25, weer gaan studeren, of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 25, weer gaan studeren, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:59

Beide eisen dit regelmatig.
Misschien ligt het aan de opleiding.
Maar ze verwachten wel dat je je opdrachten kan koppelen aan de praktijk.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:24

Darkchrystal: heb je ook al eens gekeken naar de blended opleidingen dan? Daar heb je dus geen werkplek of ervaring voor nodig maar kun je naast een hele andere baan doen...
Zijn er niet in heel veel richtingen maar het bestaat dus wel!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:34

Lizzyy schreef:
Jibbel schreef:
Hier worden de colleges opgenomen en die kun je digitaal terug kijken. Verplichte werkgroepen zijn meestal in de avonduren. Studielast per vak is circa 16 uur per week (2-4 uur college, 2 uur werkgroep, overig zelfstudie), afhankelijk van hoeveel tijd je aan je opdrachten en het lezen van de literatuur besteed.

Hoe kan dat ook? Iemand die van de middelbare afkomt, heeft ook geen relevante werkplek, je gaat de opleiding volgen om uiteindelijk in het vakgebied aan de slag te kunnen toch? Opleidingen snijden zichzelf ook zo in hun vingers vind ik.

Deeltijd opleidingen zijn vooral op studenten gericht die al werkervaring hebben en hun kennis willen uitbreiden. Die hebben dus veelal wel al een werkplek. In mijn klas waren er wel mensen die nog geen ervaring hadden maar in de loop van het jaar (in het tweede jaar is het namelijk pas verplicht) wel ervaring opdeden en zo een relevante werkplek kregen

Ja, deeltijdopleidingen maken het mogelijk voor mensen met een baan om hun kennis uit te breiden of te verhogen, maar ook om zich om te scholen of om studenten 2 studies tegelijk te laten volgen. Daarom vind ik het dus echt onzin dat je relevante werkervaring moet hebben om een opleiding te mogen volgen, ik volg de opleiding om er uiteindelijk iets mee te kunnen. Gelukkig heb ik er niet mee te maken gehad, omdat er geen verschil zit in de voltijd opleiding en de deeltijd versie op de universiteiten waar ik me heb georiënteerd (is gewoon 4-6 jaar voor je bachelor, ipv 3 jaar). Maar wellicht maakt het verschil of je je opleiding volgt bij een hogeschool/ uni of bij instellingen zoals ncoi, schoevers oid die een bepaalde opleiding in deeltijd (dus meer duaal) aanbiedt.

DexCense

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:07

Fijn topic! Ik ben nu 24 en ik wil na 5 jaar werken ook een studie doen maar (liefst BBL).....
het financiële plaatje.. Ik woon samen en ik heb een eigen paard enz. Ik wil dat voor geen goud opgeven en ik wil ook niet op mijn vriend zijn geld leven.
Is het financieel te doen? een fulltime salaris zal het nooit worden.

Jibbel

Re: 25, weer gaan studeren, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:14

Financiële plaatje kan lastig zijn.. Ik ben nu 32 en kan gebruik maken van het leven lang leren krediet, tegen 0% rente. Daarmee kun je je collegegeld bekostigen. Nu ben ik niet afhankelijk hiervan om het te betalen, het is meer een handige investering en gratis geld zogezegd (iets met hogere rente op spaarrekening dan de rente om terug te moeten betalen).

Ik heb uiteindelijk wel besloten mijn paard te verkopen. Vooral vanwege de tijd, maar ook stukje praktische en financiële overweging.

Heb alleen geen idee wat je betaalt voor een BBL opleiding? Dat valt niet onder het standaard collegegeld toch?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:26

Mijn vriend is ook 25 en wist van ellende niet welke WO studie hij moest volgen, is de ene na de andere gestopt omdat hij twijfels had of het wel bij hem pastte.
Nu heeft hij gezegd de laatste trein te pakken en het af te moeten maken, hij gaat dus vanaf september weer naar school en heeft er meer vertrouwen in dan hij ooit in het verleden had.
Zal me benieuwen, maar verwacht dat het wel goed komt.
Ik ga in augustus/september starten met de BBL opleiding verpleegkundige toevallig, maar dat is dus Mbo.
En ik word deze week ook nog 25, dus wat is oud? Ik vind het jammer dat ik eerdere kansen niet heb aangenomen en vroeger mijn best niet heb gedaan, dat maakt de weg naar mijn persoonlijke succes een stuk langer.
Maar ik kan echt niet wachten om te beginnen en wil me tijdens de studie oriënteren of ik wil doorleren. :j

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:31

JustMe8484 schreef:
Anoniem schreef:
Hoe doen mensen dat die op latere leeftijd toch weer gaan studeren?
Deeltijd kan maar moet je meestal een relevante werkplek vinden ( hoe dan).
Voltijd kan maar stop je dan met werken?
En op de uni dan?
Voltijd icm met een baan ook niet te doen toch?

Ik volg een blended studie logopedie. Dit betekent dezelfde studielast, vakken en inhoud als de normale voltijd maat wij gaan 1 dag in de week naar school en hebben veel zelfstudie. Relevante werkplek is niet nodig. Fulltime werken is niet mogelijk. 3 dagen is eigenlijk de max als je geen kinderen hebt.
Ik werk zelf twee dagen en heb twee kinderen. Het is zwaar, het is veel, het is heftig. Het vereist een ontiegelijk grote dosis wilskracht en doorzettingsvermogen, maar het is vreselijk leuk!

Herkenbaar verhaal :-) ik volg deeltijd studie fysiotherapie bij Thim van der Laan. Het is super heftig en gaat veel tijd in zitten. Maar wat is het leuk! En werkplek heb ik ook niet nodig, stage lopen is pas in het laatste jaar.