Winkeldiefstal, grijp jij in?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:39

wyoming schreef:
Ik heb zelf ook in een winkel gestaan, als andere klanten naar mij toe kwamen dat iemand wat in zijn tas had gestopt, kon ik niet meer doen dan schaduwen en hopen dat ik het zelf ook zag en ik daarna zeker wist dat er niet afgerekend ging worden. Maar tegenwoordig sta je met zo weinig personeel dat als er een andere klant iets komt vragen dat je de vermoedelijke dief niet meer kan schaduwen, en je dan dus moet hopen dat de alarmpoortjes hun werk nog doen maar goed als die dan gewoon doorloopt kan je nog proberen om hem/haar terug te roepen maar meer kan je tegenwoordig ook niet.

Als je in een winkel gewerkt hebt zou je moeten weten dat je als winkelier visitatie rechten heeft. Die kan je gewoon gebruiken hoor. En je kan elke willekeurige klant visiteren na vriendelijk verzoek. En heeft diegene niks dan bedank je vriendelijk voor het meewerken en is er niks aan de hand. Nadeel, de winkel moet de regels wel ergens kenbaar hebben

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:47

Ojajoh schreef:
wyoming schreef:
Ik heb zelf ook in een winkel gestaan, als andere klanten naar mij toe kwamen dat iemand wat in zijn tas had gestopt, kon ik niet meer doen dan schaduwen en hopen dat ik het zelf ook zag en ik daarna zeker wist dat er niet afgerekend ging worden. Maar tegenwoordig sta je met zo weinig personeel dat als er een andere klant iets komt vragen dat je de vermoedelijke dief niet meer kan schaduwen, en je dan dus moet hopen dat de alarmpoortjes hun werk nog doen maar goed als die dan gewoon doorloopt kan je nog proberen om hem/haar terug te roepen maar meer kan je tegenwoordig ook niet.

Als je in een winkel gewerkt hebt zou je moeten weten dat je als winkelier visitatie rechten heeft. Die kan je gewoon gebruiken hoor. En je kan elke willekeurige klant visiteren na vriendelijk verzoek. En heeft diegene niks dan bedank je vriendelijk voor het meewerken en is er niks aan de hand. Nadeel, de winkel moet de regels wel ergens kenbaar hebben

Bij ons was er alleen tascontrole, dat stond ook op de bordjes. Verder konden we iemand wel staande houden maar als die de benen neemt begin je niks. En daarbij ging bij mijn werkgever de veiligheid van de werknemers boven alles.

Mijn toenmalig leidinggevende is zowat een keer voor de auto geslingerd door een dief, die wilde haar staande houden en werd mee gesleurd naar buiten en kreeg een flinke duw de straat op.
Laatst bijgewerkt door wyoming op 04-12-17 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:51

wyoming schreef:
Bij ons was er alleen tascontrole, dat stond ook op de bordjes. Verder konden we iemand wel staande houden maar als die de benen neemt begin je niks. En daarbij ging bij mijn werkgever de veiligheid van de werknemers boven alles.

tascontrole is visitatie ;)

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:53

Ojajoh schreef:
wyoming schreef:

Ik dacht bij visitatie meer aan fouilleren maar dat zou ik dan wel verkeerd begrepen hebben.
Google meldt idd dat er verschil in zit, maar dan gaat visitatie over jas en tas leegmaken/ inkijken en dat mag nog steeds geweigerd worden. (En heb je ook weinig aan als iemand het onder zijn rok verstopt of waar dan ook op het lichaam)
Laatst bijgewerkt door wyoming op 04-12-17 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:58

Dan mag jij iemand staande houden en politie bellen.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:59

Ik vind het altijd heel fijn, als winkelmederwerker, dat mensen het komen melden als ze iemand iets zien stelen of een diefstal vermoeden. Het is ontzettend moeilijk om als medewerkers klanten te helpen, kassa te draaien en tegelijk ook mensen in de gaten te houden of ze ook iets stelen. Vooral omdat het geregeld voorkomt dat wij (even) alleen staan.

