Meld misdaad anoniem/ belasting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:10

Nies_ schreef:
CharmingS schreef:
Ik heb ook nog nooit iets aan de belasting hoeven te betalen en krijg alleen maar geld terug ieder jaar, ben ik nu ook een belastingontduiker dan?

Je weet blijkbaar zelf ook niet hoe het zit. Dan hoef je hier niet met zo'n grote mond aan te komen stampen.

TS vermoedt fraude, vraagt raad, komt tot de conclusie dat het waarschijnlijk geen fraude is, klaar. Zo ingewikkeld en spannend is het allemaal niet mensen.

Misschien moet je zelf ff dimmen, volgens mij mag ik hier net zo goed reageren als dat jij dat mag..
Daarnaast reageer ik gewoon op een normale manier, zou jij ook eens moeten doen ;)

Daarnaast kan ik prima mijn eigen zaakjes regelen en weet ik ondertussen aardig hoe de vork in de steel steekt ;)

Nies_

Re: Meld misdaad anoniem/ belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:14

Lijkt me toch vervelend. Graag de wijsneus uit hangen, maar toch niet goed weten hoe iets zit.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:15

Nies_ schreef:
Lijkt me toch vervelend. Graag de wijsneus uit hangen, maar toch niet goed weten hoe iets zit.

Zeg als jij persoonlijk iets tegen mij hebt wil ik dat best met je bespreken, via PB..
Lijkt er op of je iets dwars zit :(:)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:22

CharmingS schreef:
Nies_ schreef:

Zeg als jij persoonlijk iets tegen mij hebt wil ik dat best met je bespreken, via PB..
Lijkt er op of je iets dwars zit :(:)

WTF?! Hebben we geen popcorn icoontje? -:(-

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:24

Nee. Je mag er wel een taart bij eten. :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:28

Olympia schreef:
Shiloh schreef:
Hoezo zou dit verklikken zijn?

Belasting ontduiken mag van veel mensen hier blijkbaar!
En iemand die structureel gevaarlijk te hard rijdt in een kinderwijk?
Iemand die zijn dieren verwaarloosd?
Iemand die zijn kinderen of partner slaat?
Iemand die mogelijk een wiet kwekerij in huis heeft?

Waar ligt de grens dan tussen melden en niet melden? Het is allemaal strafbaar. Maar als je het meld voor het een ben je een goede burger. En bij het ander een verklikker.

Schiet mij maar lek.

Heb je wel goed gelezen? De persoon in kwestie werkt wit en betaalt dus sowieso belasting. Dus waar staat dat mensen vinden dat je belasting mag ontduiken?

Je moet wel met goede bewijzen komen als je iets wil melden en niet zomaar iets.

Ik heb wél goed gelezen. Maar de beschuldigingen kwamen al vóór dat dat duidelijk was. Ze komt hier toch eerst vragen stellen voor dat ze iets gedaan heeft. TS had blijkbaar niet zo helder hoe dat allemaal werkt. Kan toch. Nu weet ze dat wel. Dat deze persoon gewoon belasting betaald net als alle anderen.

Feit blijft dat ik het frappant vind dat de ene misdaad verklikken en jaloezie is en bij de andere ben je een goede burger. Ik vind dat raar.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:31

Ik vind het juist raar als iemand precies weet wat een ander verdient, dat die ander €1000 betaald en verder blijkbaar niets.

Hoe kom je erop dat allemaal uit te zoeken of je er uberhaupt mee bezig te houden?
Dat is voor mij geen goede burger maar een grote bemoeial.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:34

luxx schreef:
Kuggur schreef:
Och, het topic geeft in ieder geval een zeker inzicht in je karakter, ts.

Eensch

Ook in dat van jullie ;).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:35

Nou ja. Als iemand dat met zijn grote bek zelf wereldkundig loopt te maken, doet die het toch zelf? Er is een verschil tussen als een detective ergens achteraan lopen en lopen vissen naar informatie, of iemand die stoer loopt te doen en aan iedereen verkondigd dat hij fraudeert. Nu blijkt het mee te vallen. Maar als het echt zo was?

En als de buren constant ruzie hebben, en daarbij met dingen gegooid wordt? Ben je dan ook een bemoeial?

Het is toch allemaal een misdaad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:41

Uit de schets van TS lees ik enkel : volwassene met gewone voltijds? baan die ergens inwoond (familie/vrienden/ouders), kennelijk niet meer vaste lasten heeft dan de verplichte ziektenkostenverzekering en dus 80-90% van het inkomen vrij kan besteden. Dat is frustrerend als dat bij jouw andersom is ivm eigen (huur)huis, maar er is niks illegaals aan.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:43

Moderatoropmerking:
Zouden jullie de discussie op een meer neutrale manier willen voeren? Je mag het met elkaar oneens zijn, maar dat kan ook geuit en onderbouwd worden zonder dit op persoonlijke toon te doen. Alvast bedankt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:46

tamary schreef:
Uit de schets van TS lees ik enkel : volwassene met gewone voltijds? baan die ergens inwoond (familie/vrienden/ouders), kennelijk niet meer vaste lasten heeft dan de verplichte ziektenkostenverzekering en dus 80-90% van het inkomen vrij kan besteden. Dat is frustrerend als dat bij jouw andersom is ivm eigen (huur)huis, maar er is niks illegaals aan.

