Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:32

Wij betalen naar rato. Mijn vriend heeft momenteel ongeveer 2x mijn inkomsten als inkomsten en hij betaald dus 2x zoveel als ik. Dat komt er bij ons op neer dat hij de vaste lasten betaald en ik benzine en boodschappen en nog wat dingetjes.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:32

Wij hebben het als volgt;

1 rekening waarop beide salarissen binnenkomen. Hier worden alle vaste lasten en sparen van betaald. Ik heb uitgerekend wat we dan netto overhouden en dat bedrag door 2 gedeeld. Ieder krijgt dit gestort op de eigen rekening. Hier koopt ieder voor zich dingen van. Ik bv mijn paardrijdlessen, masseur etc hij koopt graag whisky en fiets onderdelen.

Voor ons werkt dit het beste, alles op 1 hoop en daar dan gebruik van maken werkte niet. Kregen we scheve gezichten door als ik dan wat wilde kopen of visa versa.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:33

Ik vind het altijd knap als mensen alles op een hoop kunnen gooien. Ik zou dat niet prettig vinden en er heel nerveus van worden, haha. Als ik een idioot dure tas wil kopen, dan wil ik dat gewoon doen en het niet hoeven uitleggen of me bezwaard voelen; want dat zou ik wel hebben als we alles samen zouden hebben op 1 rekening. Knap dat het voor anderen wel werkt, en ook helemaal prima natuurlijk!

Wij gaan trouwens in september trouwen, maar alles blijft zoals het nu is. Dus allebei een eigen betaalrekening en eigen spaarrekening en alle woonlasten 50/50 de rest voor eigen rekening. :j Koophuis blijft ook van mij, maar we willen binnen nu en een jaar of 2 wel verhuizen en samen iets kopen.

edit; aanvulling

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:35

xApple schreef:
Als ik sommige reacties lees ben ik toch weer zo blij met mijn relatie :o

Ik vind het altijd zo bijzonder dat mensen die alle inkomsten en uitgaven op 1 hoop gooien gelijk een oordeel hebben over hoe de waarde van de relatie van mensen die dat niet doen. Ik ga er vanuit dat degenen die alles tot de komma uitrekenen daar weer heel blij mee zijn. Die vinden het misschien fijn ook binnen een relatie nog een individu te zijn. Allemaal prima, toch?

Daarnaast vind ik het mooi hoe mensen zichzelf voor de gek kunnen houden. De partner mag niet mee betalen aan de dure hobby maar mag wel de extratjes betalen zodat jijzelf genoeg over houdt om diezelfde dure hobby te kunnen bekostigen (en leuke extratjes te kunnen doen). Hoe je het het ook wendt of keert, de partner met meer inkomsten heeft op deze manier meer uitgaven.

Uiteindelijk is het allemaal broekzak - vestzak verhaal. Je hebt een berg opbrengsten en een berg kosten en het is aan de personen binnen de relatie om te kijken hoe ze die verdeling prettig vinden. De een kiest voor alles op 1 hoop, de ander voor alles strik gescheiden en alles daar tussenin. Zolang alle betrokkenen zich er prettig bij voelen is het helemaal prima en zo niet, dan wordt het tijd voor een goed gesprek.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:35

Hier is het gewoon 50/50.
Hebben een gezamenlijke rekening waar we beide een X bedrag op overmaken. Dat is dan voor het huis, boodschappen, gezamenlijke verzekeringen enzo. Verder betalen wij zelf van onze eigen rekeningen ook onze eigen verzekeringen, kleding, uitstapjes etc etc. Onze hond is dan wel weer op zijn kosten, die staat op de lijst bij zijn eigen bedrijf waardoor hij BTW kosten terug kan vragen van alles rondom de 'waak'hond.
Hij verdiend meer dan mij en kan dus ook meer sparen dan mij. Maar heb dan zoiets van hij werkt er de uren natuurlijk ook voor.
Dat ik zo'n dure hobby heb hoeft hij er niet voor op te draaien, die keuze heb ik zelf gemaakt om paarden te hebben. Hij heeft wel af en toe dat hij zegt van nou ik betaal dat wel voor jou paarden, want je hebt deze maand al genoeg kosten gehad. Of dat ik dan bijv een hoofdstel of iets uit mag zoeken, omdat ik hem geholpen heb in zijn bedrijf.
Vind dit eigenlijk wel fijn, ben zo tenminste niet afhankelijk van hem.
Laatst bijgewerkt door Yanaa op 23-03-18 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:36