Anoniem

Re: Winkeldiefstal, grijp jij in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:08

Ik heb het best wel vaak meegemaakt toen ik zelf nog in een winkel in een grote stad werkte. Veel vaste klanten ook, zeer bizar. Als ik het nu zie check ik altijd of de winkel camera's heeft hangen en meld het dan bij de manager met tijdstip erbij. Het zijn vaak niet de types die je als vrouw op straat wil tegenkomen, na mijn laatste melding ben ik ook een poos bij een andere supermarkt geweest en mijd nog steeds die ene supermarkt om en rond 18:00.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:15

wyoming schreef:
Ik dacht bij visitatie meer aan fouilleren maar dat zou ik dan wel verkeerd begrepen hebben.
Google meldt idd dat er verschil in zit, maar dan gaat visitatie over jas en tas leegmaken/ inkijken en dat mag nog steeds geweigerd worden. (En heb je ook weinig aan als iemand het onder zijn rok verstopt of waar dan ook op het lichaam)

visiteren is echt heel wat anders als fouilleren en vaak wekt het genoeg druk op waar kruimeldieven onder bezwijken

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:22

Het is mij een paar keer gebeurd toen ik nog in een winkel werkte..

1x was wel heel tof. Een klant die toevallig politie (buiten dienst) was, had al door dat een jongen wat ging stelen (is te zien aan de manier hoe ze lopen, naar dingen kijken etc) dus dat had ze aan ons gemeld en ze is zelf ook gebleven voor de zekerheid. Uiteindelijk had zij die jongen te pakken gekregen (getackeld :') ) en is de politie gebeld. Ze hebben hem naar achteren gebracht totdat de politie het verder kon afhandelen.

Een andere keer ook zoiets. Een collega van mij had het door en is achter diegene aangerend, maar helaas niet meer te pakken gekregen. Het was namelijk bij een sportwinkel op bovenverdieping, de opening en ingang van de winkel is dus met een roltrap. Zag er wel spectaculair uit dus, 2 mannen keihard van de roltrap afrennen.
Het lastige is alleen dat het nog geen diefstal is wanneer de dief nog niet de winkel verlaten heeft, maar je mag als winkelmedewerker er officieel ook niks meer aan doen als de dief de winkel al uit is.. Heel krom dus.

Ik zou er zeker dus wel wat mee doen. Na een tijd in een winkel gewerkt te hebben, en ook geleerd te hebben waar je op moet letten, kan ik mensen redelijk inschatten op dit gebied. Ik zou dus zeker weten medewerkers attenderen dat ze maar beter op de desbetreffende persoon kunnen letten.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:22

Ojajoh schreef:
wyoming schreef:

Tassencontrole is geen visitatie.
Visitatie heb je bijv in een gevangenis bij gevangenen.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:26

Geen enkele burger mag staande houden, je mag als burger enkel op heterdaad aanhouden. Ja daar zit verschil in. :j

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:29

BlackShadowZ schreef:
Geen enkele burger mag staande houden, je mag als burger enkel op heterdaad aanhouden. Ja daar zit verschil in. :j

Mag ik als burger een verdachte aanhouden?
Op grond van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering is bij ontdekking van een strafbaar feit iedereen bevoegd om een verdachte aan te houden. Wel zijn er veel eisen en voorwaarden aan dit zogeheten burgerarrest verbonden.

De aangehoudene moet meteen aan de politie worden overgedragen.
De aanhouder mag om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt, dwang uitoefenen. Bijvoorbeeld door hem of haar tegen de grond te houden. Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat.
Er is een duidelijke grens waar de geweldstoepassing moet ophouden. Heeft de verdachte zich overgegeven of is hij of zij weerloos? Dan is het doel bereikt en is er geen geweld meer nodig. Dat geldt voor een aanhouding door de politie, maar ook voor een aanhouding door burgers.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:32

quera schreef:
BlackShadowZ schreef:

Mag ik als burger een verdachte aanhouden?
Op grond van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering is bij ontdekking van een strafbaar feit iedereen bevoegd om een verdachte aan te houden. Wel zijn er veel eisen en voorwaarden aan dit zogeheten burgerarrest verbonden.

De aangehoudene moet meteen aan de politie worden overgedragen.
De aanhouder mag om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt, dwang uitoefenen. Bijvoorbeeld door hem of haar tegen de grond te houden. Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat.
Er is een duidelijke grens waar de geweldstoepassing moet ophouden. Heeft de verdachte zich overgegeven of is hij of zij weerloos? Dan is het doel bereikt en is er geen geweld meer nodig. Dat geldt voor een aanhouding door de politie, maar ook voor een aanhouding door burgers.

