Uren aangepast op vast contract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:54

Jennyj01 schreef:
Ja of een andere werknemer. Je hoeft geen liefdadigheids instelling te zijn om goed voor je mensen te zijn. Dat heet namelijk duurzaam ondernemen. Dat is niet alleen je afval scheiden en hergebruiken maar ook zuinig zijn op je mensen. Zodat je lang van hun kennis en expertise gebruik kan maken.
Heel hard: Iedereen is vervangbaar.

Dus zowel een werkgever als een werknemer. Nogmaals hard, but that's the way is goes.

dromertje2

Re: Uren aangepast op vast contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:57

T is 2 richtingsverkeer. Nogmaalq, als er iets in het contract had gestaan wat in het nadeel zou zijn van de werkgever en in het voordeel van werknemer. En werkgever zou dat willen terugdraaien of veranderen.
Zou men hier dan ook zeggen dat de werknemer inschikkelijk moet zijn of zeggen dat de werkgever pech heeft en getekend, getekend is?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:57

dromertje2 schreef:
T is 2 richtingsverkeer. Nogmaalq, als er iets in het contract had gestaan wat in het nadeel zou zijn van de werkgever en in het voordeel van werknemer. En werkgever zou dat willen terugdraaien of veranderen.
Zou men hier dan ook zeggen dat de werknemer inschikkelijk moet zijn of zeggen dat de werkgever pech heeft en getekend, getekend is?
Dan zou ik zeggen dat werkgever pech heeft :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:59

Voila, dat bedoel ik. In dat geval zou men mooi zeggen dat de werkgever pech heeft. Waarom is het hier anders?
Maar omdat het nu om een werknemer gaat, is de werkgever de boeman. Werkgever heeft verantwoordelijkheden en plichten, maar werknemer ook. Als je iets tekent, je weet duidelijk wat er in de wergever staat en je tekent het toch. Is dat niet de schuld van de werkgever.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:08

Ik begrijp je niet helemaal. Bedoelde je dit: Stel TS werkt al jaren 20 uur, wil graag 40 uur maar werkgever doet moeilijk. Werkgever biedt TS een vast contract aan en er staat geen 20 maar 40 uur. Als TS dan zou tekenen, zou ik haar ook gelijk geven.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:13

Jep, ik ook hoor. Ik bedoel meer dat dan men dan niet zegt dat de werknemer niet netjes is. Omgekeerd is de werkgever dan weer wel niet netjes.
En in dit geval wist werknemer van de mindering van uren vooraf ze tekende, zowel mondeling als schriftelijk. Dus geen vergissing of niet gelezen of geen kans gekregen van de werkgever om het te lezen en te weten.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 08-10-17 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:13

janouk schreef:
Ik snap de boze reacties in dit topic op de werkgever niet.
Werkgever biedt een vast contract voor een x aantal uren. Werknemer tekent het contract.
Dit is een zakelijke overeenkomst. Een aanbod waar je ja of nee tegen kan zeggen. Waar doet de werkgever het fout en moet hij om zijn oren geslagen worden? Snap die reacties echt niet.

Werknemer had het niet verwacht en had moeten onderhandelen, maar was verbluft. Ze had moeten zeggen dat ze er over na wil denken en het contract ongetekend mee moeten nemen en gewoon bedenktijd moeten nemen om te overleggen met anderen etc.

Nu dat niet gebeurd is, en ts het er niet mee eens is, gewoon het gesprek weer aan gaan, maar met goede argumenten en goed voorbereid. Zakelijk verhaal., volwassen benaderen. Uit onderhandelen.

Het zou anders zijn wanneer er ook daadwerkelijk het verminderde aantal uren werd gewerkt. Maar dat is niet de bedoeling. De bedoeling van de urenvermindering is dat, wanneer werknemer om de een of andere manier uit zou vallen, de werkgever niet aan zijn wettelijke verplichtingen hoeft te voldoen, ten nadele van de werknemer.

In rond Nederlands: wel de lusten, niet de lasten. En dat hoort niet bij goed werkgeverschap.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:16

Maar ze is met die voorwaarden akkoord gegaan. Werknemer heeft daar ook verantwoordelijkheid in.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:19

Gezien de machtsverhoudingen is de verantwoordelijkheid van de werkgever wel een tikje groter. Al mag je van een werknemer zeker verwachten dat die ook kijkt wat er getekend wordt, maar ik denk dat TS die les intussen wel geleerd heeft.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 11:22

Ik zal vanavond alles bij lezen. Maar ik wil iig even duidelijk maken dat ik idd gewoon nog 39 uur werk maar zoals mn werkgever zei als ik ziek word ik maar voor 20 uur uit betaald krijg....of als de markt in stort dan ga ik wel naar 20 uur....

