Vanaf welke leeftijd kind meenemen naar begrafenis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Re: Vanaf welke leeftijd kind meenemen naar begrafenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:47

Toch grappig, de meeste mensen zonder kids pik je er zo uit adv hun reacties..

Ts, vraag aan je zoontje wat hij wil. Geef ook aan dat hij dit nooit meer over kan doen als ie besluit toch niet mee te willen. En veel sterkte.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:48

Onze dochter was 4 toen wij haar oma moesten begraven. Vooraf veel uitgelegd en voorgelezen met behulp van een boekje van de uitvaartorganisatie. Tijdens de uitvaart zelf was haar andere oma aan haar gekoppeld, als het dan tijdens de dienst niet ging kon zij eruit stappen.
Ook bij het zakken van de kist is ze geweest. Juist om te laten zien dat je iemand daar begraaft. Zo werd het concreter.
Mijn dochter deed t fantastisch en was vooral voor mijn man een grote troost

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:53

Het ligt eraan hoe dicht bij het is.
Maar ik vond kinderen erbij op de begrafenis altijd een welkome afwisseling.Als ze kleiner zijn, hoef je niks uit te leggen, zodra ze meer begrijpen en vragen stellen, kun je besluiten niet mee te nemen, een kletsende peuter kan door mensen erg storend worden ervaren.
Ook de impact op kind, zul jij als ouder in moeten schatten.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 30-01-18 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:54

Onze dochter was 3,5 toen mijn oma overleed, wij hebben er voor gekozen om oma niet meer te laten zien en bij de uitvaart is ze pas gebracht na de dienst, dus was ze er wel bij met de koffie en cake.

Neefje van mijn man was 6 toen de oma van mijn man overleed, hij heeft oma nog wel gezien en was tijdens de dienst samen met een oppas in een andere ruimte waar je via een scherm mee kon kijken met de dienst. Als dat mogelijk is is dat wel erg fijn, je kan meestal niet verwachten dat een kind zo lang stil blijft en netjes blijft zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:54

Mij is als kind lang geleden de keus om afscheid te nemen van een dierbaar iemand ontnomen en jaren later verplicht in een kist moeten kijken.
Vraag het een kind wat ze wel of niet willen, leeftijd is niet leidend.
Gevolgen om daar geen rekening mee te houden kunnen best wel verstrekkend zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:00

Ik zou de keuze bij het kind laten, wij hebben vorig jaar ook een begrafenis gehad en de buren stonden ook voor die keuze, de jongste wilde niet mee, vond het te moeilijk, de oudste wilde wel mee maar had achteraf wel spijt van haar keuze, deze kids zijn 7 en 10. Het is best een impact, al die droevige gezichten, huilende mensen, zware bedrukte sfeer.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 30-01-18 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:01

Morganlefay schreef:
Mij is als kind lang geleden de keus om afscheid te nemen van een dierbaar iemand ontnomen en jaren later verplicht in een kist moeten kijken.
Vraag het een kind wat ze wel of niet willen, leeftijd is niet leidend.
Gevolgen om daar geen rekening mee te houden kunnen best wel verstrekkend zijn.

Hier ben ik het mee eens. Zeker kinderen die al goed zichzelf kunnen verwoorden en gevoel aan kunnen geven, kunnen heel goed aangeven wat ze wel of niet willen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:04

Toen mijn schoonmoeder is sept 2016 overleed, was mijn oudste dochter nog 4. (Ze s van nov) en de jongste 1 (ook van nov, bijna 2 toen dus).
Ze zijn bij bijna alles geweest. Mijn dochter is geen wereldslaper en denkt heel erg over dingen na.
Mijn neefjes en nichtjes zijn ook overal bij geweest (toen 4, 6 en 9)
Ik zou m er zeker niet van weg houden.
Laat de keuze aan hem.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:09

Het ligt ook een beetje aan het "soort" dienst en begrafenis. Als dat zwaar Christelijk in de kerk is, is het misschien wat lastiger voor een kind om daar bij te zijn omdat het misschien, als het moeite heeft met lang stil zitten, wat toch wel een beetje een vereiste is, als "stoorzender" kan worden ervaren.

