Productiewerk: slim voor zijn, of juist niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Re: Productiewerk: slim voor zijn, of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:19

ik heb het vroeger ook gedaan bij een drukkerij ik vond het prima te doen. Ik denk niet perse dat je te slim kan zijn voor het werk. Het kan je minder uitdaging geven ja maar dat zegt niks voor je IQ.

Hier in de stad werkt bijna iedereen voor of Volvo of Eriksson :') ik zou zo productie werk doen. Ze betalen zo goed hier.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:24

kirri schreef:
ik heb het vroeger ook gedaan bij een drukkerij ik vond het prima te doen. Ik denk niet perse dat je te slim kan zijn voor het werk. Het kan je minder uitdaging geven ja maar dat zegt niks voor je IQ.

Hier in de stad werkt bijna iedereen voor of Volvo of Eriksson :') ik zou zo productie werk doen. Ze betalen zo goed hier.

Ik heb jaren in drukkerij gewerkt. Maar dat vind ik echt geen productie werk ;) je heb hele opleidingen voor! Zelf ook al mijn diploma's er voor. Juist in drukkerijen zit er veel afwisseling

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:32

Mijn vriend heeft het een paar maanden noodgedwongen moeten doen. Voor hem ook nooit meer. Onregelmatige diensten, lichamelijk zwaar en geestdodend saai en hij ging er mentaal aan onderdoor (kwam ook deels omdat het de fabriek was waar hij tot zij financieel in zwqar weer raakten altijd op kantoor gewerkt had, maar dat terzijde). In deze fabriek klopte de stereotypering wel :'). Z'n collega's waren aardslui. Ze heb een minimaal aantal van onderdelen dat gemaakt moet worden per dag (wat veel lager ligt dan ze kunnen produceren, maar ze doen allemaal alsof hun neus bloedt), printen precies genoeg labels uit voor het dagminimum en maken dan ook geen onderdeel meer. Staan rustig de laatste anderhalf uur van hun dienst letterlijk niets te doen :').

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 19:25

Vandaag 3x de technische dienst naast me gehad die met mij mee keken.
Er is een nieuwe machine gekomen en daar moet alles weer omheen gebouwd worden.
En door mee te kijken kunnen ze zien wat handig is en wat niet.

Wel grappig, dit is de 3e machine die ze bij hetzelfde bedrijf hebben besteld.
elke x is er gezegd, hij moet precies hetzelfde zijn.
En hij is elke keer anders :Y) Degene waar ik veel mee werk is de 2e machine, die heeft een extra klepje ergens zitten als beveiliging. die slaat dus dicht als de afzuiging het niet doet.
de 3e(nieuwe) machine heeft dit ook, maar ineens is de machine ook bijna een halve meter breder %)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:37

Hoe dan :')

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 19:39

Dat dacht ik dus ook.
En hij is ook nog eens lager :P
Dat is voor het monster erin gooien niet erg, maar het gemalen monster eruit halen is wel onhandig..

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:40

Productiewerk lijkt me inderdaad erg zwaar: eentonig en lange diensten. Maar om even puur op de topictitel te reageren, voor productiewerk hoef je natuurlijk niet per defenitie slim te zijn. Ik denk dat iedereen dat werk wel kan, ongeacht je IQ. :j

Bij beroepen waar je "slim" voor moet zijn denk ik toch eerder aan chirurg en dergelijke.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:44

Ik vind mijn werk helemaal niet zwaar en eentonig :+ maar dat komt misschien dat ik niet echt in een fabriek werk en het bedrijf ook niet zo heel groot is

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:28

bigone schreef:
Dorine92 schreef:
Oh hoi ja ik weet het nog wel jij had een bruin niet zo groot paard met beetje wit op het hoofd (druipkol of bles dacht ik).
Hoe ik als overgekwalificeerd persoon binnen kom.. Ik ben binnengekomen via het uitzendbureau en daar is iedereen gelijk. In het begin zeiden ze bij het bedrijf zelf ook van je bent gek en je moet een schop onder je #&€ hebben. Op zich logisch omdat een hoop zelf graag van IQ zouden willen ruilen met me, omdat zij soms wél ambities hadden om een enorme carrière te maken. Maar toen zei ik ook van ik kan er ook niks aan doen dat ik erg goed kan nadenken, maar dat ik daar nou net toevallig een gruwelijke hekel aan heb. Als dit nou is wat ik wil.. waarom zou ik dan niet mogen. En ik heb ook wel duidelijk gemaakt dat als ik hier niet kon blijven dat ik dan wel ander "dom" werk zoek, dus door me weg te sturen ben ik niet te "redden". En ze hebben inmiddels door dat ik daar echt lol heb. Ze zijn wel eens bang dat te "slimme" mensen zich snel gaan vervelen wegens gebrek aan uitdaging maar ze hebben nou lang genoeg kunnen zien dat dat bij mij niet zo is. Dus ze behandelen me echt als ieder ander.
Als je je arrogant of verveeld zou gedragen zou het anders zijn, maar zolang je je werk goed doet en meewerkt aan de goede sfeer kunnen ze toch niet discrimineren lijkt me

