Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:08

Ik vind het ook eerlijk gezegd niet arrogant wat _Marloes zegt.
Ik kan niet verwachten dat iemand iets voor mij doet (grotere groep/ op tijd weg etc) wanneer ik die verwachtingen niet vooraf gecommuniceerd heb, dat is gewoon logica en goed fatsoen. Mensen kunnen toch niet aan mij ruiken wat ik wil, daar zal ik om moeten vragen.

Over het stukje fooi geven: Horecawerk is vaak laag- of onopgeleid werk met als gevolg dat je keihard moet werken voor relatief weinig loon. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de zorgsector, dat even hard werken is maar vaak toch net iets beter betaald (nog steeds geen vetpot maar dat is een andere discussie). Ik heb daarom best 10% tot 15% bovenop mijn rekening over voor de bediening/keuken wanneer de bediening zijn best doet: dus vriendelijk en competent overkomt en het eten lekker is.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:12

Vind het inderdaad ook zo'n dooddoener als er gezegd wordt: "ja, maar wij werken veel en hebben geen pauze, lopen hard, zwaar werk, etc."
Als het goed is weet je voordat je je contract tekent wat je gaat verdienen en dat je geen ORT krijgt in de horeca. Je kiest er imo zelf voor.

Zelf werk ik in de evenementenhoreca op grote festivals en draai ik ook regelmatig bardiensten van 10-14 uur op een dag met 15/30 minuten pauze.
Wij krijgen ook geen fooi, sterker nog.. als je bij einde van je dienst muntjes/geld bij je hebt word je gewoon ontslagen.
Tegenwoordig krijg je bij de goede bedrijven prima betaald in de horeca dus ik vind fooi nergens voor nodig.
Je weet van tevoren dat het flink aanpoten is met lange uren en weinig pauze, als dat je niet aanstaat of je wil per sé fooi voor je 'harde werken' heb je m.i. niets in de horeca te zoeken. :+

En even inhakend op black rose;
Is het ook niet eerlijker dat geschoold werk beter betaald dan ongeschoold werk?
Die mensen hebben niet voor niets voor hun baan gestudeerd.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:12

Fooi is niet verplicht, het is een uiting van waardering, dat wanneer jij een gezellige avond hebt een ander aan het werk is om het voor jou leuk en gezellig te maken.
Wij hebben zelf een café en ik waardeer het zeker als mensen fooi geven, hoewel het, met bepaalde opmerkingen erbij, soms ook denigrerend (ik ben niet lager opgeleid en word ook niet onder betaald :o ) kan overkomen.

Ik zelf geef wel altijd fooi in een horeca gelegenheid.
Laatst bijgewerkt door Happy_Joy op 16-10-17 13:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Keet

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:15

Daarnaast. Ik zie niet of iemand een stapje harder voor mij loopt dan voor een gast vorige week :) ik zie iemand gewoon een betaalde baan uitvoeren :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:25

Ik geef wel vaker fooi dan alleen in de horeca. Geen wereldbedragen, maar een kleine blijk van waardering.

De DA die het probleem bij mijn hond heeft vastgesteld en dankzij wie er vooruitgang is wilde ik wat extra geven. Hijzelf deed dat in een pot voor de hondenopvang. Ook prima.

De automonteur die bovenop bv de bandenwissel de vloeistoffen checkt en aanvult zonder dat dit op de rekening komt krijgt wat.

De pompbediende die de moeite neemt me te helpen met banden oppompen (ik heb standaard oorlog met die apparaten :+ ) krijgt wat. En het jongetje van 8 dat door zijn vader gestuurd werd (help die mevrouw eens even netjes) met mijn banden mocht na een kort overleg met zijn vader van mij een ijsje uitzoeken bij het tankstation.

In de supermarkt geef ik niets. Ik loop namelijk zelf met die kar en sjouw de boodschappen zelf naar mijn auto. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:27

En alles wat jij in dat karretje hebt gedaan is vanzelf in de schappen getoverd? :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:32

bruintje123 schreef:
En alles wat jij in dat karretje hebt gedaan is vanzelf in de schappen getoverd? :)

Nee, dat is gedaan door betaalde werknemers :)

In Amerika hadden we afgelopen zomer een 75 jarige die perse onze boodschappen achterin de auto moest zetten (van zijn baas blijkbaar) mochten het echt niet weigeren.
Meneer had nog een button opgespeld gekregen: NO TIPS!