Ja dat is dus exact wat ik zeg? :')

Er staat geen enkele burger mag een verdachte STAANDE houden. En iedere burger mag op heterdaad AAN houden.

Mijn punt was dat niemand het verschil lijkt te weten tussen een staande houding en een aanhouding.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:41

Daarom had ik m onder jou gezet. Om dat te verduidelijken *\o/*

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:42

Maar wat doe je in zo'n situatie als deze? Als de dief niet menselijk is?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:43

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:45

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:01

quera schreef:

Het is per geval toch echt wat anders, sorry maar wikipedia benoemd het niet bij het juiste eind
Misschien kan je de opleiding van de beveiliging even nagaan en zien wat er bij winkelsurveillance bij visitatie bedoeld wordt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:02

In de pi of bij de tbs wordt er wel degelijk gevisiteerd indien nodig. Werk er namelijk zelf.
En nee ik ben geen beveiliging :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 18:10

Visiteren is alles wat zichtbaar is op kleding en in tassen. Fouilleren is onder/in kleding.

Staande houden mogen alleen politie agenten en boa's.
Aanhouden mag elke burger en beveiliger op heterdaad.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:12

Nicje87 schreef:
Visiteren is alles wat zichtbaar is op kleding en tassen. Fouilleren is onder/in kleding.

die ze zelf dienen leeg te halen ;) dus is toch heel wat anders als dan waar het allemaal over begon ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:21

quera schreef:
Dan mag jij iemand staande houden en politie bellen.

Nee dat mag je niet.
Aanhouden mag wel. En dan ben je als burger inderdaad verplicht direct de politie te bellen.

Visiteren wat er in gevangenis en in een winkel gebeurt is inderdaad erg verwarrend.
In de winkel is het inkijken in zakken, tassen. Inkijken is niet aankomen, je vraagt dus de klant zijn zakken/ tas leeg te maken. Alleen wat voor het "grijpen" is wat uitsteekt mag je in beslag nemen.
Een klant mag dit weigeren.

In een gevangenis betekend het in de lichaamsholtes en mag alleen door een arts uitgevoerd worden.

Fouilleren dat gebeurt bij bijvoorbeeld evenementen.
Daar kijkt de beveiliger zelf in de zakken, tassen.
Ook hier mag de bezoeker weigeren, maar dan word toegang geweigerd.

Bij beide moet het wel in het huisreglement staan aangegeven.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:47

Zelf een keer meegemaakt op het werk in een winkel. 'Klant' loopt verdacht naar het rek, mij sterk in de gate houdend, maar ik was met een andere klant bezig. Daarna loopt hij doodleuk naar buiten met zijn jas in zijn hand. Daar zat natuurlijk wat onder. Gewoon ff een zak voer van 3 kg.

Daar ben ik achteraan gerend en die heeft hij laten vallen. Ik heb m nog even nageroepen dat ik aangifte ging doen en dat hij nooit meer terug hoefde te komen. Daarna stond ik te trillen op m'n benen haha.

Nog nooit in een winkel tijdens het winkelen zelf iemand gezien of betrapt. Maar denk wel wat ik het personeel zou inlichten :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:09

Als ik het zie zou ik zeker het personeel inlichten. Meestal ben ik zo in gedachten verzonken dat ik al blij ben als ik met alle benodigde spullen weer thuis kom :+ Zelf iemand aanspreken zou ik niet zo heel snel doen denk ik.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:16

Ik zelf weet niet goed wat ik zou doen. Ik heb goeie dagen en slechte dagen. Op een goede dag zou ik zeker de persoon zelf of het personeel in schakelen.
Mijn broer(s) daarentegen hebben daar absoluut geen moeite mee.
De een was toendertijd beveiliger, maar gewoon op een vrije dag, en heeft, toen hij in die winkel toevallig iets nodig had, de steler op heterdaad betrapt én getackeld toen hij ging rennen.
Daar was de politie én het winkelpersoneel wel erg blij mee.
Zijn vriendin minder, weer 's een keer niet rustig kunnen winkelen, die jongen heeft altijd wel wat. :')