partner met gat in zn hand

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:36

Djilna schreef:
bruintje, ik kan niet in iemands hoofd kijken, maar waarschijnlijk dacht diegene dat hij het 'makkelijk' zelf wel opgelost kreeg. Heeft het pinnen van kleine bedragen onderschat en kwam toen in nood en liep het zo fout. Dit gaat niet al máánden zo, want anders had hij ook geen 4500 euro kunnen sparen voor die auto. Feit blijft dat hij nu echt TS om hulp heeft gevraagd en ik ga er dan even vanuit dat hij nu ook echt open zal staan voor haar tips. Dat hij het zelf moet oplossen uiteindelijk is 100% zeker. Maar wat tips van een ander of een maandje begeleiding kan wel het verschil maken.
En dan wordt het afwachten wat eruit komt. Blijft het toch fout gaan houdt het idd op. Maar iemand na zo'n korte periode opgeven als hopeloos vind ik wel heel erg vlot! Mag toch hopen dat als je om iemand geeft je wel ietsje meer geduld voor iemand kunt opbrengen. En nee, nogmaals dat geduld hoeft niet eindeloos te zijn. Maar we hebben het nu over 2 of 3 maanden. Geen 3 jaar..

Even van uit de beginpost, hij verdient meer dan ts, ze wonen vier jaar samen, heel goedkoop. Ts heeft hogere vaste lasten ivm paard. En spaart. Vriend verdient 200 meer zou dus in principe die 200 per maand minimaal over kunnen houden.Daarnaast zou het bedrag dat ts spaart, laag aangehouden 150 per maand , ook kunnen sparen. Dat is dus in vier jaar bijna 35.000 euro. Hij had maar 4.500 dus dit is zeer waarschijnlijk al veel langer en heftiger aan de gang alleen kwam hij nu in de knel.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:42

Als je nooit reden hebt gehad om te sparen snap ik dat best hoor. Dan gaat het gewoon op..

genja
Berichten: 3949
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:54

Jennyj01 schreef:
Ik beheer nog steeds het geld van mijn ex. Elke dag krijgt hij van mij €20,- en elke maand bespreken we wat er aan extra kosten zijn. In het begin schaamde hij zich enorm maar inmiddels weet iedereen in onze omgeving het. Het is geen schande om niet met geld om te kunnen gaan. Het is wel erg als je het weet en er niks aan doet. Alles is betaald. Er zijn geen schulden meer. En elke dag is er geld voor boodschappen, sigaretten enz. Dus rust.


Wil je even een compliment geven! Super goed dat je dit nog voor je ex wilt doen en hem hier zo bij helpt. Moeten mensen een voorbeeld aan nemen!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:02

Eens genja, Ik vind dat ook echt super!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:04

Djilna schreef:
Als je nooit reden hebt gehad om te sparen snap ik dat best hoor. Dan gaat het gewoon op..

Dat is iets dat ik dan niet vind.
Ook al spaar je nergens voor dan brass je het er niet door maar zet je het aan de kant voor als je het ineens wel nodig hebt.
Zoals nu dus die auto.

Lieke

Berichten: 11357
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:14

bigone schreef:
Even van uit de beginpost, hij verdient meer dan ts, ze wonen vier jaar samen, heel goedkoop. Ts heeft hogere vaste lasten ivm paard. En spaart. Vriend verdient 200 meer zou dus in principe die 200 per maand minimaal over kunnen houden.Daarnaast zou het bedrag dat ts spaart, laag aangehouden 150 per maand , ook kunnen sparen. Dat is dus in vier jaar bijna 35.000 euro. Hij had maar 4.500 dus dit is zeer waarschijnlijk al veel langer en heftiger aan de gang alleen kwam hij nu in de knel.


Hier maak je even een rekenfoutje, 12 x 150 x 4 = 7200.
Dus zo gek is het niet.