Leuke is ook nog dat mn wond van de operatie is gaan ontsteken......
Laatst bijgewerkt door WinSel op 08-10-17 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:24

Prrrr schreef:
janouk schreef:
Ik snap de boze reacties in dit topic op de werkgever niet.
Werkgever biedt een vast contract voor een x aantal uren. Werknemer tekent het contract.
Dit is een zakelijke overeenkomst. Een aanbod waar je ja of nee tegen kan zeggen. Waar doet de werkgever het fout en moet hij om zijn oren geslagen worden? Snap die reacties echt niet.

Werknemer had het niet verwacht en had moeten onderhandelen, maar was verbluft. Ze had moeten zeggen dat ze er over na wil denken en het contract ongetekend mee moeten nemen en gewoon bedenktijd moeten nemen om te overleggen met anderen etc.

Nu dat niet gebeurd is, en ts het er niet mee eens is, gewoon het gesprek weer aan gaan, maar met goede argumenten en goed voorbereid. Zakelijk verhaal., volwassen benaderen. Uit onderhandelen.

Het zou anders zijn wanneer er ook daadwerkelijk het verminderde aantal uren werd gewerkt. Maar dat is niet de bedoeling. De bedoeling van de urenvermindering is dat, wanneer werknemer om de een of andere manier uit zou vallen, de werkgever niet aan zijn wettelijke verplichtingen hoeft te voldoen, ten nadele van de werknemer.

In rond Nederlands: wel de lusten, niet de lasten. En dat hoort niet bij goed werkgeverschap.
Het is toch helemaal niet bekend of TS vanaf nu ook daadwerkelijk structureel gaat overwerken, of mis ik iets?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:27

Ik zou dat dan gaan uitzoeken bij officiële instanties of dit mag als je structureel meer uren doet.
Is dit wettelijk, dan heb je daar voor getekend. Mag dit niet, kan je daar iets mee doen om het contract te veranderen. Weet niet of je bij een vakbond bent, die kunnen u daar ook bij helpen.
Voor de volgende keer, niet direct tekenen, ook al heb je het gelezen. Dan heb je nog genoeg tijd im over alles na te denken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:29

WinSel schreef:
Ik zal vanavond alles bij lezen. Maar ik wil iig even duidelijk maken dat ik idd gewoon nog 39 uur werk maar zoals mn werkgever zei als ik ziek word ik maar voor 20 uur uit betaald krijg....

In dat geval is hij gewoon een l*l en zou ik op m'n strepen gaan staan: 39 uur werken? Prima, maar dan ook op papier.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:34

Ailill schreef:
WinSel schreef:
Ik zal vanavond alles bij lezen. Maar ik wil iig even duidelijk maken dat ik idd gewoon nog 39 uur werk maar zoals mn werkgever zei als ik ziek word ik maar voor 20 uur uit betaald krijg....

In dat geval is hij gewoon een l*l en zou ik op m'n strepen gaan staan: 39 uur werken? Prima, maar dan ook op papier.

Idd

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:38

En dat je maar voor 20 uur uitbetaald krijgt in de ziektewet is dus niet war, ook hier kun je aantonen dat je 39 uur werkt. Voor langere periode en jouw werkgever denkt er mee weg te komen. Dit is dus fout gedacht van hem. Ga naar een juridisch steunpunt, gratis advies en in Groningen zit er ook één .

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:06

Bij ziekte is het idd zo dat als een werknemer structureel meer uren heeft gewerkt dan contractueel is vastgesteld de werkgever ook over de extra uren een loondoorbetaling verplichting heeft. In de praktijk is dit echter een hele vervelende strijd om je recht ook daadwerkelijk te halen.

Wat je kunt doen ts is nu alvast een ww uitkering aanvragen. In de praktijk zal die niet tot uitkering komen want je verdiensten worden verekend. Je staat echter wel in het systeem van het uwv, inclusief die structurele uren. Mocht je dan ziek worden sta je een stuk sterker, het uwv gaat namelijk geen ziektewet uitkeren als een andere partij dat moet doen.En het uwv heeft net wat meer pressie middelen en overtuigingskracht ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:26

janouk schreef:

Dit is het hele punt: de werkgever heeft hierin ervaring, de werknemer veel minder. Het is heel raar dat je als werknemer dit soort dingen moet behandelen als 'zakelijke overeenkomst' (wat uiteindelijk vooral newspeak is voor 'de ander benadelen, zoveel als je ermee wegkomt.') Dat is gewoon niet de manier waarop de meeste mensen omgaan met anderen... zeker niet de manier waarop veel mensen zich inzetten voor hun werkgever.
Dat een werkgever daar misbruik van maakt door een deal te sluiten die voor zichzelf erg gunstig is en voor de andere heel ongunstig is gewoon heel vervelend. En die werkgever roostert TS wel gewoon nog voor 39 uur in voor nou, het contract is dus ook gewoon geen redelijke weergave van de situatie.
Dat is flauw en daar heb ik niet veel respect voor.

