Huis kopen in je eentje.....hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:57

Ik heb hier in de buurt contact gehad met verschillende koopgarant kopers en hoor nergens dergelijke verhalen, ook verschillende die het weer terug hebben verkocht, gewoon redelijke marktwaarde schattingen, en bijbehorende berekeningen.

Ik snap eigenlijk ook niet hoe je kunt denken dat de korting een echte korting is. Wat hebben die mensen gedaan dan? Een hypotheek afgesloten tegen de woning waarde en met het kortingsverschil andere dingen gedaan of zo? Ik heb 75% van de marktwaarde betaald en netjes een hypotheek afgesloten van max 104% van wat ik daadwerkelijk betaald heb (dus uiteindelijk 75*1,04= ongeveer 78% van de marktwaarde.

De berekening van de terugkoop prijs is hartstikke helder. Ik zit ook niet in een complex en het is hier altijd al een mix geweest van huur en koop, van verschillende woningbouwverenigingen, met en zonder koopgarant, een paar huizen meer of minder in de huur zal op de woningwaarde zelf weinig verschil maken. Bovendien blijven ze hier gewoon verkopen, alleen dan zonder koopgarant regeling. Ook zit ik niet in een VVE. Verder heb ik een goede rechtsbijstandsverzekering waar woning geschillen bij in zit.

Kortom, ik voorzie niet echt problemen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 30-12-17 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Re: Huis kopen in je eentje.....hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:17

Wij als juristen weten natuurlijk niet waar we het over hebben.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:23

Ik zeg niet dat er geen problemen zijn. Dat er veel problemen zijn, zegt genoeg.

Ik zeg dat ik in mijn situatie geen problemen verwacht en daar lang niet in alle gevallen sprake van is. Er is net nog door de woningbouw vereniging een exact vergelijkbare woning met de mijne zonder koopgarant verkocht voor ruim 14000 hogere marktwaarde dan mijn woning was. Dan zou er totaal geen enkele logica zijn, om mijn woning, als ik zou verkopen, lager te waarderen, waardoor ik in de problemen zou komen. Er wordt hier nog steeds door de woningbouw verkocht, alleen dan zonder koopgarant. Dus "waardedaling omdat het weer huur wordt" is hier geen sprake van.

Verder, nogmaals, is het een loze discussie voor nieuwe kopers, want koopgarant wordt praktisch nergens meer aangeboden.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 30-12-17 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:24

Shiloh schreef:
Ik zeg niet dat er geen problemen zijn. Ik zeg dat ik in mijn situatie geen problemen verwacht.

Verder, nogmaals, is het een loze discussie voor nieuwe kopers, want koopgarant wordt praktisch nergens meer aangeboden.

Ieder geval is anders. Daarom kun je niet stellig zeggen dat het geen problemen kan opleveren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:26

Ik had mijn post nog even aangepast. Ik was inderdaad niet op de hoogte van dergelijke problemen. Dat ze er zijn, kan ik niet ontkennen. Maar je kunt net zo min stellig zeggen dat koopgarant alleen maar problemen oplevert en je "altijd slecht uit komt", want dat is het andere uiterste en ook niet waar.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:46

Voordeel voor TS is, als zij een huis koopt en ze is haar koppige vent zat, kan ze hem zonder pardon weer een enkeltje buiten de voordeur doen ;) Ook geen gezeik met afkopen, contracten, aan elkaar vast blijven zitten. Misschien wel even vast laten leggen notarieel in een samenlevingscontract dat het echt jouw huis is en blijft wat hij ook bijdraagt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:12

Het is best mogelijk om in je eentje te kopen, maar daar moet je inkomen wel naar zijn. Ik kan in mijn eentje ruim 2, bijna 2,5 ton financieren. Nu nog een huis zien te vinden wat naar mijn smaak is :))

Maar onder een bepaalde grens qua inkomen (en daar zit je, gezien je leencapaciteit onder) wordt het gewoon heel snel minder wat je kunt lenen. Dan moet je keuzes maken: of kleiner kopen, meer inkomen zien te regelen of voorlopig zitten waar je zit en als een malle sparen zodat je zelf meer in kunt brengen.

De verhouding tussen wat mensen aan huur moeten/kunnen betalen en de beperkingen qua hypotheek zijn volledig scheef getrokken. Hier willen ze inderdaad wat aan gaan doen, maar dat zie ik zo op de hele korte termijn nog niet gebeuren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:30

eenitraM schreef:
Snorlex schreef:
Wat is de huurprijs van jullie huidige woning? Ik weet dat de Rabobank (in verband met probleem vele alleenstaande starters) ook de huurprijs van de woning mee kan nemen bij goedkeuring hypotheek. Je moet dan wel aantonen dat je de huurprijs al 2 of 3 jaar zelf opbrengt.

Ik weet niet hoe ze er tegenaan kijken dat jullie nu samen de huur betalen en jij straks alleen de hypotheek op naam hebt.

Of een ander idee: jij de hypotheek en hij staat garant voor het deel wat jij niet op kunt brengen. Geen idee of een bank hiervoor openstaat hoor. Vragen staat vrij :Y)

Wait, whut?

Klopt, ben ik ook mee bezig. M'n salaris is niet zo'n probleem, maar die stomme studieschuld :+
Met z'n 2en kun je inderdaad wel echt veel meer lenen.

TS kun je niet meer werken of ander werk zoeken?