Studies HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 23:51

@laraxXxemma:In een lab is niet zo mijn ding om eerlijk te zijn :') Ik heb er ook weinig geduld in. Ik kan er niet zo goed tegen als een proef misgaat, vaak door mijn eigen lompheid ook nog. Apotheek, I don't know. Ik zie het mezelf eigenlijk niet zo gauw doen. Het lijkt me niet eens verschrikkelijk, het lijkt eigenlijk qua werk een soort winkel, maar dan op een hoger niveau, omdat je wel de verantwoordelijkheid hebt over medicijnen en ik vind het werken in een winkel ook wel leuk, dus op dat vlak. Maar het lijkt mij dan ook weer heel moeilijk, omdat je in een winkel altijd nog kan zeggen:'Sorry, er is slecht besteld, ik zal er melding van maken bij mijn collega die erover gaat,' of van 'sorry de voorraad stond niet goed, maar die heb ik nu goed gezet dus het komt begin volgende week weer,' en je in een apotheek wel al het gelazer krijgt, terwijl je er vaak niets aan kan doen als het niet geleverd wordt of als er weer iets veranderd wordt door de bedrijven achter de medicijnen.
Ik denk dat ik dierenfysio dan altijd nog zou kunnen studeren voor erbij, want er echt genoeg mee verdienen om rond mee te komen zie als je ik niet gauw gebeuren.

@MarlindeRooz: Het is in ieder geval wel een goede om mee te nemen. Ik hoop dat ik ergens ga proefstuderen en denk van:'Hier ga ik me inschrijven,' en dat ik uiteindelijk zo op mijn plek zit, dat ik gewoon die hele studie afrond en misschien daarna nog naar de uni, maar dat dat niet zo zeer de hoofdzaak meer wordt.

@chantalboes: Echt met computers, weet niet zo of dat een geweldig plan is, heel technisch ben ik niet :') Ik snap dat als ik wat van mijn telefoon wil overzetten op mijn laptop dat ik de oplaadkabel zonder adapter kan gebruiken en na wat rondklikken vind ik het wel, maar soepel gaat het niet. Doet mijn printer raar? Bokt vragen om hulp :')
Dat is zeker waar, al hangt het er bij mij ook deels vanaf waarover het gaat. De theorie delen van natuurkunde en scheikunde bijvoorbeeld, daar kwam ik goed doorheen. Kenmerkende aspecten en jaartallen bij geschiedenis? Absolute no go. Denk dat als ik dan uiteindelijk ook door wil dat ik ga vragen of ik wat oefenmateriaal voor tentamens mag inzien en wat boeken. Dan kan ik ook bepalen of de stof echt te doen is voor mij, of dat het teveel naar geschiedenis neigt voor mij.
Ik denk dat ik ook echt gerichtere vragen moet gaan stellen. In de trend van: hoeveel studiepunten levert dit vak je op? Krijg je soortgelijke vakken verder in de opleiding, of is het met dit vak klaar? Als het vak een eenmalig iets is, waar je ook niet schokkend veel punten mee kan halen, moet ik de opleiding er ook niet om gaan laten.

@YoniB: en dat soort droge stof lijkt me dan wel weer tof! Ik interesseer me heel erg voor veranderingen in mijn CAO, volg dit ook echt actief op social media(terwijl het notabene maar een bijbaan is) Nou weet ik natuurlijk niet hoe de stof in de boeken staat en of dat echt moeilijker te begrijpen is dan hoe een CAO en CAO onderhandelingen in elkaar steken, maar als ik iets interessant vind is het voor mij wel makkelijker net dat extra stapje te zetten om het wel te gaan begrijpen ipv als het onderwerp me vrij weinig kan schelen. Als ik vragen heb zal ik je een berichtje doen!

