"Probleem" met concurrent.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:29

Denk ik té simpel als je ook een plank kan huren in de shop-in-shop waarin je dezelfde kaarsen aanbiedt met een grote reclame voor je salon er bij? Volgens mij maakt het voor de shop-in-shop niks uit wat er op de planken staat omdat hun inkomen uit de plankverhuur komt. Mensen kunnen alsnog jouw kaarsen kopen omdat ze herkenbaar zijn en je maakt extra reclame.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:30

Maar als ik het goed begrijp kunnen mensen alleen geurkaarsen bij jou op afspraak komen bekijken/kopen? Dan is het toch vrij logisch dat mensen liever naar een shop in shop gaan waar ze alle vrijheid hebben om te kijken?
Daarnaast zou ik eens naar die shop in shop zelf gaan om te kijken waarom mensen denken dat die producten van jou zijn. Overleg eens met ze hoe dit veranderd kan worden.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:44

Het heeft blijkbaar indirect wel met je salon te maken, daar staan je kaarsen toch? Mensen gaan niet naar je salon voor de kaarsen; voor een reden. Kunnen de winkeltijden zijn, of het alleen voor de kaarsen daarheen moeten, niet aantrekkelijk genoeg zijn dus. Als jij ervoor zorgt dat mensen graag bij je over de vloer komen; goeie sfeer, uniek product en/of dienst, dan komt die kaarsenverkoop op gang denk ik!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 19:48

bromfiets schreef:
Denk ik té simpel als je ook een plank kan huren in de shop-in-shop waarin je dezelfde kaarsen aanbiedt met een grote reclame voor je salon er bij? Volgens mij maakt het voor de shop-in-shop niks uit wat er op de planken staat omdat hun inkomen uit de plankverhuur komt. Mensen kunnen alsnog jouw kaarsen kopen omdat ze herkenbaar zijn en je maakt extra reclame.

Weet niet of ik nog met deze shop in shop in zee wil.
Volgens mij hanteren hun ook een regel dat ze niet dezelfde producten willen.
Daarnaast is het ook best geld... 25/80 euro Pm + 10% van je omzet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:56

Ik snap het niet helemaal geloof ik, wat is nu precies je issue?
Je hebt met een winkel gesproken over het eventueel huren van verkoopruimte bij hen, je hebt vervolgens niks meer laten horen om wat voor reden dan ook en nu ben je boos dat ze met iemand anders in zee zijn gegaan?

Dat diegene toevallig hetzelfde product verkoopt als jij in je relatief kleine en onbekende salon... tja... YC wordt ook op elke straathoek verkocht, bij wijze van...

Waar ben je nu precies zo gepikeerd over?
Ik denk dat het jou geen omzet kost, want mensen komen om een totaal andere reden in jouw salon.
Als er mensen zijn die denken bij jou te kopen in die shop, terwijl dit niet zo is, dan vind ik dat ten eerste een rare aanname en ten tweede help je ze dan snel uit de droom en kunnen ze in het vervolg gewoon bij jou kopen als ze dat willen.

Ik zie serieus het issue niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:01

LadyMadonna schreef:
Instagram, blog, vlog, dat klinkt me allemaal zo groot... ik hoef niet heel Nederland te bereiken, het dorp en de omliggende dorpen is prima.
Of maak ik nu een denkfout?

Is denk dat je een denkfout maakt. Want social media is uitermate geschikt voor lokale klantenwerving en -binding. Ik volg ontzettend veel lokale ondernemers via social media. Van de aanbiedingen van de slager in mijn dorp tot de nieuwtjes van de schoonheidssalon. Van dat ene lekkere restaurant tot die leuke buurman die zelf tuinmeubelen timmert. Mensen brengen een groot deel van hun tijd digitaal door. Dus je moet als ondernemer zorgen dat je ook daar bent.

Je concurrentie begint nu met een shop-in-shop. Maar straks begint diegene ook een instagram-kanaal met leuke foto's, aanbiedingen en ideeen over wat je kunt doen met die kaarsjes en melts. En dan een Facebookpagina. En dan promoot diegene dat allemaal even goed lokaal, via het eigen netwerk (vrienden, buren, familie) of betaalde promotie (kost niet veel, is uitermate doeltreffend, je kunt je doelgroep geografisch instellen). Dan nog een paar leuke win- of kortingsacties voor de volgers... De nieuwste producten in de digitale etalage....en iedereen holt naar die shop-in-shop. En jij hebt het nakijken.