xApple schreef:
Als ik sommige reacties lees ben ik toch weer zo blij met mijn relatie :o

Ik zou al mijn geld over hebben voor de hobby van mijn vriend (sportvissen) en hij helpt mij financieel met de paarden als ik een onverwachte kostenpost heb of gewoon zomaar eens een leuk dekje of mooie nieuwe paardenjas. Ik heb voor hem weken gespaard (heb t zelf even niet zo ruim) om een hele dure vis gadget te kopen bijvoorbeeld, gewoon zomaar omdat ik hem graag blij zie. En hij betaald nu mee aan een nieuw paard voor mij.

Maar mijn vriend wíl ook niet dat ik meer ga werken want die wil het huishouden pertinent niet doen :')

Maar nu doe je alsof jouw relatie 'beter' is (want jij bent er zo blij mee) omdat jullie al het geld op een grote hoop gooien. Wij doen dat niet, en zijn daar heel gelukkig mee. Hoe je met de verdeling van het geld omgaat heeft toch niets te maken met hoe blij je in je relatie bent. Als je het er maar samen over eens bent :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:38

Machie schreef:
Wij betalen naar rato. Mijn vriend heeft momenteel ongeveer 2x mijn inkomsten als inkomsten en hij betaald dus 2x zoveel als ik. Dat komt er bij ons op neer dat hij de vaste lasten betaald en ik benzine en boodschappen en nog wat dingetjes.

Misschien dat wij ook zo iets gaan doen inderdaad.
Als ik straks klaar ben met school verdienen we beide ongeveer gelijk (hij waarschijnlijk iets meer) en dan kunnen we het wat meer gelijk trekken.
Maar hij vindt het zelf helemaal niet erg om straks wat meer te betalen.
Ik hou wel bijbaantjes, want wil ook gewoon mijn eigen geld verdienen en daarbij is werken vaak ook wel gezellig :).

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:44

Ik kan absoluut geen geld van anderen aannemen of uitgeven, dus alles op één grote hoop gooien is echt mijn nachtmerrie. Ik zou spontaan helemaal níks meer durven uitgeven.

Wij hebben nu nog een gelijk inkomen als studenten, dus gaat de bijdrage aan de vaste lasten 50/50 naar een gezamenlijke rekening. We sparen ook elke maand gezamenlijk. Mocht ik een maand meer bijverdienen dan hij dan hebben we daar geen regeling voor, maar in de praktijk betaal ik dan een keer het avondje uit in plaats van dat we het gezamenlijk betalen.

Hij zal eerder gaan werken dan ik, hij loopt verder in zijn studie, en ik denk dat we dan naar ratio gaan inleggen. Ik vind het echter een ontzettend naar idee dat hij meer geld inlegt dan ik, ook al is dat “eerlijker”. Hij ziet daar echter het probleem niet van in. Ik zal er dus mee moeten leren leven dat hij naar verhouding meer meebetaalt aan ons gezamenlijke leven.

