Eigen manege/stal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:04

Wat is je ervaring binnen de paardenhouderij? 10 Jaar eigen paarden hebben of een paardenbedrijf runnen is een wereld van verschil! En dat je op een hbo hebt gezeten, is ook geen bewijs dat je een eigen paardenbedrijf succesvol kunt maken. ;)

Hetzelfde geldt voor het behouden van een goede bedrijfsadministratie trouwens. Het lijkt misschien in de basis op een huishoudboekje, maar er komt nog wel iets meer bij kijken dan alleen de inkomsten en uitgaven op een rijtje zetten...

Ik kan je aanraden (gezien je gebrek aan werkervaring) om eerst eens als een soort snuffelstage bij één of meerdere bedrijven te gaan werken of stagelopen. Dat is een nuttige investering in jezelf. Het is hard werk voor weinig geld in de paardenhouderij. Daar moet je tegen kunnen en daar kom je achter door het te doen. Daarnaast kun je op basis van die ervaring een eigen visie ontwikkelen op hoe je het bedrijf wilt leiden. Je kunt bijvoorbeeld stellen dat op jouw bedrijf elk paard elke dag 30 minuten wordt gepoetst, maar dan heb je dus tijd voor minder paarden = minder inkomsten.

In een ondernemingsplan overdenk je niet alleen de financiële situatie, maar ook je eigen kwaliteiten, je tijdsbesteding en wat je nodig hebt om het bedrijf draaiende te houden. Je moet immers genoeg winst maken om van te kunnen leven en het bedrijf te continuëren. Binnen de paardenhouderij vaak een hele opgave!

Als je een eigen bedrijf wilt beginnen, begin je dus met het schrijven van een goed ondernemingsplan. Dan kun je er ook achterkomen dat het wellicht niet realistisch is wat je wilt of je je plannen (op bepaalde punten) nog aan moet passen of dat je de stap wel kunt maken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:11

Maar even buiten je werkervaring en leidinggevende capaciteiten om .... hoe ga je het financieren? Want zoiets gaat een flinke investering worden, waar je doorgaans met een mooi salaris al erg moeilijk of niet eens een hypotheek voor krijgt. Als iets een bedrijfsbestemming of agrarische bestemming heeft, krijg je er vaak moeilijk een hypotheek voor los.

Ik lees dat je alleen mavo hebt en geen werkervaring? Wat is er de tussenliggende 7-8 jaar gebeurt? Heb je daarin geen andere opleiding afgerond?

Ik lees dat je familie eventueel wel/niet meegaat. Zijn dat je ouders en zus(sen)/broer(s)? Woon je nog thuis? Gaan zij de financiën meedragen of wat is de reden dat ze eventueel mee zouden gaan?

En al krijg je de financiën rond, besef je wel dat het veel en zwaar werk is! Dat je er echt voor moet gaan en niet het ene moment wel de energie en zin hebt, en het andere moment niet. En dat je niet zomaar kan leunen op familie en vrienden die je helpen. Als ze dat wel doen is het meegenomen, maar die verwachting mag je, vind ik, niet hebben.

Babootje

Re: Eigen manege/stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:38

Ik weet nog wel een stal waar ze zowat iedereen aannemen omdat ze altijd personeelstekort hebben... Als je daar kunt overleven kun je alles aan :=
Mocht je interesse hebben mag je me pb doen, maar ga er dan wel vanuit dat je snel genezen bent van werk in de paardenhouderij...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:09

Het bleef alweer even stil :')
Ik volg, dit blijft altijd leuk.

Ts: ik zou je nu ongetwijfeld advies moeten geven, maar dat is zoiets als de kraan aanzetten en een emmer vullen en in de zee leeggooien.
Dus ik wens je gewoon heel veel succes. :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:17

Geen idee wie TS verder is, maar ze hoeft toch aan niemand verantwoording af te leggen.
Of ze moet bij iemand onder curatele staan?
Als zij een manege wil kopen, het geld ervoor heeft, dat is toch haar eigen zaak.
En als het niet lukt, dan houdt het ook op :)
Dan moet ze op zoek naar iets anders.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:14

Alles zal afhangen van hoe jij het kan aanpakken en hoe hard je kan werken en ervoor kunt gaan. Maar wat nog belangrijker is, hoe jouw bedrijfskundig inzicht is.

