rekenfout.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:30

Kabayo schreef:
Biebz schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik schrik van het rekenniveau wat er tegenwoordig is.. ben nu zelf 25 en op het mbo geen eens meer een examen gehad in rekenen. Wel les. En mensen die geen simpele sommetjes zonder rekenmachine kunnen maken. Van mij mogen die examens echt terug komen!

Ik wil je even corrigeren als dat mag.
Ik zit op het mbo en er worden wel degelijk rekenexamens afgenomen! Het cijfer is uiteindelijk niet van belang voor je diploma

Werd idd afgenomen. Maar van de 22 hebben er 3 hem gemaakt. De rest kwam niet eens omdat ze rekenen moeilijk vinden. En dat was blijkbaar geen probleem.

En dan nog, je kan dus een 1 halen en gewoon slagen ;)

Woofie: om nou gelijk een generatie over een kan te scheren vind ik ook niet nodig...

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 19:30

prugelpiet schreef:
Oedi schreef:
Als 16-jarige caissière vond ik het destijds ook wel lastig hoor. Terugtellen kon ik wel als de kassa het terug te geven bedrag aangaf, maar wanneer ik de kassa al openhad en mensen daarna pas zeiden 'wacht, ik heb hier nog x cent erbij' raakte ik soms echt in de war. Eén keer gehad dat een mevrouw ook echt geïrriteerd werd toen ik dit uitlegde en zei 'NOU dat is wel héél erg!'. Dat vond ik destijds best vervelend, dat je het lastig vindt terug te tellen doe je ook niet expres.
Maar op een gegeven moment viel het kwartje (ha-ha) en lukte dit wel goed. Toen durfde ik ook aan klanten vragen of ze soms wat extra kleingeld hadden.

Moraal: de cassières doen hun best maar soms is het gewoon lastig om snel, goed terug te tellen onder druk. Zeker met weinig ervaring en met de wetenschap dat aan het einde van de dag wordt gekeken of je kassaverschil hebt. Snap dat dit als klant vervelend kan zijn hoor, maar dit is ook niet iets wat je dagelijks tegenkomt. Adem rustig in en uit en ga weer verder met je dag :)

Dit dus :=
Hou alsjeblieft je extra centjes bij je, ik was al bezig met rekenen en dan breng je me compleet in de war :')

Het kwartje is hier nog niet gevallen, dus ik geef mensen hun vervelende centjes die wel heel goed bedoeld zijn weer terug. Kan ik makkelijker tellen :)

Vooral als mensen zich er dan nog mee gaan bemoeien... laat het me alsjeblieft rustig even alleen narekenen ipv dat je 3x krijst hoeveel je terug moet krijgen.

gut kind, je bent net van de lagere school af...geen rekenen geleerd daar?

friendly

Re: rekenfout.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:35

Zo...bitter much? Voortaan gewoon naar de servicebalie. Die kunnen het ook oplossen voor je. En dan gaan ze ook gerust met die medewerker praten als ze dat nodig vinden. Desnoods naar de manager vragen als je je daar goed bij voelt.

En probeer ook te accepteren dat sommige mensen iets lastig kunnen vinden. Onwil is dr vast niet. Jij vind ongetwijfeld ook dingen lastig. Is het dan ook prima als ze zo tegen je praten als jij doet?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:36

Bloodymary schreef:
Als je nou gewoon pint heb je dit probleem nooit.
Ik begrijp sowieso niet waarom mensen nog zoveel contant betalen.

Om overzicht te bewaren? Ik betaal altijd contant zodat ik weet hoeveel ik nog uit kan geven in een week

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:39

woofie schreef:
prugelpiet schreef:

Dit dus :=
Hou alsjeblieft je extra centjes bij je, ik was al bezig met rekenen en dan breng je me compleet in de war :')

Het kwartje is hier nog niet gevallen, dus ik geef mensen hun vervelende centjes die wel heel goed bedoeld zijn weer terug. Kan ik makkelijker tellen :)

Vooral als mensen zich er dan nog mee gaan bemoeien... laat het me alsjeblieft rustig even alleen narekenen ipv dat je 3x krijst hoeveel je terug moet krijgen.

