sint-verhaal versus kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 00:54

Marocje schreef:
Waarom is de kerstman en sinterklaas niet te vergelijken? Het is rood, brengt cadeautjes en heeft iets magisch: paard op het dak of vliegende arreslee..

Uiteraard is het verhaal erachter anders :Y)

Ik bedoel voor mij jeugd met kerstman is niet echt te vergelijken met Nederlanders hier als sinterklaas :Y) sorry, mijn Nederlands is soms niet duidelijk 8)7

Iemand vergelijkte sinterklaas met kerstman in Amerika. Maar in Amerika is het echt wel héél anders dan waar ik opgroeide, dat je kan dat niet vergelijken. Amerika is het veel groter feest. In het deel Australië waar ik opgroeide geloofde veel kinderen nooit in kerstman (verschilt wel voor omgeving, maar mijn vriendjes/vriendinnetjes en van school), véél meer geloven hier in sinterklaas. Hele kleine kindjes geloofde soms wel in kerstman maar dat was met vijf a zes jaar echt wel weer afgelopen :+ Er geloven kinderen in kerstman daar natuurlijk maar niet waar ik was als kind, daar maar weinig. Het is, voor mijn idee, veel meer geaccepteerd om je kind niet in kerstman te laten geloven dan hier om niet in sinterklaas te laten geloven.

Ik bedoelde met dat daarom dat niet mijn gevoel met kerstman vergelijken kunnen worden met Nederlands gevoel bij sinterklaas :Y) ik bedoelde niet of sinterklaas met kerstman kan vergelijken,dat kan natuurlijk wel :+

Ik hoop dat het zo goed is uitgelegd en jullie nu snappen wat ik bedoelde 8)7

Terug naar topic:
Wat zeggen jullie tegen je kinderen dat zij zeggen tegen andere kinderen over sinterklaas? Maak je afspraken met je kind?

0091

Re: sint-verhaal versus kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 08:53

Dat als kinderen zeggen dat het echt is dat hij gewoon tegen ze moet zeggen dat hun ouders grote leugenaars zijn en dat ze hun ouders nooit moeten vertrouwen }>

Nee hoor zonder grappen. Ik denk (maar zit nog niet in die leeftijdsfase) dat het wel los loopt. Over de paashaas hoef je ook geen verhaal op te hangen en kinderen begrijpen het best als je zegt “die gelooft nog in de paashaas” en dan spelen ze eigenlijk het spel mee. Waarom zou dat met Sinterklaas anders zijn?

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:12

Hier twee kindjes van vier en twee jaar die enorm genieten van alles wat met sinterklaas te maken heeft. Gisteren naar een pietengym met sinterklaas geweest en zelfs de kleinste ging gewoon bij sint en piet op schoot. En was aan t dansen met zwarte piet. Dus hier totaal geen bange kinderen voor de sint. Dus zolang ze geloven speel ik het mee. Heb er zelf ook geen trauma aan over gehouden. Vond t juist super lief dat mn ouders eigenlijk al die kadootjes kochten.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:14

Ik ga hier ook mee met de fantasie en beleving van de kinderen zonder het zelf op te blazen en te liegen. Mijn standaard reactie op vragen vd oudste van 6 is; wat denk je zelf? En daar sluit ik dan bij aan. Ik vind het een heerlijke tijd en het duurt zo kort dat je mag geloven in sinterklaas, elfjes, zeemeerminnen etc.

Maar ook even wat anders. Onderschat niet het belang van geloven in fantasie. Het hoort bij het ontwikkeling vh kind. Grote fantasie bevorderd de creativiteit maar ook oa emphatie/inlevingsvermogen vh kind. Daarom kunnen ze dat ook. Het heeft een functie in het ontwikkelen van hun sociaal emotionele vermogen.

Daarnaast zie het niet zo strak als liegen. Ik ben ook niet eerlijk over wat er allemaal in de wereld gebeurd als mijn dochter per ongeluk wat opvangt op de radio (dat gaat soms zo snel) De wereld is al naar genoeg.

