Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:19

benangelique schreef:
oomens schreef:
Jij hebt je vermeerderd, je partner heeft zich vermeerderd, en je hebt zelfs samen een heel reservekind voor mocht een van de anderen wat overkomen. Waar is die vierde dan nog voor nodig?

wauw. een reservekind... _-:(

In _-:( der _-:( daad _-:( _-:( _-:(

Hoe langer ik erover nadenk hoe vreselijker ik die opmerking vind. Je moest je doodschamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:28

Ianrowan2009 schreef:
Ik haal uit je verhaal dat jouw moederhart nog ruimschoots genoeg liefde en aandacht over heeft voor een 4e kindje.
Dat je onzeker bent, en ook nadenkt over de praktische dingen, is ook niet zo gek. Maar als ik het allemaal zo lees... :o :o volgens mij hebben jullie een prachtig mooi gezin, je praat zo vol liefde over de kinderen :o

Mooi gezegd!!

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:32

Ik heb nu zelf ook 3 kinderen. Toen ze jonger waren vond ik het prima te doen allemaal. Maar nu ze ouder zijn (8,11,14) vindt ik het pittig. Heel pittig, met weinig tijd voor mezelf om op adem te komen.

Ze zitten alledrie in een andere fase van hun leven en dat botst nog weleens. Daarbij sporten ze fanatiek en ben ik daar 10x pwk mee bezig, halen/brengen en de wedstrijden kijken. Qua huishouden is er ook meer werk, wat tussendoor nog gedaan moet worden. En vlak de kosten niet uit bij 3 opgroeiende kinderen. In de basisschool begin jaren valt dat nog mee maar als ze ouder worden nemen de kosten ook toe. Ook de onzichtbare kosten.

Wij hebben zelf ook lang getwijfeld over een vierde, maar ik kan nu eerlijk zeggen dat ik blij ben dat we het bij 3 hebben gehouden.

De derde is bij ons ook een heel ander type kind dan de oudste 2. Misschien dat ik er daarom zo over denk. Maar je weet nooit of de vierde de balans of onrust brengt in het gezin.

En dat is altijd een gok. Ik kom uit een gezin waarbij we met 4 waren (binnen 5 jr) en er na 13jr nog 1 bij kwam. De aandacht was er niet voor ons allemaal en financieel kon het ook allemaal net niet. En dat zie ik nu ook terugkomen bij de kleinkinderen.

Ook botsten wij enorm veel met elkaar en is het gezin nu we volwassen zijn uit elkaar gevallen. We waren alle vier te verschillend En nog steeds.

En dat in het ene gezin 4 kids wel werkt hoeft geen garantie te zijn voor een ander gezin. Het zijn allemaal individuen, met elk hun eigen karakter.

Mijn dochter, de middelste tussen 2 jongens heeft mij weleens de vraag gesteld waarom we met 3 kinderen zijn, ze was liever met 2 geweest, voor de rust. En dat snap ik eerlijk gezegd ook wel.

Mijn post klinkt misschien wat negatief, maar laat dat je vooral niet weerhouden om je hart te volgen.

Willl65

Re: Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:41

Als ik zie wat het ons kost om onze twee kinderen te laten studeren zonder dat ze vet in de schulden terecht komen ben ik blij dat het er twee zijn gebleven. (17 en 19 jaar)
Ook de pubertijd wordt naar mijn mening zwaar onderschat. Dat is bij een beetje persoonlijkheid best tereur te noemen.
Ik houd van mijn kinderen maar ik vind het een enorme zware verantwoordelijkheid....succes met je keuze

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:51

Willl65 schreef:
Als ik zie wat het ons kost om onze twee kinderen te laten studeren zonder dat ze vet in de schulden terecht komen ben ik blij dat het er twee zijn gebleven. (17 en 19 jaar)

Ja dit zegt mijn moeder ook. Ze is heel blij dat ik binnen een maand afgestudeerd ben want ze werkt grotendeels voor de studie van mij en mijn broertje welke ze voor ons beide deels betaald. Als ze nog meer studerende kinderen had gehad dan had ze ons niet financieel kunnen steunen. Je betaald nu circa 2000 euro per jaar aan collegegeld voor een HBO studie dus in ons geval 4000 euro per jaar. Dat is nog zonder alle extra's en boeken en excursies enzovoorts wat ook een grote kost kan worden.