Dorine, gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom twee uni studies gedaan en nog een derde begonnen terwijl je de schurft hebt aan diepzinnig nadenken, heeft toch geen zes tot acht jaar geduurd voor je daar achter kwam??

Omdat de rest van de wereld ideeën had over hoe het moest en als kind ben je daar niet sterk genoeg voor om tegenin te gaan. Dus er is altijd ingepeperd dat ik niet konijntjes kon aaien op de groenschool of iets dergelijks. Ook de school zei dat ik op de uni thuishoorde want op lager niveau zou ik me vervelen (klopte ook wel hoor, tijdens een jaartje HBO verveelde ik me de pleures). Eigenlijk had ik iets met plantjes en diertjes moeten doen. Landbouwschool ofzo.
Maargoed ik wist toen echt niet wat ik anders kon doen want iedereen bleef me inpeperen dat ik wel moest studeren anders kon ik nooit een paard betalen enz. En ik geloofde dat wel. Als ik toen had geweten hoeveel ik kon verdienen met "dom" werk was ik al veel eerder ermee gestopt.
Maargoed heb doordat ik deze weg heb gevolgd wel m'n vriend ontmoet dus het heeft ongetwijfeld zo moeten gaan

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 02:51

Liesje1611 schreef:
Productiewerk lijkt me inderdaad erg zwaar: eentonig en lange diensten. Maar om even puur op de topictitel te reageren, voor productiewerk hoef je natuurlijk niet per defenitie slim te zijn. Ik denk dat iedereen dat werk wel kan, ongeacht je IQ. :j

Bij beroepen waar je "slim" voor moet zijn denk ik toch eerder aan chirurg en dergelijke.

Lange diensten valt wel mee denk dat mensen bij politie ns of in een wjnkel langere dagen maakt. Ik werk 8uurtjes dus dat valt wel mee tis alleen fysiek erg zwaar

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 08:25

Jaren geleden heb ik in een soort van bakkerij gewerkt, viel ook onder productiewerk al was het 90% van de tijd echt geen geestdodend eentonig werk.
De ene dag was je hartige taarten aan het maken, dan weer soesjes vullen, koud of warm buffet maken. En ja hoor soms stond je ook wel eens een dag alleen maar gebak te snijden (bevroren gebak wel te verstaan, met het gevolg dat je wel eens een vriesblaar op je duim had) maar doordat we leuke gezellige collega's hadden was dat zelfs ook nooit saai.
Zwaar was het soms wel.

Domme mensen daar, nou nee zeker weten niet! Merendeel waren gewoon opgeleide banketbakkers.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:20

Ik heb ongeveer 8 jaar bij een kaasfabriek gewerkt als productiemedewerkster en daar echt een onwijs leuke tijd gehad. Het was fysiek soms best zwaar werk en je moest ook snel werken. Het werk zelf was vrij simpel en ja ... sommige mensen ook wel, maar lang niet iedereen.
We hadden regelmatig uitzendkrachten in dienst, studenten die even wat geld wilden verdienen. Sommige vonden het erg leuk (vooral de sfeer), sommige vonden het helemaal niets. Geen probleem natuurlijk, niet elk werk is voor iedereen weggelegd, maar van sommige uitzendkrachten kreeg ik toch echt wel de kriebels. Die vonden zich te goed voor dit werk en lieten dat duidelijk merken. Ze konden het werk ook totaal niet aan, vanwege het langzame tempo waarin ze werkten. Toch wel raar dat je jezelf dan zoveel beter voelt dan die ander, terwijl die ander constant moet ingrijpen en meehelpen om alles draaiende te houden. :(:)

