Wanneer ga je uit huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_MG

Re: Wanneer ga je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:05

Ik ben pas met 26 uit huis gegaan. Ik heb tot mijn 25e gestudeerd aan de universiteit en ben toen begonnen met een werkervaringsplek waar ik helaas niet veel verdiende en dus niet op mezelf kon gaan wonen. Ik had toen amper geld om mijn paard en auto te betalen terwijl ik meer dan 60 uur per week werkte. Op mijn werkervaringsplek ben ik doorgegroeid naar een junior plek en pas toen ik een goed contract kreeg aangeboden ben ik uit huis gegaan. Ik heb toen direct een eigen huis gekocht.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:06

Ik ben op mijn 20ste vijf maanden uit huis geweest en was zó blij toen ik weer thuis was. Daarna ben ik pas weer vertrokken toen ik bijna 26 was. :D

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:12

Ik was bijna 27 (lees: 12 december het huis uit en 15 december werd ik 27).

Ik schaam me er niet voor. Het is gelopen zoals het is gelopen. Mijn ouders zijn al ruim 10 jaar gescheiden en ik woonde bij mijn moeder. Ik heb lang gestudeerd (tot 25) en daarna gewoon nog niet de (financiële) mogelijkheid gehad om te vertrekken. Ook omdat er gewoonweg geen woning beschikbaar was. Ik kon uiteindelijk in een leegstabdswet woning van een vriend van mijn vader. Inmiddels heb ik mijn eigen koopwoning.

TS, geen paniek, als het thuis nog gezellig is en je ouders vinden het ook nog steeds prima, is er zeker geen reden om nu meteen te vertrekken.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:14

Wanneer ga je het huis uit? Tja als het goed voelt en je er aan toe bent! :) ik ben nu 22 en ben een jaar geleden ong bij mijn vriend in getrokkeb, daarvoor niet echt idee gehad uit huis te gaan maar in eens zat ik er.. dus als beetje vanzelf gaat denk ik en je steeds meer uit interesse baar huisjes gaat kijken

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:19

Renee1991 schreef:
Tiggs schreef:
Veel mensen zijn negatief over studentenhuizen (hier op Bokt in ieder geval..), maar ik heb daar echt een super tijd gehad!

Jup, ik ook. Super leuke mensen leren kennen en daar pas écht zelfstandig leren worden.

:j :j
Je hoeft echt niet op een hokje van 11 m2 te gaan zitten voor 500 euro om een fatsoenlijke studentenwoning te hebben hoor!
In deze flat zit je op 19 m2 met ruime keuken met 2 personen, echt prima. De 'huizen' waar ik ben geweest met meerdere mensen waren ook erg leuk :j bijna altijd schoonmaakroosters enzo, heb maar 1x een huis gezien waar de afwas echt tot het plafond stond bij wijze van :') Maar dat was dan ook een mannenhuis met bepaalde types waar ik sowieso niet zo snel bij zou gaan wonen := maar die hadden dan wél weer hele mooie kamers met hoog plafond en een belachelijk grote badkamer. De echt ranzige huizen heb ik nooit gezien... Meestal verdient het ook weer geen schoonheidsprijs maar niet dat het eten aan de muren en het plafond plakt

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:26

Wanneer ik er aan toe ben en het financieel mogelijk is. Voor mij waarschijnlijk rond 25.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:30

Als je er klaar voor bent! Ik was 17 toen ik mijn eigen plek nodig had, mijn zusje 24 toen ze met haar vriend ging samenwonen en voor ons allebei was het precies het juiste moment.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:32

Dreamy schreef:
Bij mij thuis is er geen limiet geweest, ik woon pas sinds dit jaar samen (en dus pas voor het eerst uit huis) en ik ben 27. Pin je niet vast aan een leeftijd, dat is echt niet nodig. :(:)
Lekker doen wanneer jij daar behoefte aan hebt!

Ik sluit mij aan bij de eerste reactie in het topic. Ook ik heb nooit een limit ervaren bij mij thuis. We kunnen gaan wanneer we er klaar voor zijn. Ik studeer in december af en ben dan 24. Tot deze tijd heb ik altijd thuis gewoond. ik vond het prettig, het gaf mij stabiliteit en ook de mogelijkheid bezig te kunnen met alleen school en andere bezigheden. Als ik het over zou doen, zou ik net zo lang thuis blijven wonen, omdat het ook heel gezellig is. Mijn zusje (22) gaat nu met haar vriend begin december samenwonen en merk dat ik dat ergens wel lastig vond. Eerder dan haar grote zus? Toch realiseer ik mij dat het voor mij nu ook niet handig is omdat ik midden in mij afstudeer proces zit. Verhuizen nu zou sowieso niet handig zijn. Wanneer ik een baan vind, dan wil ik kijken naar verdere mogelijkheden. Merk dat ik er zelf wel steeds meer klaar voor ben, maar krijg gelukkig alle tijd.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:34