@fokfanaat: Die optie had ik vorig jaar ook bewaard, maar eigenlijk niet gebruikt: Ik zat toen de denken aan MBO Paard geloof ik :') Enige motivatie: Gat op mijn CV wordt gevuld. School 1 zei direct van deze opleiding is zwaar onder je niveau en school 2 die had het wel prima gevonden. Diezelfde school had nog wel een opleiding die me aansprak(Achteraf, blij dat ik er niet voor heb gekozen, was Food, had waarschijnlijk nog meer praktijk dan Food, commerce and technology). Echter was hun laatste open dag op de uitslagdag van de examens, dus daar ben ik toen ook maar niet heen gegaan en heb het plan MBO toen maar weer on hold gezet :') Ik had ook niet echt meer ideeën dan dat zeg maar :')

@Joy_Mennings: Ik heb inmiddels een lijstje in mijn telefoon met: hier ga ik proefstuderen. Hier ga ik meelopen enzovoorts. Echt een dit is het heb ik nog niet, maar de eerste nieuwe proefstudeerdag sinds het omhoog schoppen van dit topic staat al, dusja, misschien wordt dat de 1e op het 'dit is het' lijstje.

@xChanelx: Daar heb je zeker een punt. Ik moest helemaal niets voorbereiden, het 1e vak snapte 3/4e van de studenten niet eens, het 2e vak was iets vaags, ckv achtig gecombineerd met mentorles ofzo en het laatste vak ging gewoon zo snel en mistte ik volgens mij ook gewoon de voorkennis voor om de stof volledig te begrijpen.
Ik denk dat het bij mij vooral het ligt in de spanning en dat terwijl ik zelf juist niet zo'n held ben := Ik ben zo'n iemand die zich altijd probeert in te dekken en dingen die problemen kunnen opleveren liever uit de weg gaat :o

@JosefienE: Tranformation design klinkt wel tof, denk dat ik gewoon eens langs de open dag van de wdka ga, want die site is me wel iets te vaag verder :') Wilde ik vorig jaar ook al eens doen, toen alleen gelaten, omdat de data me niet uitkwamen (mijn definitie van data komt niet uit was: dan mis ik natuurkunde :') )Graphic Design lijkt me iets té kunstzinnig. Ben wel creatief hoor, maar HKU enzo, daar zie ik mezelf niet zo snel heen gaan :')

@Zertab: Graag :D

Woensdag proefstuderen HRM :)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:44

Kairos schreef:
@Joy_Mennings: Ik heb inmiddels een lijstje in mijn telefoon met: hier ga ik proefstuderen. Hier ga ik meelopen enzovoorts. Echt een dit is het heb ik nog niet, maar de eerste nieuwe proefstudeerdag sinds het omhoog schoppen van dit topic staat al, dusja, misschien wordt dat de 1e op het 'dit is het' lijstje.

Top dat je al een lijstje hebt gemaakt! Dat 'dit is het' lijstje komt vanzelf wel.

Mijn lijstje was heel lang en met veel verschillende studies in het begin. Van rechten, interieurarchitectuur, diergeneeskunde tot communicatiewetenschappen. Maar na elke open dag/meeloop dag werd hij korter. Omdat ik de studie/universiteit niet leuk vond meestal maar het kwam ook voor dat ik de studie wel heel interessant vond maar dat ik gewoon wist dat het toch niet bij mij paste. Het grappige is dat ik uiteindelijk heb gekozen voor de studie (en stad) die in het begin het laagst op mijn lijstje stond.

Zertab

Re: Studies HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:07

Ik heb het gevraagd (studie stedenbouwkunde). Mijn broertje heeft wiskunde B gehad en had dus vrijstelling voor bepaalde onderwerpen van wiskunde. Maar je krijgt wiskunde A en B. Hij zegt dat je er niet zo diep op ingaat als op de middelbare. Mijn broertje is geen ster in wiskunde, heeft hiervoor bijles gehad. Maar hij heeft zijn Propedeuse in een jaar gehaald en zit nu dus in de tweede, wat ook goed gaat. :)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 23:13

Ben gisteren bij HRM geweest:
- Opleiding: Klinkt echt tof. Of het werkveld 100% mijn ding is, geen idee, maar ik heb het idee dat je er ook dingen leert die je in vrij veel beroepen kan gebruiken.
- Studenten & docent: Degene die ik gesproken heb waren allemaal enthousiast. Er waren namelijk ook opleidingen die ik bezocht had, waarbij ik het idee had dat de docenten meer bezig waren met aftellen tot hun pensioen dan met serieus hun best doen om les te geven.

