedrag van mannen moet van dien aard zijn dat vrouwen met een gerust hart over straat kunnen lopen. Daar kan men toch kort over zijn ?
Ik begrijp u voortdurende weerwoord niet? Wijs blij dat u tot nu toe niets angst-aanjagends is overkomen, en probeer te begrijpen dat andere mensen wel angst hebben, simpel?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:45

Ik hoef hier geen onderzoek naar te doen hoor. Heb betere dingen te doen. Ik roep in deze alleen maar wat ik al jaren op het nieuws langs hoor/zie komen. Maar ik heb het niet alleen over verkrachtingen, ook aanrandingen. Jouw cijfers gaan over daadwerkelijke verkrachtingen.

Edit: Ik realiseer me dat dat echt nog wat erger is dan aangefloten of aangeroepen worden. Alleen snap ik dus wel de ongemakkelijkheid die het bij veel vrouwen oproept. Wat wil die persoon?!
Zeker als ze ook nog eens omslaan en je gaan uitschelden als je niet of 'verkeerd' reageert.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 29-05-18 16:48, in het totaal 2 keer bewerkt

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:45

Ailill schreef:
Djilna schreef:
Als je nagaat dat 1 op de 3 vrouwen in haar leven te maken krijgt met aanranding of zelfs verkrachting geloof ik niet zo meer in 'het goede' van de gemiddelde man. Maar misschien moet ik ook naar La Palma ;)

En nee ik vind niet elke aanroep of gefluit aanstootgevend. Maar soms voel je gewoon dat je maar een verkeerd woord of verkeerde blik terug hoeft te geven of het slaat om in uitschelden ed. Dan ben je ineens arrogant of een bitch..
Dat iemand je voorbij rijdt en daarna omdraait om je te volgen is niet bepaald een fijn idee. Dus snap TS heel goed.

Daarnaast, als we dan toch gaan strooien met feiten: Wat denk je van de verkrachtingen in bijv. gevangenissen? Of een penitentiaire inrichting? Die cijfers zijn nog veel schokkender en hebben dan ook zer veel invloed op de algemene statistieken.

Hier wat feiten:

Vrouwen:

Hetero:

- USA 20% (1 op 5).

Gay:

Mannen:

Hetero:

- USA 9% (1 op 10).

Gay:

Sorry maar deze opmerking slaat noch kant noch wal. Topic gaat over het dagelijks leven niet over gevangenissen.
En je feiten gaan niet eens over Nederland maar de USA en UK waar de cultuur ook weer anders is dan hier.
En misschien klopt het 1 op de 3 vrouwen niet, maar het neemt niet weg dat er iets mis is met de maatschappij waarin veel vrouwen zich angstig voelen naar mannen toe.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:47

Kadankovitch schreef:
Palmera schreef:

Ik geef toe, als men de Nederlandse mentaliteit aankan, zult u de bezwaren die hier gemaakt worden, moeilijk kunnen begrijpen. Geen verwijt, maar u gaat alleen uit van uw perceptie en bent blijkbaar niet in staat zich te kunnen inleven in iemand die zich niet zo 'sterk' voelt. En Daar gaat het uiteindelijk om: Het gedrag van mannen moet van dien aard zijn dat vrouwen met een gerust hart over straat kunnen lopen. Daar kan men toch kort over zijn ?
Ik begrijp u voortdurende weerwoord niet? Wijs blij dat u tot nu toe niets angst-aanjagends is overkomen, en probeer te begrijpen dat andere mensen wel angst hebben, simpel?
Tja, of vrouwen moeten weerbaar genoeg zijn en voor henzelf opkomen. . . iets met emancipatie.

En ja ik draaf hier nu gigantisch door, je kunt dit ook gerust met en berg zout nemen. Maar het mes snijdt wel aan twee kanten, alles op de man afschuiven vind ik persoonlijk behoorlijk zwak en daarnaast oneerlijk.

