Niet-thuiswonend: hoeveel spaargeld heb je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel spaargeld heb je?

0 tot 999 EUR
188 (19%)
1.000 tot 2.499 EUR
150 (15%)
2.500 tot 4.999 EUR
136 (14%)
5.000 tot 9.999 EUR
174 (18%)
10.000 tot 14.999 EUR
110 (11%)
15.000 tot 24.999 EUR
86 (8%)
25.000 tot 39.999 EUR
40 (4%)
40.000 tot 64.999 EUR
35 (3%)
65.000 tot 99.999 EUR
11 (1%)
Meer dan 100.000 EUR
29 (3%)

Totaal aantal stemmen: 959

Tancreda4

Re: Niet-thuiswonend: hoeveel spaargeld heb je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:04

Ik ben jaloers op mensen met een beste buffer. Ik doe mijn best maar zit altijd tegen waardoor er weinig tot niets bijkomt. Net even wat ademruimte om te sparen en komt er weer een zieke langs. MijNa paarden maken mij het niet makkelijk en heb ook een auto die dit jaar tegenviel. Komt vast wel weer maar soms wel behoorlijk stress vol niet de buffer meer te bezitten die ik graag zou willen.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:35

Momenteel is mijn spaargeld niet veel, heb een nieuwe woning dus die moest ingericht en geverfd worden enz vrije dure aankopen zoals een koelkast etc moeten doen.
Meestal heb ik rond de 5000 euro op mijn spaarrekening. Heb geen eigen paard meer dus dat scheelt wel.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:43

Als net afgestudeerde met weinig werkuren: niks. :')
Ben blij als ik 100 euro in de maand kan sparen, maar dat gaat doorgaans al niet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:04

Ik merk dat ik vaak tot een groot bedrag kom en dan weer groot uitgeef, wat ik ook helemaal niet erg vind want nu ben ik gezond en kan ik genieten.
Eerst was het een auto, toen een inboedel voor een huurhuis, toen een reis naar hawaii, toen een koophuis waar heel veel en nog steeds aan verbouwd word, toen trouwen. En dan gaan we een a twee keer per jaar ook op vakantie. Nu heb ik in de planning een nieuwere auto, 2x vakantie en een zonnescherm.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:03

Bij mij is er het afgelopen jaar een goed budget doorgegaan (aankoop woning -20.000€/pp, aankoop andere wagen -10.000€, aankopen en kleine renovaties woning -5000€), dus ik was blij dat ik een goed bedrag had staan :+. We hebben bij de aankoop van ons huis wel rekening gehouden met een buffer (10.000€) die we elk over wilden houden, dus we zijn niet volledig in een gat gevallen. Ondertussen ook weer wat aangevuld tot ongeveer het dubbele :j.

Wij hebben geen kinderen, geen paarden, wél een (grote) koopwoning met nog wat toekomstige renovatiekosten, elk een auto en een hond. Ik heb van thuis uit altijd wel het belang van sparen meegekregen. Ik spendeer heel weinig aan 'gadgets' (gsm bv), weinig aan kledij of schoenen, ga zelden op café of op stap. De grootste post is vermoedelijk eten :D (inclusief uit eten gaan).

Verder werken wij wel allebei een ruime voltijdse (vriend 40u + 4u bijberoep per week, ik 40u + gemiddeld 20-30 overuren per maand), en ik werk weekends/nachten/feestdagen, dus dat brengt ook wel wat extra :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:21

Ik heb een uitkering en onder de 200 euro loon , hou niet veel over elke maand.

Heb door geluk een mooie spaarpot (heb bewindvoerder trouwens , dus kan er niet aan zitten) , een buffer voor als er iets met de dieren is en straks mijn rijbewijs (tussen 2500 en 3500)

Heb geen paard en koophuis :)

Spaardoel is voor mij ooit ballon vaarder worden , en eerst mijn rijbewijs en een autotje . En dan een mand een brander en flesssen voor mijn afgekeurde lucht ballon :))

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 05:03

Vraagje,de gene met de grote spaarrekeningen, hoeveel verdienen jullie dan per maand en wat zijn de vaste laste(en gezinssamenstelling)
Die bedragen kunnen wij alleen maar van dromen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 06:34

Wij hadden vrij veel spaargeld. Tot ik een weide te koop zag staan. Deze hebben we uit de hand gekocht zonder lening. Dus nu is het nog even tandenbijten, want ook net een nieuwe auto gekocht dus nu blijft er droevig weinig over.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:02

czarina schreef:
Vraagje,de gene met de grote spaarrekeningen, hoeveel verdienen jullie dan per maand en wat zijn de vaste laste(en gezinssamenstelling)

Ik verdien minimumloon. :+ Werk 40 uur in de week. Heb boodschappengeld elke week en tank beperkt. Verder leef ik best krap, weinig geld om eens iets leuks te doen dus al het geld gaat naar vaste lasten en spaarpotje.

