Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:03

purny schreef:
Als je ergens aan wil komen dan kom je er toch wel aan hoe dan ook.

Het voordeel is dan wel weer dat als er iets afgestoken word het hoe dan ook illegal is en men dus meteen een boete kan geven. Maakt het toch iets minder aantrekkelijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:04

Ik ben ook voor maar wat ik wil zeggen is dat men er toch wel aan komt. Is het dan niet legaal dan wel op de illegale manier.
Met vuurwerk blijf ik altijd binnen. Veel te slecht voor m'n longen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:05

Azmay schreef:
purny schreef:
Als je ergens aan wil komen dan kom je er toch wel aan hoe dan ook.

Het voordeel is dan wel weer dat als er iets afgestoken word het hoe dan ook illegal is en men dus meteen een boete kan geven. Maakt het toch iets minder aantrekkelijk.

Dan zou je dus 10 keer zoveel blauw op straat moeten hebben en dat is er niet

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:05

Natuurlijk kunnen mensen er nog aankomen. Maar dan is het altijd strafbaar om te hebben.
Maak de boete dan zo gigantisch hoog dat mensen eens na gaan denken, wil ik het risico hebben dat ik gepakt word, of laat ik dat maar.
Dat werkt preventief, zonder extra blauw.

Magrathea

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:16

Bovendien kun je in december gewoon een controle bij de grens zetten. Hallo, doe uw laadbak maar open. Vuurwerk erin? Inleveren en per kilo een boete aan je broek. (Veel) vuurwerkresten voor je deur? Schoonmaakkosten doorberekenen. Politie in burger laten rondlopen voor controles. Het is allemaal wel te doen als we het maar willen. (En dat geld wat we er nu in steken wordt weer bespaard door de kosten van extra inzet van ambulance- en ziekenhuispersoneel, en natuurlijk de brandweer.)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:23

Als men consumenten vuurwerk nou gewoon volledig verbied is het echt niet zo heel moeilijk om de lui die het toch afsteken er tussenuit te pikken. Het zal dan met de jaarwisseling echt niet gaan om een paar rotjes, maar behoorlijk wat kilotjes.

Een buurman van verderop haalt in de zomer altijd vuurwerk uit duitsland, voor duizenden euro's. Die hij vervolgens opslaat in huis. O.a. In de kinderkamers. 8)7
Het is wachten op enschede taferelen in het klein.
(en ja, we doen elk jaar een melding, maar hij gaat er gewoon mee door en betaalt de boetes van wat hij verdient aan de doorverkoop, en houd zo alsnog genoeg over om af te steken en in zijn portemonnee te stoppen)

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:32

Magrathea schreef:
Bovendien kun je in december gewoon een controle bij de grens zetten. Hallo, doe uw laadbak maar open. Vuurwerk erin? Inleveren en per kilo een boete aan je broek. (Veel) vuurwerkresten voor je deur? Schoonmaakkosten doorberekenen. Politie in burger laten rondlopen voor controles. Het is allemaal wel te doen als we het maar willen. (En dat geld wat we er nu in steken wordt weer bespaard door de kosten van extra inzet van ambulance- en ziekenhuispersoneel, en natuurlijk de brandweer.)

Sorry maar dit wordt al jaren gedaan en toch zijn er nog problemen. En niet alleen in December maar vlak na de zomer begint dit al. Zo worden de wegen naar Baarle-Nassau/Baarle-Hertog kapotgecontroleerd. Maar het is gewoon onmogelijk om elke stukje van de grens te bewaken.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:32

Graag, helemaal afschaffen die handel. Gevaarlijke geldverslindende milieubelastende onzin.
Gewoon een mooi groot gemeenschappelijk professioneel vuurwerk organiseren per gemeente.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:46

Hier net nog 2 gigantische knallen waardoor de ruiten trilden. Dat zijn gewoon bijna explosieven :\

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:42

Weet je wat veel geld kost? Al die demonstraties tegen zwarte piet en andere onzinnige onzin.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:54

Nederland heeft het recht van demonstreren.