Overigens reageert LP wel degelijk inhoudelijk, sterker nog, komt zelf smet reflectie over de periode dat ze de leeftijd van TS had. Echter is zij - en meerderen met haar, het niet helemaal eens met de opinie binnen dit topic. Dit spreekt zij dan ook uit.

Zie mijn vorige post, ik vind het ook meer dan belachelijk en daarnaast ook volkomen onnodig om zulke ongefundeerde uitspraken te doen. Ze zetten de man, onterecht, kwaad weg. Lijkt me een zeer kwalijke zaak.

Nogmaals, ieder mens dient respect te hebben voor elkaar. Maar de maatschappij, samenleving, normen en waarden veranderen meer en meer. Of dit goed is laat ik in het midden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:49

Palmera schreef:
Over achtervolgen: ook dat is me simpelweg nooit overkomen. Maar dat komt denk ik omdat ik dat kleine aantal kanslozen gewoon negeer en voor de rest vrolijk terugflirt.

Dit is niets anders dan victim blaming: je wordt achtervolgd en het is ook nog eens jouw schuld.

Er is een wereld van verschil tussen flirten en ongewenst en onbeschoft benaderd worden. Snap je dat nout niet? En dat is NOOIT de schuld van degene die het overkomt e, dat is het probleem, dat we slachtoffers ook nog eens wegzetten als domme, bange, onzekere, uitlokkende ganzen.
Laatst bijgewerkt door poes op 29-05-18 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:50

xU_Blinghx schreef:
Ailill schreef:

Hier wat feiten:

Vrouwen:

Hetero:

- USA 20% (1 op 5).

Gay:

Mannen:

Hetero:

- USA 9% (1 op 10).

Gay:

Sorry maar deze opmerking slaat noch kant noch wal. Topic gaat over het dagelijks leven niet over gevangenissen.
En je feiten gaan niet eens over Nederland maar de USA en UK waar de cultuur ook weer anders is dan hier.
En misschien klopt het 1 op de 3 vrouwen niet, maar het neemt niet weg dat er iets mis is met de maatschappij waarin veel vrouwen zich angstig voelen naar mannen toe.
Ik heb het ook niet over gevangenissen. Ik kan me indenken dat de cijfers, enkel o.b.v. die feiten, afwijkend zijn. Dit is dus niet de geldende norm. De bovenstaande cijfers zijn van 'gewone' burgers in die 2 landen. Nou die landen komen aardig overeen met Nederland hoor, no worries.

Ja er is inderdaad iets mis. En daar baal ik als man zijn gigantisch van. Als we dan iets willen veranderen, moet er naar beide partijen worden gekeken én, zeer belangrijk, o.b.v. juiste feiten en geen verhalen uit het nieuws.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:52

Djilna schreef:
Ik hoef hier geen onderzoek naar te doen hoor. Heb betere dingen te doen. Ik roep in deze alleen maar wat ik al jaren op het nieuws langs hoor/zie komen. Maar ik heb het niet alleen over verkrachtingen, ook aanrandingen. Jouw cijfers gaan over daadwerkelijke verkrachtingen.

Edit: Ik realiseer me dat dat echt nog wat erger is dan aangefloten of aangeroepen worden. Alleen snap ik dus wel de ongemakkelijkheid die het bij veel vrouwen oproept. Wat wil die persoon?!
Zeker als ze ook nog eens omslaan en je gaan uitschelden als je niet of 'verkeerd' reageert.
Nee hoor, die gaan over iedere vorm van seksuele intimidatie, van fluiten tot daadwerkelijk fysiek verkrachten. Wellicht eerst doorvragen voordat je conclusies gaat trekken?

