Omgaan met kwetsende opmerkingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 00:24

Wat vervelend voor je :(:) mensen zijn soms ontzettend kwetsend zonder dat ze het beseffen en kunnen je zo ontzettend onzeker maken..

Weet dat je zeker niet de enige bent die van deze opmerkingen krijgt, sommige mensen hebben gewoon geen filter en zeggen nu eenmaal alles wat in hun opkomt. Mijn reactie op zo'n opmerkingen is gewoon rechtuit zeggen wat er aan de hand is en dan excuseren ze zich wel

Zo ben ik bijvoorbeeld echt peervormig van figuur. Kleine boezem, maar wel genoeg vetopslag aan mijn buik om het rechtuit te zeggen :Y) gevolg:
'Bent u zwanger?'
Dan antwoord ik meestal: 'neen, ik eet gewoon heel graag boterhammen met een glimlach erbij. :+

Doubtless

Re: Omgaan met kwetsende opmerkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:21

@warboel: je zegt dat het op die foto goed zichtbaar is, maar ik zie oprecht niets vreemds?

Vind het verder wel een beetje ongenuanceerd om te zeggen dat mensen niet zomaar alles kunnen zeggen. Mag je dan helemaal niks meer vragen aan de ander omdat die het wellicht geen leuk onderwerp vind? Of hoort het bij je persoonlijke ontwikkeling om met zulke dingen om te leren gaan?

TS: waarom ben je zo onzeker over je neus? even los van wat iemand anders ervan zegt?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:33

miesnaom schreef:
LadyMadonna schreef:
Toch snap ik niet dat mensen hier er zo op in zouden hakken...
“Ohjee, ben je gevallen?” Zou echt een opmerking voor mij zijn, en die zou ik helemaal niet naar bedoelen, en ook niet uit bemoeizucht, maar puur uit belangstelling. Ik zou me van geen kwaad bewust zijn...

Als verder niks blauw is en alleen der neusje dan ga je toch niet zeggen zo ben je gevallen ofso heel je neus is rood....
vind dat mensen best beetje mogen nadenken ook al bedoelen ze het goed.
Dat geeft geen vrij brief om dan alles te vragen en te zeggen.
Vind ik :) kijk is heel iemands hoofd blauw dan snap ik het nog een beetje, maar misschien wil die persoon er niet over praten en laat dit merken aan hun lichaamshouding. Dan moet hier ook naar geluisterd worden

Ik zal er aan denken en nooit meer aan iemand vragen hoe het met ze gaat.... straks hebben ze een rotdag en kwets ik ze....

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 08:49

Doubtless schreef:
@warboel: je zegt dat het op die foto goed zichtbaar is, maar ik zie oprecht niets vreemds?

Vind het verder wel een beetje ongenuanceerd om te zeggen dat mensen niet zomaar alles kunnen zeggen. Mag je dan helemaal niks meer vragen aan de ander omdat die het wellicht geen leuk onderwerp vind? Of hoort het bij je persoonlijke ontwikkeling om met zulke dingen om te leren gaan?

TS: waarom ben je zo onzeker over je neus? even los van wat iemand anders ervan zegt?

Omdat hij inderdaas rood is en opvalt :j
En ik dat zelf zwaar irritant vind .
Ik al een jaar aan het zoeken ben naar een oplossing en maar niks kan vinden.
Zelfs gezocht naar operaties of tatoeëren (beide niet mogelijk)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:09

Ik zou zeker niet in de aanval gaan zoals sommigen voorstellen. Sommige mensen zijn nu eenmaal niet zo snugger, maar daarom verdienen ze nog geen sneer. Zoals je zelf zegt, ze bedoelen het vast niet slecht.

Als ik jou was en je krijgt er echt zo vaak opmerkingen over als je zegt, dan zou ik gewoon wat grappige pasklare antwoorden verzinnen. Het is toch leuker om te lachen dan om je druk te maken? :) Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar ik zou het proberen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:08

Maar toch... om er een grap van te maken, dan heb ik het gevoel dat ik mezelf uitlach. En ts vind het niet leuk en grappig en dat snap ik helemaal.

Het is heel moeilijk.. ik werd vroeger snel rood en daar werden ook regelmatig opmerkingen over gemaakt. En daar word het niet alleen erger van, het voelt ook naar. Wat ik uiteindelijk als standaard antwoord gaf was: als ik er iets aan kon doen, had ik dat zeker gedaan, alleen al om dit soort opmerkingen te voorkomen..

Dat hielp en daar voelde ik mezelf ook nog enigszins goed bij.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:44

Ik heb ook altijd rode kaken, en geloof mij, ik heb heel vaak (en soms nog) een tomaathoofd gehad.

Je hoeft jezelf natuurlijk niet uit te lachen, maar uit ervaring heb ik ook geleerd dat als je je er druk om maakt als je zo'n opmerking krijgt dat het alleen maar erger wordt. Dan kan je er beter iets luchtigs over zeggen en het laten varen.

TS zit met iets vervelends en de opmerkingen helpen daar zeker niet mee, maar zowel aan de roodheid als de opmerkingen kan ze niet echt iets doen. Dan moet ze het wel anders gaan oplossen toch? Dus dan zou ik proberen om anders tegen het probleem aan te kijken.

Het is zeker niet makkelijk, maar het kan wel :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 13:08

Vandaag was het weer zover *\o/* een vaste klant ditmaal die vroeg wat er met mijn neus was of ik ergens tegenaan gelopen was .
Ik moest er eigenlijk om lachen(mede door jullie) en heb gezegd dat ik een enge huidziekte heb die telkens terug komt .
Was meteen klaar :D :o

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:14

Haha nice TS!

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:27

LadyMadonna schreef:
miesnaom schreef:
Als verder niks blauw is en alleen der neusje dan ga je toch niet zeggen zo ben je gevallen ofso heel je neus is rood....
vind dat mensen best beetje mogen nadenken ook al bedoelen ze het goed.
Dat geeft geen vrij brief om dan alles te vragen en te zeggen.
Vind ik :) kijk is heel iemands hoofd blauw dan snap ik het nog een beetje, maar misschien wil die persoon er niet over praten en laat dit merken aan hun lichaamshouding. Dan moet hier ook naar geluisterd worden

Ik zal er aan denken en nooit meer aan iemand vragen hoe het met ze gaat.... straks hebben ze een rotdag en kwets ik ze....

Maar je kan toch ook gewoon iets aardigs zeggen? :') "Goh wat zit je haar leuk", heb je ook interesse getoond in iemand, leuk gesprek, klaar. Ik vind het compleet onnodig om een negatieve opmerking te maken over iemands uiterlijk.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:33

FatCat schreef:
''Ik weet het, ik heb een spiegel.....is verder alles gelukt?'' + grote glimlach

Blijf er heel nonchalant bij, die mensen willen je reactie zien en rekenen op het feit dat zij de klant zijn in dit scenario.

Maar ik snap dat het moeilijk is. :(:)

deze reactie lijkt me een prima reactie :)

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:35

- Is-tie rood? O gelukkig, vanochtend was hij nog zwart.
- Fijn dat u het ziet. Morgen probeer ik een paarse neus.