Gescheiden ouders niet eens over sport kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 00:11

Lastig.... Mijn moeder vond het ook dood eng dat ik ging rijden (ik was 9) ze zei altijd"als je valt kun je je nek breken".
Toen heb ik haar een keer gezegd dat ik die ook kon breken als ik van de trap zou vallen.

(Moet verder wel lachen om de afstand, 30km moet ik hier rijden om boodschappen te doen)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 00:16

Tja, ik ben een slecht voorbeeld. Mijn ouders hebben elkaar op een manege ontmoet, dus ik zit er al mn hele leven op en werd op mn 5e op les gedaan. Weet dus niet hoe het is om erom te vragen. Onze zoon ging zijn hele leven mee, was 3 dat hij een shet kreeg, maar het hield voor hem op toen hij 11/12 was, prima.

Hoe graag wil dit kindje het? Heeft ze al kennis gemaakt met andere sporten? Ze is 8, dus heeft misschien al wat gedaan?

Ik heb bij een voetbal club vrijwilligers werk gedaan bij de jongste kinderen. Helaas kwamen wij ook dit soort gevallen tegen. Een vader die betaalde en het kind alleen in zijn week en weekend kon brengen. De andere week deed de moeder dat echt niet. Dat wil dus ook zeggen dat het jochie dan 2 trainingen een wedstrijd en heel soms een toernooi miste.
KNVB heeft zelfs speciale regelingen voor kinderen van gescheiden ouders als ze meer dan zoveel km uit elkaar wonen, dat een kind voor 2 clubs mag uitkomen. ( of dat nog is, durf ik niet te zeggen )

Ik vind dat een kind van 8 wel een eigen wens mag hebben en het paardrijden is qua kosten niet het probleem.
Als de vader het voor zijn kind wil oplossen, zouden ze het kind wat proeflesjes bij diverse sporten kunnen laten doen. In mijn ogen moeten beide ouders daarbij zijn om het te zien, hun kind te horen en geen invloed uit te oefenen. Ook samen naar een paardrijles en zien hoe het gaat. De moeder dus betrekken. En stiefmoeder er inderdaad even buiten houden.
Maar bespreek wel een aantal sporten en ga ook daarheen. Wie weet kent het kind nog geen andere sporten en wordt het dan wel iets anders.

Paardrijden is wel sport, maar ik zou een kind ook liever er nog iets naast zien doen zoals een teamsport. Zeker bij een uurtje les per week is het ook niet echt fysiek.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:52

Ik heb ook een relatie met een man die al 2 kinderen heeft met een andere vrouw en zij hebben ook co-ouderschap.
Echter is het bij ons juist andersom, moeders wil het liefst dat hij (hij is ook 8 jaar) 7 dagen per week sport, soms zelfs 2x per dag, en vaders (wij) vinden dat veel te veel en dat hij ook meer ruimte moet krijgen om te spelen met vriendjes dan continu verplichtingen om ergens te zijn, of gewoon een keertje rust!

Het is en blijft een lastig verhaal en vooral voor ons als zijnde ‘buitenstaanders’ hierin.

Ik denk wel dat als de moeder het niet wilt, om welke redenen dan ook, dat daar ook respect voor moet zijn. Ja het zijn haar dagen niet en ze heeft er de kosten niet aan.. Maar zij hebben samen het gezag over de kinderen, dus zij heeft hier met alle recht inbreng in.

Het is niet alleen maar ten nadele van het kind, absoluut niet. En het is ook zeer zeker niet wat het kind wilt, dat dat moet gebeuren.
Het is ook niet eerlijk om te zeggen dat ze nu het kind benadelen, want ze zijn nu gescheiden en het kind is daar de dupe van want ze mag niet op paardrijden, blablablabla..

Naast paardrijden zijn er zooooo veel andere sporten waar ze het waarschijnlijk wel over eens zijn.
Zij heeft bepaalde redenen om het kind niet op paardrijden te willen hebben, net als dat hij waarschijnlijk ook redenen heeft om bepaalde andere sporten niet toe te staan..

