Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:05

Dubbel
Laatst bijgewerkt door Poek op 16-10-17 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:05

Voor goede service geef ik fooi. Ik werk zelf in de horeca en wanneer een gast fooi geeft voelt dat toch als waardering voor je werk, ook als dat maar 50 cent is. Maar ik ben het ook eens met de OP, gewoon een bedankje en complimentje doet ook heel veel.

Overigens wordt het fooi bij ons niet uitbetaald. Van het fooi doen we aan het einde van het seizoen een personeelsuitje & soms ook personeelsborrel. Wat daarvan overblijft wordt geïnvesteerd in het restaurant.

ClaudiaHS

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:10

Ik ga af en toe uit eten met 3 vriendinnen.
Stel dat de rekening iets van 145 euro is dan ronden wij dit af naar 150 euro en splitten de rekening door 4.
2 weken geleden ook met zn 4en uit eten geweest.
De zaak zat echt helemaal vol, super druk, maar toch waren ze met alles hartstikke snel en vriendelijk.
Per persoon was het uiteindelijk iets van €42,70 en we hebben alle 4 45 euro gepint.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:14

ik verbaas me eigenlijk hoeveel mensen er geen fooi geven

Hier meestal wel een paar euro fooi, rond het af naar rond bedrag. Ook met pinnen kun je dat gewoon doen. Ik vind het een stukje fatsoen en blijk van waardering. Uiteraard kan iemand fluiten naar z'n fooi als de bediening slecht is.

Ik verbaas me wel over iemand die zelfs de masseur en kapper een fooi geeft. Dat is volgens mij echt niet gebruikelijk. Dat zou ik dan weer nooit doen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:15

miccamaaike schreef:
Ik verbaas me wel over iemand die zelfs de masseur en kapper een fooi geeft. Dat is volgens mij echt niet gebruikelijk. Dat zou ik dan weer nooit doen.

Ik geef de kapper fooi. En waarom is het wel 'normaal' om bediening die zo af en toe je bord neerzet, je bestelling opneemt en je vriendelijk toelacht, fooi te geven, maar een kapster de 2,5 uur met je haar bezig is niet?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:16

Ik werk in een ander stuk van de horeca als maaltijd bezorger op de scooter. En verwacht zelf nooit fooi en verbaas mij soms hoe gul er word gegeven. Maar vind het wel altijd erg aardig en of het nou 5 euro is of 10 cent ik waardeer het even veel en zeg dat ook altijd met een bedankje of glimlach ^^ het is toch iets extra's wat je krijgt wat ik niet vanzelfsprekend vind

Ik verbaas mij nog meer over collega's bij bijvoorbeeld andere ketens dat ik hoor van klanten dat ze gewoon extra lang over wisselen doen zodat mensen sneller zeggen laat maar zitten of zelfs verontwaardigd zijn als ze het niet krijgen. Je werkt voor je uurloon en fooi is geen garantie.

Ik werk wel bij een fijn restaurant waar de bezorgers hun eigen fooi mogen houden. En als mensen fooi geven per pin dan kan je dat bedrag uit de wisselgeld portemonnee halen. Je kan namelijk op de pin fooi apart aangeven. Het is wel een leuk spaarpotje ^^

Zelf geef ik sinds ik bezorger ben wel andere bezorgers fooi. Behalve als ze onaardig of niet netjes zijn. In restaurant eigenlijk niet. Maar meer omdat ik dat altijd vergeet. Maar zal er meer op gaan letten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:19

Ik geef in restaurants of cafés wel fooi maar dan wel alleen als ik tevreden ben. Als het druk is en we daardoor langer moeten wachten is dat geen probleem als de serveerster alleen al glimlacht o.i.d. Wij zien ook wel dat het druk is.
Maar je hebt ook wel eens van die zuchtende chagrijnen of die kletsend aan de bar hangen en maar net even tijd voor je kunnen vrij maken. Dan krijg je echt niets en een opmerking over je klantvriendelijkheid toe.

Laatst hebben we heerlijk gegeten en ondanks de drukte kwam de serveerster tot 2x toe uitleggen waarom het langer duurde met een excuses daarbij. Helemaal onnodig want wij zagen ook wel dat het druk was. Ontzettend vriendelijk van haar!
Zit er een domme doos een tafel verder continu te zeiken, over geen peersmaak in haar wijn, tot 2x toe terug gestuurd, daarna roepen met haar armen omhoog dat ze dorst heeft, daarna weer een fles water over haar tafel kegelen en mopperen op de bediening die in die drukte haar tafel moest drogen. Om vervolgens weer veel te luid te mopperen dat ze zo lang moest wachten op haar eten. Echt, hoe houd je het uit?! Omdat zij zo vreselijk deed tegen die lieve serveerster hebben we extra fooi gegeven :') Ik vond het zo sneu. Je zal maar zo zijn zeg. Doodvermoeiend.