Zelf heb ik ook een man die minder goed zicht heeft op financiën, dus beheer zelf de gezamenlijke rekening, daardoor zijn er nooit problemen. Pinpas afpakken of 'zakgeld' geven lijkt me wel wat ver gaan, je bent immers zijn vriendin, niet zijn moeder.

Verder op een rijtje zetten hoeveel er nou binnen komt en waar allemaal geld naartoe moet lijkt me een goed begin
Dan kun je afspreken dat hij elke maand eerst jou een deel betaald, een deel naar de gezamenlijke rekening en een deel weg zet voor wat noodzakelijke uitgiften zijn, dan kan je alleen maar tekort komen voor luxe producten. Dan geldt op=op.

Santos_05

Berichten: 3104
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:17

Voor het beheren van je budget zijn trouwens ook trainingen:
http://www.stichtingknip.nl/

Citaat:
Wil jij ook ...

€ Balans tussen inkomen en uitgaven?

€ Rust in je hoofd?

€ Geen financiële problemen?

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:44

TS super goed van je dat je je vriend wil helpen!
Sparen moet je leren, als je dat van huis uit niet hebt mee gekregen, kun je dat niet per definitie automatisch.
Als er nooit een reden geweest is om zuinig aan te doen, kun je leven van wat er per maand binnen komt en houd je nooit wat over.

Kijk hier maar eens naar de verschillen die mensen uitgeven aan boodschappen. Het ene gezin kan voor 30 euro een week leven, een ander stel heeft 150 euro voor diezelfde week nodig.
Het is heus te leren, met inzet van de persoon die moet leren en met hulp van iemand die op het juiste moment een schop onder de kont geeft en aan de rem trekt en ook een keer een compliment geeft als er verbetering optreedt.

@TS ik denk dat het idd verstandig is om hem wel te confronteren, maar vervolgens wel zelf te laten denken over de oplossing. En als hij dan naar jouw mening te laag inzet met de oplossing kun je uiteraard wel suggesties aandragen.
Ik denk ook dat het zinvol is om een realistisch plan te schrijven.
Dus idd niet alle mogelijkheden voor lunch buiten de deur afsnijden, maar er wel een beperkter budget voor houden. En idd, beter in het begin per week budgetteren en bespreken dan per maand, aangezien hij dan zelf ook sneller ziet waar het evt mis gaat of waar hij al wel goed bezig is.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 24-08-17 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

bloementje3

Berichten: 334
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:45

Arienette schreef:
loez schreef:
En waarom heeft je vriend geen auto aan geschaft van 4500? Dan heb je ook een prima auto neem ik aan.

nou daar heb ik misschien ook mede schuld aan, hij rijdt 100 per dag voor zn werk dus moest wel een goede auto zijn. We vonden deze allebei fijn, mooi, zuinig en toekomstbestendig met oog op kinderen. En ik ging er ook vanuit dat die 1500 in drie of vier maanden afbetaald waren dus leek me ook niet echt een probleem. Als ik had geweten dat het zo zou lopen had ik dat natuurlijk niet voorgesteld. En hij heeft gister al aangeboden om die auto te koop te zetten en iets goedkopers terug te kopen, ik denk echter dat hij er dan 1000 euro verlies op maakt dus ook niet zo zinvol.


Ik heb nog niet alles gelezen maar zag dit bericht voorbij komen. Hoe het geschreven staat klinkt het alsof het jullie auto is in plaats van alleen zijn auto. Vanwege de zin: We vonden deze allebei fijn, mooi, zuinig en toekomstbestendig met oog op kinderen. Dus dan zou ik zeggen ieder half om half. ( Geen verwijt of vooroordeel maar dat is wat mij opviel ) verder zou ik de tips aanhouden die al eerder zijn gegeven. Mijn vriend heeft ook niet heel veel geld inzicht maar beheerde ook nooit zijn eigen bank zaken ik heb nu de app waarop hij zijn rekeningen kan zien op zijn telefoon ingesteld zodat hij zelf beseft hoe snel het geld op gaat. Dit gaat tot nu aan toe goed en ik heb het idee dat hij meer inzicht krijgt.