Best jammer, zou best wat meer willen leven, want ja misschien wordt ik geen 70 en dan staat er al dat geld... :\

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:14

Maar wat is dan de reden dat je zoveel spaart? Ik spaar ook, maar hou ook echtwel ruinte voor leuke dingen. Vakantie, sauna, bios en wat extra's voor mijn paard. Een balans vindeb is uiteraard lastig, maar je geeft zelf al aan dat je nu doorschiet naar de spaarkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:17

Gimme: Wij sparen bijvoorbeeld veel omdat wij niet willen lenen. Uiteraard hebben wij een hypotheek en een bijkomende lening voor de verbouwing. Maar veel hebben we ook al uit eigen zak kunnen betalen. Voor een auto lenen wij ook niet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:25

Ik wil geld hebben om later mijn AOW aan te vullen, heb een nieuwe baan waar ik geen pensioen opbouw dus moet extra sparen. Ik heb 4 katten dus medische kosten wil ik kunnen opvangen. Ik spaar voor een nieuwe auto over ongeveer 10 jaar en de onderhoud van deze. Tevens is er altijd een kans dat ik teveel gekregen zorgtoeslag moet terugbetalen en ik heb het volledige bedrag van mijn eigen risico apart staan. En ook nog een potje voor als de laptop of wasmachine het begeeft. Dat wil ik gewoon allemaal zo kunnen vervangen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:41

Duidelijk verhaal. Ik leen ook niks buiten mijn hypotheek om. Helaas kom ik niet meer in aanmerking voor zorgtoeslag oid. Maar dat wat ik heb gekregen 3 jaar geleden, moest ik allemaal weer terugbetalen (à 2k) wat een domper zeg. Gelukkig kan ik, mocht het moeten mijn wasmachine vervangen enz. vervangen. Liever niet natuurlijk, maar dat geldt voor ons allemaal denk ik :D

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:44

Momenteel is mijn spaargeld minder dan ik had gehoopt. Paar weken terug een andere auto gekocht en elektra in het huis laten vervangen waaronder de gehele meterkast. Ook de wasmachine is kapot gegaan en heb ik flink moeten investeren in een nieuw bedrijf samen met mede eigenaars (materiaal en auto) en er is een baby bij gekomen en dat allemaal binnen 4 weken tijd. Maar ik verwacht dat al dat geld voor december wel weer terug erop staat. En wij sparen voor de leuke dingen en voor onvoorziene kosten in huis of aan de auto. Nu heb ik geïnvesteerd in het bedrijf maar dat zal ik hierna alleen met geld uit het bedrijf doen.

Mijn man en ik zijn er beiden over eens dat we nu leuke dingen moeten doen en niet bezuinigen op kleding of boodschappen. En ik moet zeggen dit bevalt me prima!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:45

€0,- :')
Koophuis, vaste baan etc. Ik zou graag 2000 op onze spaarrekening zien staan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 08:21

czarina schreef:

Gevoelige vraag :D met vrienden deel ik mijn loon maar online liever niet. Aparte poll maken ? :D

Ik werk wel fulltime plus ik heb een bijbaan. Auto van het werk. Geen paard en een klein eigen huis. Mijn man werkt ook fulltime en heeft geen auto.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:30

Pffff ik heb bijna niets ! Ik kom net uit elke maand met mijn salaris.
Ik ben alleenstaand, heb een eigen koopfla, mijn golfie voor woon/werk verkeer en de Blazer voor de trailerritjes.
Ik heb een paard met wat mankementen dus naast stalling ook nog speciaal beslag rondom, glucosamine voor artrose en Devils Relief.... het is altijd op einde van de maand.
Wat ik spaar : mijn vakantiegeld en een eventuele bonus eind van het jaar.... ga nooit met vakantie dus probeer van die 2 extraatjes in mei en januari de extra kosten te dekken.
Het lukt nét....... maar alles is van mij, geen lening naast mijn hypotheek dus ben trots dat ik het allemaal trek in mijn uppie.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:07

ElCamino schreef:
Pffff ik heb bijna niets ! Ik kom net uit elke maand met mijn salaris.
Ik ben alleenstaand, heb een eigen koopfla, mijn golfie voor woon/werk verkeer en de Blazer voor de trailerritjes.
Ik heb een paard met wat mankementen dus naast stalling ook nog speciaal beslag rondom, glucosamine voor artrose en Devils Relief.... het is altijd op einde van de maand.
Wat ik spaar : mijn vakantiegeld en een eventuele bonus eind van het jaar.... ga nooit met vakantie dus probeer van die 2 extraatjes in mei en januari de extra kosten te dekken.
Het lukt nét....... maar alles is van mij, geen lening naast mijn hypotheek dus ben trots dat ik het allemaal trek in mijn uppie.

