Leraar zoekt privé-contact met stagiair... wel of niet oke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:49

GamblersCup schreef:
Ja, want overal een issue van maken wat geen issue is maakt het voor iedereen fijner natuurlijk! Zucht.

Gewoon je grens aangeven en klaar, net zoals je in iedere andere situatie zou doen. Die leraar zag haar gewoon zitten. Als het hiermee niet klaar is, kun je altijd nog stappen ondernemen. Ik vind het alleen zo vermoeiend dat tegenwoordig alles een gruwelijk probleem is, terwijl het de meest doodnormale situaties zijn. Was het een ander persoon geweest was er niets aan de hand geweest.

Idem!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:01

MarlindeRooz schreef:
Je mag er vanuit gaan dat er in het gesprek vanuit de stagiaire politiek correct is gepraat. Gewoon vanuit fatsoen antwoorden gegeven en wedervraag gesteld. Ongepaste berichtje kwam ook uit het niets. Ging geen bericht aan vooraf. Gesprek is afgesloten met:

S: "Ik hou werk en privé liever gescheiden. Ik zou het fijn vinden als we die afstand kunnen bewaren. Wens je nog wel een hele fijne vakantie!"
L: haha keep calm

Als het hiermee stopt zou ik het daarbij laten. Je brengt hem wel in een erg moeilijk pakket door het te gaan melden. En daarmee jezelf ook. Als hij door blijft gaan en het wordt vervelend wordt het wel een ander verhaal.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:55

Heb je screenshots bewaard?

Ik heb een vergelijkbaar iets gehad met een collega, we werken al jaren samen en konden goed met elkaar opschieten.

Maar toen ging hij scheiden, raakte in een dip en tussen opname en zuippartij door had ie ineens besloten dat ik z'n volgende vrouw ging worden ofzo.

Kreeg via Messenger wat vage berichten van hem en hij kwam best labiel over.
Ik heb screenshots gemaakt, het gesprek met een duidelijke opmerking afgekapt en ben op het werk heel afstandelijk en zakelijk naar hem gaan doen.

Ik heb de screenshots wel met de vertrouwenspersoon op het werk gedeeld, zij heeft er een aantekening van gemaakt.
Naast dat ik het vervelend vond, maakte ik me ergens ook zorgen om die collega en over wat ie nog zou proberen, want z'n berichten waren heel vreemd.
Daarbij woonden zijn ouders bij mij om de hoek en wist ie precies welke kleur luxaflex ik had hangen achter.
Ik heb hem ook ontvriend op Facebook.

Na een paar maanden ben ik me weer wat losser (lees: normaal) naar hem gaan opstellen, maar helaas weer foute boel.
Weer screenshots naar vertrouwenspersoon, maar wel alleen aantekening laten maken, puur voor als het nodig was om wel actie te ondernemen.

En volledig geblokkeerd op Facebook en Messenger. En later op Whatsapp omdat ie daar toen ook begon.
Toen ben ik ook echt even boos geworden, hoe haalde hij het in z'n hoofd te denken dat ik interesse in hem heb en mij op zo'n manier lastig te vallen.

Op het werk blijf ik wat afstandelijk en hij is vooral zenuwachtig als ie me iets over werk moet vragen.

Heel jammer van de werksfeer, maar volledig z'n eigen stomme schuld.

Hij heeft overigens wel een paar keer sorry gezegd, maar gebruikte dat alleen als gespreksopener en begon dan weer over dat ie een vrouw als ik wel zag zitten en nog wat vunzig geneuzel er achter aan.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:09

Erg raar dat sommige mensen zeggen dat TS meer op haar strepen had moeten staan. Ze zei toch dat ze een vriend had? Had ze daar ook nog een hele bijsluiter bij moeten sturen met wat deze beste man niet mag zeggen dan?

