Hetzelfde geldt voor het behouden van een goede bedrijfsadministratie trouwens. Het lijkt misschien in de basis op een huishoudboekje, maar er komt nog wel iets meer bij kijken dan alleen de inkomsten en uitgaven op een rijtje zetten...
Ik kan je aanraden (gezien je gebrek aan werkervaring) om eerst eens als een soort snuffelstage bij één of meerdere bedrijven te gaan werken of stagelopen. Dat is een nuttige investering in jezelf. Het is hard werk voor weinig geld in de paardenhouderij. Daar moet je tegen kunnen en daar kom je achter door het te doen. Daarnaast kun je op basis van die ervaring een eigen visie ontwikkelen op hoe je het bedrijf wilt leiden. Je kunt bijvoorbeeld stellen dat op jouw bedrijf elk paard elke dag 30 minuten wordt gepoetst, maar dan heb je dus tijd voor minder paarden = minder inkomsten.
In een ondernemingsplan overdenk je niet alleen de financiële situatie, maar ook je eigen kwaliteiten, je tijdsbesteding en wat je nodig hebt om het bedrijf draaiende te houden. Je moet immers genoeg winst maken om van te kunnen leven en het bedrijf te continuëren. Binnen de paardenhouderij vaak een hele opgave!
Als je een eigen bedrijf wilt beginnen, begin je dus met het schrijven van een goed ondernemingsplan. Dan kun je er ook achterkomen dat het wellicht niet realistisch is wat je wilt of je je plannen (op bepaalde punten) nog aan moet passen of dat je de stap wel kunt maken.
en daarbij ook nog meegenomen dat je waarschijnlijk niet veel eigen geld ter beschikking hebt....
. Tips heb je in vorige topics al volop gekregen, dus breng gewoon een bod uit op de stal ga het avontuur aan
. 
ik maak mij er maar niet meer druk om... kom op, ik heb altijd al paarden gehad sinds mijn 14e,