Ik was 17, ik 'moest' wel want ik ging aan de andere kant van het land studeren. Daar heb ik eerst een halfjaartje bij mijn (single) tante gewoond, en toen ben ik verhuisd naar een studentenhuis waar ik met vrienden samenwoonde en een superleuke tijd heb gehad. :D Die eerste paar jaar kwam ik nog veel weekenden naar mijn ouders, trouwens. Vanuit mijn kamer ben ik naar een kamer in een andere stad verhuisd omdat ik ergens anders ging studeren, om uiteindelijk op mijn 22e samen te gaan wonen in een 'echt' huis met mijn vriend in diezelfde stad. :j

Maar het verschilt echt voor iedereen, mijn broertje is met 20 'pas' uit huis gegaan (maar kwam lang niet zo vaak naar mijn ouders in de weekenden als ik toen ik 17 was), en mijn andere broertje zegt dat hij zo lang mogelijk thuis wil blijven wonen. :')

Er zijn geen regels voor, maar zodra je voor studie, werk, of gewoon je eigen privacy weg wil merk je dat vanzelf. :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 00:27

Magrathea schreef:
Renee1991 schreef:

Jup, ik ook. Super leuke mensen leren kennen en daar pas écht zelfstandig leren worden.

:j :j
Je hoeft echt niet op een hokje van 11 m2 te gaan zitten voor 500 euro om een fatsoenlijke studentenwoning te hebben hoor!
In deze flat zit je op 19 m2 met ruime keuken met 2 personen, echt prima. De 'huizen' waar ik ben geweest met meerdere mensen waren ook erg leuk :j bijna altijd schoonmaakroosters enzo, heb maar 1x een huis gezien waar de afwas echt tot het plafond stond bij wijze van :') Maar dat was dan ook een mannenhuis met bepaalde types waar ik sowieso niet zo snel bij zou gaan wonen := maar die hadden dan wél weer hele mooie kamers met hoog plafond en een belachelijk grote badkamer. De echt ranzige huizen heb ik nooit gezien... Meestal verdient het ook weer geen schoonheidsprijs maar niet dat het eten aan de muren en het plafond plakt

Inderdaad, huizen zijn er in alle soorten en maten. En samenwonen met vreemden kan ook zeker goede kanten hebben! Een van m'n oud-huisgenootjes is bijvoorbeeld nog steeds een van m'n beste vriendinnen. Maar goed, zo zou ik er niet aan moeten denken om direct vanuit het ouderlijk huis te gaan samenwonen. Ik had die 'lang leve de lol-tijd' echt niet willen missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 00:49

Ik zou me er om te beginnen niet te druk om maken. We leven nu en vandaag en niet over 2 jaar. Zolang jij het fijn vind thuis en je moeder/ouders je niet weg willen hebben zou ik me er alles behalve druk om maken.

Wat "hoort" zou ik me trouwens net zo min druk om maken :+ lekker makkelijk komt dit over om te zeggen maar ik bedoel het goed :)

Ik was zelf 19, 2 maand voor ik 20 werd. Ik heb altijd geroepen op m'n 18e ga ik uit huis omdat mijn ouders voor de scheiding altijd alleen maar ruzie hadden en ik na de scheiding bij mijn moeder moest wonen en daar constant ook irritatie of ruzie was waardoor ik heen en weer liep tussen mijn ouders, m'n school periode was ook allemaal k*t, alleen maar gepest dus vrienden had ik er ook niet dus ik was klaar met het dorp.
Ik ben zelf toen begeleid gaan wonen al klinkt dat "mooier" dan het was, werd behoorlijk in het diepe gegooid, maar op m'n 22e kreeg ik m'n eerste echte eigen huisje en gaat het prima, de band met mijn ouders en zeker met m'n moeder zijn ontzettend verbeterd sinds ik uit huis ben..

Mijn broer daarentegen, is net een jaartje uit huis en word volgende maand 30... Al zijn vrienden wonen allang niet meer thuis en z'n beste vriend die net zo oud is is al tig keer verhuisd en woont nu voor de 2e keer samen. Hij was ook veel van huis en deed heel erg z'n eigen ding dus heeft nooit zo de behoefte eerder gehad aan uit huis gaan..

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:45

Je moet uit huis gaan als jij klaar voor bent.