Ik geef meestal 10% trouwens.
Wat me wel opvalt is dat bezorgers van restaurants geen fooi meer verwachten, hebben meer dat? Ik geef altijd 2 euro o.i.d. en krijg nauwelijks de kans :)) Zodra je het eten aanpakt snellen ze alweer weg en als ik dan roep dat ik nog wat voor ze heb zijn ze stomverbaasd. Is dat niet zo normaal meer ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:21

Ik geef eigenlijk alleen fooi als ik contant betaal (en dat gebeurt niet zo vaak) omdat ik er met fooi 'pinnen' nooit zo zeker van ben dat het ook daadwerkelijk in die fooienpot komt.
Daarnaast ligt het ook maar net aan de bediening. Met alle respect, je geeft aan dat je knorrig wordt als een groep van 13 apart wil afrekenen, maar dat is toch hun goed recht? Dat jij dat hinderlijk vindt heeft de gast niks mee te maken.
Zelfde als de lange werktijden en weinig pauze. Ik vind het superknap dat je dat volhoudt en blijft doen, maar ik zie niet in waarom dat een fooi waard zou zijn. Ik heb dan liever dat je je scheur opentrekt naar je baas en voor je rechten opkomt. :+

Dus nee, hier wordt eigenlijk sporadisch fooi gegeven maar dat is puur vanwege het pinnen en omdat de service er ook wel naar moet zijn.

BrittS

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:25

Wij geven ook altijd fooi in een restaurant, ik denk meestal rond de 10%.

Hoe doen jullie dat bij bezorgers? Wij bestellen nog wel eens wat, maar dat betalen we gewoon vooraf. Ik heb eigenlijk nooit losgeld in huis, dus meestal krijgen die niets :(:)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:29

@britts het is geen verplichting fooi ^^ maar word vaak wel gewaardeerd. Je kan bij de meeste pin ook aangeven te willen afronden of fooi te geven. Bij ons wel tenminste. En soms hebben mensen een potje met losse euro's

Maar ook niets geven en een bedankje over de fijne bezorging/service waardeer ik persoonlijk net zo veel. Want heel vaak horen wij als bezorgers dat niet. Vind het ook altijd leuk als er op thuisbezorgd bij onze recensies staat dat de bezorgster vriendelijk etc was.

Lisitano schreef:
Ik geef meestal 10% trouwens.
Wat me wel opvalt is dat bezorgers van restaurants geen fooi meer verwachten, hebben meer dat? Ik geef altijd 2 euro o.i.d. en krijg nauwelijks de kans :)) Zodra je het eten aanpakt snellen ze alweer weg en als ik dan roep dat ik nog wat voor ze heb zijn ze stomverbaasd. Is dat niet zo normaal meer ofzo?

Gebeurd mij ook regelmatig dat ik idd al weg loop per ongeluk. Vaak hebben mensen het al in dr hand en gaat het dus tegelijk met het eten geven. Gebeurd dit niet dan wens ik ze eetsmakelijk en fijne avond en loop weer weg. 1 omdat ik anders bang ben dat het hebberig overkomt want ik blijf dan wachten op iets wat misschien niet eens komt:p

2 het is vaak ook super druk en ik rijd met meerdere bestellingen die rond dezelfde tijd bezorgd moeten worden. Maar ik blijf altijd beleefd en probeer het gehaast absoluut niet te laten merken aan de klant
Laatst bijgewerkt door Eloya op 16-10-17 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:30

Aan de mensen die stellig beweren dat geen fooi geven onfatsoenlijk is. Waar trekken jullie de lijn? Waarom horeca wel en andere beroepen niet?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:31

Ik werk in de horeca en daar krijgen we zelden fooi. Terwijl we de beste patat van Nederland heb en het een “luxe” Friethuys is. Geen snackbar. :+

Leef zelf van minimumloon + studentenlening dus ga echt niet altijd fooi geven. Uit eten is al duur genoeg. In het buitenland doe ik het wel, daar is het eten zo goedkoop. (Griekenland, Tsjechië etc)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:39

BrittS schreef:
Wij geven ook altijd fooi in een restaurant, ik denk meestal rond de 10%.

Hoe doen jullie dat bij bezorgers? Wij bestellen nog wel eens wat, maar dat betalen we gewoon vooraf. Ik heb eigenlijk nooit losgeld in huis, dus meestal krijgen die niets :(:)

Ik woon praktisch randje centrum en bezorgkosten zijn vaak 2 a 3 euro. Dus die fooi hebben ze dan wel al gehad :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:45

Chiave schreef:
Ik geef de kapper fooi. En waarom is het wel 'normaal' om bediening die zo af en toe je bord neerzet, je bestelling opneemt en je vriendelijk toelacht, fooi te geven, maar een kapster de 2,5 uur met je haar bezig is niet?

