Shiloh schreef:Ik ben zo iemand die met regelmaat vergeet naar de ander te vragen. Ik vergeet verjaardagen, ik vergeet dat je me verteld hebt dat je op vakantie ging. Ik vergeet dat ik je zou terug bellen
Ik ben een vergeet achtige zeef en niet vanuit mezelf op anderen gericht. Niet omdat ik dat niet wil. Niet omdat ik niet geïnteresseerd ben.
Maar omdat mijn hersenen letterlijk gewoon niet zo in elkaar zitten dat het vanzelfsprekends om dat te doen of dat te onthouden. Ik heb autisme. Je zult het niet zo 1, 2, 3 aan me merken. Maar het zit er wel.
Ik vind het extreem moeilijk om te bedenken wat ik iemand kan vragen. Als ik iemand vraag "hoe gaat het?" En ik krijg terug... "ja goed!" Punt. Dan wordt het voor mij wel erg ingewikkeld. Vaak kom ik dan nog wel verder met "nog iets leuks gedaan?" , en als er dan niks meer terug komt dan "nee niet echt" of "niets bijzonders". Dan is dat voor mij een signaal "die wil niet vertellen" of "ze vind dat het mij niks aan gaat" en dan vraag ik dus ook niet door. Niet dat ik uberhaubt kan verzinnen wat ik in hemelsnaam verder zou moeten vragen.
Wat overigens AB-SO-LUUT níet betekend dat ik niet geïnteresseerd ben. Im just not wired that way.
Zo herkenbaar!! Mijn hersenen zijn ook een zeef, ik vergeet echt vaak dingen. En dan denk ik soms achteraf: ohja die was naar .... geweest, daar heb ik helemaal niet meer naar gevraagd! Maar dan is het al op zo'n moment dat het een beetje 'raar' is om er alsnog naar te vragen. Soms doe ik dat nog wel, maar soms ook niet. Wel erg vervelend. Zou het bijna op moeten schrijven wat mensen hebben gedaan waar ik naar terug kan vragen.
Maar is idd dus niet uit desinteresse.
Terwijl als anderen niet naar mij toe vragen stellen, heb ik het idee dat het ze niet boeit. Dan voelt het contact ook niet zo fijn. Gesprekken gaan dan idd alleen over de ander. En als ik iets vertel uit mijzelf dan komt er een kort antwoord op terug, zoals 'leuk!'.
Vind het vooral ook vervelend dat als ik dan niets meer zeg of geen gesprek begin dan blijft het stil. Dan verwatert het contact.