En wij maar ons best doen en netjes afval scheiden...
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
petitparis schreef:oh als het over zo'n weetjes gaat.
Wij zamelen plastic en electronica componeten apart in, maar sinds kort wordt het achteraf terug "gewoon" verbrand want China wil ons plastic niet meer recycleren, want het is goedkoper nieuw te maken uit ruwe olie...
Zo wordt het wel hopeloos.
Kinke schreef:Maar in ons overbevolkte kikkerlandje geven windmolens vele malen meer overlast. Een beetje rendabele windmolen is ongeveer 200 meter hoog (punt hoogste wiek) en het brongeluid is ongeveer 105 db (grasmaaier). En dan heb je daar extra overlast van 's nachts omdat er dan veel minder bijgeluiden zijn. Overigens zijn windmolens niet fijn voor vleermuizen en vogels….
Een zonnepark maakt geen lawaai en brengt geen schade aan dieren aan.
Kolencentrales zullen voor heel wat meer dode dieren zorgen, direct of indirect.
Eske_B schreef:Ik merk soms dat ik te veel weggooi en wil eigenlijk ook mijn steentje bijdragen, voor zover dat kan.
Ik woon op kamers en heb geen ruimte voor verschillende afvalbakken om afval te scheiden. Maar papier, plastic en rest moet wel lukken.
Citaat:Wat doen andere voor kleine dingen die toch kunnen helpen?
Kinke schreef:Wat vinden jullie van het gebruik van landbouwgrond voor zonneparken en/of windmolens?
, maar het terrein errond kan gewoon voor landbouw gebruikt worden.
8nnemiek schreef:Kinke, op de site die je plaatst zie je inderdaad dat de geluidssterkte dus rond de 50db ligt als je er naast staat (op 100m afstand van de as, en windmolens zijn rond de 100 meter hoog tot aan de as gemeten).
Ik weet niet of je wel eens naast een windmolen hebt gestaan, maar het geluid heeft een lage frequentie waardoor het sowieso al minder opvalt en veel minder storend is dan bv het gezoem van een koelkast.
300 meter afstand vanaf bebouwing klinkt natuurlijk best ver, als iemand dat op die manier vertelt dan klinkt het natuurlijk alsof die dingen heel veel kabaal maken, maar de reden dat het geluid vrij ver trekt is juist omdat het zo’n laagfrequent geluid is. Zo laag, dat we het echt nauwelijks horen. 300 meter, ik denk dat die afstand vooral nodig is omdat het zo’n enorm hoge dingen zijn, die ze niet letterlijk bij mensen in de achtertuin willen zetten. Maar dat is helemaal niet zo ver, dat zijn drie voetbalveldjes.
Janneke2 schreef:Het is off topic, maar schapen kunnen grazen onder zonnepanelen, zo doen ze dat op Texel.
MarijeR schreef:Treinreizen is leuk als je binnen een uur met OV ook bij een trein kan komen.
Hier is dat niet mogelijk. Met de auto is het al ruim 45 minuten naar het station, met de bus ruim 3 uur. Succes!