oji schreef:Er is een reden waarom die testen zo betaalbaar zijn: Ze willen jou data en dna profiel. Dat is de core business van deze bedrijven, big data is big money! Het lokkertje om die data te krijgen is wat nietszeggende informatie over de geologische verspreiding van jouw achtergrond.
En dergelijke data in de handen leggen van een commercieel bedrijf, is gewoon iets wat je niet zou moeten willen. Het lijkt nu misschien nog redelijk onschuldig, maar je weet niet hoe de wereld er in de toekomst uit ziet. Ik durf er vergif op in te nemen dat deze data in de toekomst toegankelijk wordt voor bv verzekeringsmaatschappijen en dat er allerlei risicoprofielen op los gelaten gaan worden die de premies en acceptatie gaan beïnvloeden.
We leven in een onzekere wereld, wie weet worden deze profielen ooit gebruikt als een gevaarlijke gek aan de macht komt om jou etniciteit aan te tonen. Niet alleen van jou, maar daarmee dus ook van jouw kinderen. Mensen gaan echt te achteloos om met hun biometrische data. In de handen van de verkeerde, kan dat gewoon hele vervelende gevolgen hebben. Mensen realiseren zich niet dat 1 keer zo'n wangslijmvliesje opsturen naar een commerciële instelling, betekent dat deze data en jouw DNA profiel NOOIT meer verloren gaan en dat jij voor altijd de controle daarover kwijt bent.
En ja er zijn ook goede redenen om je DNA profiel te laten vaststellen, bv voor wetenschappelijk onderzoek, als er mogelijk erfelijke ziektes in je familie voorkomen, of voor forensisch onderzoek bij misdaden. Dan geef je dat profiel aan een ziekenhuis/universiteit/politie. Maar dat is echt iets anders en een heel ander risico als je genetische profiel in handen leggen van een commerciële instelling wiens primaire doel en verdienmodel is jouw data/profiel voor veel geld te verkopen en te koppelen aan allerlei andere databases.
Het probleem is dat bigdata inspeelt op nieuwsgierigheid, luiheid, angst, fomo, etc. etc.mensen willen zien wat ze willen zien, horen wat ze willen horen en daarmee sluiten ze zich af voor een wellicht kritische kant. Ik snap het wel. Door algoritmes worden ze steeds verder in hun eigen wensbare wereld getrokken, waarmee hun wenswereld een werkelijke wereld dreigt te worden en andere werelden ( lees meningen) als absurd, of onwaar wordt ervaren. Negatieve kanten vernemen van iets dat ze als positief ( willen ) zien is niet altijd even makkelijk. Natuurlijk willen veel mensen ook niet geloven in de “ slechtheid” van sommige bedrijven. We teren nog voor een stuk op jaren 50tig mentaliteit.
Tegen dat licht is het voor sommige moeilijk voor te stellen dat iets als My Heritage ook een negatieve kant heeft. Er zeer lange termijn gevolgen aankleven en dat het niet is opgericht voor om te consument te pleasen, maar het bedrijf zelf. De verdienste zit em op de lange termijn niet in de consument maar in de bedrijven die alles willen weten van diezelfde consument. Daar dik voor betalen en informatie uiteindelijk gaan inzetten voor doelen waarvan diezelfde consument even niet verwacht had dat het daar óók voor gebruikt zou kunnen worden. Want niemand pluist de overeenkomst uit, al helemaal het juridische aspect dat de informatie niet voor jou alleen is. Sterker, jezelf niet eens alle verworven informatie inzichtelijk krijgt.
Maar zolang mensen die negatieve kanten niet willen horen kunnen we blijven roepen wat we willen.