Imo doe je als ouder iets niet helemaal goed wanneer dat vertellen dat het een spel is een trauma wordt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:21

Wat fantastisch om te lezen dat andere mensne er ook niets mee hebben. Ik word altijd aangezien als de enige heidene binnen mijn schoonfamilie terwijl mijn eigen familie ook het liefst sinterklaas over slaat en alleen aan kerst doet.

Interessant om jullie verhalen te lezen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:41

Maar salsa, dan ga jij er dus al veel makkelijker mee om dan de meeste ouders. Hoe jij het doet is niets mis mee. Mijn ouders kwamen ook niet van, kom ga eens zitten want we moeten praten. Maar op onze vragen gaven ze gewoon eerlijk antwoord. Je hoeft als ouder je niet in allerlei bochten te wringen om je kind te doen geloven.

Ik heb het zelf in een totaal andere situatie gezien. De kindjes van een stalgenootje van mij, toendertijd rond de 3/4 jaar oud. Mijn Fries kan ja knikken en nee schudden en ik liet hem dus wat vragen beantwoorden. Op enig moment vroeg 1 van die kindjes, hoe doet ie dat :wow: dus ik vertelde dat ik hem geleerd had dat als ik mijn hand hier hou dat hij knikt en daar dat hij schudt. Ohja...
Later staat hij op stal, hoofd over de staldeur met 2 kinderen ertegenover die hem allemaal vragen stellen :') Jauke vond de aandacht erg gezellig en vroeg zich overduidelijk af wat ze van hem wilde. Maar geen van beide kwam op het idee om ook maar iets met hun hand te doen. Ze geloofde ondanks mijn uitleg heilig dat Jauke hun kon verstaan. Kinderen geloven zo graag in fantasie dat de waarheid ze niet in de weg staat. En als ze ouder worden is de waarheid toch al aanwezig geweest en wordt vanzelf belangrijker.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:54

Paulina schreef:
Dat als kinderen zeggen dat het echt is dat hij gewoon tegen ze moet zeggen dat hun ouders grote leugenaars zijn en dat ze hun ouders nooit moeten vertrouwen }>

Nee hoor zonder grappen. Ik denk (maar zit nog niet in die leeftijdsfase) dat het wel los loopt. Over de paashaas hoef je ook geen verhaal op te hangen en kinderen begrijpen het best als je zegt “die gelooft nog in de paashaas” en dan spelen ze eigenlijk het spel mee. Waarom zou dat met Sinterklaas anders zijn?

Ehhhh....Wat? :roll: Geloven kinderen van Nederland in de paashaas???? :\ Dat wist ik absoluut niet 8)7 Nou, mijn kinderen zeg ik wel dat ze niet expres aan andere kinderen moeten vertellen (maar ook niet hoeven te liegen als andere kinderen het vragen... :+ ) maar als er eentje met de paashaas komt..... |o Ik wist helemaal niet dat kinderen daar van Nederland in geloven, nooit meegemaakt :? misschien is het verschil dat ze naar christelijke school gaan en zo en die ander feest hebben bij Pasen O:)

@Salsa: bedoel je nu dat mijn kinderen niet inlevingsvermogen hebben omdat ze die bullshit van een man die uit Spanje cadeautjes komt brengen niet geloven? <<) Dan mag je best eens koffie komen drinken hoor :+ Mijn kinderen leren al vanaf dat ze kunnen lopen om dingen delen met andere, om weg te geven wat ze willen missen, om te helpen als iemand pijn heeft en om niet hun eigen mening van sinterklaas te vertellen aan andere kindjes, omdat dat niet leuk is voor andere kindjes. Dus zij leren dat je niet alles maar moet roepen omdat jij vindt dat je hebt gelijk :j dat lijkt mij voor sommige (volwassen) Nederlanders niet verkeerd om ook eens te leren :')

Fantasie hebben ze genoeg. Maken van een wasmand een boot, van een kleed een vliegende tapijt en van een stuk karton een ruimteschip :+ Ze kunnen opgaan in hun fantasie maar leren rustig aan ook hoe de wereld in elkaar zit en dat je dus met veel geld wel boot kant kopen maar geen vliegende tapijt. En dat er geen stokoude bejaarde uit Spanje komt met een boot om álle kindjes van Nederland cadeautjes te geven :o