Ik ging met 18 al 'uit huis'. Mijn familie verhuisde terug naar mijn geboorteland en ik wilde niet mee O:) ik blijfde in koud Nederland :)F Hopeloos verliefd :=
Maar ik was er eigenlijk nog helemaal niet klaar voor... :+ Gelukkig had ik lieve schoonouders die me hielpen want ik wist niet iets...Kon niet echt koken (niveau gebakken ei), geen belastingaangifte doen, sprak de taal maar beetje... :Y) natuurlijk, je leert snel. Maar beter is om gewoon uit huis gaan als je klaar bent! Ik was denk ik anders geweest als ik langer thuis was gebleven...Wat minder onzeker, minder afhankelijk van wat andere vinden (vooral oudere), minder
vatbaar voor verkeerd mensen...
Terwijl sommige met 18 echt prima op eigen voeten kunnen staan.

Wacht gewoon tot jij klaar voor bent, dat is de beste je kan doen.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:50

Ach, ik ben 30, doe een dure studie, woon nog bij mijn moeder, heb het hier goed en voor het geld wat ik hier betaal kan ik NOOIT een eigen plekje hebben...

Er zijn geen grenzen wat mij betreft..
De grens bepaal jij zelf... (of je ouders als ze je het huis uit schoppen ofzo.... Maar dat gaat mijn moeder nog niet doen zolang ik studeer, dat hebben we afgesproken)...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:14

Voor uzelf is er geen limiet maar voor de ouders kan dat anders zijn. Dus stelken dat er geen limiet us, is eigenlijk onjuist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:24

Ik ben tot halverwege 2011 bij mijn ouders blijven wonen. Ik was toen 23 en een jaar klaar met studeren. Zat en zit nog steeds in een dure regio waar je niet zomaar even een apartementje huurt zegmaar. Plan was toen eind 2010 op mijzelf te gaan, huisje kopen etc. Kwam alleen in 2010 een man tegen waar het goed mee klikte, waar ik toen al mijn spaarcenten in gepompt heb, en eind 2010 dumpte hij me toen ik hem binnen had gekregen bij het bedrijf waar ik toen werkte en waar hij graag heen wilde.. :+

Dus op mijzelf gaan werd uitgesteld. Half jaar later, zo rond juni 2011 kwam ik wederom een leuke man tegen. En ben ipv een eigen huisje toen bij hem in getrokken. Nu is het 2017 en hebben we al ons spaargeld weer op ( :') ) maar dan samen in een koophuis.

Als ik hem niet tegen was gekomen had ik inmiddels wel op mijzelf ook gewoond ga ik van uit. Ik wilde graag een plekje voor mijzelf, maar bijvoorbeeld mijn broertje en zusje, beiden afgestudeerd, wonen nog thuis. Regio Rotterdam, werken beiden ook die regio, is gewoon bijna geen doen wat te vinden. Maar beiden eigen auto etc, dus paps en mams vangen kostgeld en verder doen ze boodschappen en koken ze ook beurtelings. En het is altijd erg gezellig :))

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:30

Wanneer jij er klaar voor bent... :D

Bij mij kwam het gewoon op mijn pad.. Ik was geloof ik 20 of 21. Mijn ouders vonden het eigenlijk ook wel fijn als de kinderen een keer het huis uit gaan! Eerst heb ik in een groot studentenhuis gewoond. Het huis was geweldig, maar ik was niet echt kapot van mijn huisgenoten. Toch een paar jaar gewoond. Nu woon ik met twee vriendinnen in een gezinswoning. :)

Ik woon trouwens in de buurt van mijn ouders en zie ze nog heel vaak!

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:50

Ik wist rond mijn 14e al dat ik als ik 18 was uit huis ging. niet omdat ik persee wou, maar mijn ouders vonden dat een goed plan. Klopt ook wel, omdat vanwege priveredenen ik ook niet veel langer thuis had kunnen wonen. ik heb wel daarna direct 4,5 jaar begeleid gewoont en heb u sinds vorig jaar (met begeleiding wel) een eigen huisje.

Anders had ik waarschijnlijk nu nog thuis gewoont. maar dat was geen gezonde situatie geweest

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:56

Mijn zoon is nu 30,de andere zoon is volgende maand 31 en me dochter is 28 en ze wonen nog allemaal lekker thuis. Ze hoeven niet het huis uit,ze mogen het huis uit wanneer ze het zelf willen.Voor mijn part wonen ze thuis tot hun 65ste.
Mijn zoon van 30 vond dat hij vorig jaar op zichzelf moest gaan wonen,want dat vonden enkele van zijn vrienden/vriendinnen.Die vonden het raar dat hij nog steeds thuis woonde.En hij wilde dat eigenlijk helemaal niet, is er ook niet aan toe [hij is autist]..Ik heb hem verteld dat het helemaal niet moet als je 30 bent,je op jezelf hoort te wonen. Dus nu woont hij nog steeds thuis.
Laatst bijgewerkt door gohya op 03-11-17 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:56

Je moet gewoon gaan wanneer jij er klaar voor bent. Op jezelf wonen voor het eerst moet juist een leuke ervaring zijn en niet alleen maar stress opleveren. Als je thuis niet op een schopstoel zit zou ik dus nog lekker even blijven zitten.