Meneer heeft wel wat toegeschoven gekregen, hopelijk mocht hij het houden.
Op die leeftijd met 45 graden nog met jonge mensen meelopen om hun boodschappen in de auto te leggen :n onterend..... zeker met die button erbij

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:33

Ik geef nergens fooi, en zelf mag ik het zelfs geeneens aannemen (bij wet nu zelfs zo geregeld, ambtenaren).
Ik moet iedereen gelijk behandelen rijk/arm/jong/oud/ect, mocht ik iets krijgen van iemand kan dat duiden op omkoping. Lees bv in een restaurant. Voorkeurstafel, grotere porties ect. Je weet niet.

Dus nee zolang iedereen netjes minimum salaris krijgt en er aan de werktijdenwet wordt gehouden (waar ik wel altijd van uit ga) geen fooi van mijn kant.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:34

Keet schreef:
bruintje123 schreef:

Nee, dat is gedaan door betaalde werknemers :)

Precies, net als al die andere die opgenoemd werden maar wel fooi kregen :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:35

bruintje123 schreef:

Precies, net als al die andere die opgenoemd werden maar wel fooi kregen :)[/quote]

Niet van mij hoor :+ Als je betaald krijgt voor je baan, krijg je geen fooi :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:36

Van mij dus ook niet.
Allemaal gelijk voor mij. En tegenwoordig bestaan er geen banen meer waar mensen niet hard hoeven te werken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:46

ik vind de discussie altijd wel grappig..
want vaak realiseert de starter (en sommige reageerders) zich helemaal niet hoeveel en in welke vormen er wel niet fooi gegeven wordt..

het is simpelweg een blijk van waardering..
De krantenbezorger heeft z'n kerstrondje.
de mac kiest ervoor dat alle fooien de vorm krijgen van een gift voor het goede doel, hierdoor geven mensen nog meer.
verpleegkundingen krijgen met regelmaat een taart/bloemetje bij ontslag van patienten en hoevaak krijg je wel niet een doosje snoep of chocolade onder je neus met de vraag 'wilt u er eentje'.
de schilder wordt ook vaak gewoon afgerond naar een heel tiental, of krijgt een kratje bier toegeschoven als hij klaar is als dank.
De docent krijgt wat lekkers, een appeltje en 'juffendag'..

ja er zijn ook 'k' beroepen, dusdanig ondankbaar dat je in je handen mag knijpen als er uberhaupt een gesproken bedankje vanaf kan.. klantenservicemedewerkers bijvoorbeeld.. mensen bellen vooral omdat er iets gedaan moet worden (wat ze normaal achten), of om te klagen als het misgaat.. wat valt er dan te 'bedanken'.. Ik heb zo'n baan gehad.. Maar zelfs toen werd er na afhandeling van een slepende vraag ineens een taart met de woorden 'heel hartelijk bedankt' bezorgt.. Maar 1x, maar dat was voor ons een fooi.

We willen zelf ook graag een bedankje, dus geven we ze ook.. Je hebt ook mensen die zeggen, ik krijg nooit een bedankje in tastbare vorm, dus ik geef het ook aan niemand..

Er is ook duidelijk een verband tussen het handelen van iemand en het wel of niet ontvangen van een fooi en de hoogte/omvang.

Een serveerster die met een uitgestreken gezicht het eten op tafel zet, de drankjes neerpoot en doorloopt krijgt minder dan degene die vriendelijk glimlacht en een gebakje regelt als ze merkt dat er iemand verjaardag viert (grap is.. de fooi die je ontvangt is het gebakje + flink erboven op.. want de persoon voelt zich bijzonder)

Andersom werkt het ook.. Op het moment dat jij in een restaurant zeer vriendelijk bent en een 'relatie' aangaat met degene die jou serveert, verhoog je je eigen kans op koffie van het huis, een likeurtje na het eten.. Want degene die jou serveert voelt zich bijzonder en bedankt jou daarvoor.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:51