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:42

Mijn ervaring is niet vanuit dat ik een gat in mijn hand heb, maar vanuit dat ik mijn uitgaven zo laag mogelijk wilde hebben ivm een inkomensstop.

Wat voor mij werkt is een opschrijfboekje. Ik maak van elke maand een overzicht wat ik heb uitgegeven. Kortweg met de categorieën: vaste lasten, boodschappen en overige. Een broodje voor de lunch viel ook onder overige, maar mss kun je voor je vriend de categorie boodschappen vervangen door eten, aangezien hij geen boodschappen hoeft te doen.

Door al die kleine dingetjes op te schrijven, kwam ik erachter dat al die bedragen van 1 of 2 euro flink optellen. Zoals een andere bokker ook vertelde, ben ik me daardoor bewuster geworden van wat ik koop.

Misschien is het voor je vriend goed om in het begin elke week het overzicht bij te werken.

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:49

Lieke schreef:
bigone schreef:
Even van uit de beginpost, hij verdient meer dan ts, ze wonen vier jaar samen, heel goedkoop. Ts heeft hogere vaste lasten ivm paard. En spaart. Vriend verdient 200 meer zou dus in principe die 200 per maand minimaal over kunnen houden.Daarnaast zou het bedrag dat ts spaart, laag aangehouden 150 per maand , ook kunnen sparen. Dat is dus in vier jaar bijna 35.000 euro. Hij had maar 4.500 dus dit is zeer waarschijnlijk al veel langer en heftiger aan de gang alleen kwam hij nu in de knel.


Hier maak je even een rekenfoutje, 12 x 150 x 4 = 7200.
Dus zo gek is het niet.

Zelf heb ik ook een man die minder goed zicht heeft op financiën, dus beheer zelf de gezamenlijke rekening, daardoor zijn er nooit problemen. Pinpas afpakken of 'zakgeld' geven lijkt me wel wat ver gaan, je bent immers zijn vriendin, niet zijn moeder.

Verder op een rijtje zetten hoeveel er nou binnen komt en waar allemaal geld naartoe moet lijkt me een goed begin
Dan kun je afspreken dat hij elke maand eerst jou een deel betaald, een deel naar de gezamenlijke rekening en een deel weg zet voor wat noodzakelijke uitgiften zijn, dan kan je alleen maar tekort komen voor luxe producten. Dan geldt op=op.

Inderdaad rekenfoutje, had 350 x 12 x 4 moeten zijn. Hij verdient meer dan ts, ts heeft hogere maandlasten en kan wel sparen. Hij had 4500 na vier jaar en dat had met gemak bijna 17000 kunnen zijn(was iets te royaal) En ik vermoed dat hij per maand nog veel meer over zou kunnen houden.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:54

Sommige mensen kunnen echt heel zunig zijn en sommigen niet...die willen ook nog wat leven naast werken...de kunst om tussen royaal en gierigheid in te blijven en dat is iets wat TS met partner moet bepalen..

Voor de een is dat soms een lekker broodje, voor de ander is dit not done, die eten fabrieksbrood met goedkoopste beleg.

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:57

@bigone:
Maar dan moet je wel geleerd hebben om te sparen.
Dat hij meer verdient betekent gewoonweg niet dat hij ook meer spaart, als hij niet geleerd heeft dat er een noodzaak is om te sparen.
Iemand die van huis uit geleerd heeft elk dubbeltje om te draaien kan met een lager inkomen meer sparen dan iemand die altijd alles kon uitgeven en er nooit te kort was.

Je weet niet hoe achtergrond van TS haar vriend is.

In theorie moet hij meer over kunnen houden ja, maar jouw rekensom gaat alleen op als TS en haar vriend 4 jaar geleden al concrete afspraken over geld sparen gemaakt hadden.
Misschien heeft TS aangenomen dat haar vriend net zo of meer zou sparen als dat zij dat doet, maar is dat nooit concreet zo besproken.

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:02

Dat klopt helemaal, hij heeft het in ieder geval niet geleerd. Maar moet je dan perse duidelijke afspraken maken, ze hebben plannen om een huis te kopen, dan ga je toch anders met je geld om?? Gaat er ook om dat hij geld, 1500 van zijn partner leent en hij dus zoveel uitgeeft dat hij dat niet terug kan(hij wil wel) betalen. En dan ben je verkeerd bezig, dit is overzichtelijk en duidelijk. Wanneer je dat niet doorhebt is het inderdaad tijd voor hulp en zou ik er als partner inderdaad voor proberen te zorgen dat de knop omgaat voor je ingrijpende stappen zet. Ts geeft aan dat ze heel goedkoop wonen, dat veranderd zeker wanneer je koopt en wanneer het nu al niet lukt dan heb je straks helemaal een probleem.

Snorlex

Berichten: 2536
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:07

Mijn broertje en ik zijn hetzelfde opgevoed (ongeveer :+ ). Ik ben 4 jaar ouder en toch heeft hij 4x zoveel op zijn spaarrekening staan :')

Hij heeft niet veel "nodig", is nu 22 en naast wat losse vakantiebaantjes heeft hij nooit echt gewerkt (nu net afgestudeerd). Ik werk al sinds mijn 14e maar heb een heel ander uitgavenpatroon.

Inmiddels zie ik de lol in van een spaarpot. Deels aangewakkerd door mijn werk haha. Als je hard werkt is het naast leuke dingen doen ook leuk om je vermogen te zien groeien. Eerder deed ik vooral leuke dingen, en ik had wel wat spaargeld maar echt iets opbouwen deed ik niet. Ik was geen spaarder :n

Budgetteer niet te strak. Je kunt beter 100,- per maand sparen en daar echt vanaf blijven dan 300,- storten en vervolgens alles, of bijna alles, weer terug halen.

Het is leuker om aan het einde van de maand iets extra's over te boeken naar je spaarrekening dan weer geld van je spaarrekening te halen omdat je het met boodschappen toch niet redt.

Ik heb een extra spaarrekening geopend bij een andere bank. Het geld is dan "weg". Weg van de lopende rekening en de mogelijk om in de winkelstraat snel terug te boeken. Ik moet nu immers twee werkdagen wachten om het van de ene naar de andere bank over te boeken :P

Ik verdeel mijn salaris in potjes. En op is dan op.

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:40

Indestal schreef:
Sommige mensen kunnen echt heel zunig zijn en sommigen niet...die willen ook nog wat leven naast werken...de kunst om tussen royaal en gierigheid in te blijven en dat is iets wat TS met partner moet bepalen..

Voor de een is dat soms een lekker broodje, voor de ander is dit not done, die eten fabrieksbrood met goedkoopste beleg.


dat is zever.

met wat moeite loop je naar de bakker,koop je een lekker broodje,beleg je dit net op dezelfde manier als de duurdere broodjeszaak en bespaar je op het eind van de maand een hele hoop door het zelf te maken ipv het klaar te kopen.

dat heeft niets met 'willen leven' te maken,maar met bewust kiezen voor een goedkopere versie en daar dan ook wat tijd in willen steken.

je moet altijd keuzes maken in het leven en elke keuze heeft consequenties.

als TS en haar partner graag een huis willen gaan kopen,dan moet je sowieso wat eigen budget hebben,dus als je geen geld met slijk verdient,moet je wat beginnen sparen en heeft dit consequenties naar je leefgewoontes.
met kleine eigen moeite kan je maandelijks behoorlijk wat overhouden(zoals zelf je lekkere broodje/lunch maken,drankjes kopen in de winkel ipv tankstation,.....)
je eet exact hetzelfde,alleen kost het stukken minder.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:08

Ben ik met je eens dat het zever is.
De bedrijfs kantine of pomp station is altijd te duur.
Bedrijfs kantine dan nog lekker, maar pompstation ook meestal fabrieksbrood.
Ga naar de bakker en je hebt voor de helft lekker brood, zonder dat het aldi broodjes zijn.

