Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

) kan overkomen.
ik zie iemand gewoon een betaalde baan uitvoeren
) krijgt wat. En het jongetje van 8 dat door zijn vader gestuurd werd (help die mevrouw eens even netjes) met mijn banden mocht na een kort overleg met zijn vader van mij een ijsje uitzoeken bij het tankstation.
bruintje123 schreef:En alles wat jij in dat karretje hebt gedaan is vanzelf in de schappen getoverd?

onterend..... zeker met die button erbij Palmera schreef:bruintje123 schreef:En alles wat jij in dat karretje hebt gedaan is vanzelf in de schappen getoverd?
Daar ga ik niet vanuit. Maar het is ook geen persoonlijke extra service aan mij.
en veel geven fooi om het bedrag af te ronden zodat ze briefgeld terug krijgen ipv allemaal muntjes. Ook ok, makkelijker voor mij én alle bakken koffie die dag zijn ermee betaald
Doe het ook als ik er niets voor krijg.
), dan heb ik wel waardering voor mensen in de horeca en dan vind ik dat ze wat fooi wel verdienen. Of ik moet echt bar slecht bediend worden. Florenc schreef:Magrathea schreef:Waarom is het zo raar om iemand die een paar stappen harder voor je loopt een extraatje te geven? Dat is het idee, lijkt me. "Normale" gastvrijheid, prima eten, bediening OK: geen fooi. Super lekker eten, top bediening, je prettig voelen ben dat er super opgelet wordt? Die kan zeker op 10% fooi rekenen
Waarom zou je het wel doen? Uiteindelijk is het geven van fooien nog iets dat dateert van jaaaaren geleden, toen er nog geen CAO's waren, toen een groot deel van de inkomsten van de bediening nog uit de fooien moest komen. En dat bestaat nog in sommige landen, en dan geef ik ook graag fooi. Maar in BE/NL is horecopersoneel "gewoon" personeel als een ander, met dezelfde regeltjes en dezelfde rechten. Waarom zouden zij daarom dan extra moeten krijgen? Het loon van het personeel op restaurant zit netjes ingecalculeerd in de prijs die ik betaal voor mijn etentje, ik zou niet weten waarom ik daarvoor dan dubbel zou moeten betalen.
En geloof mij, ik (en samen met mij, ook heel veel anderen) ben ook soms UREN aan het overwerken, ik loop regelmatig mijn benen onder mijn lijf uit, ik kom regelmatig fysiek geweld tegen en moet dan ook maar weer 'rechtstaan en verder gaan'. Fooien? Die MOGEN wij zelfs gewoon niet aannemen. Het is nog steeds niet de bedoeling dat je 'voor de fooien' extra je best gaat doen, dat 'extra' moet er gewoon altijd zijn, ongeacht hoe rijk of arm je klant/gast/client/... is.
bovendien, als iedereen dat zou doen dan is dat ook niet erg zinvol. Dan is geld weer leuker. Ik sta soms vrijwillig achter de bar en van de fooitjes (meestal in de orde van 10-50 cent per persoon, en misschien een kwart fooit) drinken de meeste mensen een extra lekker drankje na ipv het gewone biertje. Dat is dan mijn kadootje. Of mensen vragen of ik ook iets wil drinken en betalen dat voor mij, dat kan imo ook een fooi zijn. Het komt erop neer dat je meer krijgt dan je verwacht en daarvoor je waardering wilt laten blijken. En dat hoeft niet te zijn dat iemand voor jou harder loopt dan voor een tafel naast jou (dat zou gek zijn
) maar kan wel zijn dat jij in een restaurant zit en denkt "wow, hier wordt goed voor mij gezorgd!" / "wow, het eten is hier écht heel lekker!" / "fijn dat ze hier verstand hebben van de wijnen/bieren" etc. etc. Kortom, wanneer iemand méér doet dan waar je hen voor betaalt. Nog een voorbeeldje: mijn ouders hadden laatst een rondvaart hier in Delft. De taak van de rondvaarder is: boot besturen, lijstje met bezienswaardigheden afgaan, optreden bij eventueel calamiteiten. Deze jongeman heeft echter een hele omweg gemaakt omdat hij nog iets leuks wist wat normaal niet op de route lag, hij vertelde erg leuk, anekdotes over zijn studentenleven, de hele boot lag in een deuk over zijn gekke verhalen. Hij heeft dus een fooitje gehad van mijn ouders, gewoon omdat hij het extra leuk deed.
. Weet niet of het overal zo gaat, maar als je je zorgen hierom maakt kun je er altijd naar vragen.