Marocje schreef:Waarom is de kerstman en sinterklaas niet te vergelijken? Het is rood, brengt cadeautjes en heeft iets magisch: paard op het dak of vliegende arreslee..
Uiteraard is het verhaal erachter anders
Ik bedoel voor mij jeugd met kerstman is niet echt te vergelijken met Nederlanders hier als sinterklaas
sorry, mijn Nederlands is soms niet duidelijk
Iemand vergelijkte sinterklaas met kerstman in Amerika. Maar in Amerika is het echt wel héél anders dan waar ik opgroeide, dat je kan dat niet vergelijken. Amerika is het veel groter feest. In het deel Australië waar ik opgroeide geloofde veel kinderen nooit in kerstman (verschilt wel voor omgeving, maar mijn vriendjes/vriendinnetjes en van school), véél meer geloven hier in sinterklaas. Hele kleine kindjes geloofde soms wel in kerstman maar dat was met vijf a zes jaar echt wel weer afgelopen
Er geloven kinderen in kerstman daar natuurlijk maar niet waar ik was als kind, daar maar weinig. Het is, voor mijn idee, veel meer geaccepteerd om je kind niet in kerstman te laten geloven dan hier om niet in sinterklaas te laten geloven.Ik bedoelde met dat daarom dat niet mijn gevoel met kerstman vergelijken kunnen worden met Nederlands gevoel bij sinterklaas
ik bedoelde niet of sinterklaas met kerstman kan vergelijken,dat kan natuurlijk wel
Ik hoop dat het zo goed is uitgelegd en jullie nu snappen wat ik bedoelde
Terug naar topic:
Wat zeggen jullie tegen je kinderen dat zij zeggen tegen andere kinderen over sinterklaas? Maak je afspraken met je kind?
dus ik vertelde dat ik hem geleerd had dat als ik mijn hand hier hou dat hij knikt en daar dat hij schudt. Ohja...
Jauke vond de aandacht erg gezellig en vroeg zich overduidelijk af wat ze van hem wilde. Maar geen van beide kwam op het idee om ook maar iets met hun hand te doen. Ze geloofde ondanks mijn uitleg heilig dat Jauke hun kon verstaan. Kinderen geloven zo graag in fantasie dat de waarheid ze niet in de weg staat. En als ze ouder worden is de waarheid toch al aanwezig geweest en wordt vanzelf belangrijker.
Geloven kinderen van Nederland in de paashaas????
Dat wist ik absoluut niet
Ik wist helemaal niet dat kinderen daar van Nederland in geloven, nooit meegemaakt
misschien is het verschil dat ze naar christelijke school gaan en zo en die ander feest hebben bij Pasen
Dan mag je best eens koffie komen drinken hoor
dat lijkt mij voor sommige (volwassen) Nederlanders niet verkeerd om ook eens te leren

Er werd ergens in dit topic gesuggereerd wat voor een zin sinterklaas en meegaan in fantasie had. Nou dat dus. En ja een kind kan prima zonder Sint het allemaal ontwikkelen maar niet als je alles net fantasie weg zou halen. Geloven in een Sint, zeemeermin, elfjes, eenhoorn, disney prinses of wat dan ook heeft wel degelijk nut. Elk kind op eigen niveau