Twee jaar terug waren wij echter bij de begrafenis van een opa, waar alle kleinkinderen bij waren, en 1 ervan was 3. De dienst werd gehouden in het plaatselijk café, wat naast de kerk ligt, en was "losjes". In de goede zin des woords: het was duidelijk een begrafenis maar in de stijl van de overledene, die duidelijk van het leven had genoten, toen hij dat nog kon. Dat bleek uit de muziekkeuze, de gesproken teksten en het feit dat de kleinkinderen een rol in het geheel hadden. Ze hadden mooie tekeningen gemaakt en die van 3 wilde eigenlijk wat zeggen. Moeders had dat voor haar opgeschreven maar toen het haar moment was, durfde ze niet. Na iets aandringen riep ze in de microfoon alleen maar "Dag Opa!". Helemaal leuk.

De begrafenis eindigde met een applaus voor de kersverse weduwe die zich dapper door de laatste jaren met haar zieke echtgenoot had heen geslagen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:30

chocobroodje schreef:
Ligt er wel aan van wie de crematie is... Stel het is de ouder van het kind dat begraven wordt, natuurlijk moeten die er bij zijn :j Ik zou niet snel met mijn nu 2,5 jarige naar een strak geregelde crematie gaan. Maar in het voorbeeld van haar opa was de afscheid bij hun thuis in hun eigen (grote!) tuin en had niemand last van het rennende spook ;) Ze zorgde juist voor wat luchtigheid en maakte het minder zwaar. Maar het ligt imo heel erg aan wie de overledene is en welke band het met het kind had, of je het wel of niet meeneemt.

Zo'n begrafenis heb ik nog nooit meegemaakt.
Altijd de setting van in de kerk/ kerkhof of crematorium.

Riddershow schreef:
Als het een begrafenis is van iemand die de kinderen kennen horen ze er net zo goed er te zijn (en hebben ze er evenveel recht op) als de volwassenen die zich er aan storen.

Edit: ik ben het er overigens mee eens dat rennen en schreeuwen niet netjes is. Maar verwachten dat ze er de hele tijd als stille poppen zitten is weer het andere uiterste... Als ouder dien je ervoor te zorgen dat je kinderen zich binnen bepaalde kaders gedragen.

Recht om erbij te zijn? Wat dacht je van het recht voor een dienst die normaal te volgen is?
Beetje respect mag wel hoor.

En kaders van ouders zijn tegenwoordig nogal wat anders dan wat ooit eens fatsoensnormen waren.
Alles onder het mom het zijn toch kinderen.

Maflinger_S schreef:
Het ligt ook een beetje aan het "soort" dienst en begrafenis. Als dat zwaar Christelijk in de kerk is, is het misschien wat lastiger voor een kind om daar bij te zijn omdat het misschien, als het moeite heeft met lang stil zitten, wat toch wel een beetje een vereiste is, als "stoorzender" kan worden ervaren.

Twee jaar terug waren wij echter bij de begrafenis van een opa, waar alle kleinkinderen bij waren, en 1 ervan was 3. De dienst werd gehouden in het plaatselijk café, wat naast de kerk ligt, en was "losjes". In de goede zin des woords: het was duidelijk een begrafenis maar in de stijl van de overledene, die duidelijk van het leven had genoten, toen hij dat nog kon. Dat bleek uit de muziekkeuze, de gesproken teksten en het feit dat de kleinkinderen een rol in het geheel hadden. Ze hadden mooie tekeningen gemaakt en die van 3 wilde eigenlijk wat zeggen. Moeders had dat voor haar opgeschreven maar toen het haar moment was, durfde ze niet. Na iets aandringen riep ze in de microfoon alleen maar "Dag Opa!". Helemaal leuk.

De begrafenis eindigde met een applaus voor de kersverse weduwe die zich dapper door de laatste jaren met haar zieke echtgenoot had heen geslagen.

Dan is het heel wat anders inderdaad.
Dan is het daar speciaal voor "ingericht"(weet even geen goed woord)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:39

Wescha schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik vind het ook eigenlijk wel een stukje respect.... niet leuk? Jammer dan, het was wel je oma. Ze kan er ook niks aan doen dat ze ziek was.

