Oke vraag aan de heren.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 01:17

Giolli schreef:
Niettus.

Stiekem ben je je inbox aan het checken.

Ailill

superpony schreef:
Op een westernzadel gaan rijden, veel fijner! Maar dan wel met spijkerbroek.

Zonder dollen. Je probleem is toch echt je zit. Mijn man rijdt ook en heeft nooit last van zijn gereedschap. Hij heeft weleens zijn kont open gereden, maar dat is toch echt een andere plek. Wij rijden wel met westernzadels en dus ook met spijkerbroek, maar dragen niet eens altijd speciale met een dunne naad aan de binnenkant bijv.

Wel zie ik bij mannen ( ik geef ook les ) dat zij meer moeite hebben in het bekkengebied. Vooral als zij later beginnen met rijden, is dat toch een redelijk onbekend of ongebruikt gebied vaak.

Westernzadels heb je met ladyseat, maar die vind ik dan weer niet prettig. Wel heb je veel verschil in de zit. Ik hou niet van een gedwongen zit of teveel steun van een zadel.

Heel sporadisch nog wel op een engels zadel gezeten en daar zit wel enorm veel verschil in. Vanuit mn westernzadel zijn er zadels waar je zo opstapt en fijn mee wegrijdt. Maar zat een tijd terug ook op een vreselijk naar zadel waar je naar voren gedwongen werd, je benen niet fijn konden liggen etc.

Ik was vd week toevallig wel bij ej en zag daar een rekje met speciaal ondergoed en kussentjes ofzo voor in je ondergoed. Maar net als alle anti slip toestanden is het symptoom bestrijding. Als je goed leert zitten, heb je daar altijd wat aan.

Ik neem de zit mee in de les en laat mensen ook zonder beugels rijden, hamer op het correct lichtrijden etc. Maar, je kan ook dagelijks je zit oefenen als je aan het werk bent bijv. Met enkele oefeningen per dag, kan je zit al enorm verbeteren. Je hoort namelijk echt niet op je zaakje te zitten, maar je billen.
Terwijl ik juist helemaal niet fijn zit in een westernzadel, juist down under niet.

Grappig dat dit toch per persoon verschillend is. Later beginnen met rijden klinkt wel logisch, ik had dat met wielrennen, toch een andere houding (veel meer voorover gebogen en een super lang zadel) en daar moest ik echt aan wennen.

Giolli
Zeg maar Ber!

borstnoot schreef:
Giolli schreef:
Niettus.

Jep. Weer niks.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 01:18

Giolli schreef:
Niettus.
Fallus, euh wellus!

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Oke vraag aan de heren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 02:07

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 02:16

Ailill schreef:
superpony schreef:
Op een westernzadel gaan rijden, veel fijner! Maar dan wel met spijkerbroek.

Zonder dollen. Je probleem is toch echt je zit. Mijn man rijdt ook en heeft nooit last van zijn gereedschap. Hij heeft weleens zijn kont open gereden, maar dat is toch echt een andere plek. Wij rijden wel met westernzadels en dus ook met spijkerbroek, maar dragen niet eens altijd speciale met een dunne naad aan de binnenkant bijv.

Wel zie ik bij mannen ( ik geef ook les ) dat zij meer moeite hebben in het bekkengebied. Vooral als zij later beginnen met rijden, is dat toch een redelijk onbekend of ongebruikt gebied vaak.

Westernzadels heb je met ladyseat, maar die vind ik dan weer niet prettig. Wel heb je veel verschil in de zit. Ik hou niet van een gedwongen zit of teveel steun van een zadel.

Heel sporadisch nog wel op een engels zadel gezeten en daar zit wel enorm veel verschil in. Vanuit mn westernzadel zijn er zadels waar je zo opstapt en fijn mee wegrijdt. Maar zat een tijd terug ook op een vreselijk naar zadel waar je naar voren gedwongen werd, je benen niet fijn konden liggen etc.

Ik was vd week toevallig wel bij ej en zag daar een rekje met speciaal ondergoed en kussentjes ofzo voor in je ondergoed. Maar net als alle anti slip toestanden is het symptoom bestrijding. Als je goed leert zitten, heb je daar altijd wat aan.

Ik neem de zit mee in de les en laat mensen ook zonder beugels rijden, hamer op het correct lichtrijden etc. Maar, je kan ook dagelijks je zit oefenen als je aan het werk bent bijv. Met enkele oefeningen per dag, kan je zit al enorm verbeteren. Je hoort namelijk echt niet op je zaakje te zitten, maar je billen.
Terwijl ik juist helemaal niet fijn zit in een westernzadel, juist down under niet.

Grappig dat dit toch per persoon verschillend is. Later beginnen met rijden klinkt wel logisch, ik had dat met wielrennen, toch een andere houding (veel meer voorover gebogen en een super lang zadel) en daar moest ik echt aan wennen.

Je hebt heel veel slechte en echte rot westernzadels hoor. Ik hoor het wel vaker van mensen als ze op een kartonnen zadel hebben gezeten dat een westernzadel niks is en ben ze zelf ook tegengekomen. Maar ik rij er nu al 25jr op en vind een goed westernzadel als het een reiner is, fijn zitten. Heel veel modellen en merken vinden ik ook niks.