Ik geef bijna altijd fooi. In de horeca als ik gegeten heb €3-5 euro. Bezorgers van maaltijden €1,-
Bezorgers van meubelen of huishoudelijke apparaten waar veel gesjouwd moet worden €5,-pp
Ook bij de kapper gooi ik meestal €1,- in de fooienpot.
Vroeger kregen we in de verpleging ook best veel geld als mensen naar huis gingen. Dat werd steeds minder en werd het taart, en nog later droppotten ( die de artsen leeg aten)
Tien jaar geleden werkte ik nog in een verzorgingshuis waar de familie erg veel geld doneerde voor " de zusters" . Werd allemaal ingepikt door de directie, en wij zagen er nooit wat van. Op een goede dag in opstand gekomen, en toen wilden ze het wel verdelen maar dan aan iedereen, keukenpersoneel , schoonmaak etc.dat was prima natuurlijk !
Tot we er achterkwamen dat er verschillende bedragen gegeven werden. Of het schoonmaak volk minder hard werkte dan keuken personeel of de verpleging.
Toen wilden ze alles weer van tafel vegen , maar uiteindelijk kreeg iedereen van hoog tot laag €100,-

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:56

Waarom horeca fooi en andere beroepen niet.. denk dat het overal wel gebeurd, maar je dat niet altijd door heb. Werk zelf op een paardenverhuur en krijg daar ook soms (niet vaak) na de rit nog wat extra van mensen. (Vaak buitenlanders) De werkmannen die aan onze tuin werken krijgen koffie en koek, kun je misschien ook een beetje als fooi zien? Bij de mac donalds kreeg ik ook wel eens wat dat ging dat in het goeie doel pot.

Bij horeca is het alleen wel meer, waarom geen idee. Geef ook niet altijd fooi, betaal al genoeg voor mn flesje cola. Dat de horeca slecht betaald wordt tja. Heb soms het gevoel dat het raar gevonden wordt als ik wegga zonder fooi te geven, fooi is een leuk extraatje maar niet iets dat erbij hoort.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:57

bruintje123 schreef:

Daar ga ik niet vanuit. Maar het is ook geen persoonlijke extra service aan mij.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:57

ik geef ook vrijwel altijd fooi.. Ik rond het in principe af naar het eerste de beste mooie getal..
Uit eten is echt een uitje en als de bediening dat een gouden randje geeft dan kan dat oplopen tot 10% van de nota (bijvoorbeeld 46.25 wordt dan 50.. maar 121, kan dan rustig 130 worden.. zeker als we met twee stellen zijn).

De klussenier wist van te voren dat hij op de laatste dag een treetje bier zou meekrijgen.. spontaan kwam hij in zijn vrije tijd een uur of twee extra klussen zodat hij het een dag voor mijn verjaardag kon opleveren in plaats van 2 dagen erna.

Bezorgers van maaltijden varieert.. meestal naar boven tot de volgende euro.. 17.20 wordt 18.. maar 17.75 wordt ook gewoon 18.

en wie mijn dag een gouden randje bezorgd krijgt net even iets meer dan iemand die neutraal zijn werk doet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:01

Palmera schreef:
bruintje123 schreef:

Daar ga ik niet vanuit. Maar het is ook geen persoonlijke extra service aan mij.

ik laat 5 cent ook vaak gewoon achter bij de kassa.. zijn kleinere bedragen.. maar als ik de rijen soms zie, kan dat best nog wel oplopen in de supermarkten ook.. horeca is een tafel gemiddeld 1.5 uur bezet.. met gemiddeld een euro of 4 fooi? Hoeveel klanten passeren in diezelfde 1.5 uur de kassa bij de appie en hoeveel mensen daarvan laten die 5 euro cent zitten.. het zullen er zeker geen 80 zijn in 1.5 uur.. Maar het gaat erom dat er iets gegeven word toch.. niet over 'zij krijgen meer dan wij'.

ik weet niet hoe de supermarkten ermee omgaan.. maar ik neem aan dat het ook een fooi systeem is.
ik geef t niet bewust als fooi.. maar ik hoef gewoon die 5 cent niet in mijn beurs.