Anoniem

Re: Gescheiden ouders niet eens over sport kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:59

Ik denk dat een kind meer heeft aan ouders die geen ruzie maken, dan aan paardrijden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:33

Maar beide ouders hoeven niet voorbij te gaan aan de wensen van het kind. Je hoort altijd mensen die zo graag wilde rijden en niet mochten... Dat hoeft geen ramp te zijn, maar ga er wel netjes mee om. Gewoon; nee, mag niet of mama wil het niet, geeft juist de frustratie.

Ik denk echt dat je samen wat proeflessen moet laten doen bij verschillende sporten. Ga even wat bekijken, want een kind van 8 weet nog niet wat er allemaal te koop is.

Ik vind wel dat een kind van 8 wensen mag hebben. Ze krijgt de invloed van paarden gewoon al mee en daar doe je niks meer aan.
Natuurlijk zijn moeders argumenten belangrijk, maar als een kind iets niet mag omdat een ouder dat niet oke vindt, is dat imo best egoistisch.
Toen onze zoon wilde voetballen baalde ik ook, omdat je elke keer door weer en wind langs de kant staat, zaterdags vroeg op etc etc. Maar kind blij, wij blij....

Hij heeft voor paardrijden ooit 1x een arts gezien. Voor voetbal is dat niet meer te tellen, zelfs nu met 21 weer........Gevaar is overal.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:51

Ts, ben jij 1 van de ouders van dit kind?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:59

Boras schreef:

Lees het topic, daar staan je antwoorden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:02

bigone schreef:
Boras schreef:

Uh Bigone, het was als een hint bedoeld :)

Als in, blijf hier buiten. Hopelijk had de ts dat wel door.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:16

Boras schreef:
bigone schreef:

Uh Bigone, het was als een hint bedoeld :)

Als in, blijf hier buiten. Hopelijk had de ts dat wel door.

TS heeft al uitgelegd dat ze dat probeert, maar dat het nogal lastig is als dit alles grotendeels onder haar eigen dak speelt. En dat begrijp ik ook wel weer goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:41

Volgens mij blijft TS hier ook buiten, maar TS heeft nu eenmaal een paard bij het huis waar zij woont met man en vader van het kind die er ook regelmatig woont.
Dus ja, dan wordt het wel lastig om helemaal erbuiten te blijven. Het kind heeft natuurlijk bij TS gezien hoe leuk zo’n paard is om op te rijden.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:47

Pff zo'n herkenbaar verhaal dit. Je hebt als vader werkelijk niks in te brengen. En het is mateloos frustrerend als je aan alle kanten wordt tegengewerkt door persoonlijke frustraties. Het ergste van alles vind ik nog dat uiteindelijk de kinderen daar de dupe van zijn en dat zelfs dat geen reden is om persoonlijke frustratie aan de kant te zetten.
Mijn advies is doe wat in het belang van het kind is en laat jezelf niet te veel op de kast jagen. Je er niet mee bemoeien is geen optie als je onder hetzelfde dak woont.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:50

nikkietjuh schreef:
Pff zo'n herkenbaar verhaal dit. Je hebt als vader werkelijk niks in te brengen. En het is mateloos frustrerend als je aan alle kanten wordt tegengewerkt door persoonlijke frustraties. Het ergste van alles vind ik nog dat uiteindelijk de kinderen daar de dupe van zijn en dat zelfs dat geen reden is om persoonlijke frustratie aan de kant te zetten.
Mijn advies is doe wat in het belang van het kind is en laat jezelf niet te veel op de kast jagen. Je er niet mee bemoeien is geen optie als je onder hetzelfde dak woont.

Dat slaat nergens op.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:51

GDG schreef:
nikkietjuh schreef:

Dat slaat nergens op.