:j _/-\o_ Zo denk ik er ook over! Way to go! +:)+

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:11

Thnx Gimme..... en eerlijk: stappen, uitgaan, winkelen.... niks voor mij ! hihi. Ik ga heel soms uit eten, word dan meestal ook zelfs meegenomen door mensen. Ik zeg ook altijd eerlijk dat ik ergens gewoon geen geld voor heb.... en meestal wordt dat gewoon gerespecteerd.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:14

Het zou ook raar zijn als dat niet werd gerespecteerd toch? Ik ga dus wel graag (en het liefst zo vaak mogelijk, maar wel altijd met korting/gratis toegang) naar de sauna. Of uit eten. Gelukkig kan ik daarnaast dus ook nog sparen. En op vakantie. Maar kleding kopen/uitgaan doe ik nooit bijvoorbeeld.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:34

Tsja, hoe...je begint gewoon klein. Maak er een gewoonte van en het groeit.

Ooit begon het met een automatische incasso van € 12,50 per maand. En dan blijkt dat je dat best missen kan. Opgeschroefd naar € 25,- per maand. Als je dat doet heb je na één jaar al € 300.- op je rekening staan.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:53

Wij proberen een balans te vinden tussen sparen en lekker genieten van de dingen die we nu kunnen doen doordat we genoeg te besteden hebben.
We gaan graag op vakantie, naar de sauna, uit eten etc, en daar geven we ook graag geld aan uit. Wel vinden we een buffer op de spaarrekening belangrijk, voor onvoorziene omstandigheden. Zeker nu we kinderen hebben, kunnen we het ons niet permitteren om zonder geld te zitten.
Op dit moment sparen we samen een flink bedrag per maand, maar niet alles blijft op de spaarrekening staan. Als we grote uitgaven hebben betalen we dit ook van de spaarrekening namelijk.
Daarnaast "sparen" we op een vakantierekening, maar dit is omdat mijn man zijn vakantiegeld per maand uitbetaald wordt. Daar doen we wat extra bij zodat we kunnen sparen voor een mooie reis oid :)
De kinderen hebben ook een leuke spaarrekening, waar de kinderbijslag op gestort wordt.

We hebben ook nog flink wat wensen: een nieuwe auto, de tuin moet opgeknapt, we willen een nieuwe keuken en het toilet opknappen. Dit doen we in fases, als er weer een flink bedrag op de spaarrekening staat kunnen we weer wat kopen :D

We hebben trouwens een koophuis, waar we goed op aflossen. Mijn man spaart voor aanvulling op zijn pensioen, ik op dit moment niet.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:16

Op dit moment niet zo veel meer, behoorlijk wat afgegaan na aankoop van 2 andere auto's.
Maar ik wil een buffer van 6000 euro hebben, maar dat wordt echt weer even flink sparen hoor....

We hebben een koopwoning trouwens.

Ik moet er ook nog even bijzeggen dat we flinke financiele tegenvallers hebben gehad, namelijk hoge kosten aan de auto, wasmachine kapot, telefoon stuk van dat soort dingen, dat telt echt flink aan.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:52

Amy schreef:
Op moment niks. Twee maand geleden paard gekocht, nieuw zadel etc. Nu verder sparen voor spullen, wedstrijd set, dekens, trailer enzo.

Woon op mezelf, alleen. Geef zeer weinig uit, ben echt zuinig. Vrijwel al het geld wat ik over hou na vaste lasten etc gaat naar de paarden...

Ben je dan niet bezorgd hoe je onverwachtse dingen gaat betalen? Als je wasmachine kapot gaat of wanneer je paard ziek wordt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:57

Tja - mijn wasmachine gaat al zo'n 20 jaar mee en mijn 2e handstelefoon heeft plm 150 euro gekost.
En Knollie is verzekerd.

Niet meer angsten dan strikt noodzakelijk!