ik ben het met je eens.. het gaat om de persoonlijke service.. dat wil niet zeggen dat ik vind dat het in de zak van diegene moet blijven.. Ik geef diegene als gezicht van die dienst of bedrijf op dat moment mijn blijk van waardering..

ik ga in een restaurant ook niet naar de afwashulp toe om geld te geven.. degene die mijn fooi krijgt, krijgt dat op naam van het restaurant waar ik eet.. zijn of haar acties naar mij toe bepalen wel de hoogte van dat bedrag.. Maar het is tevens het bedankje voor het lekkere eten, het schone servies goed, de blinkende ramen, het mooie uitzicht etc.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 16-10-17 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:02

Een bedankje of koffie en koek voor iemand die komt werken is toch geen fooi maar gewoon een uiting van waardering? Een fooi is voor mij specifiek in geld en maakt op de duur min of meer deel uit van de verloning. Ook een spaarpot voor een goed doel is geen fooi. Tenzij de spaarpot nooit bij het goede doel aankomt, maar dat is dan weer fraude.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:04

Ik rij tijdelijk op de taxi en vind het nog steeds een beetje vreemd dat mensen fooi geven... ik krijg gewoon een salaris, ook al is het niet veel (maar er zijn zó veel andere beroepen die ook slecht betalen en die geen fooi krijgen) dus fooi verwacht ik helemaal niet. Ik vind het niet erg hoor :D en veel geven fooi om het bedrag af te ronden zodat ze briefgeld terug krijgen ipv allemaal muntjes. Ook ok, makkelijker voor mij én alle bakken koffie die dag zijn ermee betaald :j
Ik krijg ook wel eens vijf euro of een tientje in mijn handen geduwd bijvoorbeeld, als ik "als extra service" de boodschappen voor iemand die wat ouder is en/of met rollator loopt even de woning in breng, of de tassen en koffer sjouw van iemand die ik van hun station uit het ziekenhuis moet halen om ze naar huis te rijden. Dan denk ik ok, dat begrijp ik dan nog wel. Ook daar ga ik niet tegenin :D Doe het ook als ik er niets voor krijg.
Laatst had ik behoorlijk veel fooi gekregen. Was warm geweest, lange dag gewerkt, beetje afgedraaid, dus ging een patatje halen ipv koken. Die vrouw in de snackbar zag er uit zoals ik me voelde; afgedraaid. Die heb ik 5 euro fooi gegeven, omdat ze er zo moe uitzag en toch nog mijn eten moest maken. Die was helemaal flabbergasted, wist niet wat ze moest zeggen, stamelde iets van "dat hoeft toch niet... krijg ik nooit..." Ik heb zo het gevoel dat zij nooit een fooitje krijgen...

Zelf geef ik best vaak fooi: als een pizza geleverd wordt, in de taxi, in een restaurant... en waarom? Gewoonte denk ik.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:08

Een fooi is een blijk van waardering Sclimpre die vaak wordt toegepast op plekken waar het een beetje raar is om andere vormen te geven..

Het is raar om als kind je juffrouw 2 euro te geven omdat je haar lief vind.. Dat doen ze met een appel of een lekkere koek..

De verpleegster geld geven als je uit het ziekenhuis ontslagen wordt is een rare zakelijke instelling.. Dan breng je meestal taart zodat iedereen die daar dan is er van kan genieten..

Maar als de pompbediende je banden even oppomt.. dan ga je toch niet de pomp binnen, koopt een ijsje en geeft hem dat ijsje? nee dan geef je hem wat geld.

idem in de horeca, je gaat toch niet uit eten met een taart onder je arm.. En als het maar een mwah bediening is, dan geef je maar een puntje taart?

de ene sector wordt er veelal in geld gegeven, de andere in goederen en weer een andere sector in wat lekkers..

spaarpot voor het goede doel is een manier van een bedrijf om afstand te doen van fooien.. wil je wat extra geven.. prima, het bedrag gaat daarheen.. naast de mensen die tippen, heb je dan ook de mensen die niet zouden fooien maar wel iets voor het goede doel geven.. Als ze zouden zeggen.. nee we hoeven geen fooi, maakt u het bedrag maar over aan.. Dan heb je het niet meer over fooi.. want ze nemen zelf het extra geld niet in beheer. (en vaak maken de mensen dan ook niets over, want het staat dan los van die service en het gevoel van dat moment dat je wat als dank wilt doen/geven)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:17