Wat slaat nergens op?

edit: Oh ik had het vetgedrukte niet gezien. Mijn persoonlijke ervaring is toch echt zo.
Als de moeder vind dat er iets moet gebeuren kun je daar op geen enkele manier bezwaar tegen maken als ze dat niet wil en je geen elle lang juridisch gedoe wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:34

Wij hebben in het verleden ook een flinke portie vechtscheidingsellende gehad met de ex van mijn partner. Daar kan ik een boek over schrijven. Vele situaties vergelijkbaar met deze en mijn lief en ik waren er steeds heilig van overtuigd dat hij streed in het belang van zijn dochter. Maar nu ik er 15 jaar later op terugkijk, besef ik me dat dat vaak helemaal niet zo was. Minstens 80% van de strijdlust was ingegeven door onze eigen frustratie over de houding van de moeder van dochterlief en had helemaal niets meer met het belang van het kind te maken. Maar het gekke is: als je er middenin zit, zie je dat niet.

Achteraf hadden we veel vaker water bij de wijn moeten doen. Niet omdat zijn ex zo ontzettend redelijk was in haar eisen, integendeel. Het was echt absurd af en toe. Maar gewoon omdat bepaalde dingen echt de strijd niet waard zijn. En een kind meer heeft aan rust en stabiliteit dan aan ouders die ruziën over dingen die helemaal niet van levensbelang zijn.

Maar goed, in de tijd dat ik zelf de militante 'stiefmoeder' was die wel even zou uitzoeken hoe het allemaal juridisch zit stond ik natuurlijk absoluut niet open voor dat inzicht. Veel te gefrustreerd voor. 8)7

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:07

Wat sneu dat het kind weer de dupe is van de ouders. :\
Als ouder zou je ten alle tijden objectief moeten kunnen kijken naar wat voor je kind het belangrijkste en beste is en daarin je eigen problemen loslaten. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan, blijkbaar.
Zeker bij gescheiden ouders die wrok naar elkaar koesteren.

Ik dacht overigens dat het om een vechtsport oid zou gaan met licht ontvlambaar kind, haha. Dan zou het me logisch lijken :D

Is het geen optie dat kind lessen volgt als ze bij jullie is? Heeft moeder ook minder argumenten om te zeurpietelen.

Zelf wilde ik vroeger ook dolgraag op paardrijden maar dat mocht van mijn vader niet. Mijn ouders waren destijds -nog- wel bij elkaar overigens. Hij vond het te duur (het was niet dat er geen geld voor was, hij wilde het gewoon niet besteden) :roll: Mijn moeder vond het juist leuk want die heeft zelf ook gereden. Uiteindelijk mocht ik er toch op gelukkig.
En 3x raden wie er enkele jaren later ook op les ging....MIJN VADER!
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 01-05-18 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:07

Boras schreef:

Maar het is onmogelijk als partner van de vader waar het kind dus woont om er volledig buiten te blijven. De vader zal ook wel steun zoeken bij TS en dat is volkomen logisch, daarvoor zijn ze partners. Als mensen met kinderen scheiden en een nieuwe relatie krijgen, hoort dat erbij.

Je kan het ook positief benaderen; TS stelt een vraag, omdat ze niet alleen haar eigen mening wil opdringen, maar ook wil weten wat gebruikelijk is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:20

Misschien speelt ook mee dat de kinderen aan de vader zijn toegewezen, dat moeders op deze manier probeert om nog enige macht te hebben. Ik vind het zo ontzettend triest dat mensen die scheiden terwijl ze jonge kinderen hebben, het elkaar zo lastig maken dat ze in 90% van alle gevallen toch het belang van het kind uit het oog verliezen. Zo falen ze niet alleen als ex partners maar ook als ouders. En later komt vaak het besef maar helaas, dan zijn de kinderen groot en dit maak je nooit meer goed.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:25

Waarom wordt moeders zo afgebrand met maar 1 kant van het verhaal?