Brainless

Re: "Probleem" met concurrent.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:04

Ik begrijp nu wat een shop in shop is.

Dat is geen echte winkel die spullen verkoopt, maar een soort marktplaats idee waar je (als particulier) een plank/stelling huurt en je je eigen spullen kan verkopen.
Van 2de hands tot zelf gemaakt enz.

Tja, dat ze een andere klant aannemen die op dat moment wel besluit gelijk wat te huren is hun goed recht natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:13

Wel balen zeg Stef! Maar kan me ook wel voorstellen dat ze een ander de plank gunnen die niet zo twijfelt, want ik heb niet echt de indruk dat jij zeker weet dat jij die plank zou willen huren....? :)

Als dat wel zo is, dan zou ik als ik jou as toch even contact opnemen met de shop-in-shop en zeggen dat je het jammer vindt dat ze niet eerst even contact met jou opgenomen hebben omdat jij die plank ook wel wilde (en wil!) huren als er weer ruimte vrij komt.

En je leverancier laat wat mij betreft ook wel een steek vallen. Zij kunnen dit soort dingen gewoon verbieden en als de verkoper toch door wil gaan in jou dorp, dan zetten ze gewoon de leveringen stop. Zo simpel is het :)

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat ze het ondernemerschap van die anderen wel kunnen waarderen, en dat ze niet hun verkoop willen belemmeren als jij het gat niet op wil vullen bij de shop-in-shop...want er wordt daar blijkbaar wel wat verkocht :)

Wellicht heb je de mensen van die shop niet de indruk gegeven dat je erg enthousiast was om verder samen in zee te gaan? Ik vind het namelijk ook wel raar dat ze niet even contact met je hebben gezocht :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-01-18 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:14

LadyMadonna schreef:
Rachelle, ik geb bet nog contact met de groothandel gehad en daar kwam weer het spreidings verhaal ter sprake, maar ook dat ze er geen zicht op hebben wie waar wat verkoopt. (En dat is natuurlijk ook slecht in de gaten te houden, stel dat ik nu in een shop in shop in Terneuzen (noem maar ff wat) een plank ga huren... hoe moeten hun dat weten?

Nouja, als dat uitgesproken is dan snap ik je probleem niet echt. Niemand verkoopt 'jouw' kaarsen. Jij verkoopt kaarsen in je nagelstudio van merk X en merk X is gewoon vrij verkrijgbaar.

De leveringen stop zetten aan bedrijf x is leuk, maar het zal de leverancier ook gewoon om geld gaan. Spreiding is leuk, maar geld verdienen is vaak voor de grotere bedrijven een stuk leuker (en meer noodzakelijk) en zoals ik het begrijp ben je op dit moment geen grote klant van de leverancier. En dan snap ik wel dat ze voor degene gaan die grotere orders doet. Niet leuk, maar wel logisch.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:17

Maar Merk X wil niet meer dan 1 verkooppunt binnen een bepaalde straal m.a.w. als de concurrent in dezelfde woonplaats had gewoond als TS, dan had Merk X het verkooppunt niet aangenomen. Nu heeft het andere concurrent toch een soort van verkooppunt in dezelfde plaats als TS wat tegen de regels van Merk X is. Het is aan Merk X om daarop in te grijpen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:18

Op het moment dat ik een afspraak moet maken om kaarsen te kopen die ergens anders zo te krijgen zijn haak ik af. Voor winkelen/ boodschappen doen ga ik wanneer het me uitkomt, niet op afspraak.
Daar zit denk ik al een groot deel van je knelpunt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:18

zonnebloem18 schreef:
Maar Merk X wil niet meer dan 1 verkooppunt binnen een bepaalde straal m.a.w. als de concurrent in dezelfde woonplaats had gewoond als TS, dan had Merk X het verkooppunt niet aangenomen. Nu heeft het andere concurrent toch een soort van verkooppunt in dezelfde plaats als TS wat tegen de regels van Merk X is. Het is aan Merk X om daarop in te grijpen.

Dat staat dus nergens in de voorwaarden van de groothandel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:23

zonnebloem18 schreef:

Tja dat is leuk in de praktijk, maar als het nergens in de voorwaarden staat... Daarnaast.. gaat TS dan ook alle marktplaatshandelaars in d'r omgeving af? En Facebook verkopers etc? Want die zul je ook snel hebben met dit soort artikelen.