@ elena voor sommige groepen vind je het raar om een fooi te geven, bv voor de juf en voor de verpleegster. Voor de pompbediende en voor de horeca vind je het normaal. Vanwaar dat verschil?
Voor mij lijkt het een beetje alsof je meer respect hebt voor het ene beroep (waar je het raar vind om een fooi te geven) dan voor andere beroepen. En dat verschil vind ik jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:20

Als ik 5 cent fooi zou krijgen voor iedereen die mijn werk bekijkt.. dan was ik zo rijk :D

Nee, ik snap prima waarom men fooi geeft of waarom. Zelf doe ik het niet, behalve dan bij mijn echte favo plekje. (Die zijn helaas door omstandigheden gestopt, werken nu bij andere restaurants, dus geef ik ze daar de fooi).

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:30

Ik vind fooi geven altijd wel leuk, als je ziet dat sommige mensen er oprecht blij van worden. Als ik ergens lekker heb gegeten, geef ik altijd wel fooi. Ik geef echt geen tientallen euro's, maar stel dat het 36 euro kost, maak ik er 40 van.

Mijn zus heeft een paar jaar in de zomers in de horeca gewerkt op het strand vlakbij, en als je zag hoe belachelijk druk en stressvol en hard lopen dat was (ze viel elke zomer altijd best veel kilo's af :+ ), dan heb ik wel waardering voor mensen in de horeca en dan vind ik dat ze wat fooi wel verdienen. Of ik moet echt bar slecht bediend worden.

Zelf heb ik twee jaar bij de Action gewerkt. Dat was ook wel eens hard werken, maar fooi hoef ik daar niet hoor (gaat ook lastig natuurlijk, maar alsnog). Ik vulde gewoon mijn vakjes en maakte schoon, niet te vergelijken met de werkdruk in de horeca denk ik. Daarbuiten verdiende ik ook boven het minimumloon daar.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:41

Ik geef soms fooi, soms niet.

Ik werk zelf in een dierenspeciaalzaak en ook wij krijgen soms fooi. Soms echt persoonlijk in een enveloppe door de klant afgegeven. Soms gezamenlijk en dat bewaren wij dan in een potje, gaan we van uit eten met het team want dat hebben we dan ook samen 'verdiend'.

Maar hier komt het ook vaker voor dat we een leuke kaart krijgen. Een klein cadeautje, een bloemetje, een ijsje of iets anders lekkers. Maar of het nou fooi of een kleinigheidje is, de blijk van waardering is enorm fijn!

Ik vind een fooi hier in Nederland geen must en doe het dan ook alleen wanneer ik bijvoorbeeld echt tevreden ben over iets of iemand. In het buitenland zijn het vaak gebruikelijke dingen, dus daar doe ik het wel altijd.

In Egypte bijvoorbeeld rekenen de mensen op fooi. De mensen werken daar voor echt armenloontjes. Dus als je daar verblijft, elke dag fooi voor de schoonmaker, elk tripje of uitje fooi voor de medewerkers. En dan doe ik dat ook echt met liefde.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:45

Florenc schreef:
Magrathea schreef:
Waarom is het zo raar om iemand die een paar stappen harder voor je loopt een extraatje te geven? Dat is het idee, lijkt me. "Normale" gastvrijheid, prima eten, bediening OK: geen fooi. Super lekker eten, top bediening, je prettig voelen ben dat er super opgelet wordt? Die kan zeker op 10% fooi rekenen :)