Kind gaat er niks van krijgen als ze niet op paardrijden mag.

Ga voor de rust tussen vader en moeder en wie weet is het over een aantal jaar anders, net zoals in een “normaal” gezin kan gebeuren.

Zelf overigens pas begonnen met rijden nadat mijn dochter van toen 7 al op ponyles zat. Ik mocht vroeger ook niet op paardrijden. Wel toen ik 15 was op zweefvliegen.

Heb er niks aan overgehouden dat ik niet op paardrijden mocht.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:40

martine0503 schreef:
Waarom wordt moeders zo afgebrand met maar 1 kant van het verhaal?

Kind gaat er niks van krijgen als ze niet op paardrijden mag.

Ga voor de rust tussen vader en moeder en wie weet is het over een aantal jaar anders, net zoals in een “normaal” gezin kan gebeuren.

Zelf overigens pas begonnen met rijden nadat mijn dochter van toen 7 al op ponyles zat. Ik mocht vroeger ook niet op paardrijden. Wel toen ik 15 was op zweefvliegen.

Heb er niks aan overgehouden dat ik niet op paardrijden mocht.

Dat we maar 1 kant van het verhaal horen klopt.
Maar als je ts haar berichten leest, dan lees je ook dat moeders angst heeft en graag wilt dat alle sporten gedaan worden als kindlief bij haar is. Kind lief woont grotendeels bij haar vader (is ook aan de vader toegewezen).
Het gaat niet om het feit dat je als kind er iets aan over houd omdat je niet op paard rijden mag. Want dat mocht ik als kind ook niet, maar puur omdat het gewoon veel te duur was (je betaalde hier 25/30 jaar geleden al Fl 25 per uur les) en heb daar ook niets aan over gehouden.
Maar hier lijkt het om een bepaald spelletje te gaan vanuit moeders haar kant, want immers de stiefmoeder en vader hebben al paarden aan huis.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:23

Mij intrigeert meer waarom het een nee is vanuit mieders kant. Waar is de angst op gebaseerd? Is het echt on onoverkomelijk iets.

Ook al mocht moeders een spelletje spelen. Weet ik niet want ik lees aannames. Wil overigens niet zeggen dat ts een verhaal verzint, laat dat duidelijk zijn. Voor een ja heb je 2x een ja nodig. 1x vader en 1x moeder. Het feit dat er paarden aan huis zijn in mijn inziens ondergeschikt.

Nogmaals ik wil ts niet ondermijnen. Ik probeer er objectief naar te kijken.

Verder ben ik zelf ook gescheiden en heb nu een samengesteld gezin waarbij overleg met mijn ex ook niet altijd voorspoedig verloopt. Kids zijn alleen ouder. Zelf ook een paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:17

De beslissing is tussen moeder en vader van het kind. Als ze nog samen waren geweest, hadden ze er ook samen uit moeten komen.

Mamma zegt nee en heeft daarvoor haar eigen redenen. En dat moet ze in mijn ogen zelf weten.
Ze hoeft daar geen verantwoording af te leggen en al helemaal niet tegenover de vriendin van de pappa en zeker niet aan een openbaar forum als bokt.

Ik zou behoorlijk link zijn als ik als mamma te weten zou komen dat deze discussie over mij op bokt gevoerd wordt.

Er komen in de toekomst nog heel wat issues waarover pappa en mamma het eens moeten zien te worden zoals schoolkeuze, vakanties, uitgaan etc.
Het belooft niet veel goeds als een hobby nu al een soort machtsstrijd wordt waar derden zich mee gaan bemoeien .

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:23

Het is gewoon een moeilijke situatie voor alle partijen, zo'n scheiding. Ik kan de moeder haar reden, haar angst overigens heel goed begrijpen. Het is niet niets om je kind niet elke dag bij je te kunnen hebben (zeker op die leeftijd). Ik denk dat je dit in vriendelijk overleg/gesprek moet kunnen oplossen. Maak het minder bedreigend voor moeder. En als moeder nee zegt dan respecteer je het. Wat de reden ook is. Later als het kind ouder is zal ze meer en meer te zeggen hebben. Op zich is het ook een goede les om iets niet te mogen.