Je kinderen alles volledig zelf laten betalen is uiteraard ook een optie maar het is wel zwaar om naast je fulltime studie nog zoveel te werken dat je jezelf kunt onderhouden en je studie volledig zelf kunt betalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:28

Wat dat betreft ben ik blij dat onze kinderen allemaal studeerden toen de basisbeurs er nog was. Met drie stuks vlak op elkaar en alle drie hbo uni studenten betekende dat in totaal verschrikkelijk veel geld want wij hebben het schoolgeld van alle drie betaald. De rest moesten ze zelf doen. In deze tijd betekend dat voor een student minimaal 8.000 euro extra schuld of je moet als ouders zo weinig inkomen hebben dat ze nog wel voor de aanvullende beurs in aanmerking komen. Maar wanneer je zo weinig inkomen hebt vind ik veel kinderen een beetje teveel van het goede. Kan natuurlijk maar wanneer je in deze tijd bewust aan kids begint dan is verder kijken dan die eerste jaren zeker geen overbodige luxe.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:34

Hier nauwelijks problemen bij de pubertijd. Ik vond de luiertijd veel pittiger dan de tienertijd.
Mijn dochter is/was stiller dan de jongens, middelste kind ook, en die moesten we juist uit haar kamer trekken toen ze 13 was, we missen je. Veel dingen samen gedaan toen en ze bloeide op. Het gevaar in stille kinderen is weer dat je dingen over het hoofd ziet en dat je ze kwijt raakt juist omdat ze zich niet laten horen. Was ook de baby die het makkelijkst sliep.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:35

De menselijke populatie groeit enorm en eigenlijk veel te hard. Daarbij zijn mensen zo ongeveer de grootste vervuilers op aarde. Statistieken en gevolgen zijn op internet wel te vinden.

Vind het persoonlijk op het moment niet ethisch verantwoord om meer dan twee kinderen te krijgen. Laat staan vier..

Energie steken in de kinderen die er nu al zijn, en proberen de aarde gezond te houden voor je kinderen en toekomstige kleinkinderen lijkt me een mooier doel dan er nog eentje bij krijgen. :)

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:34

Lovemyponys5 schreef:
Ik zal zeggen als jullie het graag willen en je bent berijd er voor te gaan dan moet je dat doen.
Ik kom uit een gezin van 13 kinderen ik zelf ben nummer 12 en nu 17 jaar oud. Ik heb geleerd dat er altijd wel een mouw aan te passen is. En dat je het met elkaar hartstikke gezellig hebt en ook zoveel leert in een groot gezin. En iedereen staat voor elkaar klaar en iedereen helpt elkaar.
Tuurlijk kosten kinderen erg veel geld en mijn moeder had ook geen geldboom. Maar zolang je kind dat kan krijgen wat hij of zij nodig heeft dan is het tog goed?
Vooral doen waar jullie je het best bij voelen

13?!?! :wow:
Gezien de leeftijd woont niet iedereen meer thuis denk ik.
Maar lijkt mij super gezellig ( buiten de gezonde ruzies tussen broers en zussen om ) om met zo’n grote familie te zijn. Je trekt met elkaar op, zorgen voor elkaar, kan bij meerdere terecht met problemen, vakanties zijn volgens mij helemaal een feest.. hoe doen jullie dat eigenlijk? Zijn jullie wel eens met z’n allen op vakantie geweest? En hoe reizen jullie dan?Maar voor jou, Lovemyponys5, ook wel duur, zoveel verjaardagen, neefjes en nichtjes :=
Maar aan de andere kant als je dan zelf weer jarig bent :$ Sinterklaas, kerst... haha, moet een groot huis zijn als jullie met z’n allen iets te vieren hebben :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:52

Goed dat je er zo over nadenkt +:)+

Het blijft natuurlijk altijd een risico, een (volgend) kindje laten komen of niet.
Het klinkt overduidelijk dat je er gewoon heel veel behoefte aan hebt :D

En als je tot nu toe redelijk makkelijke kindjes hebt gehad en het echt heel leuk vindt dat hele baby-gebeuren, dan kan ik me goed voorstellen dat je denkt van ach nog 1 erbij is toch ook wel weer leuk!