Vind dit een redelijk harde opmerking. Probeer een kind van 6 dit maar uit te leggen.

Wij nemen hem ook gewoon mee en leggen het hem ook uit. Maar van zijn kant snap ik het ook. Hij wil spelen met oma en knuffelen. Hij kan haar niet verstaan en dus niet echt een gesprek voeren. Probeer dat maar eens uit te leggen.

Toen ze nog thuis woonde was hij er graag. Ondanks dat ze niet veel meer kon. Hij ziet dat ze zo hard achteruit gaat en dat vindt hij heel erg.

Ik zou vragen wat hij zelf wilt en op welke manier hij afscheid wilt nemen.
Je moet ze zeker niet dingen of iets forceren.

Mijn dochter was 4 toen mijn stiefvader overleed. Ze wilde er heel bewust bij zijn. Heeft mijn stiefvader nog een aai gegeven toen hij in de kist lag, tekening erin gedaan en geholpen met de kist sluiten. Ze was heel verzorgend en voor haar een manier om het af te sluiten op haar eigen manier.

Mijn vader is afgelopen nov. overleden mijn zoontje was toen vier en dochter 8, ze hebben het hele ziekteproces meegemaakt . Ik heb de avond voordat de kist gesloten werd alleen afscheid genomen met mijn zoontje, hij wilde er niet bij zijn toen de kist slot, mijn dochter wel.

Dus ik zou gewoon afgaan op wat je kind zelf aangeeft.

Blackberry28

Re: Vanaf welke leeftijd kind meenemen naar begrafenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:51

Ik was 6 toen mijn vader overleed en ben uiteraard wel naar de begrafenis geweest. Toen mijn zwager overleed van 37 was het wel storend dat een neefje van 5 erg luidruchtig was op het kerkhof en andere dingen belangrijker vond, dus ik zou wel zorgen voor iemand die het kind anders even mee kan nemen mocht deze zich niet kunnen gedragen.

Veel sterkte de komende tijd!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:26

Maar ik begrijp uit de berichten van TS dat haar zoontje wel gek met oma was voordat ze echt niets meer kon, en eerder ook graag naar haar toe ging.

TS ik denk dat je met je zoontje hierover moet praten op het moment dat het zo ver is. Wellicht zegt hij nu nee en straks ja. Je moet hem in ieder geval niet jouw mening aanpraten, maar echt zelf de keuze laten maken.

Niks moet, "alles" mag (als in wel of niet meegaan, in de kist kijken, vragen stellen, wellicht zelfs een gedichtje of verhaaltje vertellen over oma als hij dat wilt).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:36

DatBenIkNou schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik vind het ook eigenlijk wel een stukje respect.... niet leuk? Jammer dan, het was wel je oma. Ze kan er ook niks aan doen dat ze ziek was.

Wat een onzin. Alsof 'respect' iets is wat automatisch met de bloedband meekomt? Kind is 7, ik zou hem die begrafenis besparen. Wat heeft zo'n kind aan dat verdriet en emoties waar hij nog niks van snapt?

Dood hoort bij t leven, dat hoort een kind ook te leren/mee te maken en alles wat daar dan bij komt ook.

Op de begrafenis van mijn andere oma was ik 8, mijn broertje 6 of 7. Wij konden ons prima netjes in de kerk gedragen en omgaan met verdriet en emoties. Bij de koffietafel was er een oppas die ons amuseerde :)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:41

Kinderen van 2 snappen zelfs wat dood zijn betekend.. Toen mijn man vorig jaar overleed.. Wilden bonusdochter en schoonzoon hun zoon (mijn kleinzoon) van 2,5 thuis laten tijdens de dienst en er oppas voor regelen.. Hierop heb ik gezegd dat ze hem gewoon mee moesten nemen.. Volgens hen zouden ze hem dan wel vastbinden in de wandelwagen.. Waarop ik ze dus voor gek heb verklaard.. Hij heeft tijdens de hele dienst lekker rondgehobbeld en gedanst op de muziek.. Als hij zag dat ik het moeilijk had, kwam hij met een papieren zakdoekje aan en een knuffel geven.. <3