Heeft overigens niks te maken met dat ik bang ben om uit elkaar te gaan. Ik vind het gewoon naar om “te teren” op het geld van een ander.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:46

denice schreef:
Wij kijken er zo tegenaan:

Als je gaat samenwonen, dan doe je dat omdat je bij elkaar wilt zijn en ga je er vanuit dat je dit ook voor altijd wil. Als je zo voor elkaar kiest, dan wil je toch dat ieder het leuk heeft? Dingen als, het is jouw hobby, jouw probleem, daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Je wilt toch samen een fijn leven? En als de een dan wat meehelpt aan de ander zijn geluk dan is dat toch zoals het moet?

Wij gooien hier vanaf moment 1 alles op een hoop. Vanaf de eerste dag samenwonen al. Nu zijn we getrouwd en hebben we een kind. Maar als 'mijn' geld op is begin ik gerust aan dat van hem en andersom precies hetzelfde. Er zit maar een nadeel aan: cadeautjes zijn moeilijk geheim te houden.

Woon inmiddels niet meer samen, maar wij deden dat ook zo. Ook met exact dezelfde beweegredenen. Toen wij uit elkaar gingen hebben we gewoon het spaargeld wat er was in tweeën gedeeld. Ik verdiende dan wel bijna 2x zoveel als ex, maar we waren samen geweest, dus hebben we ook samen gedeeld en gespaard en dus ook verdeeld toen we uit elkaar gingen. Later wel nog even verrekend dat ik wat ' verlies' had geleden in teruggaven vanuit belasting omdat hij zich pas 5 maanden nadat hij was weggegaan officieel had laten uitschrijven (had toen pas een eigen woning). Maar gewoon samen voor gaan zitten en netjes afgerekend, geen CENTJE pijn :):)

edit; ik kan me overigens HEEL goed voorstellen dat dit niet voor iedereen werkt/ prettig voelt. Plus er zijn ook heel veel gevallen te noemen waar dit bij een breuk van de relatie enorm veel problemen oplevert. Ik zou zeggen, enige manier om eruit te komen is er samen over te praten :):)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:51

NatasjavE schreef:
zanakuzies schreef:
Ik snap het niet helemaal :') ik woon nu bijna 3 jaar samen met mijn vriend, we hebben een gezamelijke rekening geopend en daar komen gewoon alle inkomens op binnen, wat van hem is is van mij en andersom ook, wel overleg ik altijd met hem wat ik uitgeef, geen idee waarom maar dat vind ik gewoon netjes :P als we iets willen kopen doen we dat verder ook gewoon er is niks van hem en niks van mij :')

Oh dat zou ik echt vreselijk vinden :o ik zou dan niet die net iets te dure blouse durven kopen.

Uiteraard overleg ik hier echt dure aankopen altijd. Het moet niet zo zijn dat er geen geld is voor belangrijke zaken omdat ik zo graag een nieuw zadel wil.

Maar ik zou niks leuks voor mezelf durven doen als ik alles moet overleggen.

Maar goed das heel persoonlijk en off-topic uiteraard.

Ik hoef het ook niet te vragen maar dat zit er gewoon in :P kleding shoppen enzo doen we toch altijd samen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:59

denice schreef:

Als je gaat samenwonen, dan doe je dat omdat je bij elkaar wilt zijn en ga je er vanuit dat je dit ook voor altijd wil. Als je zo voor elkaar kiest, dan wil je toch dat ieder het leuk heeft? Dingen als, het is jouw hobby, jouw probleem, daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Je wilt toch samen een fijn leven? En als de een dan wat meehelpt aan de ander zijn geluk dan is dat toch zoals het moet?