Oke tot nu toe gaf ik je ergens gelijk. Maar de laatste opmerking schoot toch een beetje in het verkeerde keelgat.

Dat er zon 50 jaar geleden toen jij op de basisschool zat meer hoofdgerekenend werd is gewoon een feit. Tenminste, dat is wat de jongere generatie steeds aan hoort. Maar ja, 50 jaar geleden kwam ook net een rekenmachine uit waarschijnlijk, dus had je ook niet veel keuze.

tegenwoordig is het denk ik ook gewoon een soort van niet meer nodig. je typt het geld in op je kassa en er staat wat een klant terug moet krijgen. Logisch toch dat er nu dus minder gehoofdrekend word? Tuurlijk is er wel een beetje hoofdrekenen, maar daar mag je vaak gewoon nog een pen en papiertje bij gebruiken. Ja je kan dan nu een discussie gaan starten of dat dan een goede stand van zaken is dat er steeds minder hoofdrekenen is, maar dat maakt niet uit. De tijd is er gewoon naar dat alles electronisch gaat. en als iets voor je gedaan wordt, leer je de vervanging ervan niet meer. Deal with it. Het is gewoon niet anders. als jij wel goed in hoofdrekenen bent, kun je iig helpen, maar als de kassiere het niet snapt, zul je er niet uit komen. Niet iedereen is ook een even rekenwonder.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:40

Biebz dat examen is verplicht. Een COE examen heet dat
Die kan en mag je niet ontwijken als je geen zin hebt. Dan is jou school gewoon ontzettend laks geweest ;)

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:44

Kabayo schreef:
Die kan en mag je niet ontwijken als je geen zin hebt. Dan is jou school gewoon ontzettend laks geweest ;)

Dat zou kunnen dan denk ik.
Maar van de 3 die geweest zijn had er 1 een 1,7 en ja, daar slaag je mee. Dus of het nou een verplicht examen is of niet. Het maakt niks uit of je een voldoende haalt. Dat was mijn punt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:47

Jeetje, zo’n kind kan zich ook eens vergissen. Hoef je niet meteen zo’n stampij om te maken... Met honderd(en) transacties op een dag kan het een keertje misgaan. Ik begrijp haar best. Ik maak achter de kassa ook wel eens een rekenfoutje tijdens een drukke dag of als ik afgeleid wordt, maar geef de caissière de kans om zich te herstellen. Het is echt niet fijn als je merkt dat je de fout in gaat, wil herstellen en dr klant staat al te schreeuwen dat je een oplichter bent, niet kan rekenen, niet achter de kassa thuis hoort, et cetera.

Daarbij mogen veel caissières na het intypen van het bedrag geen extra kleingeld aannemen. Dat is puur om wisseltrucs te voorkomen. Je rekent af met het bedrag dat je krijgt, daar komt dan geen cent meer bij. ;)

Dus de volgende keer gewoon even tot 10 tellen en overnieuw beginnen. En als je dan nog benadeeld bent of denkt benadeeld te zijn dan stap je toch naar de servicebalie? Daar lossen ze het zo voor je op. Er staan gewoon camera’s op de meeste kassalades dus het is altijd terug te halen :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:47

Biebz schreef:
Kabayo schreef:

Dat zou kunnen dan denk ik.
Maar van de 3 die geweest zijn had er 1 een 1,7 en ja, daar slaag je mee. Dus of het nou een verplicht examen is of niet. Het maakt niks uit of je een voldoende haalt. Dat was mijn punt ;)

Klopt maar dat zei ik al in een eerdere post

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:51

Pin pin pin pin :)ddd

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:52

purny schreef:
Bloodymary schreef:
Als je nou gewoon pint heb je dit probleem nooit.
Ik begrijp sowieso niet waarom mensen nog zoveel contant betalen.