Klopt. Dan is het hoogstens raar of in elk geval niet getuigen van al te veel inzicht dat je roept dat je geen belasting betaalt. Als je correct verloond wordt door je werkgever betaal je uiteraard wel loonbelasting. En dat je verder niks betaalt geloof ik meteen als je niks op je naam hebt staan. Je hebt immers verder ook niks. Maar om dat nou als een succesverhaal weg te zetten ("Kijk mij nou eens geen Belasting betalen")?. Hetzelfde geldt ook voor een zwerver die onder een brug slaapt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:50

Kan toch ook dat TS dat gewoon niet wist dat dat zo werkt en diegene dus wel gewoon belasting betaald. En dus afgaat op dat verhaal van die jongen die zegt dat hij niks betaald. Niet iedereen is even bedreven in de wereld van belasting. Ga je daar iemand nou echt op lopen afrekenen?

Marizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:52

Het is hier al gezegd, maar niet iedereen heeft aangifteplicht. Misschien iets om je ook in te verdiepen; je doet tenslotte ook moeite je te verdiepen in hoe het doen van een melding in zijn werk gaat :)

Vind het wel een tenenkrommende gedachte dat je, wanneer je dit topic niet had geopend, misschien wel een melding had gedaan, terwijl je zelf aangeeft geen kennis van zaken te hebben :))

Je moet maar zo denken; doet hij geen aangifte, terwijl hij dit wel moest doen, dan legt de Belastingdienst toch wel een aanslag op. Dit heet een ambtshalve aanslag. Zij maken dan een schatting van het inkomen, en berekenen zo hoeveel belasting hij moet betalen. Ook krijgt hij dan een verzuimboete, omdat hij verzuimd heeft aan de aangifteplicht te voldoen.

Anyway, je hebt een hoop nuttige informatie gekregen van veel bokkers; doe er je voordeel mee.
Ik zou zeggen; leven en laten leven.
Laatst bijgewerkt door Marizi op 25-04-18 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:54

Maar TS, kan jij op diegene zn bankrekening kijken?
Weet jij wat er verdiend word en wat er uit gaat? Kan jij op diegene zn belastingdienst pagina kijken?

Wie zegt dat er geen aangifte gedaan word? of dat er niet gebluft word?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:59

MirandaDvG schreef:

Nou. Uuh. Hij! Dan doet ie dat toch zelf als er vervolgens een onderzoek volgt?

Als je luidkeels tegen iedereen loopt te verkondigen dat je zo stoer bent omdat je een wietkwekerij in huis hebt, moet je toch ook niet gek opkijken als er dan ineens politie op de stoep staat. Als je dan hebt staan bluffen... dan heb ke dat toch echt zelf gedaan.

En ja. Zonde van de capaciteit van het uitzoeken, maar dat is toch niet het probleem van de melder?

Hoge bomen vangen veel wind.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:03

MirandaDvG schreef:
Weet jij wat er verdiend word en wat er uit gaat? Kan jij op diegene zn belastingdienst pagina kijken?

TS schrijft: Ik ken iemand die ondanks een leuk loon nog nooit aangiften heeft gedaan bij de belasting.
Onder de noemer; Ik krijg niks van hun, dus zij krijgen ook niks van mij.
En om een vage rede is die persoon altijd uit zicht van de belasting-radar kunnen blijven.
Compleet anoniem, jaar in jaar uit.

Daar concludeer ik uit dat de persoon zelf ZEGT (en daar moet TS dan maar vanuit gaan) dat er geen aangifte gedaan wordt. Zo raar is het niet dat TS tot die conclusie komt. De ander claimt het zelf.

Persoonlijk roep ik dan meteen: "Stierepoep". Ik denk dat het gewoon grootspraak is. Of iemand die echt geen nagel heeft om aan zijn kont te krabben. Maar wat ik denk hoeft niet voor een ander te gelden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:05

Cowboy55 schreef:
MirandaDvG schreef:

TS schrijft: Ik ken iemand die ondanks een leuk loon nog nooit aangiften heeft gedaan bij de belasting.
Onder de noemer; Ik krijg niks van hun, dus zij krijgen ook niks van mij.
En om een vage rede is die persoon altijd uit zicht van de belasting-radar kunnen blijven.
Compleet anoniem, jaar in jaar uit.

Daar concludeer ik uit dat de persoon zelf ZEGT (en daar moet TS dan maar vanuit gaan) dat er geen aangifte gedaan wordt. Zo raar is het niet dat TS tot die conclusie komt. De ander claimt het zelf.