En... je zet er als werkgever ook de toon mee. Want normaal gesproken zou ik zeggen dat je als werknemer ook moet proberen om je redelijk op te stellen tov werkgevers. Beetje flexibiliteit, dingen in onderling overleg proberen op te lossen, loyaal naar je werkgever, dat soort dingen.
Maar als de werkgever dit soort dingen doet, besef dan dat de werkgever dat wellicht ook terugkrijgt. Ik zou echt drastisch minder flexibel worden, iedere minuut registreren, en zorgen dat ik mijn rechten vanaf nu ken.

Uiteindelijk denk ik dat dat voor de werkgevers vooral een boel verlies op zal leveren: de meeste mensen zijn namelijk behoorlijk loyaal aan hun werkgever en zijn vaak wel degelijk bereid tot meer flexibiliteit dan ze verplicht zijn. Wat mij betreft stopt dat nadat een werkgever zich zo opstelt. Want hee, 'zakelijk'.

Maar ik zou alle werkgevers dus wel mee willen geven: is dat de manier waarop je het wilt? Dat werknemers jou als werkgever voortaan vooral met wantrouwen en vijandigheid tegemoet treden, en dat iedere afspraak die je wilt maken met een werknemer voortaan eerst langs een juridisch adviseur van de werknemer gehaald wordt? Schiet je daar echt wat mee op? Wordt je bedrijf daar echt beter van?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:35

Gezien de moeilijke periode die de meeste makelaars achter de rug hebben door het instorten van de huizen verkoopmarkt, begrijp ik heel goed dat je in je business model voorzichtig bent en niet teveel medewerkers vast op je loonlijst wil hebben.
Dat is een overweging die een ondernemer maakt.
Dat is wat ik een zakelijke overeenkomst noem. Niet zoals jij het leest als je zelf bevoordelen en de ander benadelen.
Het is een afweging van de risico's. Hier wordt naar mijn mening met open vizier een overeenkomst voorgelegd.
Ik ben dan ook niet zo stellig als jij dat hier ts een pootje wordt gelicht.

Het is duidelijk als de huizenverkoop hype weer stagneert, dat ze in het aantal uren weer terug gaat naar 20.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:00

Als je minder uren vast wil hebben, moet je die uren ook daadwerkelijk beleggen bij tijdelijke krachten. Wat de werkgever nu probeert is wel vaste mensen in dienst hebben, maar buiten de wettelijke regeling om hun rechten te beperken. Wat ik al zei: wel de lusten, niet de lasten. Je kunt niet iemand tegelijkertijd vast en flexibel in dienst hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:46

Ts
Heel benieuwd of je het gesprek bent aangegaan met je werkgever. Wat is de status?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:59

Rytir schreef:
Wat je kunt doen ts is nu alvast een ww uitkering aanvragen. In de praktijk zal die niet tot uitkering komen want je verdiensten worden verekend. Je staat echter wel in het systeem van het uwv, inclusief die structurele uren. Mocht je dan ziek worden sta je een stuk sterker, het uwv gaat namelijk geen ziektewet uitkeren als een andere partij dat moet doen.En het uwv heeft net wat meer pressie middelen en overtuigingskracht ;)

Die uren komen sowieso bij het UWV terecht daar hoef je niet op voorhand al WW aan te vragen. Toen mijn man afgelopen winter WW aanvroeg wist het UWV precies hoeveel uur hij de periode daarvoor gewerkt had en wat de beloning daarbij was geweest. Inclusief de gemaakt en uitbetaalde overuren.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 11:15

Ik heb gisteren een gesprek gehad en het een en ander besproken. Het is iig opgelost. De uren blijven nu eerst zo staan maar worden tzt wel aangepast. Ik ben hun 1e vaste werknemer waardoor ze het erg spannend vinden. Maar het gaat erg goed met het bedrijf en dat zal ik tzt ook merken... bij een griepje of operatie ofzo zal ik ook gewoon 39 uur betaald krijgen.. alleen bij ziekte van een jaar ofzo zal t veranderd worden

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:19

Goed dat je het gesprek bent aangegaan en dat het zo opgelost is! Klinkt wel logisch dat ze het spannend vinden als klein bedrijf en dan een eerste vaste medewerker. Ben je zelf ook tevreden nu met de oplossing?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:19

WinSel schreef:
Ik heb gisteren een gesprek gehad en het een en ander besproken. Het is iig opgelost. De uren blijven nu eerst zo staan maar worden tzt wel aangepast. Ik ben hun 1e vaste werknemer waardoor ze het erg spannend vinden. Maar het gaat erg goed met het bedrijf en dat zal ik tzt ook merken... bij een griepje of operatie ofzo zal ik ook gewoon 39 uur betaald krijgen.. alleen bij ziekte van een jaar ofzo zal t veranderd worden

Heb je dit nu ook zwart op wit gekregen? Alleen met een toezegging zou ik niet akkoord gaan -O-
Fijn dat je in ieder geval wel het bespreekbaar hebt kunnen maken..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 11:21

Ja ben wel tevreden. Heb er het hele weekend zo mee gezeten. Ik ben via hun ook bezig met een opleiding en zal daar uit eindelijk ook mee gaan werken.

T staat idd op papier