Als je denkt dat het qua tijd en (nu) financieel goed te doen is, zodanig dat niemand iets (vooral oprechte aandacht!) tekort hoeft te komen, en je voelt echt een intense behoefte waarvan je verwacht dat je de rest van je leven spijt zal hebben als je die niet volgt, dan zou ik er voor gaan :j

Mits je er echt een 4e kind bij wilt, en niet alleen maar met een roze bril verlangt naar een nieuwe baby...

En besef je goed wat voor impact een nieuwe zwangerschap en baby kan hebben op het leven van jullie allemaal.

Als het nu allemaal lekker loopt dan zou ik heel goed overwegen om blij te zijn met wat je hebt en niet het risico te nemen dat het bij de 4e helemaal niet fijn verloopt, je misschien wel jarenlang slapeloze nachten en allerlei ellende in gaat waar iedereen de dupe van is....

Bij grotere gezinnen kan ik me voorstellen dat vooral de oudste(n) al snel wat tekort komen omdat het altijd maar weer om de kleintjes draait. Voor die kleintjes is het vaak wel leuk en gezellig allemaal, maar die oudsten zijn toch vaak wel blij als ze weg kunnen uit de drukte, valt me op...

En ik kan me ook goed voorstellen dat 3 jonge kinderen waar alles fijn mee verloopt, toch ook wel een wat vertekend beeld geven vergeleken met hoe het gaat als ze weer in een volgende leeftijdsfase zitten. Qua aandacht, kosten en energie die je er in moet steken. De kosten gaan toch flink omhoog op weg naar volwassenheid :)

En het ene kind is zeer intensief als baby, de ander als peuter / kleuter, en weer een ander is pas zeer intensief als puber. Als je tot nu toe redelijk mazzel hebt gehad dan is het wel schrikken geblazen als een volgende ineens een stuk pittiger is en je jarenlang amper aan slapen toe komt door nr. 4 of als het hele spul als puber ineens erg opstandig wordt en alle energie uit je weg gaat zuigen...je weet het niet hè :D

Je moet niet van het slechtste uit gaan, maar er wel rekening mee houden :j

Ik denk dat er heel wat zinnige opmerkingen en voorbeelden langs zijn gekomen. Dat in het ene gezin een vierde er zo tussen schuift en het gezin daarmee compleet wordt. Maar dat bij een ander gezin de 4e toch gevoeld wordt als we hadden eigenlijk beter met 3 kunnen stoppen want toen hadden we het samen leuker.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:54

Ik kom zelf uit een gezin van 4 kinderen mij oudste broer en ik en dan 5 jaar later mijn broertje en zusje.
Het was dus wel een tweedeling.
Met mijn oudste broer had ik niet veel maar met de jongste 2 heb ik veel opgetrokken.

Ik zelf wilde er ook graag 4 maar keizersnede(3x) gooide roet in het eten en het bleef dus bij 3 kinderen.
Hier trekken de oudste 2 veel met elkaar op en de jongste vindt nu pas, op 19 jarige leeftijd, wat aansluiting bij hun.
Ik heb eigenlijk nooit tropenjaren gehad ook al hadden ze allemaal andere hobby's en zowel sport als muziek .
Ben wel pas weer gaan werken toen de jongste naar het middelbaar ging maar hier ook geen familie in de buurt die eens kon oppassen.