Ik ben zelf op mijn 18e uit huis gegaan en aan de andere kant van het land gaan wonen en studeren. Ik heb dat echt een gouden tijd gevonden. na een paar jaar voor studie verhuisd naar het midden van het land en daarna gaan samenwonen met vriend in de randstad. Over 2 maanden ga ik toch weer een beetje terug naar mijn roots en weer richting het oosten.

Ik heb op mijzelf wonen altijd heel fijn gevonden en zou niet meer zo snel terug willen naar mijn ouders. Hoewel ik wel een super goede band met ze heb. Uit huis gaan was op dat moment ook wel iets dat al mijn virenden deden. In de woonplaats van mijn ouders heb ik dus verder ook niet zoveel.

Voor mijn broertje is dit heel anders. Hij is nu 21 maar woont nog lekker thuis en hoeft er ook niet weg. Zijn sociale leven is echter ook nog heel erg daar gecentreerd en dat maakt hem ook wel wat honkvaster. Hotel papa en Mama is dan toch wel fijner dat zelf alles moeten regelen :)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:02

dromertje2 schreef:
Voor uzelf is er geen limiet maar voor de ouders kan dat anders zijn. Dus stelken dat er geen limiet us, is eigenlijk onjuist.

Dat zeg ik toch ook, of je ouders (als ze je het huis uit schoppen)...

;)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:22

Ik ben op m'n 26e terug verhuisd naar de regio waar ik ben opgegroeid, maar geen haar op m'n hoofd die eraan dacht om weer bij m'n ouders in te trekken. Ik denk ook niet dat m'n ouders dat erg leuk gevonden zouden hebben. Dan maar minder sparen, die zelfstandigheid is voor mij heel belangrijk.

Wellicht maakt het daarbij ook nog uit in wat voor huis je ouders wonen. Een standaard rijtjeshuis is alweer anders dan een boerderij. Maar dan nog vind ik 'er wordt lekker voor kind gekocht en het hoeft ook niet het huishouden te doen en kan lekker sparen' een beetje onvolwassen.

Voor de zekerheid: er staat hierboven 'ik vind' mening dus en geen feit.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:43

Ben ik met je eens... als je thuis blijft wonen "omdat het lekker makkelijk" is, dan is dat echt een onvolwassen instelling.

Hoop niet dat ik dat vermoeden had gewekt met mijn berichtje. Want ik kook minstens 3x in de week, ik betaal kost en inwoning, help mee in het huishouden, ondersteun mijn moeder en doe boodschappen.
dus het is niet "Hotel mama"...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:32

Fem schreef:
Ben ik met je eens... als je thuis blijft wonen "omdat het lekker makkelijk" is, dan is dat echt een onvolwassen instelling.

Hoop niet dat ik dat vermoeden had gewekt met mijn berichtje. Want ik kook minstens 3x in de week, ik betaal kost en inwoning, help mee in het huishouden, ondersteun mijn moeder en doe boodschappen.
dus het is niet "Hotel mama"...

Ik doelde inderdaad niet op jou, maar heb eerder wel van dat soort berichten voorbij zien komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:37

Ik ben nu 20. Ik heb het geluk dat ik gewoon in dezelfde stad studeer. Ik ben wel rustig aan het rondkijken naar een eigen plekje, maar er zit geen druk achter. Ik ga er dus pas uit als ik echt naar dát plekje heb gevonden. M'n ouders vinden het gezellig dat ik er nog ben en ik vind het ook gezellig, dus dan is het okee. :)

Ik blijf zelf absoluut niet thuis wonen omdat het lekker makkelijk is, ik vind dat zelf ook een hele slechte instelling.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:37

Ik ben ook op mijn 18e begonnen met het sparen van mijn uitzet. Inmiddels ben ik 25 en woon ik nog thuis :') Mijn vriend en ik zijn 7 jaar samen. We zijn nu wel bezig met plannen om een huis te laten bouwen. Dan ben ik dus ruim 26 dat ik een keer uit huis ga.

Soms baal ik er wel van dat ik nog thuis woon. Wil gewoon een eigen plekje hebben. Maar het is ook wel weer makkelijk. 's avonds gewoon aanschuiven en nog geen zware lasten die je maandelijks moet betalen. Kun je even lekker door sparen :)
Ik werk daarbij ook nog maar een paar maanden en ben nog bezig met afstuderen. Mijn ouders hebben mij juist altijd gestimuleerd om zo lang mogelijk thuis te blijven.