Man wilt erfenis van moeder, half miljoen... Dilemma, Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:49

Het is heel simpel natuurlijk om hier een beetje nobel proberen te doen en te zeggen ik zou mijn mond houden zodat ze rustig kan sterven. Maar is dat eerlijk naar jezelf, hem en je moeder?
Wat mij betreft niet.
Of het nu om 5,00 of 500.000 gaat maakt hierbij niet uit.
Je had het je moeder destijds al moeten zeggen, of toen ze er over begon was ook een mooie kans geweest maar nu al helemaal.

Hoe zou jij je voelen als jij je moeder was?
Ieder mens heeft recht op de waarheid. Gelukkig leven in een leugen bestaat niet. Dat je moeder het ooit al aanvoelde zegt genoeg.

Wil jij de rest van je leven met een kudtgevoel zitten omdat je je mond hebt gehouden of wil je naar eer en geweten handelen en even door de zure appel heen bijten?
Ik persoonlijk zou het wel weten en voor dat laatste gaan.

Overigens vind ik het sowieso vreemd dat jij niet de eerste erfgenaam bent, als haar bloedeigen kind.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 09-01-18 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

denice

Re: Man wilt erfenis van moeder, half miljoen... Dilemma, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:52

Ik ben het roerend eens met mijn bovenganger.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:54

wat iemand zegt en wat iemand voelt zijn twee verschillende dingen.
misschien heeft hij die woorden gezegd uit pijn en verdriet omdat hij het er ook moeilijk mee heeft om haar zo te zien en zo voor haar te zorgen? een momentopname....
praat er nog eens met hem over en beslis daarna wat je doet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:55

Waarom niet een gesprek met hem erover hebben. Goh toen en toen heb je deze opmerking gemaakt..... hoe sta je er nu in? En dan merk je snel genoeg of zijn antwoord oprecht is. En vandaaruit kan je altijd nog in gesprek met je moeder.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:55

BarbaLala schreef:
Het is heel simpel natuurlijk om hier een beetje nobel proberen te doen en te zeggen ik zou mijn mond houden zodat ze rustig kan sterven. Maar is dat eerlijk naar jezelf, hem en je moeder?
Wat mij betreft niet.
Of het nu om 5,00 of 500.000 gaat maakt hierbij niet uit.
Je had het je moeder destijds al moeten zeggen, of toen ze er over begon was ook een mooie kans geweest maar nu al helemaal.

Hoe zou jij je voelen als jij je moeder was?
Ieder mens heeft recht op de waarheid. Gelukkig leven in een leugen bestaat niet. Dat je moeder het ooit al aanvoelde zegt genoeg.

Wil jij de rest van je leven met een kudtgevoel zitten omdat je je mond hebt gehouden of wil je naar eer en geweten handelen en even door de zure appel heen bijten?
Ik persoonlijk zou het wel weten en voor dat laatste gaan.

Overigens vind ik het sowieso vreemd dat jij niet de eerste erfgenaam bent, als haar bloedeigen kind.

Ik vind dat iets te kort door de bocht. Er zijn mensen die liever wel in hun eigen wereld blijven, ook als je als buitenstaander denkt dat niet klopt.

Ik denk dat ik het eens ben met de reacties op de vorige pagina. Praat met Ari over je gevoelens, zonder verwijten. Dan kan jij het mogelijk afsluiten, maar breng je niemand onterecht in verlegenheid.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:57

Kan je moeder nog alleen wonen?
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 09-01-18 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:57

Nobel proberen te doen :D Hier moest ik wel een beetje om lachen. Ik ben eerlijk als ik zeg dat het echt een dilemma is, en niet dat ik nobel wil doen...

Men reageert hier wisselend. De een zegt wel zeggen de ander zegt niet.
Ik ga het even laten bezinken allemaal. En denk er nog even over.

Bedankt voor alle reacties.

Ik zeg wel: als ik besluit het niet tegen mijn moeder te zeggen zeg ik tegen hem ook niks omdat ik weet dat hij dan linea recta naar mijn moeder rent om zich in te dekken. Ik ken die man al 15 jaar en zo slim is hij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:58

Britta31 schreef:
Kan je moeder nog alleen wonen?