Dus mijn advies.. Kinderen al vanaf jonge leeftijd meenemen en lekker laten rondhobbelen.. Ze zijn een welkome afleiding tijdens al het serieuze gedoe.. Laat ze ook gewoon bij de kist als ze dit willen, er is niets engs aan een lijk.. Kleinzoon heeft zelfs een mooie tekening van opa in de vrachtwagen op de zijkant van de kist gemaakt.. Was helemaal super!!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:55

bruintje123 schreef:
Riddershow schreef:
Als het een begrafenis is van iemand die de kinderen kennen horen ze er net zo goed er te zijn (en hebben ze er evenveel recht op) als de volwassenen die zich er aan storen.

Edit: ik ben het er overigens mee eens dat rennen en schreeuwen niet netjes is. Maar verwachten dat ze er de hele tijd als stille poppen zitten is weer het andere uiterste... Als ouder dien je ervoor te zorgen dat je kinderen zich binnen bepaalde kaders gedragen.

Recht om erbij te zijn? Wat dacht je van het recht voor een dienst die normaal te volgen is?
Beetje respect mag wel hoor.

En kaders van ouders zijn tegenwoordig nogal wat anders dan wat ooit eens fatsoensnormen waren.
Alles onder het mom het zijn toch kinderen.

Ik moet toegeven dat lang niet alle kinderen even goed opgevoed zijn. Maar ja, een kind even evenveel recht er te zijn als jij (afhankelijk van relatie met de persoon natuurlijk, maar ik ga er even vanuit dat het een direct familielid is) en ja, kinderen zijn minder geduldig dan volwassenen. Dus je hebt kans dat ze een stuk losser zijn dan de volwassenen.

Het voelt alsof jij hele slechte ervaringen hebt... Ik ken ze ook hoor, maar ik ga niet omdat A zich niet kan gedragen B het moment van afscheid nemen ontzeggen. En ja, misschien vind ik het niet fijn dat ze aan het dansen is op de muziek, maar ja, ik vind die tante die in mijn nek loopt te huilen ook niet fijn. Iedereen doet het op zijn eigen manier.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:04

Maar waarom moeten kinderen tegenwoordig overal bij zijn?
Vroeger ging je ook niet mee naar een grote mensen verjaardag, tegenwoordig wel. En zitten ze dan ook nog te snaaien met van die plakhanden in alle eten.
De grote mensen verjaardagen van vroeger waar je dan wel mee heen mocht, van opa en oma bijvoorbeeld daar had je kinder bakjes omdat kinderen nu eenmaal niet alles hoeven te doen wat oudere ook doen.
En dan heb je het dus over luchtig feest.
Dus tot zover "recht"

Waarom moeten kinderen als ze nog te klein zijn om zich te gedragen, en die leeftijd loopt steeds verder op lijkt wel, wel luidruchtig bij een begrafenis zijn?
Ze horen niet te dansen op de muziek, of mee te zingen.
Behalve in de eerder genoemde voorbeelden waar dat duidelijk bij de wensen hoort.

Ja ik heb al meerdere malen mee gemaakt dat kinderen aan het schreeuwen en rennen zijn en dat was echt niet bij een begrafenis van opa en oma, maar veel verder weg waar je je bij afvraagt, wat doen die hier? Blijf weg als je geen oppas hebt.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 14:09

Het stilzitten / zijn zou voor hem geen probleem zijn. Hij is wel wat gewend.

Vanmorgen met hem er over gesproken en hij geeft nu aan niet mee te willen. Hij geeft aan dat hij wil weten hoe oma was toen ze nog blij was.

Vanmorgen zijn juf ook ingelicht en die gaat het er ook nog over hebben met hem.

Hij gaat wel een afscheidscadeau maken.

Het is nu nog niet zover dus we laten zijn keuze nog open

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:09

Als moeder wil ik ook geen schreeuwend of rennend kind bij een uitvaart, maar wat is er mis met een dansend kind? Zeker als het een naaste is, moet dat gewoon kunnen.