Ik geloof echt dat ze daar niet slecht van woorden :+ maar als je denkt dat ze niet inleven kunnen een sociaal zijn omdat ze niet in Sint geloven: kom vooral langs :+ van harte welkom :)

Prima dat jouw kind in Sint gelooft, maar net zo prima dat die van mij dat niet doen, toch? :+

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:01

Ijsco dan heb je mijn post niet goed gelezen. Ik heb het over fantasie opzich. Ik begin het stuk ook met: even wat anders en noem hirrin nergens de sint ;) Er werd ergens in dit topic gesuggereerd wat voor een zin sinterklaas en meegaan in fantasie had. Nou dat dus. En ja een kind kan prima zonder Sint het allemaal ontwikkelen maar niet als je alles net fantasie weg zou halen. Geloven in een Sint, zeemeermin, elfjes, eenhoorn, disney prinses of wat dan ook heeft wel degelijk nut. Elk kind op eigen niveau

Inderdaad het stimuleerde kinderen dus in hun spel zoals die boot, ruimteschip etc. Het is belangrijk en dat komt omdat ze op een jongere leeftijd door de ouders werd toegestaan hun fantasie te gebruiken. In welk figuur dan ook.

Wij kiezen hier thuis is voor sinterklaas uit praktisch oogpunt en elfjes en kabouters (op verzoek vd kinderen) maar de paashaas geloven ze dan weer niet. Prima we volgen onze kinderen.

En de opmerking vd Nederlandse kinderen volg ik niet. Juist in de westerse wereld geloven kinderen minder in sprookjes, mythes en legendes dan waar ook ter wereld
Laatst bijgewerkt door Salsa op 26-11-17 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:09

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar je hoeft je kind toch ook niet op een keiharde manier te vertellen dat Sinterklaas niet echt is, en papa en mama jaren hebben gelogen.

Je zou er naar kunnen vragen. “Goh, vind je dat nou niet een beetje vreemd dat dat paard op het dak kan?”
Laat het ze zelf uitvinden en leg daarna uit dat Sinterklaas wel bestaan heeft, maar dat er nu hulpsinterklazen zijn die de verjaardag van de echte Sinterklaas, die dus tich jaar geleden leefde, met ons vieren. Dat jullie de cadeau’s kopen etc. vinden kinderen echt niet erg. Zolang ze maar wat krijgen :+

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:18

Salsa schreef:
En de opmerking vd Nederlandse kinderen volg ik niet. Juist in de westerse wereld geloven kinderen minder in sprookjes, mythes en legendes dan waar ook ter wereld

Bedoel je van de paashaas? Ik bedoel dat ik nog nooit een kind heb gezien /gehoord die in paashaas gelooft in Nederland. Wel in andere landen maar niet hier. Dus ik ben verbaasd toen ik leesde dat er toch ook in paashaas wordt geloofd :o daar heb ik het niet eens met de kinderen over gehad :o dacht dat die in Nederland niet gevolgd werd... :Y) dat was gewoon verbazing van mij ;)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:23

Dan heb ik dat verkeerd begrepen.
Paashaas is ook niet mijn ding. Mijn kinderen hebben daar ook nooit in geloofd. Grappig dat ze in bepaalde dingen heel lang rotsvast geloven terwijl andere soortgelijke dingen totaal niet

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:23

IJsco_Love schreef:
Salsa schreef:

Bedoel je van de paashaas? Ik bedoel dat ik nog nooit een kind heb gezien /gehoord die in paashaas gelooft in Nederland. Wel in andere landen maar niet hier. Dus ik ben verbaasd toen ik leesde dat er toch ook in paashaas wordt geloofd :o daar heb ik het niet eens met de kinderen over gehad :o dacht dat die in Nederland niet gevolgd werd... :Y) dat was gewoon verbazing van mij ;)

Volgens mij ook niet hoor, daar heb ik iig nog nooit van gehoord :')

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:28

Ik ook niet. Ken aardig wat kinderen (zit in het onderwijs) maar ik ben ze nog nooit tegen gekomen