Hier sluit ik mij volledig bij aan!
Mijn vriend heeft laatst dus zijn 3e auto gekocht, toen heb ik ook even wat meer betaald aan boodschappen enz. No problem, hij heeft ook wel is mijn DA rekening voorgeschoten.
Ik vind het heerlijk dat het zo kan, en ben dan ook heel blij met de afspraken die wij gemaakt hebben :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:03

Voor ons was het niet meer dan logisch toen we gingen samen wonen we alles op 1 hoop gooide. Wij hebben dan ook alleen maar gezamenlijke rekeningen.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:07

Anoniem schreef:
denice schreef:

Hier sluit ik mij volledig bij aan!
Mijn vriend heeft laatst dus zijn 3e auto gekocht, toen heb ik ook even wat meer betaald aan boodschappen enz. No problem, hij heeft ook wel is mijn DA rekening voorgeschoten.
Ik vind het heerlijk dat het zo kan, en ben dan ook heel blij met de afspraken die wij gemaakt hebben :)

Amen! _/-\o_

Wij hebben allebei een paard. Probleem opgelost :')

Je gaat samen wonen om samen te zijn. En samen een leven op te bouwen. Dat is mijn idee.. Niet om ieder voor zich te leven en toevallig een bed te delen. :+

Daihyo

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:10

Dus omdat je je financiën voor een deel gescheiden wil houden, om toch wel gegronde redenen, wil je alleen maar een bed delen? :+
Bijzondere redenatie :')
Volgens mij zit er nog een heel grijs gebied tussen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:15

Amanda schreef:
Dus omdat je je financiën voor een deel gescheiden wil houden, om toch wel gegronde redenen, wil je alleen maar een bed delen? :+

Ik wilde precies hetzelfde schrijven :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:16

Neroo schreef:
En als je het hebt over naar rato verdelen.

Bedoelen jullie dan een 60/40 verdeling of 70/30 of bijvoorbeeld ieder legt 45% van zijn salaris in?

Nee ik bedoel ermee dat mocht hij 30% meer verdienen dat hij 30% meer van de vaste lasten betaald.

voorbeeld:
Als je beiden nu 500 euro inlegt is in totaal 1000 euro.
Stel hij verdiend 3000 euro
Jij verdiend 2000 euro

Dan verdiend hij 60% en jij 40% van jullie totale salaris.
Dan zou hij bijvoorbeeld 600 euro en jij 400 euro vaste lasten betalen.

Edit:
Is het verschil in salaris groter bijv 1000 om 3000 euro
dan zou jij 250 en hij 750 euro betalen van die 1000 euro
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 23-03-18 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:17

kevinsky schreef:
Wij hebben allebei een paard. Probleem opgelost :')

Dat werkt bij ons ook heel goed +:)+

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:18

Ik vind dat sommige wel doorschieten in het strikt gescheiden houden, maar alles op een hoop hoeft van mijn ook niet meteen. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat jullie je er beide fijn bij voelen. Als jij een stuk minder verdient dat je vriend zou ik idd eens kijken of het meer naar ratio verdeeld kan worden in plaats van 50/50.
Mijn vriend legt ook meer in de gezamenlijke rekening en dat heeft niks te maken met dat ik zelfstandig niet kan rondkomen. Toen ik nog alleen was redde ik het prima. Maar toen woonde ik in een huurwoning waarvoor ik huursubsidie kreeg, kreeg zorgtoeslag en kon op fiets naar mijn werk. Als je er dan voor kiest om samen te gaan wonen, in ons geval in het dorp waar hij vandaan komt, veranderd en nogal wat in je situatie. Die keus maak je samen dus lijkt het mij niet onlogisch dat je de kosten samen draagt. Je heb ook samen het plezier van het samenwonen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:19

Man man man, als je even realistisch kijkt naar de hoeveelheid relaties die daadwerkelijk levenslang zijn...