En over een andere cultuur, ik heb zowel jaren in de UK als USA gewoond, heb daar ook veel familie wonen. Dus ik ken wel degelijk de cultuur.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:53

En uiteraard, de meeste mensen zijn onschuldig. Maar het is omdat er idd een kans is dat het niet onschuldig is, dat je angst ervaart. En yep, de één zal sneller angstig zijn dan de ander, en daar opmerkingen over maken à la 'dat doe je toch echt zelf' is gewoon een deel van het probleem. Als elke vent zich nu eens naar vrouwen gedroeg zoals hij verwacht dat andere mannen zich naar hun kleine zusje of dochter gedragen, was er niets aan de hand e.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:54

Ik steek het niet op alle mannen, enkel op diegenen die mijn 'nee' niet accepteren. En dat is volkomen terecht. Zo heeft ook de man die TS mee vroeg duidelijk eerste signalen genegeerd (dat kunnen we nog op onwetendheid steken), maar na haar eerste nee is hij nog eens verder gegaan ook.

Dat is niet goed te praten.

Wat zou jij dan op de vrouw willen steken Alilil? Want wij hebben geen probleem. We willen gewoon met de hond wandelen. Ik hoef niet elk uur een compliment en als ik zoekende ben, zal ik wel naar een discotheek gaan en daar mijn emancipatie aan het werk zetten.

Ik vind het juist afbreuk doen aan mijn emancipatie dat er vrouwen zijn die het ok vinden achtervolgd te worden als ze nee zeggen....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:55

poes schreef:
Palmera schreef:
Over achtervolgen: ook dat is me simpelweg nooit overkomen. Maar dat komt denk ik omdat ik dat kleine aantal kanslozen gewoon negeer en voor de rest vrolijk terugflirt.

Dit is niets anders dan victim blaming: je wordt achtervolgd en het is ook nog eens jouw schuld.

Er is een wereld van verschil van flirten en ongewenst en onbeschoft benaderd worden. Snap je dat nout niet? En dat is NOOIT de schuld van degene die het overkomt e, dat is het probleem, dat we slachtoffers ook nog eens wegzetten als domme, bange, onzekere, uitlokkende ganzen.
En wat nou als een deel van de slachtoffers zich daadwerkelijk als een stel domme, bange, onzekere, uitlokkende ganzen heeft gedragen? Zodra dat (terecht) benoemd wordt, springen sommigen hier er meteen bovenop alsof victim blaming iets verschrikkelijks zou zijn. Nee, dat is het niet, zolang wat er gezegd wordt maar klopt.
Dat pleit de werkelijke dader niet vrij, maar ontkennen dat gedrag van het slachtoffer ook maar iets aan een situatie kan beïnvloeden, is het andere uiterste.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:59

Ailill schreef:
Nee hoor, die gaan over iedere vorm van seksuele intimidatie, van fluiten tot daadwerkelijk fysiek verkrachten. Wellicht eerst doorvragen voordat je conclusies gaat trekken?

Ja dag! Jij zegt dat ik met foute feiten kom en vervolgens moet ik bij jou doorvragen als jij met onvolledige informatie komt? :') Jij hebt het in je tekst over verkrachtingen en komt dan met cijfers. Moet ik dan nog even voor de zekerheid gaan navragen waar die cijfers nou precies over gaan. Geef dan zelf gewoon meteen de volledige info.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:01

Er wordt hier letterlijk gezegd dat meisje achtervolgd wordt door haar eigen gedrag. Als jij daar achter staat prima, maar ik kan dat hier toch niet uit afleiden.

En zelfs als mensen zich dom/bang/uitlokkend gedragen. NEE is NEE en daar is nooit een verzachtende omstandigheid voor.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:01

SinneJ schreef:
Ik steek het niet op alle mannen, enkel op diegenen die mijn 'nee' niet accepteren. En dat is volkomen terecht. Zo heeft ook de man die TS mee vroeg duidelijk eerste signalen genegeerd (dat kunnen we nog op onwetendheid steken), maar na haar eerste nee is hij nog eens verder gegaan ook.

Dat is niet goed te praten.