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:33

Mijn ouders hebben nooit gelogen over Sinterklaas, maar gingen mee in mijn fantasie. Ik heb echt wel in Sinterklaas geloofd maar mijn ouders hebben nooit hun best gedaan om dat zo te houden. Als ik vragen stelde gaven ze daar eerlijk antwoord op. Ik ben er op m'n 7e zelf achtergekomen dat hij niet bestond. M'n grote broer had een abonnement op de ZoZitDat, een tijdschrift voor wat oudere kinderen. Maar ik las dat ook altijd. Daar stond het echte verhaal in uitgelegd en dat vond ik direct heel logisch. Dus ik ben naar m'n moeder gegaan en heb aan haar uitgelegd dat Sinterklaas niet bestond :+ Ik dacht op dat moment oprecht dat m'n ouders dachten dat hij wel bestond :') M'n moeder reageerde geloof ik in de trant van "oh is dat zo? Ja dat zal wel kloppen." En dat was het. M'n moeder heeft wel tegen mij gezegd dat ik het niet op school mocht vertellen, omdat andere kindjes dat misschien niet leuk vonden. Dat begreep ik helemaal en ik heb er dan ook nooit wat over gezegd.
Maar ik heb me nooit voorgelogen gevoeld. Ik denk ook wel dat het scheelt als kinderen zelf tot de conclusie komen. Als je ze echt zelf vertelt dat Sinterklaas niet bestaat denk ik dat dat toch meer als een schok komt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:48

Diablo schreef:
Ik snap niet zo goed dat ouders dreigen met dat Piet alles ziet wat je doet, dat je braaf moet zijn, want anders.... logisch dat zo'n kind dan bang wordt en dat kan toch niet de bedoeling zijn van het feest?

Waarom kan dat niet ook een bedoeling zijn? Het is misschien met het verdwijnen van de roe en de zak wat minder op de voorgrond geraakt, maar het idee van een stok achter de opvoedkundige deur is daarmee toch niet volledig afgeschaft?

Het fenomeen van een (in wezen goede) alomtegenwoordige en alziende entiteit die controleert of je je wel goed gedraagt en die consequenties verbindt aan wangedrag, is echt wel breder dan alleen die oude man met zijn mijter. Of je hem nu Sinterklaas, God of Vadertje Staat noemt, maakt daarbij niet uit. Meegeven dat regels ook gelden wanneer je als ouders zelf niet toekijkt, en dat overtredingen ook dan consequenties hebben, dat kan toch geen verkeerde les zijn? Sterker nog, door het te koppelen aan iets liefs en positiefs, geef je gelijk ook mee dat wél de regels volgen iets goeds en gewenst is.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:41

Maar in dit geval hebben overtredingen geen consequenties, want geen enkel kind vindt een roe in z'n schoen/krijgt geen kado's/wordt in een zak gestopt/... Het zijn loze dreigementen.
Verder vind ik het zelf een soort afschuiven van verantwoordelijkheid. De opvoeding van mijn kinderen en dat ze zich leren gedragen is mijn taak, niet die van een luisterpiet, of winkelpersoneel of de wijkagent.
In Amerika heb je de 'Elf on the Shelf' een pop die zogenaamd je kinderen bespioneert en zijn bevindingen doorgeeft aan de kerstman. Heel naar vind ik dat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:56

tengeltje11 schreef:
ze kennen wel het 'verhaal' van sinterklaas (de 'heilige' man die vroeger speelgoed uitdeelde aan de kindjes waarvan de mama's en papa's geen centjes hadden om zelfs speelgoed te kopen),en naar wat ik hoor zijn er toch al heel wat 7-jarige kinderen die reeds weten dat de sint niet bestaat.

oudste is nu 5.
de sint komt ook langs in de school en de klas,daar krijgen ze ook speelgoed,eten sinterklaaskoeken,....,en dat vinden ze zo geweldig dat hij volgens mij,helemaal niet bezig is met een verhaaltje die hem opgespeld wordt.

op school horen ze ook verhaaltjes over een spin die een wandelingetje doet en een koe als vriendje krijgt ed. ook daar roepen de kindjes niet luidkeels bij 'dat zoiets niet kan of niet waar is'.
een kind heeft volgens mij gewoon voldoende fantasie om daar in mee te gaan,ook al weten ze dat het niet echt zo is.

denk ik....