Dat begint al bij na te denken wat nu echt concreet je idee is. Hoe denk jij een rendabele stal te kunnen beginnen, en zeker zonder degelijke ervaring?
Zowel manege fokkerij opfok etc ineens is wat roekeloos roepen, als je ooit echt een topbedrijf runt kan je daar nog eens naar kijken, maar begin bij het begin en met 1 route.

Die stal die je wil overnemen, hoe zie je dat voor je? Wil je een goeddraaiende stal overnemen en verwacht je gewoon het cliënteel/inkomsten/hulp over te krijgen en dat het een kwestie is van het niet slechter te gaan doen zodat je hetzelfde niveau houdt? Denk je zo'n beetje van "als ik het gewoon hetzelfde doe en hier en daar mijn eigen accent leg dan draait het wel"?
Of denk je gewoon helemaal vanaf 0 te beginnen en op te starten?

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 00:46

Ts, je bent 24 en eigenlijk nog best jong. Een werkcoach zou je misschien verder kunnen helpen met wat je wilt gaan doen. Stewardess, dansopleiding of een manege starten..
Kijk, als ondernemer moet je gewoon een sterke focus hebben en goed weten wat je wilt, wat je nodig hebt en wat je ervoor moet gaan doen.
Leer en ontdek eerst! Je kunt je altijd nog vastpinnen op een zware verantwoordelijkheid als een eigen agrarisch bedrijf. Succes met alles.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 01:23

Maak voor jezelf als eerste maar eens een ondernemingsplan.
Vanuit daar kan je berekenen of het überhaupt wel haalbaar voor je is, vooral financieel.
Want zodra je eenmaal in de schulden zit, kom je er niet makkelijk meer uit. Terwijl ik mij wel afvraag of je dit allemaal wel kan financieren, want geloof me, in het begin zul je alleen maar geld aan het toeleggen komen.
En mij lijkt, als je een huis incl manege wilt, je er niet zo met een half miljoen daar bent? Dan moet je een goede zijn, om dat te kunnen krijgen zonder enige baan, werkjaren en jaarlijks inkomen? :+ en daarbij ook nog meegenomen dat je waarschijnlijk niet veel eigen geld ter beschikking hebt....

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 08:50

vidya schreef:
<KNIP>
Kijk, als ondernemer moet je gewoon een sterke focus hebben en goed weten wat je wilt, wat je nodig hebt en wat je ervoor moet gaan doen.
<KNIP>

Ik denk dat dat vooral het grote pijnpunt is.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:22

Geld is hier het probleem niet. TS heeft een rijke opa die haar geld gaat geven, volgens TS.

Maar verder is het niet erg realistisch.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:26

fohadie schreef:
Geld is hier het probleem niet. TS heeft een rijke opa die haar geld gaat geven, volgens TS.

Maar verder is het niet erg realistisch.

Ja, ik heb gezien hoe goed dat ging op mijn oude werk :').

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:27

Gewoon kopen en beginnen TS. Als geld toch geen probleem is, kun je het beste maar gewoon starten en zien waar het schip strandt :7 . Tips heb je in vorige topics al volop gekregen, dus breng gewoon een bod uit op de stal ga het avontuur aan *\o/* .