Persoonlijk roep ik dan meteen: "Stierepoep". Ik denk dat het gewoon grootspraak is. Of iemand die echt geen nagel heeft om aan zijn kont te krabben. Maar wat ik denk hoeft niet voor een ander te gelden.

Maar ik vraag me af waarom mensen dat soort dingen gaan roepen, als er ook mensen kunnen zijn die het niet zo zien en er wel een melding van maken. In geen enkele geval is het geen slimme move om zoiets te roepen, toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:06

Cowboy55 schreef:
Je betaalt 51,95% Dan hou je 48,05% over. Toch?

Oh zo :o?

Jazeker.....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:07

Niet alle mensen zijn slim Nayomie...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:08

RaafSmits schreef:
Nee, die persoon werkt gewoon wit, woont in bij iemand met een koophuis, die zélf dus gewoon een aanslag van meer dan 1000 euro voor de kiezen kreeg. ( wat ik dan ook niet snap.....dan moet je toch ook veel overhouden lijkt me. )

Iemand met een koophuis houdt niet standaard "veel over".
Dat iemand veel moet terugbetalen kan prima als degene een te hoog voorlopige teruggave heeft gehad.

Citaat:
En jaar op jaar bonussen ontvangen en geld toegestopt krijgen van ouders, naast hun zuurverdiende loon en daarmee hun bankrekening kunnen spekken?

Over bonussen (van het werk) moet flink belasting worden betaald; daar hou je netto niet zoveel aan over.
Juist dan kan het voordeel hebben om aangifte te doen en nog wat belasting terug te krijgen.

En dat iemand veel geld toegestopt krijgt van zijn ouders is hun pakkie an.
Liever met een warme hand dan met een koude hand is ons gezegde.
Of iemand nu veel of weinig verdiend moet niet uitmaken of iemand geld krijgt van zijn ouders.

Ik snap prima dat het niet fijn voelt dat iemand veel geld heeft/krijgt terwijl jezelf de eindjes aan elkaar moet knopen.
Maar dat moet geen reden zijn om iemand aan te geven bij de belastingdienst terwijl er eigenlijk niets aan de hand is qua belastingen.

Daarnaast hoef je niet standaard aangifte te doen; in 2017 deed 53% belastingaangifte.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 25-04-18 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:09

Nayomie schreef:
Maar ik vraag me af waarom mensen dat soort dingen gaan roepen, als er ook mensen kunnen zijn die het niet zo zien en er wel een melding van maken. In geen enkele geval is het geen slimme move om zoiets te roepen, toch?

Helemaal mee eens.

Zou hetzelfde zijn als wanneer ik verzin dat ik de plaatselijke crimineel in mekaar geslagen heb. Als ik dat maar vaak genoeg roep dan zou de man in kwestie zomaar eens op bezoek kunnen komen om te zien wie die gast is die hem in mekaar geslagen zou hebben.....

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:54

Als TS fraude vermoed, stap op die aardige vriendelijke vrouw af en zeg, pleeg jij fraude? Ik vermoed dat en vind dat niet eerlijk...

Misschien zegt ze, he??? Nee hoor, het zit zo....maar misschien krijg je wel,het verhaal dat ze anders niet rond komen, omdat ze buiten alle subsidies vallen en het financieel zwaar hebben geeft ze het beetje op dat ze meer belasting betaald dan verdiend en het dan nog geen verschil maakt in inkomen.

Ga eerst eens het verhaal achter het verhaal aanhoren...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:17

kunamosity schreef:
LadyMadonna schreef:
In snap ts wel... ik ken een aantal “collega’s” die zonder opleiding (mag), kvk en btw nr (mag niet) een behoorlijke klantenkring hebben. Omdat hun minder kosten hebben kunnen ze ook hun diensten goedkoper aanbieden.
Ik zal het nooit doen, maar het schiet echt weleens door mijn hoofd om er melding van te maken.

het kan best zijn dat die mensen niet BTW-plichtig zijn hoor. Ze moeten wel hun inkomsten aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden in hun Inkomstenbelastingaangifte.

Ja ok, daar heb je gelijk in, maar van een aantal weet ik dat er niks opgegeven wordt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:36

Indestal schreef:
Misschien zegt ze, he??? Nee hoor, het zit zo....maar misschien krijg je wel,het verhaal dat ze anders niet rond komen, omdat ze buiten alle subsidies vallen en het financieel zwaar hebben geeft ze het beetje op dat ze meer belasting betaald dan verdiend en het dan nog geen verschil maakt in inkomen.

Ik kan er geen touw aan vast knopen maar iedereen heeft wel een redenering om hun fouten goed te praten (" want anders kunnen we niet rond komen").

Laat de beoordeling daarvan maar over aan de belastingdienst en/of rechter. Dat is niet aan TS.