Kleine dingen om te doen voor het milieu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:22

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:31

petitparis schreef:
oh als het over zo'n weetjes gaat.
Wij zamelen plastic en electronica componeten apart in, maar sinds kort wordt het achteraf terug "gewoon" verbrand want China wil ons plastic niet meer recycleren, want het is goedkoper nieuw te maken uit ruwe olie...
Zo wordt het wel hopeloos.

Wel nee.
Het idee dat ons plastic eerst naar China zou moeten: dat soort vervoer is doorgaans erg slecht voor het milieu.

Het heeft wel zin plastic apart te houden: het is een waardevolle grondstof. (Het is niet "alleen maar" afval: het is grondstof.)
En wij kunnen die grondstof 'gebruikt plastic' goed zelf bewerken zonder dat het de halve wereld over moet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:32

Kinke schreef:
Maar in ons overbevolkte kikkerlandje geven windmolens vele malen meer overlast. Een beetje rendabele windmolen is ongeveer 200 meter hoog (punt hoogste wiek) en het brongeluid is ongeveer 105 db (grasmaaier). En dan heb je daar extra overlast van 's nachts omdat er dan veel minder bijgeluiden zijn. Overigens zijn windmolens niet fijn voor vleermuizen en vogels….
Een zonnepark maakt geen lawaai en brengt geen schade aan dieren aan.

Hier staan heel veel windmolens (ik woon aan de grens bij Duitsland) en je hoort ze echt nauwelijks, zelf niet wanneer je er naast staat. Ik weet niet waar je je info vandaan hebt, maar 105 db, dat is een helicopter die vlak boven je hangt :+
Een windmolen produceert minder dan 50db, niet meer dan wat autoverkeer of een koelkast. ‘S nachts mogen ze maar 41db produceren en zijn dan helemaal niet hoorbaar.
En er zullen vast wel eens vogels door geraakt worden ja, maar het ligt er echt niet vol met vogelkarkassen :n Kolencentrales zullen voor heel wat meer dode dieren zorgen, direct of indirect.
Al die tegenargumenten worden steeds maar herhaald en gebruikt om mensen bang te maken voor windenergie, maar het is allemaal zo enorm overdreven.
Zoals die photoshop versie van tegenstanders van windmolens.. versus de foto toen de windmolens uiteindelijk geplaatst waren :')
Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:48

Eske_B schreef:
Ik merk soms dat ik te veel weggooi en wil eigenlijk ook mijn steentje bijdragen, voor zover dat kan.

Ik woon op kamers en heb geen ruimte voor verschillende afvalbakken om afval te scheiden. Maar papier, plastic en rest moet wel lukken.

Je footprint is laag als je op 1 kamer woont, dus dat scheelt al.
Afval bakken zijn niet nodig om afval te scheiden: ik gebruik linnen tasjes, maar met gevonden plastic zakken gaat het ook: oud glas, kleding en batterijen in de daartoe bestemde tas, die neem je mee als je naar college gaat/ boodschappen gaat doen, gooit tas leeg en met de boodschappen vul je de lege tas.
Voor groente, fruit en keukenafval kun je een kamerformaat compostbak maken: dat ruikt naar bos (en stinkt niet).
Citaat:
Wat doen andere voor kleine dingen die toch kunnen helpen? :D

Ik recycle etensbakjes. Ze zijn op de verschillende markten razend populair: rond, inhoud plm 1 liter met een los deksel. Een zo'n ding gaat makkelijk 10x mee - dat scheelt in de afval/ recycleberg.
(Ook al is een plastic bakje waardevolle grondstof - het ding 10x hergebruiken als bakje is toch zuiniger dan na 1x het ding om laten bouwen tot iets anders.)

En reis per fiets, trein en ov fiets.
Die treinen van ons rijden op 100% windenergie.

Oh: en natuurlijk: eet groenten van het seizoen. En blauwe bessen komen uit Limburg, die uit Peru koop ik niet.
Triodos en ASN zijn beide uitstekende banken "who practise what they preach": rente zonder bijsmaak, als bank nadrukkelijk alleen investeren in milieuvriendelijke bedrijven.

Verder kun je met enige regelmaat bij de website van 'zonnepanelen delen' een kwart of meer panelen kopen die op het dak van een instelling of bedrijf worden gelegd.