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 15:10

Penny, here we go again.
Wil je tips? OK, dan, ik zal je er een aantal geven. Eigen stal? Been there, done that...
1) zorg dat je voldoende startkapitaal hebt, zodat je zo weinig mogelijk van de bank moet. Geld lenen kost ook geld. En veel. En banken hebben geen geduld als het eens wat minder gaat.
2) maak een behoorlijk financieel plan. 20 boxen constant verhuurd aan 350/md is NIET rendabel. Reken maar : 350X20=7000/md. Trek daarvan af : 21%BTW, kosten voor hooi, stro en voedsel voor de paarden, electriciteit en water, afschrijving van je infrastructuur, verzekeringen en taksen, en je houdt géén leefbaar loon over. Je verdient meer als rekkenvuller in de Aldi.
3) reken niet op de drie F’s om je te helpen. (Friends, fools and family). Ze blijven het niet doen. Trust me on this one.
4) goed personeel is duur. Per 100€ die je hen betaalt kost het je 350€. Personeel is ook af en toe ziek, en ze hebben recht op vakantie. Ze zijn altijd ziek op momenten dat het je minst uitkomt.
5) met paarden fokken is geen geld te verdienen. Een merrie krijgt max 1 veulen/jaar als je geluk hebt. Tel de kosten van je dek, inseminatie, DA, aankoop en afschrijving merrie, merrie een jaar lang voeren en stallen en reken maar uit...
6) op een stal gaan constant dingen stuk. Omheiningen, waterlekken, electriciteitspannes, noem maar op. Dingen repareren kost veel geld.
7) pensionklanten zijn altijd over iets ontevreden. Je zult dikwijls de wind van voren krijgen.
8) reken op een bezetting van maximaal 80%. Je hebt altijd wat leegstand, klanten die verhuizen of nog erger : betalen maanden niet.
9) met manegepaarden is niks te verdienen. Ze kosten altijd meer dan ze kunnen opbrengen. Ze zijn ook soms ziek of mank.
10) lesgeven moet je zelf kunnen. Een lesgever is duur en wat als ze op het laatste moment afbellen?
11) maak dat je een diploma hebt. Als er een ongeluk gebeurt in jouw les, en blijkt dat er een ongediplomeerd lesgever is, kan de verzekering wel eens héél moeilijk gaan doen...
Dit zijn al enkele van de probleempjes die mij hebben doen besluiten de stekker eruit te trekken.
En ik heb gelukkig nog een rendabele andere job :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:02

Gucci_ schreef:
Lijkt mij ook erg leuk, maar ik ben 24 en nog geen werkervaring en ook alleen mavo. Verder voldoe ik wel Aan de eisen. Ik ben net begonnen met mijn eigen bedrijf in de paarden, als ik goed begrepen heb, moet je niet al te ver van het vliegveld af wonen... -O-

Gucci_ schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar sommige reacties weer... O:) ik maak mij er maar niet meer druk om... kom op, ik heb altijd al paarden gehad sinds mijn 14e, mavo, hbo gestudeerd.

Destination schreef:
Tazzey schreef:
Euhm...

Verder sluit ik me bij de anderen aan. Ga eerst eens flink ervaring op doen.

Misschien hbo gedaan voor een paar week en daarna gestopt?

TS, ik wil je adviseren om eerst in een ander bedrijf ervaring op te doen en daarna pas aan een eigen bedrijf te beginnen.

Met mavo Diploma kom je niet op het HBO. Daarvoor heb je een Havo diploma of afgeronde MBO4 niveau opleiding nodig om toegelaten te worden.

Ik had ook vanaf mijn 12e de droom van een eigen stal. Paarden aan huis is gelukt. Ook kleinschalig een paar pensionklanten. Maar toen ik een tijdje 8 paarden had lopen heb ik wel ontdekt dat het lichamelijk te zwaar is. Ik moest het dan wel combineren met kleine kinderen en huishouden maar ik was de moe om nog te rijden en verloor het plezier en in. Nu lopen er 5, Max 6 en ik rijd door omstandigheden elders een paard bij 3x per week. De verzorging helpen de andere eigenaren mee.

Ik weet nu dat wanneer ik een stal van 30 zou moeten bijhouden dat volpension echt geen optie zou zijn. En je hebt machines nodig voor het zware werk.