Voor hetzelfde geld is het 'shop in shop' concept trouwens een 'jouwmarktkraam' oid (daar lijkt het wel op aan de hand van de beschrijving iig). Tja sorry maar dan snap ik dat de shop heeft gezegd 'ik ga gewoon planken vullen, je kan meedoen of niet'.

En daarom zeg ik dus ook; als je een mega voorraad / omzet hebt, kan je vaak wat meer inbrengen over exclusiviteit. Maar als ik lees dat TS al moeite heeft om aan d'r minimum order bedrag te komen.. tja..

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:36

Anoniem schreef:
zonnebloem18 schreef:

Tja dat is leuk in de praktijk, maar als het nergens in de voorwaarden staat... Daarnaast.. gaat TS dan ook alle marktplaatshandelaars in d'r omgeving af? En Facebook verkopers etc? Want die zul je ook snel hebben met dit soort artikelen.

Voor hetzelfde geld is het 'shop in shop' concept trouwens een 'jouwmarktkraam' oid (daar lijkt het wel op aan de hand van de beschrijving iig). Tja sorry maar dan snap ik dat de shop heeft gezegd 'ik ga gewoon planken vullen, je kan meedoen of niet'.

En daarom zeg ik dus ook; als je een mega voorraad / omzet hebt, kan je vaak wat meer inbrengen over exclusiviteit. Maar als ik lees dat TS al moeite heeft om aan d'r minimum order bedrag te komen.. tja..

Maar dat is dan ook weer het probleem van merk X, die blijkbaar wel verkopers werft met de toezegging dat er geen andere verkopers in een bepaalde omgeving komen. Dat is dus hun manier om nieuwe verkopers aan de haak te slaan.
Op het moment dat ik zo'n aanbod aan neem en voor hun ga verkopen, verwacht ik wel dat ze ook meedenken naar een oplossing als er dan wel iemand hun merk in "mijn gebied" verkoopt. Doen ze dat niet, dan zou dat voor mij einde verhaal zijn voor merk X, want als je toezeggingen doet om me binnen te halen, ben je me ook kwijt op met moment dat ik merk dat dat alleen loze beloftes zijn.

editje: of het nou in de voorwaarden staat of niet. Het hele verhaal klinkt alsof merk X aan de weg wilde timmeren en dus mondeling dingen heeft toegezegd, en nu meerderen in die regio verkopen vinden ze het ook wel prima, wat ze krijgen hun centen wel. Dat is ook zo, maar dan moet je wel eerlijk zijn naar je klanten en vertellen dat het hele verhaal over beperkte verkooppunten een marketingstruc was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:12

Het kan ook zo zijn dat die verspreide punten daadwerkelijk het doel was... Maar als retailer Y het op plek A verkoopt (en daar ook bij de KVK ingeschreven staat) maar het in plaats B ergens op een plank gooit (dus 'shop in shop') dan vind ik het niet heel gek dat merk X zegt dat ze daar niet zo veel mee kunnen/aan kunnen doen; zij verkopen het immers nog steeds aan retailer Y die gewoonlijk in plek A zit.

TS heeft misschien ook wel klanten uit stad B die de kaarsen bij haar kopen. En misschien komt TS zelf wel eens op plek C voor een thuisparty waar ze wat kaarsen verkoopt maar iemand net wilde beginnen met de kaarsenverkoop. Je kan mensen niet verbieden alleen maar in hun eigen drie straten te verkopen. Zeker als je zelf de verkoopkansen laat liggen.

Tis in ieder geval een goede leerschool; ijzer smeden als het heet is én alles op papier zetten, geen mondelinge 'ja dat komt wel een keer'..

Wij hebben met zowel onze retailers als onze distribiteurs iig hele duidelijke contracten opgesteld én alles wordt hier gewoon schriftelijk vastgelegd / bevestigd. Juist om dit soort dingen te voorkomen.

En als Pietje en Klaasje dan allebei retailer willen worden dan mogen ze dat best. Je merk spreiden is namelijk een breed begrip, en blijkbaar is het dus in het geval van TS heel onduidelijk geweest hóe ze het willen verspreiden en heeft TS het aangenomen als 'ik ga er vanuit dat...'