Nu werk ik alweer heel lang als proces-operator. Daar heb je gewoon een opleiding voor nodig en een goede portie gezond verstand. Ja, het is soms zeer zwaar werk, ja het is hier erg smerig werk, ja, het is in een fabriek en ja ... ik zie er meestal niet uit (vies, bezweet, moe) en er wordt regelmatig door mensen op neer gekeken. Het verdient goed door de ploegentoeslag. Je werkt bij nacht en ontij, weekenden, feestdagen. Soms is het lekker rustig, dan is het weer zwaar aanpoten. Altijd afwisseling en veel verantwoordelijkheid. Soms werk ik binnen, dan weer buiten, je praat met vrachtwagenchauffeurs, treinmachinisten, schippers. Ik ben de enige vrouw en krijg veel leuke reacties daarop (en soms wat voordelen. zoals een trein besturen haha). Je verricht hand- en spandiensten, operator werk, logistiek werk, werken met installaties en computers, storingen verhelpen, problemen oplossen (jazeker, ook veel denkwerk!), laboratoriumwerk, je zit in projecten, teveel op allemaal op te noemen. Het is superleuk werk, soms superzwaar en het heeft leuke en soms minder leuke momenten. Leuke en minder leuke werkzaamheden. Leuke en minder leuke diensten. Ik heb er ook heel veel dingen in de praktijk geleerd (sommige uiteraard met een opleiding met diploma of certificaat): BHV, EHBO en VOL-VCA, rijden op de tractor, verreiker/manitou, heftruck, vrachtwagens laden en lossen, treinen laden en lossen, schepen laden en lossen en nog veel meer. Superleuk. :)

Als ik dan denk aan kantoorwerk, dan denk ik: wat saai, constant op je stoel achter een computer zitten en cijfertjes in typen. Geen fysieke uitdaging, sowieso weinig uitdaging en minder vrijheid. Gewoon de hele dag op je reet zitten, oef. -O- (Ja, ik weet het: vooroordelen! Maar ik hoor vaak zoveel vooroordelen over fabriekswerk (niet zozeer in dit topic overigens) dat ik dit toch even wilde typen, haha. Sorry. :+ )
Net zoals er heel veel verschillend productiewerk is, is er natuurlijk ook heel veel verschillend kantoorwerk. Het lijkt me niets voor mij, zoveel stil zitten, maar veel mensen vinden dat juist weer leuk en kunnen daar weer uitdagingen uit halen. Gelukkig is er voor iedereen wel een passende baan te vinden, een baan die zij leuk vinden en bij hun past. Dan maakt het niets uit wat een ander daar van vindt. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:46

Ik heb het jaren als student gedaan in de vakanties. Nou enorm veel respect hoor voor de mensen die het vast doen. Ik merkte echt dat je het met elkaar een beetje leuk moet zien te maken. In een gezellige ploeg was het prima te doen maar ik heb ook wel gelopen in ploegen met een rotsfeer en dan is het echt de tijd wegkijken terwijl je je klus doet.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:17

Ik werk ook in de productie, 5 ploegen werk. Zo op het eerste gezicht is het makkelijk werk, totdat je je gaat verdiepen in de machine etc, dan word het wat lastiger. In januari ga ik beginnen met de Vapro B opleiding en die schijnt best pittig te zijn..

Dus nee, ik vind het werk zeker niet voor alleen laag opgeleiden.. soms krijg ik wel rare gezichten over productiewerk, maar dat zijn mensen die zelf liever thuis zitten en een uitkering hebben :') (niet gemeen bedoeld, er zijn ook mensen die niet voor niets een uitkering hebben).

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 18:20

vandaag meerdere keren de technische dienst naast me gehad en een aantal teamleiders die met mij mee kijken.
Daar wordt ik echt doodnerveus van! :oo
Het was om mee te kijken wat handig is voor de nieuwe machine hoe en waar hij moet staan enzo.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:31

Ik heb een soort productiewerk gedaan in de ziekenhuisapotheek waarbij ik als stagiair streng gecontroleerd werd, ook al deed ik het ruim een jaar. Je mocht dit werk alleen doen als gediplomeerde apothekersassistent niv 4 en werd streng ingewerkt.
Het ging namelijk om het verpakken van materialen voor het maken van chemokuren waarbij 100% zeker de juiste medicijnen van héél veel geld gepakt moesten worden en de bijpassende infuuszakken, spuiten etc.
Het is natuurlijk mega gevaarlijk als de verkeerde medicatie gepakt wordt (al werd het door de computer ook 3 keer gecontroleerd) maar ook heel onhandig en tijdrovend als er ter plekke andere maten spuiten gepakt moeten worden.