Om overzicht te bewaren? Ik betaal altijd contant zodat ik weet hoeveel ik nog uit kan geven in een week

Ah, dat kan een reden zijn. Ik hoef dat niet bij te houden, dat scheelt.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 19:55

@xJitskee Waar heb jij ergens gelezen dat ik heb staan schreeuwen? Of zoals prugelpiet schrijft, krijsen?
Toch vreemd dat de meesten van jullie het blijkbaar heel normaal vinden dat kassieres zulke fouten kunnen en mogen maken ten nadele van de klant!
Als het meiske mij teveel geld had terug gegeven had ik het ook gezegd!
( je zal ze de kost moeten geven die zonder blikken of blozen teveel uitgekeerd wisselgeld in hun zak steken of niet even melden dat het kratje bier op hun winkelwagen niet is aangeslagen)

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:00

Nee Woofie, dat is ook niet normaal. Maar een fout maken is nog altijd menselijk.

Ik sta zelf ook in een winkel en draai ook kassa en ik ben blij met ons systeem. Wij kunnen het invoeren, zodat hij het wisselgeld bedrag aan geeft. Ik kan het prima uit mijn hoofd uitrekenen, maar soms vind ik net dat ene beetje controle wel fijn. Ik weiger trouwens vaak het extra geld, mijn la puilt over het algemeen uit van de 5 centjes, 10 centjes en 20 centjes en ik probeer er juist vanaf te komen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:02

woofie schreef:
Toch vreemd dat de meesten van jullie het blijkbaar heel normaal vinden dat kassieres zulke fouten kunnen en mogen maken ten nadele van de klant!

Mag maken of kan maken? Het is maar een mens en dan kan het gebeuren dat je een foutje maakt. Het feit dat een klant je ‘plan in de war schopt’ helpt dan niet mee. Ik ben zelf ook geen rekenwonder. En als ik dan een medicijn uit moet rekenen terwijl mensen tegen me praten... dan kost het me best moeite. Maar ik MAG geen fouten maken, want dat is potentieel dodelijk.
Cut people some slack. Ik heb het zelf ook regelmatig, dan wil ik van mijn kleingeld af en zie ik het gezicht van de caissière... ach, die 20 cent loos ik wel een andere keer :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:06

Toen ik 100 jaar geleden voor het eerst achter de kassa zat, en de hoofdcassierre mij wilde uitleggen hoe het werkte als mensen geld bij geven duurde het ook een heeeeeeeeeeele poos voordat ik het door had.
Dus wat dat betreft kan ik het meisje aan de kassa best begrijpen.
Al ben ik wel van mening dat zo'n meisje eerst achter de schermen dit soort dingen moet leren voor ze aan de kassa komt te zitten.

Als je het eenmaal door hebt is het niet eens moeilijk en nu denk ik ook wel eens dat is toch logisch hoe het werkt.
Maar ik zal nooit vergeten hoe ik er zelf mee heb geworsteld dus het een meisje aan de kassa ook nooit kwalijk nemen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:07

woofie schreef:

Want jij maakt vast noooooooit fouten en al helemaal niet ten nadele van een ander :j

Ik heb wel achter de kassa gewerkt maar rekenen kan ik niet. Ik ben echt geen dom wijf maar hoofdrekenen? Ik ben er niet voor gemaakt, nooit goed in geweest en ik heb me een breuk gewerkt aan honderdduizenden rekensommetjes maar het 'cijfergevoel' ontbreekt me gewoon. :o Gelukkig hadden wij kassa's die aangaven hoeveel je terug moest geven dus dan ging het gewoon prima. Moesten mensen inderdaad niet achteraf nog komen met 'oh hier heb je er zoveel centjes bij' want dan snapte ik het idd niet meer. Hing dan gewoon een verhaaltje op dat dat niet kon met het kassasysteem als ik het bedrag eenmaal had aangeslagen. Nooit een weerwoord op gehad :+ Mocht ook gewoon van de baas, zolang ik aan het eind van de dag maar een kloppende kassa had.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:10

Ik gooi mijn losse kleingeld altijd in de auto en 1 keer in de zoveel tijd wissel ik het in.
Het verbaast mij overigens ook wel dat tegenwoordig niet meer terug geteld wordt. Ik ben nooit een rekenwonder geweest, maar ik telde altijd netjes terug. In mijn hoofd al met het geld uit de kassa te halen, van klein naar groot. Raakte juist in de war toen de kassa aan ging geven hoeveel je terug moest geven.