Kinke

Re: Kleine dingen om te doen voor het milieu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:22

8nnemiek, die info heb ik van iemand die zulke molens plaatst. Op een info avond over wind- en zonne energie. Maar het kan zijn dat die meneer niet weet waarover hij praat? Men plaatst die dingen ook liever meer dan 300 meter bij woningen vandaan en 300 meter is dan ook nog waar het landschap eventueel geluid dempt (bos etc.) Hij vertelde trouwens ook over de gevaren voor vogels en vleermuizen. RVO weet het dan overigens ook niet?
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... Geluid.PDF
Wij zitten erover te denken om een deel van onze weides te gaan gebruiken voor een zonnepark. Vandaar dat ik her en der wat kritische vragen heb gesteld. Die foto overigens is van Deventer. Die molens staan niet in een woonwijk oid, op zich zijn het lelijke dingen maar de plaatsing daar ziet er wel ok uit. Ze zijn best indrukwekkend als je er langsrijdt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:31

Windmolens op zee werken prima, dus ik hoop dat de ruzie hier in Drenthe in de Veenkoloniën gesust kan worden.

Al kan ik uit eigen ervaring zeggen dat de 100 meter hoge windmolens van de Heiniken (brouwerij) in Zoeterwoude echt geen 105 dB produceren. 50 dB op het eigen terrein zou kunnen, loop je op 50 meter afstand hoor je vrijwel niets.

Verder is er de afgelopen-tig jaaar nagedacht over hoe je de molens het beste in serie kunt zetten en hoe te handelen ivm trekroutes.
Verder is er software om vogels in de gaten te houden en de molens tijdelijk stil te zetten.

Maar tenzij het gaat om het kopen van een aandeel in een windmolen (zeekracht, meewind - dat soort organisaties)
off topic.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 05-12-17 19:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:36

Kinke schreef:
Wat vinden jullie van het gebruik van landbouwgrond voor zonneparken en/of windmolens?

Zonneparken op landbouwgrond vind ik jammer van de verloren ruimte. Voor zover ik kan zien is er nog massa's plaats voor zonnepanelen bv. op daken van industriegebouwen, loodsen, flatgebouwen etc.
Windmolens moet je natuurlijk plaatsen waar het waait :+ , maar het terrein errond kan gewoon voor landbouw gebruikt worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:43

Ik heb serieus nog nooit het geluid van een windmolen gehoord en ik ging daar toch vaak fietsen... Is een paar jaar geleden wel dus qua techniek zou het alleen maar verbeterd moeten zijn.

Greenpeace heeft trouwens een leuk initiatief nu waarbij je je school/universiteit/bedrijf/wat dan ook kan vragen om over te stappen op groene stroom. Het heet "onze stroom, overal schoon", voor wie er geintereseerd in is :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:43

Het is off topic, maar schapen kunnen grazen onder zonnepanelen, zo doen ze dat op Texel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:50

dat klopt Janneke, voor het houden van vee bij zonnepanelen is dat ook zo'n beetje het enige wat kan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:59

Kinke, op de site die je plaatst zie je inderdaad dat de geluidssterkte dus rond de 50db ligt als je er naast staat (op 100m afstand van de as, en windmolens zijn rond de 100 meter hoog tot aan de as gemeten).
Ik weet niet of je wel eens naast een windmolen hebt gestaan, maar het geluid heeft een lage frequentie waardoor het sowieso al minder opvalt en veel minder storend is dan bv het gezoem van een koelkast.
300 meter afstand vanaf bebouwing klinkt natuurlijk best ver, als iemand dat op die manier vertelt dan klinkt het natuurlijk alsof die dingen heel veel kabaal maken, maar de reden dat het geluid vrij ver trekt is juist omdat het zo’n laagfrequent geluid is. Zo laag, dat we het echt nauwelijks horen. 300 meter, ik denk dat die afstand vooral nodig is omdat het zo’n enorm hoge dingen zijn, die ze niet letterlijk bij mensen in de achtertuin willen zetten. Maar dat is helemaal niet zo ver, dat zijn drie voetbalveldjes.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:13

8nnemiek schreef:
Kinke, op de site die je plaatst zie je inderdaad dat de geluidssterkte dus rond de 50db ligt als je er naast staat (op 100m afstand van de as, en windmolens zijn rond de 100 meter hoog tot aan de as gemeten).
Ik weet niet of je wel eens naast een windmolen hebt gestaan, maar het geluid heeft een lage frequentie waardoor het sowieso al minder opvalt en veel minder storend is dan bv het gezoem van een koelkast.
300 meter afstand vanaf bebouwing klinkt natuurlijk best ver, als iemand dat op die manier vertelt dan klinkt het natuurlijk alsof die dingen heel veel kabaal maken, maar de reden dat het geluid vrij ver trekt is juist omdat het zo’n laagfrequent geluid is. Zo laag, dat we het echt nauwelijks horen. 300 meter, ik denk dat die afstand vooral nodig is omdat het zo’n enorm hoge dingen zijn, die ze niet letterlijk bij mensen in de achtertuin willen zetten. Maar dat is helemaal niet zo ver, dat zijn drie voetbalveldjes.