Ze krijgt 2 x per dag thuiszorg dus ze zou het wel redden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:00

Wat zouden de gevolgen kunnen zijn als je het wel zegt en zouden jullie daar gelukkiger van worden? Ik denk dat dat je belangrijkste beweegredenen zouden moeten zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:00

Maar dan is ze wel elke dag alleen.Of ga jij dan bij haar wonen?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:05

Ergens begrijp ik je wel. De uitspraak van je stiefvader is toen in het verkeerde keelgat geschoten, de relatie tussen jou en hem is misschien daarna ook niet optimaal meer verder gezet, het is soms een moeilijke man.... dan is het moeilijk om hem zo'n som geld te zien krijgen van iemand die jij graag ziet.

Maar anderzijds, het gaat hier over een uitspraak die gedaan is over een relatie. Een relatie tussen twee mensen, niet tussen drie mensen. In principe heb jij met die relatie helemaal geen zaken. Iedere relatie heeft zijn ups en zijn downs, ieder huisje heeft zijn kruisje. Als mijn vriend weer eens niets doet wat ik vraag, niet luistert en alles behalve de ideale partner lijkt, roep ik ook wel eens "als we dat huis niet zouden hebben, ik zou al lang weg zijn". Meen ik dat daarom? Gho, op dat moment misschien, voor een vijftal minuten misschien. Maar ik zie hem wel graag, ongeacht die frustraties soms. Een ander heeft daarover ook niet te oordelen.

Als je het je moeder wil zeggen, zeg het haar dan nu. Zeg haar gewoon luchtig dat die uitspraak je toch wat op je maag ligt. Dan is het nog aan je moeder om te oordelen welke waarde ze eraan wil hangen. Om het haar te vertellen als ze aan haar einde is, is enkel egoïsme van jouw kant uit. Ik ga er vanuit dat je wil dat je moeder met een bepaalde gemoedsrust sterft, en niet met een wrang of ongelukkig gevoel. Vermijd dat dan ook.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:05

Ook ik zou met hem eerder het gesprek aangaan dan met je moeder. En anders zwijgen.

Je moeder is een volwassen vrouw die voor hem gekozen heeft. In een huwelijk kies je beide voor elkaar, met je mooie en minder mooie kanten. Dat hij die opmerking gemaakt heeft, zo veel jaren geleden, hoeft helemaal niet meer actueel te zijn. Zoals anderen ook al schreven, wie weet was het toen net een lastige periode waarin nog andere zaken speelden.
En één van de grote zaken in een huwelijk is nu eenmaal ook dat je erft van elkaar, en ook daar kies je voor als je trouwt. Langs beide kanten. Dat hij jou niet aanstaat en dat het niet goed botert, is eigenlijk jouw probleem.

Er zijn zo veel mensen die samen blijven na jaren omdat het zo is, omdat er zorg nodig is, omwille van dit of dat, zonder dat er echt nog sprake is van liefde. Hier zeg je zelf dat hij van haar houdt. Ik zou dàt haar gunnen en er niet meer van maken dan dat het mogelijk is, tenzij je dus met hem het gesprek aangaat.

"Ik zou het ook willen weten", wel daar heb ik mijn twijfels bij. En bovendien, het gaat niet om jou of ons, het gaat om je moeder die zich toch in een bijzondere situatie bevindt. Dus is het irrelevant wat een ander zou willen. Als hij nu niet van haar zou houden en haar echt zou gebruiken voor het geld, zou het een ander verhaal zijn. Bovendien, wie zegt dat ze je zou geloven of je serieus zou nemen? Zulke dingen kunnen ook heel anders uitdraaien en straks ben jij de boosdoener.

Op haar sterfbed vind ik absoluut not drone trouwens, dat is haar met een rotgevoel de dood laten ingaan en dan is het idd toch te laat om nog wat te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:11

Ik bedoel niet letterlijk op het moment van overlijden maar meer als het eraan zit te komen zodat ze nog tijd heeft zich te bedenken.

Bedankt voor jullie reacties. Er zitten hele goede tips en adviezen tussen en ik heb wat links waar ik naar kan kijken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:13

Succes, laat alles rustig bezinken.
Compliment dat je het zo goed overweegt en probeert het juiste te vinden om te doen!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:19

Heel eerlijk... Is het raar dat hij van haar geld houd? Dat zou toch iedereen doen? Logisch!
Als jij maar ook en vooral echt van haar houd. En er ook nog zou zijn als ze minder geld gehad zou hebben.
Is geld een reden om het langer met iemand te proberen vol te houden? Om het nog een keer extra te proberen? Natuurlijk. Dat is gewoon wat het instinct van de meeste mensen hun aangeeft. Maakt dat deze mensen slechter? In mijn ogen niet. Ik zie het als logica.
Zo lang geld niet de hoofdreden is om bij iemand te blijven.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:24

Er is ook nog een verschil tussen alles of niets.
Als de beste man al die tijd goed voor je moeder zorgt (en nog doet) dan mag hij daar ook wel een bedrag voor krijgen. Tenslotte is dat behoorlijk intensief en is hij haar man.