Ik ga kijken of ik een dagje mee kan lopen in een bedrijf op de HRM afdeling en als dat bevalt, ga ik mijn inschrijving rondmaken! :)

Zertab schreef:
Ik heb het gevraagd (studie stedenbouwkunde). Mijn broertje heeft wiskunde B gehad en had dus vrijstelling voor bepaalde onderwerpen van wiskunde. Maar je krijgt wiskunde A en B. Hij zegt dat je er niet zo diep op ingaat als op de middelbare. Mijn broertje is geen ster in wiskunde, heeft hiervoor bijles gehad. Maar hij heeft zijn Propedeuse in een jaar gehaald en zit nu dus in de tweede, wat ook goed gaat. :)

Fijn dat het er niet zo diep op in gaat :D Built Environment komt toch wel aardig overeen met deze opleiding? Stedenbouwkunde is niet echt bereisbaar, maar BE is een goed alternatief voor als HRM toch niets wordt.

Zertab

Re: Studies HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:14

Oh mijn broertje doet built environment haha. Voor het gemak noemen wij het stedenbouwkunde. Wist niet dat dat een andere opleiding was :P

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 23:36

Zertab schreef:
Oh mijn broertje doet built environment haha. Voor het gemak noemen wij het stedenbouwkunde. Wist niet dat dat een andere opleiding was :P

Denk dat het ook net is hoe de school het wil noemen :') Want de ene school zegt dat het een studie is en de ander een afstudeerrichting :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 00:21

Hier een HBO studie waar je niet zo vaak van hoort: ik studeer advertising aan de [naam]. :) Dat houdt niet in dat je alleen maar mooie advertenties maakt (kan je ook zeker doen), maar je leert vooral heel creatief problemen oplossen. Zo drijft er een plastic eiland ter grootte van Frankrijk in de oceaan. Toen bedacht een creative Advertising agency in Londen: als een UN land in state of emergency is, zijn alle andere landen verplicht om hulp te verlenen. Dus: laten we van dit eiland een officieel UN land maken. Ad agencies hebben dan ook zoveel macht om dat ook echt te doen; het proces is in gang en er zijn bijvoorbeeld al ambassedeurs zoals David Attenborough.

Of een ad agency in Zuid Afrika die een hygieneprobleem onder kinderen in sloppenwijken oploste door een doorzichtig zeepje met een speeltje in het midden te maken. De dodenaantallen door diaree enzo zijn met 70% gedaald.

Als jij advertising studeert leer je dus op een hele andere manier denken en enorme problemen oplossen met eigenlijk best simpele maar ingenieuze ideeën. Ook heb je ongelofelijk veel bereik; ad agencies spreken miljoenen aan. Want je kan ook alsnog de kant op van de meest prachtige advertising maken voor merken zoals Nike, Volvo, Ikea, maar ook meer de fashion kant op. Of de journalistiek kant op. Je leert een idee en een concept bedenken en de juiste mensen vinden die het kunnen realiseren.

Tijdens je studie begin je hier meteen al aan; in jaar 1 heb ik al voor Spotify, NS en Ikea gewerkt, en ik mocht al een spread in het NRC maken die een miljoen keer is gedrukt. Je zit nooit te blokken maar je bent altijd ontzettend kritisch aan het nadenken en aan het maken en bedenken. Het is echt een geweldige studie. Zwaar, maar geweldig.

Binnenkort is de open dag; ik presenteer daar ook twee werken met m'n teamgenootje. :) Kom vooral langs als je het leuk vindt, en ik raad je echt enorm aan om met de workshop mee te doen als je komt. Als ik dat niet had gedaan had ik niet geweten dat dit zo'n geweldige opleiding was. En daar bovenop heb je ook nog eens een hele erge goede baankans, en ga je absoluut niet slecht verdienen. ;)

En ook al is het de kunstacademie, je hoeft niet te kunnen tekenen (kan ik ook niet), en ik heb ook N&G gedaan. ;)