Ik denk langs dezelfde lijnen.
Accoord, in mijn familie geloven we ook nog. In God wel te verstaan, of het spirituele of hoe dan ook precies. Net niet in de 'de hele Santekraam' (wij bent protestant). :) :j

Maar deze ene heilige vieren we wel, om een of andere reden. (Omdat de voorchristelijke religie in de winter uitdeel feesten hield: sint Maarten, Wassail met nieuwjaar, etc.)

En ik vind 'Sinterklaas bestaat niet' en dat kinderen zo rond hun 7e 'uit de droom worden geholpen' en zich (op zich begrijpelijk) bedrogen voelen maar dikke armoede.

Het Sinterklaas feest is springlevend en ik vind dat prachtig.
En dat het een meneer is die een pak aantrekt - hoezo zou dat onzin zijn? Bedrog, zelfs...?
Alsof alles wat geen puur feitelijke rationaliteit is maar meteen fout, verboden en verdacht is.
(Accoord, sommige calvinisten menen dit oprecht maar voor mij is het echt doorgeschoten en dus 'valse muziek'.)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:54

oomens schreef:
Diablo schreef:
Ik snap niet zo goed dat ouders dreigen met dat Piet alles ziet wat je doet, dat je braaf moet zijn, want anders.... logisch dat zo'n kind dan bang wordt en dat kan toch niet de bedoeling zijn van het feest?

Waarom kan dat niet ook een bedoeling zijn? Het is misschien met het verdwijnen van de roe en de zak wat minder op de voorgrond geraakt, maar het idee van een stok achter de opvoedkundige deur is daarmee toch niet volledig afgeschaft?

Het fenomeen van een (in wezen goede) alomtegenwoordige en alziende entiteit die controleert of je je wel goed gedraagt en die consequenties verbindt aan wangedrag, is echt wel breder dan alleen die oude man met zijn mijter. Of je hem nu Sinterklaas, God of Vadertje Staat noemt, maakt daarbij niet uit. Meegeven dat regels ook gelden wanneer je als ouders zelf niet toekijkt, en dat overtredingen ook dan consequenties hebben, dat kan toch geen verkeerde les zijn? Sterker nog, door het te koppelen aan iets liefs en positiefs, geef je gelijk ook mee dat wél de regels volgen iets goeds en gewenst is.

Ik leer dat mijn kinderen liever niet door ze bang te maken dat ze bij verkeerd gedrag in een zak mee naar Spanje worden genomen. In mijn ogen is het een feest voor kinderen, ze hoeven er niet bang voor gemaakt te worden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:11

Is het een trauma van je vriend omdat zijn ouders hebben gelogen of omdat de magie opeens weg was.
Zit toch wel een verschilletje in.
Er is niks mis mee met kinderen te laten genieten van verhalen, of het nu Sint of een sprookje is.
Voorliegen vind ik een groot woord, kinderen hebben een rijke belevingswereld.
Voor mij is het te vergelijken met een toneelspel.

Maar als jullie naar disney gaan, vertellen jullie dan ook dat er iemand in Donald zit en dat de prinsessen niet echt zijn?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:18

Mijn kinderen, nu volwassen, hebben in Sinterklaas geloofd en vonden het een prachtige tijd. Het ligt er maar helemaal aan hoe je er als ouders mee omspringt. Wij maakten ze nooit bang, al vonden ze Sinterklaas wel een beetje eng maar ze keken er echt naar uit. Mijn kleinkinderen nu idem dito, d pe twee oudsten geloven er niet meer in maar laten de jongsten lekker hun gang gaan. Mijn zusje en ik geloofden er ook in en zaten vol overgave te zingen voor de kachel, prachtige tijd en niks nada trauma!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:27