Als het mijn kind moest zijn zou ik mijn kindje van 8 ook niet graag bij een trekpaard zien. Ik kan de moeder haar ongerustheid begrijpen. (en ik ben een paardenliefhebber en weet dat trekpaarden best lief en betrouwbaar zijn). Je kunt zo'n klein meisje gemakkelijk verbieden om bij zo'n groot paard te komen (zeggen dat het te gevaarlijk is). Zeker als je weet dat de moeder het niet wil. Jij had je beter iets voorzichtiger opgesteld denk ik. Als is het ook geen gemakkelijke situatie voor je want je bent ook betrokken partij (het kind woont bij je).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:38

Sorry Janoek ik vind je nu wel erg kort door de bocht. Ik roep niemand ter verantwoording en het is ook mijn beslissing niet. Noem geen namen, haal niemand door het slijk. Maar ik vind het wel fijn om de meningen te horen van mensen die niet persoonlijk betrokken zijn en ik heb al veel nuttige info uit dit topic gehaald.

De situatie is zoals hij is en de moeder zegt zo min mogelijk contact te willen met de vader maar roept hem wel voor elke poep en scheet die ze van de kinderen hoort ter verantwoording. Ze wil ook alleen maar contact via de mail. Kinderen moeten op de stoep worden afgezet en even telefonisch of per app iets kortsluiten is vanuit haar verboden. Geen aannames, geen frustratie richting haar maar gewoon zoals zij zich als (co) ouder opstelt.

Onder het mom van de lieve vrede komt mijn partner haar zoveel mogelijk tegemoet te komen maar op een gegeven moment is de grens ook wel bereikt.

@riel; gelukkig is mijn trekpaardje 10x betrouwbaarder dan het kleine arabiertje met losse voetjes wat ik hiervoor had. We hebben de moeder hier thuis ook al uitgenodigd om het zelf te zien maar dat wil ze niet omdat ze zo min mogelijk contact met haar ex wil (en al helemaal niet in persoon).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:43

Kind zelf laten betalen lijkt mij een prima optie. Wij moesten vroeger ook gewoon maar klusjes doen tegen geld als we iets graag wilden... dan heb je het tenminste echt zelf verdient. Beter voor de geest dan als je het allemaal maar krijgt.
Dan hoef je er verder ook niet over te strijden, het is een onafhankelijk iets geworden.

Als het niet om het geld gaat, zal ik het kind beloven dat het later wel komt. Eerst maar zorgen dat de verstandhouding normaal is tussen de co ouders.

Een andere optie is via een derde te gaan zoals ander familielid/kennis waar het kind af en toe kan logeren, wat me sowieso geen slecht idee lijkt om pauze te hebben tussen het "vergiftigen" van de ouders die waarschijnlijk elkaar niet echt op een voetstuk plaatsen tegeover het kind.

Gewoon een beetje buiten de box denken en niet in het voordeel van de ene of de andere ouder...

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:49

Gloa schreef:
@riel; gelukkig is mijn trekpaardje 10x betrouwbaarder dan het kleine arabiertje met losse voetjes wat ik hiervoor had. We hebben de moeder hier thuis ook al uitgenodigd om het zelf te zien maar dat wil ze niet omdat ze zo min mogelijk contact met haar ex wil (en al helemaal niet in persoon).
Dat zal vast maar dan nog blijf ik bij mijn voorgaande post. Er komt vast wel een moment dat overleg mogelijk is. Jammer dat er blijkbaar niet goed gepraat kan worden.

Janouk zegt het misschien hard maar heeft wel een punt vind ik :-)
Laatst bijgewerkt door Riel op 01-05-18 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt