Verkeersboete aanvechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 07:31

gekvanfleur schreef:
Ts heel kort en bondig: nee hier kom je niet onderuit.

Het niet de tijd gehad om te kunnen leren verhaal slaat inderdaad op trajectcontrole, maar werkt niet bij een flitscamera die voor rood licht staat afgesteld.

Zonde van je tijd en energie. Gewoon onthouden voor de volgende keer: als je iets doet wat niet mag, check dan even je spiegels. ;)

_/-\o_
Helemaal mee eens!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 07:32

Wat je kan doen is de foto's opvragen om te zien of het wel jouw auto was, maar aangezien je zelf al aangeeft dat je je ervan bewust was dat je door rood reed zou ik niet verwachten dat daar iets anders op te zien is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 07:34

Het is nog wat vroeg voor popcorn, maar anders zou ik die erbij pakken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 07:36

Heb pas een wel gegronde brief geschreven, maar die boete heb ik alsnog moeten betalen hoor. Kansloos dat je het voor elkaar gaat krijgen.

bridgetF

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 07:53

TS, onder de boete kom je niet uit, maar als tip kan ik je wel geven als je het niet kan bekostigen ...
probeer een betalingsregeling te maken.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 07:56

Precies de reden dat de boete zo hoog is. Afleren zal je ;)
En tja door rood rijden heb ik geen goed woord voor over. Hier gebeurt t zo veel en dan zoveel risico nemen met andermans leven

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:01

Dit doe je dus één twee keer en nooit weer.
Het is niet een aanbieding he? 'Betaal nu eenmalig €239,- en rijd de rest van de maand onbeperkt door rood'. Er is een reden dat die boetes zo hoog zijn. ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:03

Ik ben op een vorige baan altijd de persoon geweest die bezwaren schreef voor bekeuringen en heb er echt wel een paar omlaag gekregen maar dan moet je wel een gegronde reden hebben en kunnen uitleggen op wat voor manier de overtreding is begaan.

Rood licht begon ik nooit aan, dat win je niet en ik wilde daar principieel niet voor schrijven omdat collega's dat prima komen voorkomen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:03

quarterH schreef:
En weet iemand hoe het zit met oranje?

Heb je dan je rijbewijs bij de boter gekregen? Of leer je dat tegenwoordig niet meer?

Zelfde voor het geval van "er zit een vrachtwagen voor me dus kan het stoplicht niet zien", dan zit je dus gewoon te dicht op die vrachtwagen en moet je meer afstand houden (dat zal de politie ook zeggen).

Ook als het leeg is op de weg en je staat voor rood licht te wachten, moet je gewoon wachten, hoe lang dat ik mag duren. Zou mooi worden als je zelf mag bepalen wanneer iets te lang duurt..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:09

Hoezo aanvechten? Wat als je wel iemand voor z'n giechel had gereden? En waarom ben je überhaupt (2x !) door rood gereden? Als het oranje is, dan rem je toch af? Heb je te hard gereden, was je met je telefoon bezig? Ik vind het niet meer dan terecht dat iemand het schijnbaar op de harde manier moet leren om beter op te letten. Van mij mogen de boetes zelfs veel hoger worden. :j

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:11

Polly schreef:
Ik ben op een vorige baan altijd de persoon geweest die bezwaren schreef voor bekeuringen en heb er echt wel een paar omlaag gekregen maar dan moet je wel een gegronde reden hebben en kunnen uitleggen op wat voor manier de overtreding is begaan.

Rood licht begon ik nooit aan, dat win je niet en ik wilde daar principieel niet voor schrijven omdat collega's dat prima komen voorkomen.

Mijn vriend heeft vorig jaar een boete gehad voor rood licht bij een kruispunt waar kort daarvoor een aanrijding was geweest. De agent die het verkeer eromheen begeleide gebaarde naar ons om door te rijden dus dat hebben we maar braaf gedaan, door het rode stoplicht... En jawel, een paar weken later lag er een boete op de deurmat. Hiervoor heeft mijn vriend toen bezwaar aangetekend en uiteindelijk is de boete zonder gedoe kwijtgescholden. Maar dit was dan natuurlijk ook geen normale situatie.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:14

Een boete is een soort 'leermoment' om je te laten beseffen dat je iets niet mag doen en om je de kans te geven je rijgedrag aan te passen. Stel, jij krijgt twee keer een boete binnen waarbij je 100 rijd op een 80 weg, dan kan je de tweede bekeuring allicht aanvechten omdat je in de veronderstelling was dat je daar 100 mocht. Je kunt echter niet in de veronderstelling zijn dat je door rood licht mag rijden, dus gaat die vergelijking nu niet op en gaat aanvechten echt geen zin hebben.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:16

Ik moet toch wel een beetje lachen om dit topic hoor :=

TS, je hebt een fout begaan, en nog een keer.
En je bent er beide keren voor geflitst, nu weet je dat er een flitspaal staat (of dat er regelmatig geflitst wordt).
Je weet nu ook hoe duur dat grapje wel niet is, je weet hoe gevaarlijk het kan zijn.

Het is k*t, heel k*t zelfs... Maar wel je eigen schuld, ze leggen die boete niet op als je je gewoon aan de verkeersregels houdt.
Wie zijn billen brand....

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:25

quarterH schreef:
ik heb 2 boetes gekregen, moet de foto's nog bekijken of ik het ook daadwerkelijk gedaan heb.

Het zou kunnen, aangezien ik dagelijks bij dat stoplicht ben, deze heel kort op groen staan en het heel lang duurt voor de andere kant groen krijgt en er regelmatig vrachtwagens voor je staan waardoor je het stoplicht niet op tijd kunt zien.

Maar fijn dat jullie het zo nodig vinden te reageren met 'jammer dan' hoop dat jullie er een goed gevoel van krijgen en er beter door slapen ofzo.

Voor de serieuze reacties waar info in staat over welke redenen acceptabel zijn: dankjewel, dat is waar ik naar op zoek ben.

Je rijdt zelf 2x door rood, dus ja inderdaad jammer dan. Dat je het stoplicht niet goed kan zien omdat je achter een vrachtwagen zit geeft aan dat je meer afstand moet houden van de vrachtwagen om het stoplicht wél in de gaten te kunnen houden. Slechte smoes, daar gaan ze echt je boete niet op kwijtschelden. En ik zeg altijd maar zo; als je de haast hebt om door rood te rijden, had je eerder moeten vertrekken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:29

Boetes aanvechten kan, er is hier in de buurt een advocaat die dit erg veel doet. geen persoonlijke ervaringen mee maar hij boekt veel succes
Echter zal het geen nut hebben als de situatie duidelijk was en voor jou geen redenen waren om door rood te rijden die gerechtvaardigd zijn, bv hulpdiensten oid. ook al rijd je achter een vrachtwagen, dan moet je afstand houden om het licht te kunnen zien.
Zonde geld, begrijp je frustratie maar je hebt 2 x iets gedaan wat niet mag en daar heb je nu een boete voor.
ik ben 2 jaar geleden bij bezichtigen van een paard geflitst, 1 keer op de heenweg en 20 minuten later op de terugweg ( paard bleek kreupel dus meteen omgedraaid en naar huis gegaan), ik dacht dat ik er 80 mocht en het bleek 60 te zijn.
2 x geflitst met 80 op de teller en dat was ook een achterlijk hoog bedrag en ik wist niet eens dat ik er 60 moest rijden ipc 80 en reed al heel braaf 80.
Er bleek wel een bord gestaan te hebben die ik helaas gemist heb, maar is mijn eigen verantwoording om mij aan de regels te houden, Ik heb toen wel informatie opgezocht maar omdat er een bord staat had ik 2 keer de kand om het te zien en mij aan die 60 te houden dus heb ik het niet eens meer geprobeerd om aan te vechten maar mijn verlies genomen
Dat was een duur niet gekocht paard
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 07-09-17 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:33

Kom je niet onderuit, denk ik.
Als je echt kunt aantonen dat je t niet kunt betalen en je treft een schappelijke rechter, hoef je misschien minder te betalen (ik ken nl. zo'n geval maar die boete was voor fout parkeren. Uiteindelijk hoefde ze maar 25,- te betalen.)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:35

Wij hebben 1x een boete aangevochten.
We waren niet op dat kruispunt en hadden dus niet door rood gereden.
Er waren geen foto's. Maar ja het woord van een politieman telde.
Beetje sneu dat in die tijd mijn schoonzusje haar vriend losse handjes had en hij bij de politie werkte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:37

Rood licht daar zijn ze (op zich terecht) heel fel op.

Ik stond vorig jaar te wachten voor rood licht, met een touringbus voor me.
Licht gaat op groen. Bus gaat rijden. Ik dus ook. Prima, niks aan de hand.

Paar meter verder, ik ben logischerwijze inmiddels ook het stoplicht gepasseerd, staat bus ineens (bijna?) stil. Midden op kruispunt. Blijkbaar technisch iets niet in orde ofzo. Even later trekt bus weer op. En ik dus ook ;)

Maar op dat moment is het stoplicht van groen alweer op oranje en rood gegaan blijkbaar, want de camera ziet mijn optrekkende auto op het kruispunt en flitst. (blijkt achteraf als ik de prent ontvang)

Ik vond dat ik een gegronde reden had om op een kruispunt net voorbij een rood licht op de foto te kunnen worden gezet maar een beetje begrip voor de situatie was helaas te veel gevraagd.

Op de foto zag je immers mijn auto vlak achter de bus.
Je zag dat het rode licht al een paar seconden op rood stond.
En ik was qua snelheid flink aan het optrekken omdat ik natuurlijk graag van dat kruispunt af wilde.

Dus die foto ziet er uit alsof ik nooit voor het vorige rode stoplicht gewacht heb, maar net aan kwam rijden en nog even snel door rood heb gereden. Of dat ik te dicht achter de bus heb gezeten en daardoor het rode licht niet heb gezien ofzo.

Nou dan kan je het dus ook vergeten en heb mooi kunnen betalen _-:(

Denk dat de overheid zo maar een paar bussen in moet zetten om de staatskas extra te spekken :j

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:49

Allemachtig... TS wat denk je nou eigenlijk? Je maakt twee behoorlijke verkeersovertredingen, opent een topic omdat je van de boete af wilt en iedereen moet lief zijn voor je, inclusief het CJIB?

:roll: :x

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:50

Ts ik zou zeggen lekker gaan aanvechten en nog meer geld kwijt zijn, om daarna alsnog je zelf verdiende boete te betalen.

PS. ook leuk dat dit bericht nog over internet zwerft waarin je zelf aangeeft dat je 2x door rood bent gereden, kan iedereen simpel vinden. :j

Go for it girl om het aan te vechten +:)+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:54

Ik heb ooit eens bezwaar gemaakt tegen een bekeuring, maar moet zeggen dat was ook echt een onzin bekeuring. Kreeg een boete voor geluidsoverlast terwijl het om 1 keer toeteren ging. Die is toen verlaagd naar onnodig claxonneren. Rechter gaf daarbij aan dat hij hem niet geheel kon kwijtschelden omdat ik wel degelijk op de toeter had gedrukt.

In jouw geval zal het dus zijn, je hebt door rood gereden en dat is heel dom dus je moet gewoon betalen.. je kan wel een betalingsregeling treffen, dan is de pijn minder hard (in 1 keer) Maar goed ik vind je vraag eigenlijk een beetje stom, jij rijd door rood en neemt daarbij een groot risico, ook voor het overige verkeer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:16

quarterH schreef:
Ik hoor altijd verhalen van mensen die zeggen boetes ed aan te vechten en niet hoeven te betalen (en lees het op websites als je googled op boete aanvechten).... Terwijl ik het normaal altijd netjes gewoon betaal zonder überhaupt foto's op te vragen of na te gaan of ik het wel gedaan heb... Maar gezien het hoge bedrag nu dacht ik 'als het zo normaal is aan te vechten, en ik ben de enige gekke henkie die maar altijd gewoon betaald, ga ik toch maar eens kijken of het zin heeft aan te vechten, voor dit bedrag wil ik die moeite wel eens doen'.

Maar schijnbaar is die gedachte heeeeeel raar...

Ik ga maar in een hoekje zitten en me schamen...

Dus dit zijn niet je eerste boetes....

Die verhalen die je hoort gaan vaak over snelheidsboetes van mobiele punten (dus dat er ergens een flitsauto staat).
Dan vragen mensen weleens op of degene bevoegd was en de gebruikte camera op tijd is geijkt.
Maar vaste camera's, zoals bij verkeerslichten voldoen altijd (zij staan altijd op een vast punt).

Je kan de foto's opvragen om te kijken of het jouw auto is, maar aanvechten als jij het gewoon bent is kansloos.

edit:
Bij oranje hoor je al te stoppen mits het kan (qua snelheid enz).
Als je door een vrachtwagen het licht niet kan zien dan hou je te weinig afstand en hoor je rustig te rijden zodat als je het licht ziet je alsnog voor de streep kan stoppen.
Ook moet je inschatten of je de kruising vrij kan maken voordat het licht rood wordt, dus stel hij wordt rood terwijl je net door oranje bent gereden en stil komt te staan (door drukte) op het kruispunt zul je door de kast geflitst worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:21

Ik denk dat de meeste mensen nog altijd betalen en niets aanvechten hoor.
Zo had mijn vriend vorige week nog een boete binnen.
Op die weg mag je maar 60 wat daar echt belachelijk is. Is een paar jaar geleden samen met de hele inrichting van het buitengebied verlaagd.
Iedereen rijd daar ook harder, ja hij dus ook.
Hij reed dus 70, best netjes nog daar :D
Maar dan is het niet zeuren, maar gewoon flink balen en toch maar 60 sukkelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:23

Dat is sowieso echt godsgruwelijk irritant, die halve landingsbanen waar 80 nog prima veilig is en ze om redenen waar je alleen maar naar kan gissen, borden 60 neerzetten _-:(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:25

Ja dat is een prima omschrijving van die weg :D
Is ook de "hoofdweg" tussen alle landweggetjes in.
Los fietspad met brede berm er naast.

En wij wonen dan echt in the middle of nowhere en zitten buiten het 60 km gebied.
Hier moet je als je iemand tegen komt met rechter wielen in de berm, maar wij mogen 80. :+ *\o/*