Maar, ik ga wel mee dat het gehele huis + bankrekening naar hem en daarmee jou passerende, je het met je moeder moet bespreken. Je weet dat ze ziek is, dus ik denk dat als je band goed is, een gesprek over "wat als..." best zou moeten kunnen.
En voor haar huidige partner is het geld nu een motivatie om bij haar te blijven, misschien vind je moeder het daarom wel prima, zolang hij maar blijft en haar vergezelt.
Kortom; ik zou het toch bespreken. Het is haar keus maar dan kun je jezelf nooit verwijten dat je het gesprek niet bent aangegaan en zelf de rest van je leven met een onderbuikgevoel moet leven.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:24

Anoniem schreef:
Ik geloof dat hij van haar houdt en nu niet alleen maar bij haar is vanwege het geld, hij houdt ook van haar. Maar OOK van haar geld dat heeft hij me letterlijk laten weten.

Moeilijke situatie. Het klinkt alsof ze wel van elkaar houden, maar in een andere situatie misschien uit elkaar zouden zijn gegaan. Ze zeggen alletwee ik hou van hem/haar, maar ... geld/zorg.

Ik denk dat ik zelf niks zou zeggen, omdat je haar er veel verdriet mee kan doen. Niet alleen dat geld een rol speelt (dat vermoedde ze zelf al) met als mogelijk gevolg het eind van een lange relatie, maar dat haar eigen dochter daar zo lang over gezwegen heeft. Dat zou mij zelf het meeste pijn doen. Dat geld is wanneer je dood gaat niks meer waard.

Maar aan de andere kant snap ik wel waarom zoveel mensen zeggen dat je het juist wel moet vertellen. Er
is denk ik geen "juist" antwoord; je moet voor jezelf bepalen wat voor jou en je moeder het beste is.
Laatst bijgewerkt door Warboel op 21-05-18 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geanonimiseerd op verzoek

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:25

Ben ik dan raar dat ik het erg raar vind dat jij niets krijgt?
Jij bent toch haar kind en dus direct in aanmerking om van haar te erven als je moeder komt te overlijden.

Ik vind niet dat die man van haar het verdiend, want hij is bij haar om het geld en ze zijn maar een paar jaartjes samen........Jouw moeder is niet gek en ze heeft het toch al eens gezegd dat ze dat vermoedt.

Moeilijk hoor dit........want je wilt je moeders leven die haar nog rest niet gaan kapotmaken.

Ik had het direct gezegd in 2012 toen hij het aan jou toegaf en niet nu pas, na jaren.......dat vind ik eigenlijk nog het ergste.

Ik persoonlijk zou het graag direct willen weten......als een vent bij mij zou zijn om het geld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:29

Laten we wel wezen, er zijn heel veel golddiggers, meestal vrouwen, en daar word nogal slecht over gedacht. Maar hier is er wel een verschil, de moeder is ziek, blijkbaar behoorlijk gezien twee keer per dag thuiszorg dus het zal inderdaad niet alleen maar voor het geld zijn. Op zijn manier zal hij wat om haar geven, ik denk dat ts gewoon het gesprek met haar moeder aan kan gaan over wat ze later wil. Bvb qua behandelingen, ziekenhuisopname, euthanasie, verpleegtehuis, wel of niet reanimeren. Wensen met betrekking tot begrafenis. Dan kom je meestal wel uit op zaken zoals erfenis en regelen van alles. Ts kan ook vragen of haar moeder een levenstestament heeft waarin staat wie bevoegdheden krijgt mocht zij niets meer kunnen beslissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:35