Gisteren zoals half nederland de BBQ aan gehad.
1 salade gekocht bij de groenteman, maar jee wat duur voor een beetje.
Zelf ook een witte kool, peentje, rozijnen (die ik nog had) perzikken, stukjes appel en yoghurt me honing bij elkaar geflanst. Super lekker, veel gezonder, veel meer en stuk goedkoper.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 24-08-17 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Santos_05

Berichten: 3104
Geregistreerd: 23-12-04

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:15

TS, heb je het gisteravond nog met je vriend besproken?

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:16

mirriezz schreef:
Mijn ervaring is niet vanuit dat ik een gat in mijn hand heb, maar vanuit dat ik mijn uitgaven zo laag mogelijk wilde hebben ivm een inkomensstop.

Wat voor mij werkt is een opschrijfboekje. Ik maak van elke maand een overzicht wat ik heb uitgegeven. Kortweg met de categorieën: vaste lasten, boodschappen en overige. Een broodje voor de lunch viel ook onder overige, maar mss kun je voor je vriend de categorie boodschappen vervangen door eten, aangezien hij geen boodschappen hoeft te doen.

Door al die kleine dingetjes op te schrijven, kwam ik erachter dat al die bedragen van 1 of 2 euro flink optellen. Zoals een andere bokker ook vertelde, ben ik me daardoor bewuster geworden van wat ik koop.

Misschien is het voor je vriend goed om in het begin elke week het overzicht bij te werken.


Ik had voordat ik mijn vriend ontmoette ook een enorm gat in mijn hand. Geld moest rollen en ik had exact €0,0 op mijn spaarrekening.

Toen ik ging samenwonen heeft mijn vriend me geleerd om een kasboekje bij te houden (was voor hem in het verleden noodzakelijk ivm aflossen restschuld).

Mijn ogen werden geopend, inderdaad elke dag lunchen in de kantine, veel etentjes etcetera.

Het werd zelfs een sport om zoveel mogelijk over te houden aan het einde van de maand.
Nu is mijn spaarrekening gevuld en dat voelt zo fijn :j

Dus TS laat je vriend dagelijks een kasboekje/excelsheet bijhouden van inkomsten en uitgaven.

Dat geeft echt veel inzicht.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:44

Maar dat is het punt, die bakker moet wel in je buurt zijn als je maar een half uur lunchpauze hebt en vaak zijn die broodjes juist in de buurt van werk...ze komen langs, worden besteld, collega's doen het, lijstje gaat rond... :P ..
Dan gaat de zunige dus speciaal naar de bakker en daarna nog naar de appi en haalt daar een plakkie kaas..

Het is allemaal maar een periode, ook dit gaat voorbij..

Als je je vent bitchie op zijn nek gaat zitten, zoals ik bij sommigen lees, gaat dat fout..

Hier ook iemand die graag extra lekkers in de kar gooit en anders zelf nog wel,even gaat...hij vind gewoon dat hij lekkers nodig heeft en daar ook voor werkt...is allemaal best extra uitgeven...ik ben van de gezonde niks poespas...als ik geen rekening hoef te houden met boodschappen, scheelt mij dat flink duiten eind van de maand..
It takes 2 to tango!

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:10

Indestal schreef:
Maar dat is het punt, die bakker moet wel in je buurt zijn als je maar een half uur lunchpauze hebt en vaak zijn die broodjes juist in de buurt van werk...ze komen langs, worden besteld, collega's doen het, lijstje gaat rond... :P ..
Dan gaat de zunige dus speciaal naar de bakker en daarna nog naar de appi en haalt daar een plakkie kaas..