Maar serieus: 13 miljoen schade per jaar door vuurwerk. 13 miljoen! Materieel, maar ook menselijk. En dat is een 'rustig' jaar. Dood- en doodzonde. Ik kan zo 100 dingen noemen waar we dat in Nederland een stuk beter aan kunnen besteden!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 02:10

Er wordt wel geroepen, ja maar dan komt het gewoon uit het buitenland. Maar hoeveel pubers zie je de auto pakken om in het buitenland vuurwerk te kopen?

Hier is het grootste probleem namelijk die groep. Die begint 3 dagen van te voren met rugzakken vol vuurwerk door de straten te zwerven. Prullenbakken opblazend, rotjes onder auto's gooiend, vuurpijlen gericht naar mensen schieten enz. Wanneer ja deze groep uitvlakt dan kun je ook ingrijpen op echter probleem situaties. Daar is dan meer mankracht voor beschikbaar en met de moderne techniek kan je dan ook veel beter uitluisteren welke gebieden een probleem zijn.

Ik denk dat een verbod best veel gaat schelen. Een totaal verbod zou niet eens hoeven, het kindervuurwerk wat je nu het hele jaar kan kopen kan best blijven. Dat is relatief minder schadelijk, kleinere knallen en lagere gehaltes. Eventueel zou je dat uit kunnen breiden met wat (nieuw te ontwikkelen) siervuurwerk wat aan die eisen voldoet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 08:30

Ik vind het ook niet geweldig, maar vroeger wel. Was bij ons echt een traditie om alle foldertjes door te kijken met mijn vader en het leukste uit te zoeken. Samen gaan halen, klaarleggen en samen met vriendjes en vriendinnen uit de buurt alles afsteken om 12 uur. En daar hoorde ook knalvuurwerk bij. Ja, het illegale spul is waardeloos en daar mogen van mij hoge boetes op staan, maar ik heb wel goede herinneringen aan het vuurwerk afsteken.

Even de knuppel in het hoederhok:
Andere mensen vinden paardrijden een milieubelastende, geldverslindende en gevaarlijke hobby. Al die gewonden die daardoor vallen, dat moet de maatschappij ook betalen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 08:35

Supervixen schreef:
Andere mensen vinden paardrijden een milieubelastende, geldverslindende en gevaarlijke hobby. Al die gewonden die daardoor vallen, dat moet de maatschappij ook betalen.

Dat is toch totaal niet te vergelijken? :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 08:56

Cayenne schreef:
Supervixen schreef:

Dat is toch totaal niet te vergelijken? :=

Hoezo niet?

Word er een beetje moe van dat we alles moeten verbieden. Zwarte piet mag ook al niet meer :roll:

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 09:01

Als ik mijn paard op de boerderij in de bak rijd, hebben ze daar in de wijde omtrek geen last van.
Als ik op diezelfde boerderij illegaal vuurwerk afsteek, kan het hele dorp daar van 'meegenieten'.

Om maar een voorbeeldje te noemen :P

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 09:05

Cayenne schreef:
Als ik mijn paard op de boerderij in de bak rijd, hebben ze daar in de wijde omtrek geen last van.
Als ik op diezelfde boerderij illegaal vuurwerk afsteek, kan het hele dorp daar van 'meegenieten'.

Om maar een voorbeeldje te noemen :P

En de stank dan :o

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 09:06

Nee Cayenne? Blijkbaar brengen mijn paarden 13 miljoen euro aan schade ieder jaar. Ik weet dat het een dure hobby is maar zo duur...... :')

Gelukkig betaal ik mijn paarden zelf, breng ik geen schade toe aan anderen en mocht dit onverhoopt toch zo zijn dan vergoed ik dat zelf.

Die vergelijking slaat echt helemaal negens op, sorry Supervixen.