Is het een uitvaart van iemand die onze dochter niet of niet goed kent zal ik haar niet meenemen, kunnen we geen oppas vinden gaat maar 1 van ons. Onze dochter meenemen doen we haar ook geen plezier mee.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:22

Ik was 6 toen mijn opa overleed en mijn ouders vonden mij te jong voor een begravenis.
Dit heb ik ze altijd kwalijk genomen, had graag afscheid willen nemen.

Overleg het eens met je kind, dan heeft hij een keuze.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:23

Wescha schreef:
Het stilzitten / zijn zou voor hem geen probleem zijn. Hij is wel wat gewend.

Vanmorgen met hem er over gesproken en hij geeft nu aan niet mee te willen. Hij geeft aan dat hij wil weten hoe oma was toen ze nog blij was.

Vanmorgen zijn juf ook ingelicht en die gaat het er ook nog over hebben met hem.

Hij gaat wel een afscheidscadeau maken.

Het is nu nog niet zover dus we laten zijn keuze nog open

Edit...
Fijn dat hij dit zelf heeft mogen aangeven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:26

rainbow8 schreef:
Kinderen van 2 snappen zelfs wat dood zijn betekend.. Toen mijn man vorig jaar overleed.. Wilden bonusdochter en schoonzoon hun zoon (mijn kleinzoon) van 2,5 thuis laten tijdens de dienst en er oppas voor regelen.. Hierop heb ik gezegd dat ze hem gewoon mee moesten nemen.. Volgens hen zouden ze hem dan wel vastbinden in de wandelwagen.. Waarop ik ze dus voor gek heb verklaard.. Hij heeft tijdens de hele dienst lekker rondgehobbeld en gedanst op de muziek.. Als hij zag dat ik het moeilijk had, kwam hij met een papieren zakdoekje aan en een knuffel geven.. <3

Dus mijn advies.. Kinderen al vanaf jonge leeftijd meenemen en lekker laten rondhobbelen.. Ze zijn een welkome afleiding tijdens al het serieuze gedoe.. Laat ze ook gewoon bij de kist als ze dit willen, er is niets engs aan een lijk.. Kleinzoon heeft zelfs een mooie tekening van opa in de vrachtwagen op de zijkant van de kist gemaakt.. Was helemaal super!!

Dit is ook mijn ervaring :j

De moeder van een goede vriend is een paar jaar terug overleden. Mijn kinderen ook meegenomen(op verzoek van die vriend overigens opdat hun kinderen wat te spelen hadden)

Bij het neerlaten van de kist was een zeer emotioneel moment. Dat is het uiteraard altijd maar zijn vader moest echt heel erg hard huilen. Mijn jongste was erg nieuwsgierig wat er bij de kist gebeurde en schoof voetje voor voetje naar voren.
Dat had als heel ongepast ervaren kunnen worden. Maar het brak het moment echt. Want de vader van de vriend zag hem en moest er om lachen. (iedereen overigens) Hij pakte Wiegers hand en ging bij de kist staan. En waar eerst de zoon van onze vriend niet naar de kist durfde ging hij nu aan de andere kant van zijn opa staan. Het werd een heel mooi moment.

Het is wel uiteraard erg afhankelijk van je kind, de situatie en de relatie die je met elkaar hebt of ik kinderen mee zou nemen.

Naar een uitvaart van een ander zou ik wellicht de kindern weer niet meebrengen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:27

Bruintje: ik weet niet wat je met vroeger bedoeld. Maar ik ging ook gewoon mee naar de grote mensen verjaardagen hoor

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:31

Maartje1990 schreef:
Bruintje: ik weet niet wat je met vroeger bedoeld. Maar ik ging ook gewoon mee naar de grote mensen verjaardagen hoor

Ik ben van '91 maar als mijn ouders 's avonds een verjaardag / feestje hadden werden wij echt niet meegenomen. Sowieso gingen wij als kleine kinderen gewoon vroeg op bed, nog voordat zoiets begon dus dan hadden we oopas.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:32

Jij bent 27, mijn leeftijd ongeveer het dubbele.

Natasja voetje voor voetje naar voren schuifelen kan ik dan weer niet als ongepast voorstellen.