Als jullie beiden achter een 4de kindje staan en je kunt het lichamelijk prima aan, zou ik er gewoon voor gaan :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:55

Voor mijzelf zou ik niet weten waarom ik zoveel kinderen zou willen. Vanuit mijn visie op de wereld maar ook gekeken naar mijn eigen situatie. Ik kan mijn kind nu alles geven wat ze nodig heeft, qua aandacht, sport, studie etc. Dat zou heel anders zijn als ik er meer had. En ja ik zou heel graag nog eens de zwangerschap meemaken en de tijd is heel snel gegaan. Maar dat blijft sowieso denk ik. Ook na meerdere keren. Ik benijd de gezinnen met 3-4 kinderen echt niet, ik vind het er altijd een chaos en zou gierend gek wegrennen. Ik ben geen geboren moeder denk ik. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:08

Gezin hier vlakbij hebben er vier, eentje kennen we vrij goed. Hij is de oudste en heeft al jaren gezegd dat hij, wanneer het zover is en lukt, twee meer dan genoeg vind. Vier kinderen terwijl het financieel altijd sappelen is geweest, moeders moest werken want pa had leuk maar slecht betaald werk en kon door gebrek aan opleiding ook niet verder. Kinderen waren echte sleutelkinderen en dat vond hij verschrikkelijk, hij kwam ook vaak met onze kinderen mee na schooltijd want hier was wel een kopje thee en aandacht.

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:35

Suzanne F. schreef:
Voor mijzelf zou ik niet weten waarom ik zoveel kinderen zou willen. Vanuit mijn visie op de wereld maar ook gekeken naar mijn eigen situatie. Ik kan mijn kind nu alles geven wat ze nodig heeft, qua aandacht, sport, studie etc. Dat zou heel anders zijn als ik er meer had. En ja ik zou heel graag nog eens de zwangerschap meemaken en de tijd is heel snel gegaan. Maar dat blijft sowieso denk ik. Ook na meerdere keren. Ik benijd de gezinnen met 3-4 kinderen echt niet, ik vind het er altijd een chaos en zou gierend gek wegrennen. Ik ben geen geboren moeder denk ik. :D

Amen. Ook hier maar eentje en ik vind het zwaar genoeg. Ik vind het zoo knap als ouders meerdere kinderen krijgen. Al is dit de normaalste zaak van de wereld. Ik zou het echt, echt niet aankunnen. Psychisch dan he

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:43

Suzanne F. schreef:

O dit had ik zelf kunnen schrijven :j . Hier ook moeder van 1. Dan ben je haast niet normaal als ik anderen soms moet geloven maar wij vinden het heerlijk. Ik zou gek worden met meer. Kom zelf uit een gezin van 4 en ik was de oudste. Met als gevolg dat ik heel wat uurtjes op gepast heb. Was voor mij ook de reden om al heel jong niet meer mee op vakantie te willen. Heerlijk het hele huis voor mij alleen, en niet meer bij de tent blijven om op mijn broertje en zusje te letten. Ik heb een gelukkige jeugd gehad, en zou ze niet meer willen missen. Maar ik vond het vaak te druk.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 00:51

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties en de moeite om te lezen en te reageren.

We hebben absoluut iets aan jullie input, leuke en ook minder leuke ( ; ) ) reacties.

Mooi om te zien hoe we allemaal weer anders in het leven staan.
Dat is maar goed ook.

We zijn er nog niet uit.. en we beseffen ons dat het voor sommige als 'een luxe probleem' over kan komen.
Jullie discussie heeft ons aan het denken gezet in een net wat andere wending.

Wel zijn we er van overtuigd dat we onze kinderen heel wat kunnen bieden.
Liefde, geborgenheid, een thuis, een eigen plek, middelen en toekomst
en dat we in staat zijn ze te begeleiden naar een (hopelijk gelukkig) en zelfstandig leven.

Een reservekindje komt dan ook zeer zeker niet in ons op.

Dat onze keuze een doordachte en weloverwogen keuze zal worden, welke dit ook is, ben ik van overtuigd!

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 01:47

oomens schreef:
Jij hebt je vermeerderd, je partner heeft zich vermeerderd, en je hebt zelfs samen een heel reservekind voor mocht een van de anderen wat overkomen. Waar is die vierde dan nog voor nodig?