Ik ben nogal rationeel en mijn vriend ook. We wonen nog niet samen (wel 2 jaar samen) maar als we dat gaan doen (over 1,5 á 2 jaar) verdien ik net iets meer dan hij (max 500 euro meer). Maaarrr, ik heb dan wel een dikke studieschuld en hij twee auto's. Wel kan ik erg goed sparen. :+ Ik zal dus ook de financiën regelen want hij heeft dyscalculie en vind het dus vreselijk. 8-)

Dus dat zal gewoon een gezamenlijke rekening openen en beide daar hetzelfde bedrag op storten. Om daar de vaste lasten, dagjes uit en de samen-dingen van te betalen en de boodschappen etc. Wat voor hem ook duurder is want hij eet wel vlees. Maar om dat soort dingen kan ik mij echt niet druk maken. :P En dan gewoon beide eigen hobby's betalen... tja, daar kies je zelf voor. Die hond/paard/koe is geen eerste levensbehoefte.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 23-03-18 12:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:20

Ik snap het wel dat je dingen gescheiden wil hebben. Ik werk niet om de ander te spekken en ik denk dat je niet altijd eens bent over een uitgaven. Om ruzie te voorkomen dat je elkaar verwijt nutteloze aankopen te doen kan ieder zijn eigen deel houden. Zou lekker zijn als ik wil sparen en mijn vriend aan de andere kant het geld uitgeeft aan bijv auto onderdelen....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:22

Zonnetje81 schreef:
Ik snap het wel dat je dingen gescheiden wil hebben. Ik werk niet om de ander te spekken en ik denk dat je niet altijd eens bent over een uitgaven. Om ruzie te voorkomen dat je elkaar verwijt nutteloze aankopen te doen kan ieder zijn eigen deel houden. Zou lekker zijn als ik wil sparen en mijn vriend aan de andere kant het geld uitgeeft aan bijv auto onderdelen....

Ja precies hetzelfde voorbeeld hier. _O- Mijn hobby (hamsters) is wel even minder duur dan zijn autohobby. _O- Je kan heel veel hamsters van een auto kopen. :')

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:23

Wij doen het ook 50/50 en hij verdient echt wel een heleboel meer. Inkomen van je eigen bedrijf kun je ook niet vergelijken met een salaris in loondienst. Maar ik vind het onnodig dat hij meer zou moeten betalen. Ik heb immers gewoon een goed salaris dus kan het hartstikke prima missen. Als ik een keertje iets wil wat financieel even niet uitkomt, dan betaalt hij dat voor mij. Andersom zou ik dat ook doen.

Ik ben gewoon nogal op mijn inkomen gesteld en verlies het overzicht als alles op een berg komt. Vind het niet prettig om bij alles te moeten nadenken of het wel kan/mag en vind het al helemaal niet prettig om van "zijn" geld (want zo voelt het voor mij) "onnodige" spullen voor mezelf te kopen. Nu betalen we allebei de helft van de hypotheek etc. en de rest doe je maar mee wat je wil. Dat werkt voor ons heel goed. :)

Al betaalt hij dus wel vrijwel alle etentjes en uitjes.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:26

Lestria schreef:
Ik ga er vanuit dat degenen die alles tot de komma uitrekenen daar weer heel blij mee zijn. Die vinden het misschien fijn ook binnen een relatie nog een individu te zijn.

Alsof je geen individu (binnen je relatie) meer bent als je alles op een hoop gooit :') Verder roerend met je eens overigens.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:27

Amanda schreef:

Nou,...exact mijn idee.

Mijn man en ik delen alles. Ook het geld.(anders geen gezamenlijke rekeningen voor huishouden en hypotheek)
Maar voor mijn persoonlijke uitgaven heb ik mijn eigen rekening.

Dat is is ook om niet te veel uit te geven overigens.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:28

Wij hebben 2 huizen, dus ik betaal de mijne, en hij die van hem.
Wij wonen wel "samen" maar door omstandigheden is het niet makkelijk om zijn huis te verkopen.
Wij hebben een gezamenlijke rekening waar wij welke week geld op storten.
Ik €100,- hij €150,- hij kost meer :+
Dit is alleen voor boodschappen, benzine ect.

Zelf hou ik vrij weinig over, Maar als mijn geld op is betaald hij de rest, en andersom ook.
Dus eigenlijk gooien we het "overige" geld op 1 hoop.