Zeker als leerkracht lijkt het mij dat je toch wat meer inzicht hebt in sociaal gedrag. Dit is toch gewoon niet normaal?
Het toevoegen op FB vond ik nog vrij normaal. Gewoon wat contact proberen te leggen met je collega's. Maar dan ga je zo toch niet beginnen praten... Wat was zijn doel dan uiteindelijk? Even een ONS met een stagaire? Bah. :r

Als ik dan nog ga denken dat hij dit misschien ook nog zou proberen met leerlingen... :n (En ja dit is misschien wat 'overdreven', maar als hij dit al doet weet je nooit wat hij nog geprobeerd zou hebben bij andere meisjes.)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:45

Melden dit, altijd. Maakt niet uit of er leeftijdsverschil is of niet, het gaat om de relatie tot elkaar en dit is niet correct.

Los daarvan; Jeetje wat een klootviool die kerel. En laat je kledingkeuze nooit beïnvloeden door andermans reactie er op hoor, al loop je naakt, nog vraag je er niet om.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:49

DezeNaam schreef:
Erg raar dat sommige mensen zeggen dat TS meer op haar strepen had moeten staan. Ze zei toch dat ze een vriend had? Had ze daar ook nog een hele bijsluiter bij moeten sturen met wat deze beste man niet mag zeggen dan?

Zeker als leerkracht lijkt het mij dat je toch wat meer inzicht hebt in sociaal gedrag. Dit is toch gewoon niet normaal?
Het toevoegen op FB vond ik nog vrij normaal. Gewoon wat contact proberen te leggen met je collega's. Maar dan ga je zo toch niet beginnen praten... Wat was zijn doel dan uiteindelijk? Even een ONS met een stagaire? Bah. :r

Als ik dan nog ga denken dat hij dit misschien ook nog zou proberen met leerlingen... :n (En ja dit is misschien wat 'overdreven', maar als hij dit al doet weet je nooit wat hij nog geprobeerd zou hebben bij andere meisjes.)

Ik snap de link naar leerlingen niet zo goed en vind dat ook een vrij gevaarlijke uitspraak.
Bij ons draai je als stagaire ook mee binnen het team. Contact is dan dus ook niet te vergelijken.
Dat dit wel vreemd gedrag staat voor mij vast maar dat hoeft niks te zeggen over hem als docent.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:53

Daarom zeg ik ook dat het misschien wat 'overdreven' is, maar dat wilt niet zeggen dat het niet kan.
In mijn bericht schrijf ik toch ook dat het normaal is om contact te leggen met stagaires, maar dat doe je toch niet op een seksuele manier?

Lijkt mij dat mensen die daar komen leren zich op hun gemak moeten kunnen voelen. Als de interesse van beide kanten komt oké, maar dat was het duidelijk niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:05

DezeNaam schreef:
Daarom zeg ik ook dat het misschien wat 'overdreven' is, maar dat wilt niet zeggen dat het niet kan.
In mijn bericht schrijf ik toch ook dat het normaal is om contact te leggen met stagaires, maar dat doe je toch niet op een seksuele manier?

Lijkt mij dat mensen die daar komen leren zich op hun gemak moeten kunnen voelen. Als de interesse van beide kanten komt oké, maar dat was het duidelijk niet.

Dat ben ik ook wel met je eens maar het goed inschatten van sociaal contact heeft echt niet ieder docent mee gekregen.
Ik vind zulke uitspraken gewoon gevaarlijk omdat het niet te vergelijken is. Topicstarter is gewoon volwassen en dat valt niet te vergelijken met leerlingen.
Het blijft het internet en hoewel er niet veel gegevens worden weggeven (netjes trouwens ) kan het wel nare roddels opleveren. Zulke uitspraken liggen in het onderwijs gewoon erg gevoelig. Zeker voor mannen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:05

Als stagiaire ben je een volwassen collega in mijn ogen. En wat dat betreft “gewoon” volwassen geflirt. Tenzij hij invloed kan hebben op jou beoordeling. Dat veranderd de zaak. Maar als hij dat niet heeft, is aan flirten op zich niks mis.