Voor mij heel simpel. Als je het zegt als de dood eraan zit te komen is dat een waardeloze opmerking.
Dus op het moment dat ze bijna zal sterven, maar net vroeg genoeg om je moeder haar testament te laten veranderen wil je haar wel de waarheid zeggen. Dat laatste moeilijke stuk ga jij dan nog eventjes moeilijker maken door te laten weten dat haar leven bedrog is geweest en nooit echt. Dat jij dit al jaren wist maar gezwegen hebt. Want ja ze was gelukkig met hem maar jij moest de laatste dagen nog even verpesten.
Wie houd je hier nu voor de gek. Je zwijgt al jaren. Zoveel tijd gehad om het te zeggen. Nooit gedaan. Nu je moeder hechter met je stiefvader is geworden wil je dat plotseling wel zeggen. Omdat jij het zou willen weten. Je hebt haar eerst jaren laten geloven dat alles goed was.
Gebruik je verstand en zwijg voor altijd. Ik zou het je enorm kwalijk nemen dat jij hier jaren mee rondgelopen hebt en nu eventjes verteld dat mijn leven niet echt was en ik mijn testament maar even moet veranderen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:42

Oh meid probeer het tegen je moeder te zeggen.
Hier een zelfde soort ervaring en wat doet het pijn als je 'die ander' met het geld waar je moeder voor gezorgd heeft aan de haal gaat en als een big spender gaat leven.

Je krijgt je kindsdeel idd zodra hij ook overleden is.... als er dan nog wel geld is.

Maar bij ons was het geen geld kwestie maar meer het idee van dat iemand anders met het geld aan de haal gaat waar de familie zo hard voor heeft gewerkt.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:46

ik zou met hem nog eens in gesprek gaan, dat je ermee zit met wat hij eerder heeft gezegd.
Dat je je moeder gelukkig wilt zien nog haar laatste periode maar dat het aan je knaagt.

Hoor maar eens wat hij zegt, heb je daarna nog een vervelend gevoel erover zou ik het je moeder wel vertellen. ook omdat ze zelf al eens gezegd heeft dat ze denkt dat hij bij haar is voor het geld.
Nu kan ze het nog uitgeven of doneren, straks als ze er niet meer is gaat alles naar hem.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:48

bigone schreef:
Laten we wel wezen, er zijn heel veel golddiggers, meestal vrouwen, en daar word nogal slecht over gedacht. Maar hier is er wel een verschil, de moeder is ziek, blijkbaar behoorlijk gezien twee keer per dag thuiszorg dus het zal inderdaad niet alleen maar voor het geld zijn. Op zijn manier zal hij wat om haar geven, ik denk dat ts gewoon het gesprek met haar moeder aan kan gaan over wat ze later wil. Bvb qua behandelingen, ziekenhuisopname, euthanasie, verpleegtehuis, wel of niet reanimeren. Wensen met betrekking tot begrafenis. Dan kom je meestal wel uit op zaken zoals erfenis en regelen van alles. Ts kan ook vragen of haar moeder een levenstestament heeft waarin staat wie bevoegdheden krijgt mocht zij niets meer kunnen beslissen.

dat vind ik een hele goede inderdaad

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:22

Anoniem schreef:
Joolien schreef:
Het is kiezen tussen 2 kwaden, maar ik zou gaan voor vertrouwen en eerlijkheid. Dus vertellen, want ja, ik snap de vergelijking met vreemdgaan wel. Je wil gewoon dat je moeder niet wordt voorgelogen. Enige kans is wel dat ze het wel weet, maar er niks mee wil doen. Dat is natuurlijk aan haar.

Inderdaad kiezen tussen twee kwaden. Ze hebben nu samen een huishouden, een systeem, een huwelijk, helpen elkaar. En mijn nieuws zou echt roet in het eten gooien omdat mijn moeder zoveel waarde hecht aan vertrouwen en hem dan natuurlijk niet meer vertrouwt. Aan de andere kant, ik zelf zou het willen weten. En vind dat ik toen naar mijn gevoel had moeten luisteren jaren geleden. Maar goed in de afgelopen 5 jaar zijn ze wel hecht geworden. Dus om dan nu in 1 keer met donderslag bij heldere hemel met mijn informatie te komen.... Ik weet het echt niet.. ;(

Niet doen dus.
Laatst bijgewerkt door Warboel op 21-05-18 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geanonimiseerd op verzoek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:22

Bedankt voor alle reacties iedereen. Ik ga er nog eens goed over nadenken en dan kijk ik wat ik beslis. Verder laat ik de discussie hier voor wat het is. Heb nu veel meningen gelezen en vind het goed zo. Nogmaals bedankt.