Paarden trainen en lesgeven kan wel kleinschalig. Vooral lesgeven betaald veel beter per uur dan pensionstalling. Maar hierbij zijn je eigen rijervaring en het kunnen verbeteren van paarden en mensen wel erg belangrijk.

Papieren in de paardenwereld zijn handig maar niet noodzakelijk. Je talent en je instelling des te meer.

Ik houd het bij hobby.
Ben erg blij met mijn opleiding en werkervaring buiten de paarden (Pabo/leerkracht PO) waarbij ik met een halve week werken veel meer kan verdienen dan ik in de paarden zou verdienen. En dat werk kan ik wel tot mijn 70e? Blijven doen.

Voordat je jezelf diep in de schulden gaatsteken en andere mensen er in meedeelt is elders stagelopen en meewerken verstandig. En inderdaad, de betaalde namen kom je niet makkelijk tussen... Een goede werkervaringsplaats kan stagiaires genoeg krijgen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 18-01-18 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:04

Joyce, dat is niet helemaal waar. Bij een hoop HBO's volstaat een 21+ examen ook.

TS, je krijgt ieder topic weer zó veel tips. En je doet er gewoon niks mee. Dat is gewoon zonde..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:42

Dan moet je dat 21+ examen natuurlijk wel halen. Je moet aantonen Havo eindexamen niveau te hebben of met capaciteitentoets voldoende denkniveau aantonen. Ik heb VWO examen gedaan 22 jaar geleden maar ik zou echt geen Havo eindexamen meer redden nu na al die jaren geen vakken meer op dat niveau. IQ test lukt dan weer wel vermoed ik... dat is meer basiskennis en inzichtven puzzeltjes en patronen herkennen.

Overgang Mavo-HBO is erg groot. Ik heb menig MBO 4 student zien worstelen in eerste jaar HBO.
En dat is de normale tussenstap.

Overigens heb je voor de paardenhouderijopleiding geen HBO niveau nodig. Dat kan prima op MBO niveau.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 18-01-18 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:47

Maar dat ze mavo heeft gedaan betekent niet dat ze dom is en geen 21+ examen kan halen natuurlijk. Inmiddels kan je bij het 21+ examen ook een 'klaarstoomcursus' nemen zodat je goed voorbereid dat 21+ examen in gaat. Het 21+ examen is tegenwoordig nog maar 2 of 3 vakken namelijk, geen volledig havo examen meer.. We hoeven niet aan álles te twijfelen wat ze zegt. Ze kan prima dat 21+ examen hebben gedaan; ze claimt toch nergens dat ze d'r hbo heeft afgerond of überhaupt d'r P heeft gehaald? Of hoe heet dat als je t eerste jaar hebt overleefd?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:55

Propedeuse.

Als iemand echt een ondernemersgeest heeft en slim is dan zou diegene allang actief zijn in de paardenwereld om te zorgen dat je werkervaring hebt, een goed netwerk op bouwt en je eigen vaardigheden op peil brengt.

Als je geld hebt zorg je voor een goed leerpaard en erg veel goede begeleiding voor jezelf en ga je desnoods vrijwillig werken bij gerenomeerde fokkers en trainingsstallen om kennis op te zuigen.

Met jaren dromen en twijfelen en wachten bouw je niets op.

En verwachten dat anderen het wel voor je regelen ook niet.