Waar het voor mij te ver ging is de insinuatie richting verwend worden door je vriend. Dat vind ik echt not done. Ook als “normale” collega’s niet. Dat gaat wat mij betreft te ver. Maar niet perse direct melden waardig. Het is not done, maar kan ook vanuit onhandige lompheid komen. Je hebt het netjes en helder afgekapt. Als de toespelingen blijven komen zou ik het direct melden en de gespreksgeschiedenis zéker bewaren. Maar als het hierbij blijft gewoon zo laten. De “Haha keep calm” vind ik ook tekenend en krijg er wel de kriebels van. Typisch zon opmerking van ik doe of mijn neus bloed en je ziet spoken. Bah.

Feit dat je in eerste instantie zei “verwijder hem pas als de beoordeling binnen is” vind ik wel ook een kantje aan de zaak. Dat betekend toch dat voor jou voelt alsof hij invloed heeft op jou beoordeling. Als je het idee hebt dat dat zou kunnen of dat hij uit ongenoegen roddels zou gaan verspreiden of zo, zou ik het ook direct melden.

Vertrouw je je (een van je) begeleiders? Anders zou je het ook vertrouwelijk kunnen melden, als je denkt dat dat ook écht vertrouwelijk kan en het voor nu tussen jullie blijft. Zeggen “dit is er gebeurd. Ik vond het niet prettig. Ik heb het afgekapt, en daar is het bij gebleven tot nu. Ik wil hem niet in de problemen brengen of er een officiële melding van maken. Maar ik ben onzekerover zijn invloed op mijn beoordeling. Vandaar dat ik het toch alvast vertrouwelijk vertel.”

MarlindeRooz

Re: Leraar zoekt privé-contact met stagiair... wel of niet oke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 11:11

Ik denk niet dat ik nog wat van hem hoor. Collega-stagiair had opgevangen dat hij die avond knetterdronken was. Veel collega's waren er namelijk bij die avond. :=

justkid

Re: Leraar zoekt privé-contact met stagiair... wel of niet oke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:15

Ah dat is goed nieuws, lekker zo laten dus, hoe voel jij je nu?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:16

Ik vind het een no go.
Sowieso is hij leraar en jij stagiair, waardoor de verhouding al wat scheef is.
Daarnaast hoort een collega je niet een ongemakkelijk gevoel te geven. De een kan er beter mee omgaan dan de ander. Niet iedereen is zo mondig genoeg om iemand erop aan te durven spreken. Moet deze persoon zich dan maar ongemakkelijk voelen? Nee natuurlijk niet. Collega zit hartstikke fout door überhaupt dit soort dingen te sturen.
Flirten is niet verboden, maar het is ook geen recht. Je hoort je te gedragen op het werk en niet mogelijk seksueel intimiderend gedrag te vertonen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 11:17

Nog steeds niet helemaal gerust op wat hij doet als ik hem spreek. Maar ik wacht vrijdag wel af. :P

Maar een van mijn leerdoelen van deze stage was wel om meer contact te maken met collega's. _O- Is wel gelukt. Kan altijd nog de screenshots als dossiermateriaal inzetten. {:} (geintje he)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:20

MarlindeRooz schreef:
Nog steeds niet helemaal gerust op wat hij doet als ik hem spreek. Maar ik wacht vrijdag wel af. :P

Maar een van mijn leerdoelen van deze stage was wel om meer contact te maken met collega's. _O- Is wel gelukt. Kan altijd nog de screenshots als dossiermateriaal inzetten. {:} (geintje he)

Hahahaha :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:21

MarlindeRooz schreef:

:Y) _O-

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:23

Als medewerker van een bedrijf, waar jij de stagiaire bij bent, heeft hij toch de machtspositie waar hij in mijn ogen geen misbruik van mag maken. Ik vind het dus zeer ongepast gedrag. Flirten is in mijn ogen ook iets anders dan je ongevraagd opdringen aan iemand die al eerder aan heeft gegeven een vriend te hebben. Was hij gestopt op het moment dat je dat aangaf, dan was het wellicht nog iets anders geweest.

Goede gedaan Mar (en leuk om je weer eens tegen te komen ;) ) Ik ben benieuwd hoe het vrijdag zal gaan!