Dat is met engelse zadels niet anders.

Maar ik zie vooral heel veel mensen echt heel slecht zitten. Dan kan je van alles kopen en willen compenseren, maar goed, consequent iets aan je zit en houding doen heeft meeste effect en op de lange termijn.

Overigens rijden er heel veel mannen western, dus er zijn er zat om aan te vragen hoe ze dat doen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 07:53

Haha topic doet me denken aan m'n eerste lesklantje: een jongen van 6. Die moest regelmatig zijn piemeltje even goed doen (zijn eigen woorden) :')

Maar meeste tips zijn al gegeven. Zo zonder beeld is het lastig te beoordelen of alleen zaakie t probleem is, of dat er ook een houdingsprobleem is. Want doorzitten is proberen mee te veren in je buik.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:18

Giolli schreef:
borstnoot schreef:

Jep. Weer niks.

Krijg.geen.adem. _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:21

Ik ben ooit bij een oudere heer zadels gaan passen. Ik neem aan dat hij vroeger prima gereden heeft (had in het leger gereden) maar zat nu redelijk onrustig (70 jaar gepasseerd). Ik heb zo‘n 3 sessies nodig gehad maar uiteindelijk heeft hij een Prestige GP2 gekocht en is daar alweer enkele jaren pijnloos tevreden mee.

Moraal: het zal een deel houding zijn en verder gewoon veel zadels proberen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:31

Omdat de vraag inmiddels wel is beantwoord van TS en we jullie topic niet verder willen verstoren, slinger ik dit topic even naar [KH]'t Kippenhok
Hopelijk zonder blauwe ogen en hersenschuddingen. :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:42

Wauw bedankt mod. :=

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:58

Ik vond het anders best on topic allemaal hoor :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:30

SayaJones schreef:
Omdat de vraag inmiddels wel is beantwoord van TS en we jullie topic niet verder willen verstoren, slinger ik dit topic even naar [KH]'t Kippenhok

Het waren niet de ogen/ hersenen waar men zich hier zorgen over maakt :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:57

Ailill schreef:
Voortaan kan ik dus nooit meer naar een vrouw te paard kijken, ten minste, als ze een zonnebril draagt :')

Benieuwd wat je dan denkt als je een man met zonnebril ziet rijden O:)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:59

Rex_Rolfo schreef:
Ailill schreef:
Voortaan kan ik dus nooit meer naar een vrouw te paard kijken, ten minste, als ze een zonnebril draagt :')

Benieuwd wat je dan denkt als je een man met zonnebril ziet rijden O:)
Enkel medelijden.

Als je als man zijnde die prestatie kunt leveren, ben je oprecht een medisch wonder, of je hebt een gigantische hangzak :')

#GaatDirectEenFotoUitZijnProfielVerwijderen

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:00

Kuggur schreef:
SayaJones schreef:

Het waren niet de ogen/ hersenen waar men zich hier zorgen over maakt :D
Het ging anders ook niet over een eekhoorn met een, euh, hangzak :P

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:02

Ailill schreef:

Één foto maar.. ? _O- _O-

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:05

Rex_Rolfo schreef:
Ailill schreef:

Één foto maar.. ? _O- _O-
Sweet Lord, ik kom spontaan tot de ontdekking dat er 9 (!) met zonnebril tussen staan.

#NietMeerGrappigDitMaarTochOokWel

#IkKanNietZonderMijnRay-Ban

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:10

Jongens, ik kan zo toch überhaupt niemand meer aankijken die te paard zit? :')

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:12

Frummels schreef:
9 v.d. 10 keer ziet het er toch niet uit, ik zie het probleem niet zo :P

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:14

Ailill schreef:
Frummels schreef:
9 v.d. 10 keer ziet het er toch niet uit, ik zie het probleem niet zo :P

Daar heb je wel weer een punt ja. :roll: :))

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:21

Kan aan mij liggen hoor, ik vind paarden fantastisch, geniet ook echt van het rijden. Maar ergens diep van binnen blijf ik het een vreemd fenomeen vinden.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:32

Ailill schreef:
Kan aan mij liggen hoor, ik vind paarden fantastisch, geniet ook echt van het rijden. Maar ergens diep van binnen blijf ik het een vreemd fenomeen vinden.

Ik ben zelf niet meer zo van het rijden en neem binnenkort plaats achter i.p.v. op het paard. :D

Het is ook een vreemd fenomeen! Zeker als je dus tegen dit soort problemen aanloopt ga je daar toch weer over nadenken, haha. Hoe deden die Indianen dat vroeger dan? :=

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:41

Frummels schreef:
Hoe deden die Indianen dat vroeger dan? :=

Die hadden geen zadelknop en gingen gewoon fatsoenlijk op hun kont zitten :D

Als ik ergens last van heb is het van m'n zitbeenknobbels (geen overdaad aan eh.. vulling :P ), aan de voorkant alleen af en toe een oepsie als ik bij een onverwachte beweging wat ver voor in het zadel land :o

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:49

Ze willen ons graag doen geloven geloven dat hun "Oe-oe-oe-oe" een strijdkreet is, maarre.... <<)