Hoe krijg je het je strot uit. Lees het zelf nog eens rustig na en denk nu eens goed over wat je eigenlijk zegt. Bah!
En dat zegt iemand zonder kinderen trouwens.

Ik zóu nooit voor vier kinderen gaan, ook niet voor drie trouwens. Erg onpraktisch, duur en ik vind dit geen wereld meer voor nieuwe aanwas, maar dat terzijde.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 01:53

Elicious schreef:
Dat onze keuze een doordachte en weloverwogen keuze zal worden, welke dit ook is, ben ik van overtuigd!

Ik niet! Alleen al het feit dat je sommige reacties minder leuk noemt betekend dat het dus niet weloverwogen is.
Jij moet uiteraard en natuurlijk doen wat jij wilt. Je vroeg meningen. Maar het lijkt er meer op dat je bevestiging zoekt. Want iedereen die een waarom NIET mening geeft word niet eens op gereageerd. Wat op mij dus overkomt alsof dat niet eens een serieuze optie zou zijn.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 03:21

Palmera schreef:
Elicious schreef:

Ik niet! Alleen al het feit dat je sommige reacties minder leuk noemt betekend dat het dus niet weloverwogen is.
Jij moet uiteraard en natuurlijk doen wat jij wilt. Je vroeg meningen. Maar het lijkt er meer op dat je bevestiging zoekt. Want iedereen die een waarom NIET mening geeft word niet eens op gereageerd. Wat op mij dus overkomt alsof dat niet eens een serieuze optie zou zijn.

Volgens mij reageert ts heel netjes? En ze zegt zelfs "Jullie discussie heeft ons aan het denken gezet in een net wat andere wending."
Wat is het doel van een topic zoals deze? Volgens mij dat ts geholpen wordt met haar beslissing. Het is naar mijn idee zo dat ts er iig aan het begin van haar topic nog niet uit was. Er zijn twijfels. Daarom zal ze het topic waaarschijnlijk geopend hebben, om verder te komen in haar proces. Dus had ze nog geen kant en klaar plan liggen, en zoekt ze dus niet enkel bevestiging. Ze leest alles, ze neemt alles mee. Het kan zijn dat iemand dan een bepaalde kant op neigt. En al zouden twijfels vervolgens verdwijnen, al zou je dat bevestiging noemen; prima toch? Het gaat erom dat ts eruit komt, het is haar leven. Wij kunnen advies geven maar ik kan echt niet tegen die houding alsof ts het pas goed doet als zij de mening volgt van bepaalde mensen hier op bokt. Mag ze zelf nog bepalen wat ze met alle adviezen doet? Ze geeft zelfs aan dat ze met alle adviezen iets kan en er iets aan heeft. Dat lijkt mij een open houding. En nogmaals, wat ze daar dan vervolgens mee doet is aan ts.

@ts, door de een wordt het zo ervaren, door de ander weer zus. Uiteindelijk ga jij je gezinnetje stichten ( waar je al mee bezig bent ) en kun je dat invullen zoals jij dat wil en denkt dat goed is :) daarmee kun je het ook zo invullen dat vier kinderen tot zijn/haar recht komen en dat zij dit ook zo zullen ervaren. Daarom denk ik dat er veel mogelijk is, vanuit de mogelijkheden die de ouders hebben en waarin de ouders denken :). Voor als je het leuk vind ervaringen te lezen:
ik kom zelf uit een gezin van vijf kinderen en ik had niet anders gewild. Ik ben nu 21 en de jongste. Mijn broers en zussen krijgen nu kinderen, ik word dus meerdere keren tante en geniet echt van mijn nichtjes. Daarnaast kan ik altijd wel bij een broer of zus terecht. Het leuke ervan vind ik dat je broers en zussen met verschillende karakters hebt en elke broer of zus wel iets heeft wat hem/haar uniek maakt en wat weer leuk klikt. Met de een kan ik heel goed discussiëren, met de ander weer hard lachen etc. Soms heeft de een het druk, en heb ik weer meer contact met de ander. Zo is er veel flexibiliteit in een groot gezin. :) ook heb ik gemerkt dat geld uiteindelijk niet gelukkig maakt, en de liefde en warmte van een gezin daarentegen wel, sterker nog dat is (naar mijn idee) een van de belangrijkste dingen in het leven die jou kan vormen en geluk kan geven. Dat stijgt boven materiële zaken en kansen uit. Veel succes in het maken van je keuze:).