Nou is mijn jeugd verre van perfect geweest en spreek ik mijn ouders daarom ook niet meer. Maar mijn ouders dreigde het hele jaar met Sinterklaas een brief sturen. Ik was mijn leeftijd ver vooruit qua lezen op school en heb in groep 3 een boek gelezen uit “de bovenbouwkast” met het echte verhaal. Toen ik thuis vertelde dat Sinterklaas niet waar was verzonnen mijn ouders de ene na de andere leugen om Sinterklaas levend te houden. Echter kreeg ik met Sinterklaas geen cadeaus want Sinterklaas had gehoord wat ik over hem zei. Mijn broertje kreeg uiteraard wel cadeaus. Mijn basisschool vierde vanaf groep 6 Sinterklaas met surprises en niemand geloofde dan ook meer. Echter hielden mijn ouders het stug vol met de ene leugen nog groter dan de andere want het was zo leuk dat hun beide kinderen nog geloofde. Echter kreeg ik geen cadeaus omdat ik zo dwars was en niet mee deed met het spelletje..
nou heb ik wel meerdere trauma’s uit mijn jeugd maar Sinterklaas is in mijn ogen een enorm leugenachtige gebeurtenis.

Mijn zoon wil ik wél de leuke dingen meegeven van Sinterklaas zoals de intocht en een paar kleine pakjes. Maar hij krijgt cadeaus VOOR Sinterklaas en niet VAN Sinterklaas. Net als dat hij voor kerst cadeaus krijgt. Kleine subtiele verschillen. Hij zal ook geen verlanglijst maken om aan Sinterklaas te vragen maar een verlanglijst om voor sinterklaasavond te vragen. We vieren alles maar met kleine subtiele verschillen zodat ik niet hoef te liegen en hij nooit voorgelogen zal worden. Uiteraard geldt dit niet alleen voor Sinterklaas maar voor het hele jaar.

(Edit: typfouten)
Laatst bijgewerkt door 0091 op 26-11-17 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:30

En toch zijn er echt kinderen die heel erg geschokt zijn hierdoor en er op latere leeftijd nog emotioneel op terugkijken. Die niet kunnen begrijpen dat de ouders hierin mee gegaan zijn. Die voelen zich gewoon genaaid zeg maar.
Even een ander voorbeeld maar ik vergeet nooit dat er een jongen met Biologie in de eerste klas van de middelbare school helemaal door het lint ging omdat bleek dat kinderen niet uit de navel kwamen maar uit de vagina van een vrouw. Hij werd ook nog enorm uitgelachen wat de situatie ook geen goed deed natuurlijk. Maar die jongen bleef er zo wat in van de shock. Dan kan je zeggen dat Sinterklaas onschuldiger is dan dit maar toch vond ik het zelf niet eerlijk naar mijn dochter toe toen ze vragen stelde. Ik wil dat zij eerlijk is en ik ben dat ook naar haar toe. Dus toen ze het vroeg met 5 jaar heb ik het eerlijk gezegd.

Edit: wat erg Pauline. Dat is echt heel zielig vind ik. Dan ga je gewoon te ver.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:43

Ik vind zelf het grootste probleem dat steeds minder huizen nog een schoorsteen hebben :+

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:46

Afbeelding

Die heb ik voor een hele smalle Piet

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:53

Hier proberen we ook zo goed mogelijk een middenweg te vinden omdat het uitgebreide liegen mij tegenstaat en ik vind dat het vaak veel te ver gaat.
Ook vind ik het 'big brother is watching you' element en de dreigementen dat je anders in een zak de mensensmokkel in geduwd wordt door die pieten en een jaar te werk gesteld als slaaf niet zo ok.

Vooraf vertel ik dat het een heel leuk spannend toneelstuk is waar iedereen aan mee doet. Maar als 'de Sint in het land' is laat ik mijn dochter (zoontje is überhaupt nog te jong om er iets van te snappen) zelf aangeven hoe ver ze erin wil gaan. Tijdens een film of toneelstuk ga je ook niet de hele tijd zeggen dat het toch allemaal niet echt is, dan is de lol er snel van af.
Zelf let ik op dat ik zeg dat ze haar schoen bij de kachel mag zetten en cadeautjes krijgt voor het Sinterklaasfeest (en dus niet 'van Sinterklaas), maar wat ze qua geloof mee pikt van school of tv ga ik ook niet ontkennen.
Dat is het leuke van kids, die laten zelf hun fantasie in vrije loop.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 26-11-17 14:08, in het totaal 2 keer bewerkt