Ik vond het altijd heeeel relaxed werk :o even nergens aan denken behalve lekker spulletjes bij elkaar rapen, scannen, invoeren en in een zak stoppen.
Maar "dom" werk kan ik het niet noemen, als je weet waar het uiteindelijk terecht komt.
En wat je IQ ook is, als jij het naar je zin hebt op je werk -wie heeft daar dan iets over te zeggen? Of je nou putjesschepper bent of advocaat..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:04

Zammie schreef:
Nou maak je me wel nieuwsgierig wat er dan mis ging met het inpakken. En wat is gesorteerde chocola? En ik zou ook gillend wegrennen hoor, als dat soort muziek wordt gedraaid :D

Er ging geregeld wat mis met inpakken. Maar het ergste vond ik nog de hygiëne die niet klopte. We hadden wel handschoenen en jassen aan en kapjes op het hoofd. Maar toch....
We moesten bijv zakjes/bakjes vullen voor pasen met div bonbons. Die komen dan in grote bakken per soort. Daar moest er telkens 1 van in een bakje en in totaal iets van 10 per bakje. Er zaten mensen die maar hooguit 2 soorten konden 'managen'.
Als er een krat leeg was moest je even wachten met de lijn. Dan zat er iemand paar minuten met twee bonbons in zn hand. Wat doet chocola als je het in je hand houdt? Juist ja! Als de band weer ging lopen gooide hij ze gewoon in het doosje.
Als hij moest niezen deed hij dat in zn hand ipv elleboog. Ging dan gewoon verder met inpakken.... en zo heb ik meer gezien. Ik hoef geen bonbons meer.....

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:17

Dat heb ik met kaas ook gezien en soms nog erger. :n

Ik denk dat je -als je er over nadenkt- beter geen voorverpakt voedsel (of drinken) kan kopen. Maar ja, ik wil er liever niet aan denken wat er allemaal mee gebeurt kan zijn. Iets van kop en zand, haha.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:26

Begonnen op de werkvloer van een snoepjes fabriek. Dagelijks 15 ton handmatig inkappen. Ja dat was zwaar. Maar Ik had werk, het verdiende niet slecht en ik was handig. Zo handig dat ik na 6 weken meteen een contract van onbepaalde duur kreeg en nu 17 j later doorgegroeid ben naar ploegbaas.
Maar ook die vaardigheden heb ik moeten ontwikkelen . En in die 17 jaar nooit mijn passie verloren.
Ook omdat daar tegenover stond dat ik hierdoor een eigen paard kon veroorloven en door mijn ploegenwerk ook juist de tijd had om hier volledig in op te gaan.
Inmiddels al 3 vakantiedagen extra opgebouwd , we hebben een hospitalisatie verzekering en nog een aparte groepsverzekering pensioensparen. Ik zou gek zijn als ik dit zomaar zou laten gaan.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:28

Je hebt productiewerk en productiewerk.........
Ik heb verschillende baantjes aangepakt om niet werkeloos te zijn en heb in die hoedanigheid veel gezien.
Inderdaad van het simpelste van het simpelste tot "productiewerk "in de farmaceutische industrie.

Eigenlijk zou iedereen dat minimaal een jaar moeten doen.
Levenswijsheid opdoen!! en respect leren krijgen voor ieder mens.
Want vaak denken en zéggen we wel dat we niet op andere neerkijken........de werkelijkheid is vaak anders.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:33

Ik heb 7/8 maanden voor een groot productie bedrijf gewerkt als orderpicker.

Ik vind persoonlijk echt niet dat je er slim voor moet zijn. Wel moet je echt je aandacht erbij kunnen houden. Dit kon ik dus niet. Ik werd daar gek van de stilte, voor mij was er geen mentale uitdaging. Lichamelijk was het zwaar. Meerdere keren op een nacht kisten van 500+ kilo.

Bij ons werd er echt gepusht en we waren niet meer dan een nummertje. Ik vond het echt verschrikkelijk en voelde me zo nutteloos!

En daarom heb ik zooo veel respect gekregen voor mensen die dit doen tot hun pensioen, echt waar! Ik ben na 7/8 maanden gillend naar huis gerend :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:44

Ik hen ooit precies 1 week aan de lopende band gestaan.
Herrie, stank en vooral: verveling.

Fysiek vond ik 8 uur staan / wiegen niet heel erg zwaar.
Collega's kon je een beetje naar zwaaien, elkaar verstaan ging niet op de werkvloer.
Met je IQ heeft het weinig van doen - vanwege de saaiheid was het vooral geestdodend.

's Avonds was ik gesloopt.

Bakken respect voor wie dit dagelijks doet!!