Het is allemaal maar een periode, ook dit gaat voorbij..

Als je je vent bitchie op zijn nek gaat zitten, zoals ik bij sommigen lees, gaat dat fout..

Hier ook iemand die graag extra lekkers in de kar gooit en anders zelf nog wel,even gaat...hij vind gewoon dat hij lekkers nodig heeft en daar ook voor werkt...is allemaal best extra uitgeven...ik ben van de gezonde niks poespas...als ik geen rekening hoef te houden met boodschappen, scheelt mij dat flink duiten eind van de maand..
It takes 2 to tango!

En er is er maar eentje nodig om met z'n tweeen diep in de schulden te raken. Hoe moeilijk is het om gewoon je lunch van huis mee te nemen, dan ben je maar een fractie kwijt.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:13

Wat is nu lunch tov van andere kosten, die bedragen gaan toch nergens over? Een paar tientjes per maand, weliicht nog wel minder...

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:19

Indestal schreef:
Wat is nu lunch tov van andere kosten, die bedragen gaan toch nergens over? Een paar tientjes per maand, weliicht nog wel minder...
20 euro per week?? keer 52 is toch 1000 euro en dan flesje fris of een cappootje erbij 10 per week, is toch 500 euro, precies het geld dat hij te kort kwam voor zijn auto. Jij denkt echt als iemand die niet zo scherp op de financien hoeft te letten. Natuurlijk kun je rustig je broodjes buiten de deur halen maar niet wanneer je blijkbaar regelmatig rood staat.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:27

Precies.
Hier gaan gewoon de boterhammetjes van huis uit mee.
Heel soms met een late dienst pak ik een broodje van de speciaalzaak tegenover.
Kan dat vaker.
Ja hoor. Maar dan geen 4 paarden aan huis.
Zo is het toch met alles. Het kan maar 1 keer uitgegeven worden en je kiest dan vooraf waaraan.

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:38

Indestal schreef:
Wat is nu lunch tov van andere kosten, die bedragen gaan toch nergens over? Een paar tientjes per maand, weliicht nog wel minder...


Nou ehh, ik kan je vertellen, ga ze allemaal maar eens bij elkaar tellen. Als wij op het werk broodjes bestellen is de goedkoopste 3,50, maar een lekkere 4 euro en een heel lekkere 4,50. Laten we even zeggen dat vriendlief ook denkt dat het maar om een paar 10tjes gaat en dat hij zichzelf elke dag een heel lekker broodje gunt. En laten we ook stellen dat er precies 4 werkweken in een maand zitten. Dan besteld ts haar vriend voor 5x4,50x4=90e per maand aan broodjes. Dat is toch een kleine 100 euro. Daar kan ik allerlei leuke dingen van doen, bijvoorbeeld zijn vriendin afbetalen. En dan te bedenken dat als hij gewoon brood meeneemt het ook nog van de gezamenlijke rekening is vanwege gewone boodschappen. Hij spaart dus rechtstreeks 90e uit.

Zo te horen van ts eet hij ook niet alleen dat broodje tijdens de lunch. Hij stopt ook bij het tankstation (nog duurder) en gunt zichzelf dingen voor zijn hobby. Dat heb ik ook eens 1 maand gedaan. Een paar spontane aankopen, niks idioot duur, allemaal praktisch, 400euro en dertig dagen later besloot ik dat ik daarvan beter mijn huur kon betalen.
Stiekem, als je niet oplet, gaat het zo hard.


Het gaat mij er overigens niet om dat ts haar vriend niks meer mag. Het gaat mij erom dat hij bewust kiest. Deze maand iets minder aflossen, maar wel een romantisch avondje organiseren voor zijn vriendin, volgende maand weer wat meer aflossen. Of juist andersom. Leren keuzes te maken over je geld.