Daar betaal je dan ook wel bijna 100 euro voor toch??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:48

Net terug van een vakantie in een land waar het duidelijk niet de gewoonte is om fooi te geven, heerlijk overzichtelijk vind ik dat :j
Zelf rond ik het bedrag wel eens naar boven toe af, maar soms ook niet. Manlief gaat standaard uit van 10% fooi, daar hebben we dan wel eens discussie over, want dat vind ik veel te veel.
Ook in een restaurant worden de mensen gewoon betaald...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:49

Suzanne F. schreef:
Chiave schreef:

Dat betaal ik voor mn etentje ook wel :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:50

Suzanne F. schreef:
Chiave schreef:

Voor dat avondje op restaurant ook. :+

Aynyhow, ik doe niet aan fooi. :) Niet bij de kapper en niet op restaurant.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:51

Anoniem schreef:
Ik geef eigenlijk alleen fooi als ik contant betaal (en dat gebeurt niet zo vaak) omdat ik er met fooi 'pinnen' nooit zo zeker van ben dat het ook daadwerkelijk in die fooienpot komt.
Daarnaast ligt het ook maar net aan de bediening. Met alle respect, je geeft aan dat je knorrig wordt als een groep van 13 apart wil afrekenen, maar dat is toch hun goed recht? Dat jij dat hinderlijk vindt heeft de gast niks mee te maken.
Zelfde als de lange werktijden en weinig pauze. Ik vind het superknap dat je dat volhoudt en blijft doen, maar ik zie niet in waarom dat een fooi waard zou zijn. Ik heb dan liever dat je je scheur opentrekt naar je baas en voor je rechten opkomt. :+

Dus nee, hier wordt eigenlijk sporadisch fooi gegeven maar dat is puur vanwege het pinnen en omdat de service er ook wel naar moet zijn.

Nou daar zou ik ook knorrig van worden, je kan toch vooraf een potje maken. Als jij die klant bent die een 20min moet wachten omdat er 13 meiden allemaal apart af willen rekenen, wil ik jou gezicht wel eens zien. ( en dan bedoel ik niet gewoon door 13 delen dat gaat vrij snel, maar allemaal per glas drank en wat degene gegeten heeft)
En je scheur open trekken klinkt leuk, maar als je afhankelijk bent van je baan is dat net ff lastiger.
Ik geef ook fooi en de hoogte ligt idd aan de kwaliteit van de service. Maar idd ook bij de kapper of kleding zaak... Als ik fijn geholpen wordt, beloon ik dat. Voor het zorg personeel van mijn moeder neem ik regelmatig wat lekkers mee. En laat altijd blijken dat hun inzet zeer gewaardeerd wordt.
Dus ik geef niet alleen in de horeca fooi, maar overal waar ik vind dat het verdient is.
En dat ze in Amerika zo vriendelijk zijn, lijkt me logisch... als je salaris ervan afhangt. Hier niet persee en dan vind ik het heel fijn als iemand echt zijn best doet. Zo kijk ik ertegen aan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:51

Ik geef meestal tussen de twee en de vijf euro fooi.. Ligt eraan waar ik ben..

Hiervoor verwacht ik wel dat de bediening vriendelijk is, en het eten goed.. Als een van de twee echt NIET goed is, dan geen fooi.. Maar over t algemeen ben ik niet zo moeilijk. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:54

Babsiej schreef:

Waar ga je eten dan dat je 100 euro kwijt bent? :')
Of met hoeveel personen? Ik kom daar met 3 personen pas aan.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:58

Verhaal van salaris en horeca vind ik echt onzin. Ik ken meerdere bedrijven die niets met fooi te maken hebben en hun werknemers op horeca CAO hebben werken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:03

olijf schreef:
En dat ze in Amerika zo vriendelijk zijn, lijkt me logisch... als je salaris ervan afhangt. Hier niet persee en dan vind ik het heel fijn als iemand echt zijn best doet. Zo kijk ik ertegen aan.

Als je niet vriendelijk bent, dan doe je je werk niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:04

Suzanne F. schreef:
Babsiej schreef:

Waar ga je eten dan dat je 100 euro kwijt bent? :')
Of met hoeveel personen? Ik kom daar met 3 personen pas aan.

Hier voor vriendlief zijn verjaardag gaan eten in een restaurant, 3 gangen menu + drank was iets tussen €120/€130. Wel het lekkerste dat wij ooit hebben gegeten!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:09

Suzanne F. schreef:
Chiave schreef:

Ruim, maar ik koop ook mijn haarverzorging in haar salon. Ze is niet perse explosief duur, maar ik gun haar die 7 euro fooi wel. :)

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:10

Wendy schreef:
olijf schreef:

Als je niet vriendelijk bent, dan doe je je werk niet goed.

Helemaal mee eens, maar als je salaris er van afhangt doe je natuurlijk wel extra je best.
En ik geef ook geen fooi als ik niet vriendelijk/goed behandeld wordt hoor.