Fouten maken is idd menselijk, gelukkig. Maar ik vind het toch wel fijn dat een cassiere weet hoe of wat met geld. Als ze nog in de leerfase zat had ze dat wss wel gezegd en niet stug vol blijven houden aan haar eigen mening.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:12

En misschien was het wel de eerste zelfstandige dag van het meisje.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:13

Ik vind het jammer dat terugtellen bij de kassa niet meer gebeurd.
En dat wanneer je geld bijgeeft er moeilijk wordt gekeken.

Ik kan zelf prima terugtellen en geld bijvrgen en terugrekenen.
Maar niet iedereen kan dit.
Laatst gaf een klant voor mij extra geld bij en de kassamevrouw snapte het niet.
Heb ik rustig uitgelegd hoe het werkte. Klant blij, kassamevrouw blij.
Buurtwinkel dus de haast valt mee.
Pinnen en zelfscanners zijn prachtig, maar werken weleens niet.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:14

Ik tel(de) wel terug, maar ook alleen in losse centen, dan de hele euro's en dan briefgeld. Ik ga niet eerst 5ct geven dan 10 en dan 50 bijv.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:15

luuntje schreef:
Ik vind het jammer dat terugtellen bij de kassa niet meer gebeurd.
En dat wanneer je geld bijgeeft er moeilijk wordt gekeken.

I
Pinnen en zelfscanners zijn prachtig, maar werken weleens niet.

?? Nog nooit meegemaakt. (Dat dat niet werkt).

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:20

Lachwekkend blijven dit topics, vooral het vroeger leerde we nog rekenen gedeelte.
Zolang ik wekelijks op mijn werk voor klanten in de leeftijd van 30-60 jaar de 50% korting moet uitrekenen ( en de 2+1 acties, de 40% korting en zo verder) neem ik dat soort opmerkingen met een groot korreltje zout.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:22

Ik heb zelf ook jaren achter een kassa gestaan en ik vond het ideaal als mensen bijbetaalden. In dit geval zou ik gedacht hebben: 60 cent al betaald, dus hoeft ze nog maar 9 euro te betalen en krijgt ze dus 41 euro terug. Het is echt simpel, het is maar net hoe je rekent.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:32

woofie schreef:

Jee wat bijdehand, je durft wel tegen zo’n jong meisje. Heel onsympathiek. Als je naderhand bij mij aan de balie was gekomen had je de wind van voren gekregen. Dat rekenen zit er op je 16e nou eenmaal niet zo ingebakken als wanneer je 30 bent.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:32

nynke55 schreef:
Ik heb zelf ook jaren achter een kassa gestaan en ik vond het ideaal als mensen bijbetaalden. In dit geval zou ik gedacht hebben: 60 cent al betaald, dus hoeft ze nog maar 9 euro te betalen en krijgt ze dus 41 euro terug. Het is echt simpel, het is maar net hoe je rekent.

Ik heb ook achter de kassa gezeten en raakte echt niet snel in de stress als mensen geld bij gaven, als ze het maar op mijn manier lieten uitrekenen. Zoals jij rekent, dat was niet mijn manier en toen een klant deze denkwijze aan mij opdrong, terwijl ik het gewoon aan het uitrekenen was op mijn manier wist ik het echt niet meer. Ik begrijp je rekenmethode wel hoor ;) Maar als ik het op de ene manier uitrekent en iemand anders wil op dat moment een "nieuwe" rekenmethode uitleggen, dan schakelt mijn brein eventjes uit... :')

TS: In je profiel staat dat je cassiere bent. Ik vraag me oprecht af of jij nooit een fout hebt gemaakt achter de kassa? Ik snap het punt van je topic niet zo goed. Als je je eraan stoort, dan ga je het toch oplossen met die winkel? Met dit topic bereik je in mijn ogen niets, als je het had aangegeven in de winkel had de winkel het misschien aan dit meisje kunnen uitleggen en gaat het in vervolg wel goed. Meisje blij, jij blij.