Actie en initiatief zijn belangrijk om ergens te komen. Dat mis ik hier in de topics.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 00:25

sevke schreef:
Penny, here we go again.
Wil je tips? OK, dan, ik zal je er een aantal geven. Eigen stal? Been there, done that...
1) zorg dat je voldoende startkapitaal hebt, zodat je zo weinig mogelijk van de bank moet. Geld lenen kost ook geld. En veel. En banken hebben geen geduld als het eens wat minder gaat.
2) maak een behoorlijk financieel plan. 20 boxen constant verhuurd aan 350/md is NIET rendabel. Reken maar : 350X20=7000/md. Trek daarvan af : 21%BTW, kosten voor hooi, stro en voedsel voor de paarden, electriciteit en water, afschrijving van je infrastructuur, verzekeringen en taksen, en je houdt géén leefbaar loon over. Je verdient meer als rekkenvuller in de Aldi.
3) reken niet op de drie F’s om je te helpen. (Friends, fools and family). Ze blijven het niet doen. Trust me on this one.
4) goed personeel is duur. Per 100€ die je hen betaalt kost het je 350€. Personeel is ook af en toe ziek, en ze hebben recht op vakantie. Ze zijn altijd ziek op momenten dat het je minst uitkomt.
5) met paarden fokken is geen geld te verdienen. Een merrie krijgt max 1 veulen/jaar als je geluk hebt. Tel de kosten van je dek, inseminatie, DA, aankoop en afschrijving merrie, merrie een jaar lang voeren en stallen en reken maar uit...
6) op een stal gaan constant dingen stuk. Omheiningen, waterlekken, electriciteitspannes, noem maar op. Dingen repareren kost veel geld.
7) pensionklanten zijn altijd over iets ontevreden. Je zult dikwijls de wind van voren krijgen.
8) reken op een bezetting van maximaal 80%. Je hebt altijd wat leegstand, klanten die verhuizen of nog erger : betalen maanden niet.
9) met manegepaarden is niks te verdienen. Ze kosten altijd meer dan ze kunnen opbrengen. Ze zijn ook soms ziek of mank.
10) lesgeven moet je zelf kunnen. Een lesgever is duur en wat als ze op het laatste moment afbellen?
11) maak dat je een diploma hebt. Als er een ongeluk gebeurt in jouw les, en blijkt dat er een ongediplomeerd lesgever is, kan de verzekering wel eens héél moeilijk gaan doen...
Dit zijn al enkele van de probleempjes die mij hebben doen besluiten de stekker eruit te trekken.

Eerlijke duidelijke post! Hopelijk lezen veel dromers dit.

Maar ook ik ben echt benieuwd wat er van komt. Als je groot genoeg droomt en er komt de helft van uit; dan heb je ook al wat!

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 00:32

sevke schreef:
Penny, here we go again.

Pff, als ik dit zo lees.....
Wel realistisch. Heb nu paardjes aan huis staan, goede baan en blijft leuke hobby. Is denk ik voor veel mensen de meest verstandige keuze. Maar leven en laten leven. Respect als iemand hier toch aan begint. Misschien wel beter dan later spijt krijgen dat je het niet geprobeerd hebt. Wel verstandig om, zoals vaker hier is aangeraden TS, een tijdje volledig mee te draaien op een paardenbedrijf

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:40

Dit is realiteit, mensen. Het heeft geen zin daar je ogen voor te sluiten. Het is de droom van velen, een job in de paarden. Maar er gaapt een grote kloof tussen droom en werkelijkheid. En voor de meesten eindigt de droom in een heuse nachtmerrie mét financiele kater...
Haal een goed diploma, doe een goede job, en houd jezelf wat paarden voor je plezier. Zo blijft het leuk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:31

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 00:02

sevke schreef:
Penny, here we go again.

+:)+

Stel dat het lukt? Hoe kom je aan klanten?

Ik zet mijn paard niet bij een onervaren persoon in pension. Ik ben er niet heel de dag, Ik wil er op kunnen vertrouwen dat hij goed verzorgd wordt (goed stalmanagement), maar ook dat de staleigenaar kan signaleren en ingrijpen als iets niet goed zou gaan.

En hoe wil je rendabel zijn/winst maken op je omzet om reserves op te bouwen?
Je hebt zelf, begrijp Ik, weinig ervaring en kennis, dus je zal voor alles gekwalificeerd personeel moeten inhuren. Zelfs om een broodje te kunnen serveren, moet je aan allerlei eisen voldoen.