Als Pietje wil dat Klaasje stopt met verkopen zal Pietje een hoop omzet moeten genereren.
Dát is hoe de zakelijke markt werkt. Die wedden niet op 1 paard die zichzelf nog moet bewijzen, simpelweg omdat er vaak wat meer mondjes gevoed moeten worden dan alleen Sjaak de leverancier...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 21:57

Daar heb je een heel goed punt Rachelle, leerschool :j

Ik ben ook gewoon niet zo zakelijk, dat weet ik van mezelf ook. Vandaar ook mijn vraag van goh, kan ik hier nu wat mee of moet ik m’n verlies nemen...
Goede adviezen gekregen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:03

Ik zou hiermee inderdaad het 'verlies' nemen en als het geen prioriteit voor je heeft, of je main moneymaker is zou ik het merk lozen. Uitverkoop, op=op en weg ermee. Simpelweg omdat als de markt zó vrij is, je elkaar de tent uit moet gaan concurreren voor een halve euro marge.

Wat ik wel zou doen, is absoluut op zoek gaan naar wat randzaken om erbij te verkopen die dichterbij je core business liggen :j Niet alleen omdat dat waarschijnlijk minder vrij verkrijgbaar is, maar ook omdat je een makkelijkere sales pitch kunt houden naar je klanten; kost minder moeite, minder tijd en dus minder geld, wat je dus weer meer geld oplevert.

En alles altijd op papier/mail, en regelmatig even contacten met je toekomstige leveranciers / distributiepunt. Nodig ze eens in het half jaar uit oid. Pappen en nathouden ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 22:09

Ik ga teveel uit van hoe ik het zelf zou doen denk ik...
Stoppen zou ook betekenen geen braderieën meer, en dat vind ik nou net zo leuk...

Lastig :j

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:18

Is er geen kapsalon/ kledingzaak/ander bedrijf die dit soort Lady s nights houdt? Of ga langs bij dit soort bedrijven en kijk of jullie samen iets op poten kan zetten( bij ons hebben we in t cultuurhuis af en toe zo n avond. Kleding( modeshow) kapper, nagelstyliste, enz. Bij elkaar en er een leuke avond van maken.
De bios in Amersfoort heeft ook ondernemers uitgenodigd en zoiets gecombineerd met een vrouwenfilm ( is al een paar jaar terug

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:32

Ik heb niet alles gelezen maar schoonheidssalon waar ik zit heeft lekkere geurzakjes.
Misschien is dat nog een leuk idee.
Ze zit niet bij jou in de buurt

Afbeelding

Ze heeft ook altijd leuke acties op fb.
Wil je best haar fb geven dat je ideeën op kan doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:00

Dus alleen de mensen die voor een behandeling komen zien de kaarsen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 23:04

Nee, ik sta ook regelmatig op braderieën/fairs en adverteer veel op lokale fb groepen

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:09

Maar ik snap niet zo goed dat de groothandel er "niet blij" mee is. Hier in het durp hebben we al 2 verkooppunten en de afstand tussen die 2 is zelfs aan te lópen..?

Ik heb trouwens ook het commerciële inzicht van een pinda en ik herken me zo in je denkwijze :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:54

Ik las dat er ook klanten van jou wat gekocht hebben in de shop in shop. Heb je het er met die klanten verder nog over gehad waarom ze het daar kopen en niet bij jouw in de salon? Uiteindelijk hou je natuurlijk meer over als mensen het in je salon kopen dan als je het al in de shop in shop verkocht. Dat moeten mensen toch ook wel begrijpen/inzien. En blijkbaar hebben hun toch de voorkeur om bij die shop langs te gaan in plaats van het mee te pikken als ze al een afspraak bij je hebben of er een afspraak voor te maken.

Het is maar net hoe belangrijk je het voor je is dat je het in je salon verkoopt. Je zult de afweging moeten maken of het voldoende opbrengt op de braderieën.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:03

Als de braderieen eigenlijk hetgene was wat je het leukste vond aan geurkaarsen verkopen, is er dan geen andere manier te bedenken om mee te doen aan braderieen? Kun je bijvoorbeeld daar met een bijzonder merk nagellak staan of met een ander product wat meer in de lijn ligt van je eigen bedrijf? Het hoeft niet per se nagellak te zijn, maar je zou ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld biologische make-up of hand/huidverzorging op basis van natuurlijke producten of iets anders wat het vaak wel goed doet op braderieen en markten. Dan versterkt je nevenverkoop ook je eigenlijke merk omdat het ook in de beauty-hoek zit.
Ik vind het ook logischer om even langs mijn kapper te gaan om shampoo te halen dan om naar de kapper te gaan om geurkaarsen te halen, en als die koppeling niet logisch of natuurlijk is, dan is het voor mensen ook veel moeilijker om te herinneren dat ze voor de geurkaarsen ook naar de kapper kunnen. :)