Stank? Hahaha welke stank? Ik zie nooit vreemde mensen bij mij op de mesthoop? En de omgeving ruikt de varkensboer naast ons.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 09:11

Ik zal zooooo!!!!!! blij zijn als dit verbod er komt. Als het er komt....

De eenden en ganzen uit het park komen al weer in onze tuinen wonen. In het park steken ze nu iedere avond een paar van die bommen af. En de politie heeft ons gevraagd iedere keer als dat gebeurt te bellen. Maar jah....voordat ze er zijn zijn de daders al weer weg. Politie neemt iedere avond het park mee in hun ronde...uit voorzorg al. Doen echt super hun best. Maar het is water naar de zee dragen.

Idioten die zelfs in het bos vuurwerk afsteken....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 09:29

Hmm mensen die bij het strand wonen, die langs alle paardenpoep moeten lopen en niet van paarden houden denken er misschien anders over. Of mensen die hun auto total loss rijden door een losgebroken paard.

Voetbalhooligans zorgen ook elk jaar voor miljoenen aan overlast, gewonden en schade, wanneer gaan we voetbalwedstrijden verbieden?

Ik ben ook voor een verbod op particulier vlak, maar om het in perspectief te zetten, er zijn wel meer dingen gevaarlijk, milieuvervuilend en vervelend voor anderen. Voordeel is dat dit er niet het hele jaar door is.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:33

Ik ben tegen. Waarom? De mensen die vuurwerk 'gewoon leuk en mooi' vinden zorgen niet voor de problemen en halen alles braaf in Nederland. De mensen die kwaad willen met vuurwerk halen het wel in het buitenland, en dat blijven ze toch wel doen.

En de mensen die zo dom zijn om te gaan stunten met vuurwerk en een paar vingers verliezen, daarvan vind ik niet dat de overheid ze tegen zichzelf moet beschermen, als ze zo dom willen doen moeten ze ook maar zelf met de gevolgen leven.

En als we zielig gaan doen over katten oid die dood gaan omdat er een aangestoken rotje in wordt gestoken... De mensen die dat doen zijn gewoon ziek. Die zullen er zijn en die moeten behandeld worden. Als die niet met vuurwerk een kat dood krijgen draaien ze zijn nek wel om, bekogelen hem met stenen, weet ik veel. De ziekte van die mensen komt er toch wel uit. Met of zonder vuurwerk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:35

Maar er komen ook mensen bij de seh binnen die een vuurpijl in hun oog hebben gehad door zo'n stunter.
Schade, nee die maken ze anders niet voor miljoenen.

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:38

Afschaffen, liever vandaag dan morgen! Mijn paardje is rond oud en nieuw altijd helemaal gestresste met al dat geknal en kruitdampen. En ook in m’n relatie brengt het de nodige spanning met zich mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:40

Mijn paard gooi ik niet voor andermans voeten en schiet ik ook niet in andermans haar, kakt ook niet in de brievenbus.
Echt zoooooo niet te vergelijken.

Veel dode beesten door vuurwerk ontstaan niet door ontspoorde toekomstige massamoordenaars maar vaak domweg door een groepje verveelde jongeren die domme dingen doen wen elkaar opjutten.
Sommige kinderen kopen letterlijk 10.000 rotjes, gewoon 10.0000 keer iedere keer braaf op de stoep pssssssh boem wordt snel saai, dus komen ze met minder goede plannetjes en gaan dus dingen opblazen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:43

Ik denk dat het niet veel oplost. Meeste ongelukken gebeuren al met illegaal vuurwerk.

Elk verbod valt of staat met de handhaving ervan. En dat gebeurd nu al niet..

Eigenlijk ben ik gewoon voor het afschaffen van het vuurwerk verbod. Gewoon het hele jaar door vuurwerk afsteken en gereguleerde verkoop. Zou het dan nog zo spannend zijn op oudjaarsdag?