Misschien eerder vanwege het risico? Als er ineens een blad afbreekt ofzo, dat die dan niet op iemands huis landt

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:14

Hier zie je op steeds meer plekken kleine windmolens bij boerderijen staan, dan valt de overlast wel mee.
Zo'n grote windmolen bij m'n achterburen (ruim meer dan 300m afstand) daar zou ik toch echt niet blij van worden...
Niet alleen om het geluid maar vergis je je vooral niet in de overlast van de slagschaduw.
Bij helder weer zie je hier vanuit de keuken al heel duidelijk de molens net over de Duitse grens (paar km afstand) maar dat kan je nog geen overlast noemen.
Maar je zal er maar eentje dichtbij hebben staan:

Treinreizen is leuk als je binnen een uur met OV ook bij een trein kan komen.
Hier is dat niet mogelijk. Met de auto is het al ruim 45 minuten naar het station, met de bus ruim 3 uur. Succes!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:55

die kleine windmolens zijn ook stukken minder rendabel. Dat slagschaduw filmpje….ik zou er knettergek van worden als ik daar zou zitten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:24

De slagschaduw, dat is inderdaad de enige reden die ik kan bedenken dat ik zo’n windmolen niet achter het huis zou willen hebben.
Nu is dat natuurlijk, op 300m afstand, maar een vrij korte tijd per dag, alleen bij volle zon, en maar in een bepaald deel van het jaar dat de zon precies achter de molen staat, maar ik kan me voorstellen dat je daar gek van wordt.

Kleine windmolens zijn leuk als aanvulling op je zonnepanelen, of voor op je boot, maar niet om grote hoeveelheden stroom op te wekken. Die maken ook, gek genoeg, veel meer kabaal dan de grote windmolens. We hebben er een op het clubgebouw bij onze zeilclub, en dat ding werkt perfect, maar met veel wind klinkt het alsof iemand met een drone aan het racen is :))

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:28

Weet niet of de tips al gegeven zijn, maar wat ook kan helpen is boodschappen doen met zo min mogelijk afval. Dus niet alle groente in plastic zakjes doen, maar los of van die speciale herbruikbare zakjes (kom ik steeds vaker tegen achter de kassa!). Je hebt van die zakjes ook voor je boterhammen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:39

Janneke2 schreef:
Het is off topic, maar schapen kunnen grazen onder zonnepanelen, zo doen ze dat op Texel.

Moet er wel gras groeien onder die panelen. Enne, die schapen stoten ook methaan uit }:)

Landbouwgrond "opofferen" aan zonnepanelen is echt voor de sukkels.

Er is in NL meer dan ruim voldoende dakoppervlakte beschikbaar om te gebruiken voor zonnepanelen. Als we dat eerst eens in gaan zetten voordat we er landbouwgrond voor gaan gebruiken.

Dat elektriciteit niet op te slaan is, is simpelweg onzin. Het punt op dit moment is dat we af moeten stappen van de conventionele ideeën van opslag. o.a. NUON is daar nu mee bezig in de Eemshaven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:40

MarijeR schreef:
Treinreizen is leuk als je binnen een uur met OV ook bij een trein kan komen.
Hier is dat niet mogelijk. Met de auto is het al ruim 45 minuten naar het station, met de bus ruim 3 uur. Succes!

Wat is dit toch voor rare praat...?
Succes?

Accoord, toen ik uit de Randstad naar Drenthe verhuisde ben ik binnen 10 kilometer van een station gaan wonen.

Uiteraard is het heel triest dat de locale treinverbindingen hier in het Noorden stuk voor stuk zijn gesloopt.

Treinreizen is inderdaad leuk.
En itt de rare praat beslist geen luxe.
Dat het Noorden het vrijwel zonder rails moet doen zou ik graag terugdraaien - het is geen enkele reden om cynisch te doen.
Het topic gaat over een Randstatter die om tips vraagt...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:52

Met het OV kan ik dus niet op 1 dag heen en weer voor een vergadering als die om een hele schappelijke tijd, bv 9.30uur zou zijn.
Ochtend vlucht vanaf schiphol? Dat is een extra overnachting op schiphol of met de auto, andere optie is er gewoon niet.
En het is in de bijna 20 jaar dat ik uit de randstad weg ben, alleen maar minder geworden met het OV in het noorden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:57

...uiteraard is vliegen ook niet best voor het milieu.

Maar de Noorderlingen zijn hard getroffen door de bezuinigingen op het openbaar vervoer.
Een aantal gemeentes stimuleert het gebruik van e-bikes voor brugklassers, omdat de bus ook al wegbezuinigd is. (In Zeeuws-Vlaanderen speelt hetzelfde.)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:58

Nee maar met een e-bike op en neer naar Zuid Afrika voor een vergadering is ook zo wat _O-

Combineer ik zo'n vergadering wel met een vakantie dus dan is de vlucht al met een dubbel doel.
Al is dat meer omdat de baas dan de vlucht betaalt dan om het millieu.