Waarom zou je het wel doen? Uiteindelijk is het geven van fooien nog iets dat dateert van jaaaaren geleden, toen er nog geen CAO's waren, toen een groot deel van de inkomsten van de bediening nog uit de fooien moest komen. En dat bestaat nog in sommige landen, en dan geef ik ook graag fooi. Maar in BE/NL is horecopersoneel "gewoon" personeel als een ander, met dezelfde regeltjes en dezelfde rechten. Waarom zouden zij daarom dan extra moeten krijgen? Het loon van het personeel op restaurant zit netjes ingecalculeerd in de prijs die ik betaal voor mijn etentje, ik zou niet weten waarom ik daarvoor dan dubbel zou moeten betalen.
En geloof mij, ik (en samen met mij, ook heel veel anderen) ben ook soms UREN aan het overwerken, ik loop regelmatig mijn benen onder mijn lijf uit, ik kom regelmatig fysiek geweld tegen en moet dan ook maar weer 'rechtstaan en verder gaan'. Fooien? Die MOGEN wij zelfs gewoon niet aannemen. Het is nog steeds niet de bedoeling dat je 'voor de fooien' extra je best gaat doen, dat 'extra' moet er gewoon altijd zijn, ongeacht hoe rijk of arm je klant/gast/client/... is.

Ik vind het dan weer raar dat je geen fooitjes/kado's mag aannemen. Goed, ivm de partijdigheid zal het misschien relevant zijn, of een andere goede reden, maar 9/10 keer is het toch ingegeven door... ja, waardoor eigenlijk? Zoals zo iemand die verplicht de boodschappen moet dragen met een button met 'no tips'... Ja, dat vind ik idioot.

Overigens is het wel handig om gelijk te trekken wat je onder fooi vindt vallen. Ik vind een kratje bier voor de klussers in je huis ook wel onder fooi vallen eigenlijk, hoewel fooi technisch gezien geld moet zijn maar uiteindelijk komt het neer op "een kadootje voor je dienstverlener omdat hij/zij hard voor je gewerkt heeft". Wat Elena al zegt: je gaat niet taart meenemen naar een restaurant, dat is gewoon raar := bovendien, als iedereen dat zou doen dan is dat ook niet erg zinvol. Dan is geld weer leuker. Ik sta soms vrijwillig achter de bar en van de fooitjes (meestal in de orde van 10-50 cent per persoon, en misschien een kwart fooit) drinken de meeste mensen een extra lekker drankje na ipv het gewone biertje. Dat is dan mijn kadootje. Of mensen vragen of ik ook iets wil drinken en betalen dat voor mij, dat kan imo ook een fooi zijn. Het komt erop neer dat je meer krijgt dan je verwacht en daarvoor je waardering wilt laten blijken. En dat hoeft niet te zijn dat iemand voor jou harder loopt dan voor een tafel naast jou (dat zou gek zijn :o? ) maar kan wel zijn dat jij in een restaurant zit en denkt "wow, hier wordt goed voor mij gezorgd!" / "wow, het eten is hier écht heel lekker!" / "fijn dat ze hier verstand hebben van de wijnen/bieren" etc. etc. Kortom, wanneer iemand méér doet dan waar je hen voor betaalt. Nog een voorbeeldje: mijn ouders hadden laatst een rondvaart hier in Delft. De taak van de rondvaarder is: boot besturen, lijstje met bezienswaardigheden afgaan, optreden bij eventueel calamiteiten. Deze jongeman heeft echter een hele omweg gemaakt omdat hij nog iets leuks wist wat normaal niet op de route lag, hij vertelde erg leuk, anekdotes over zijn studentenleven, de hele boot lag in een deuk over zijn gekke verhalen. Hij heeft dus een fooitje gehad van mijn ouders, gewoon omdat hij het extra leuk deed.

Even een vraag voor iedereen die beweert dat je maar ergens anders moet gaan werken als je het horeca-salaris te laag vindt of dat je niet wilt fooien omdat je het zelf ook niet krijgt: waarom gaan jullie niet in de horeca werken als je zo graag fooi wilt ontvangen? Het is toch eerlijk, goed betaald werk?

Raar klinkt dat hè? Nou zo klinkt het ook als je de eerste opmerking(en) maakt. :j

Trouwens, waar ik heb gewerkt was het gebruikelijk dat de fooi van de hele maand in een pot ging en vervolgens werd verdeeld naar het aantal uren dat iedereen had gewerkt. Zo konden ook de afwassers en de koks mee profiteren van wat zij mede neerzetten :j . Weet niet of het overal zo gaat, maar als je je zorgen hierom maakt kun je er altijd naar vragen.