Wat zou jij dan op de vrouw willen steken Alilil? Want wij hebben geen probleem. We willen gewoon met de hond wandelen. Ik hoef niet elk uur een compliment en als ik zoekende ben, zal ik wel naar een discotheek gaan en daar mijn emancipatie aan het werk zetten.

Ik vind het juist afbreuk doen aan mijn emancipatie dat er vrouwen zijn die het ok vinden achtervolgd te worden als ze nee zeggen....
Nou,ik las hier 1 op de 3 mannen en zaken over verkrachting. Iets met zaken uit z'n verband rukken, denk ik.

Uiteraard is het niet goed te praten, voor niemand!

Nou, wat ik deels bij de vrouwen weg zou willen leggen is om soms dus wat assertiever te worden. Tuurlijk kan dit niet binnen iedere setting, dat weet ik ook. Maar er zijn zeer zeker wel voorbeelden te benoemen. Daarnaast ben ik van mening dat iedereen, jong en oud, man en vrouw, zich beter moet kunnen verwoorden en meer beschermt moeten worden.

poes

Re: Toeteren, fluiten en aanspreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:02

Ik vind het van de gekke dat de oplossing ligt in 'eerst maar de vrouw assertiever maken'.

WTF.

Wat dacht je van: 'eerst maar eens mensen leren om zich met respect te gedragen?'

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:04

Djilna schreef:
Ailill schreef:

Ja dag! Jij zegt dat ik met foute feiten kom en vervolgens moet ik bij jou doorvragen als jij met onvolledige informatie komt? :') Jij hebt het in je tekst over verkrachtingen en komt dan met cijfers. Moet ik dan nog even voor de zekerheid gaan navragen waar die cijfers nou precies over gaan. Geef dan zelf gewoon meteen de volledige info.
Nee hoor, maar je roept 1 op de 3. Wat gewoon, onder geen enkele omstandigheid en/of geslacht van toepassing is. Daarnaast zet je mannen, onjuist, verkeerd weg. Lijken me beide kwalijke zaken.

Ik benoemde enkel dat het zou kunnen dat jij uitkomt op die cijfers o.b.v. gevangeniscijfers, ik had daarbij beter door moeten vragen.

Nogmaals, feit blijft, dat 1 op de 3 mannen verkeerd is. Heel erg verkeerd. Net als iedere vorm van intimidatie dan ook, indien ongewenst.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:05

poes schreef:
Ik vind het van de gekke dat de oplossing ligt in 'eerst maar de vrouw assertiever maken'.

WTF.

Wat dacht je van: 'eerst maar eens mensen leren om zich met respect te gedragen?'
Lezen blijft een kunst :')

Ik benoem verdorrie meermaals dat dit deels een oplossing is, niet dé gehele oplossing.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:08

Ik ben het wel eens met het feit dat het helpt als vrouwen mondiger worden, Ailill (excuses ik schreef je naam verkeerd eerder). Maar ik geloof wel dat je bv TS sneller mondiger krijgt door te zeggen: 'nee het is niet normaal dat hij je achtervolgt!' dan dat je zoals Palmera zegt dat je het gewoon weg moet lachen, want daarmee ontstaat het probleem juist.

Dus we zijn allemaal verantwoordelijk voor de situatie in de zin dat we allemaal de oplossing mee in de hand hebben, niet in de zin dat het de schuld is van iemand specifiek, want het is en blijft zo dat nee gewoon nee is. Dat is zo voor een porno-actrice en dat is zo voor de buurvrouw. Je respecteert elkaars grenzen en je probeert te leren wat anderen ongemakkelijk maakt. Het is nu toch al algemeen geweten dat veel vrouwen het niet fijn vinden aangesproken te worden als ze alleen op stap zijn. Je moet al echt je hoofd in het zand gestoken hebben om die memo te missen. Voor mij is dat dan moedwillig jezelf opdringen.