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 08:50

Nabster schreef:
oomens schreef:

Hoe krijg je het je strot uit. Lees het zelf nog eens rustig na en denk nu eens goed over wat je eigenlijk zegt. Bah!
En dat zegt iemand zonder kinderen trouwens.

Ik zóu nooit voor vier kinderen gaan, ook niet voor drie trouwens. Erg onpraktisch, duur en ik vind dit geen wereld meer voor nieuwe aanwas, maar dat terzijde.

Volgens mij zeg ik precies wat ik zeg. Je hebt je allebei voortgeplant. Zelfs als er met eentje wat misgaat (en die kans is in Nederland al behoorlijk klein) ben je met drie kinderen nog steeds goed verzekerd van nageslacht en heb je dus je fitness ruimschoots veiliggesteld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:31

Ik vind het vraagstuk of je in deze tijd nog (meerdere) kinderen op de wereld moet willen zetten wel een interessante, maar ik vind het een beetje belachelijk dat ts hier door sommige min of meer als misdadiger wordt gezien bij de wens alleen al.
Doe ff normaal zeg. 8)7

Oomens ik weet niet precies van welke kille planeet jij komt, maar dat je over geen enkel sociaal vermogen beschikt is wel duidelijk.
Misschien is als tegenwicht een paar sociaal voelende, vriendelijke kinderen van ts dan toch wel een goed idee ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:59

Ik lees niets verkeerds in wat oomens schrijft en evolutionair gezien heeft ze ook gewoon gelijk. Niet allemaal zo op de teentjes getrapt zijn. :') Jeetje.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:03

Captain schreef:
Ik lees niets verkeerds in wat oomens schrijft en evolutionair gezien heeft ze ook gewoon gelijk. Niet allemaal zo op de teentjes getrapt zijn. :') Jeetje.

Zeg maar hij ;)
En ik hou ook niet zo van lange tenen dus ik heb niet eens zin om de post boven je als op de man spelen te zien.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:09

oomens schreef:
Captain schreef:

Zeg maar hij ;)
En ik hou ook niet zo van lange tenen dus ik heb niet eens zin om de post boven je als op de man spelen te zien.

Ik vind ook dat je gelijk hebt hoor. Ik vind het haast irritant dat mensen het maar nodig blijven vinden om door te fokken.

Ts, hebt 3 (vast mooie) kinderen. Is dat echt niet genoeg? Geven die je echt niet genoeg voldoening?

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 10:17

Dat ik zeg minder leuke reacties bedoel ik voornamelijk de manier van formuleren mee.
Bij het openen van dit topic was ik voorbereid op een breed scala aan meningen, en daar is ook niks mis mee. Daardoor kunnen we het ook weer op een andere manier bekijken.

Sommige van jullie kunnen zo met respect en medeleven reageren en doen echt hun best zich te verplaatsen in een situatie en verder te helpen. Of dat nu un mijn topic is of in anderen.
Ik waardeer dat enorm.

De wereld is erg veranderd.
Ik denk dat dat aspect voor ons op het moment een van de zwaarst wegende punten is.
Niet zozeer de voetafdruk die sommige van jullie benoemen, want daarin moet NL denk ik eerst heel andere stappen in maken ( andere discussie ), wel ontwikkeling en veiligheid die anders is in deze tijd van opgroeien..

We hebben ons eerder verdiept in pleegzorg en adoptie. Deze kindjes zijn al op de wereld en kunnen wij eem veilig en liefdevol thuis bieden. Dit is dus opnieuw een afweging welke we maken.

Ik zeg dan ook nergens dat een vierde kind per definitie een kindje uit mijn eigen buik moet zijn.

Nogmaals, ik ben blij met al jullie input. Super!