WhatsApp etiquette

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 23:42

SayaJones schreef:
Oké is altijd nog een letter beter dan ok.
:')

En dan heb je nog de O.K. variant of alleen een duimpje. :')

Ik reageer met "Prima". Komt ook vaak verkeerd over, maar het typt lekker makkelijk.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 23:47

Froukje schreef:
Dat werkt dus niet, als mensen hun eigen vinkjes aan hebben staan kunnen ze gewoon zien of jij iets gelezen hebt of niet. Ongeacht of je je laatst gezien aan of uit hebt staan.

Leuk bedacht, maar het helpt je niet :+

Dat is niet waar hoor :) Andersom werkt het wel: als jij je eigen vinkjes uitzet, kun je het bij een ander ook niet meer zien. Maar als jij instelt op whatsapp dat er geen leesbevestiging wordt verstuurd (blauwe vinkjes), dan blijven die vinkjes gewoon grijs. Groepsapps uitgezonderd.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 23:49

assie schreef:
Hoe heurt het eigenlijk op WhatsApp?

Begin je ieder gesprek met een hoi en sluit je af met je naam?
Ik begin meestal met Hee, en dan mijn verhaal. Sowieso als ik diegene wat minder vaak spreek. Als ik iemand heel vaak spreek is het vaak ook nog heeee, of hoi!

Hoeveel smilies zijn geaccepteerd?
Ik probeer er niet zoveel te gebruiken, dan kom je vaak ook wat minder serieus en kinderlijker over als je er zoveel gebruikt in 1 berichtje.

Antwoord je direct of 6 weken later?
Geen 6 weken later, maar soms geen zin om te reageren en dan wacht ik gewoon een middag. Ondanks dat d vinkjes al blauw zijn.
Meld je het als je een groep uitgaat of verdwijn je gewoon?
Als het geen actieve groep meer is of niet meer nodig ga ik er gewoon uit. Als het een groep is waar nog in gepraat wordt is het wel zo netjes om te melden.
En hoe zit het met die blauwe vinkjes?
Heb ik aanstaan :)

Ik voelde me laatst hopeloos ouderwets toen er iemand uit een WhatsApp groep stapte zonder iets te zeggen en ik dacht dat diegene boos was. Bleek gewoon "normaal" te zijn onder de jeugd.
En ik kreeg ook al op mijn kop dat niet iedere zin met een smilie hoeft te eindigen. -O-

Dusse.... hoe heurt het?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 23:49

Blue_Eyes schreef:
Froukje schreef:
Dat werkt dus niet, als mensen hun eigen vinkjes aan hebben staan kunnen ze gewoon zien of jij iets gelezen hebt of niet. Ongeacht of je je laatst gezien aan of uit hebt staan.

Leuk bedacht, maar het helpt je niet :+

Dat is niet waar hoor :) Andersom werkt het wel: als jij je eigen vinkjes uitzet, kun je het bij een ander ook niet meer zien. Maar als jij instelt op whatsapp dat er geen leesbevestiging wordt verstuurd (blauwe vinkjes), dan blijven die vinkjes gewoon grijs. Groepsapps uitgezonderd.

Maar een leesbevestiging is heel wat anders dan je laatst gezien uitzetten.

Amado7

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 23:52

Froukje: Blueyes heeft het ook niet over laatst gezien volgens mij?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 23:55

Nee maar de persoon waar ik op reageerde wel, vandaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 00:29

Ladygiroc schreef:
Die bestaat gewoon hoor.. :')

Ik stuur wel vaak netjes hoi of hey, maar ik ben gelukkig heeel ver afgekickt van social media *\o/*

Weet ik, maar ik gebruik hem minder vaak dan ik zou willen dus zou 'm alsnog moeten zoeken tussen al die handjes Toen we 'm ontdekte hebben mijn man en ik hem even veel gebruikt maar das ook alweer even geleden

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 01:17

pfff, ik heb er best een hekel aan, maar ben dan ook wel 40+ hahaha

Het wisselt hoe ik reageer. Ik heb wel enkele mensen die hele gesprekken willen voeren, maar dat lukt me echt niet. Dan ga ik op messenger zoals nu op de laptop over, veel makkelijker.

Onderweg wil ik niet verplicht zijn overal op te reageren. Mede omdat mensen een gesprek beginnen als je wel reageert en dat kan niet altijd.

Ik typ rare woorden als ik snel typ, dus dat is niet handig.

Mn zoon heeft iets erop gezet dat ik wel berichten kan lezen zonder dat de afzender dat kan zien en dat komt me heel af en toe wel even uit.

Wij hebben een gezinsapp, maar die gebruiken we weinig. Heb enkele groeps appjes waar meerder mensen op 1 lokatie lessen, wat op zich handig is, maar niet verder gaat dan datum en tijd afspreken etc.

Ooit in een groepsapp gezeten waar mensen veel reageerden. Dan reageerde ik op iets, maar was datgene waar ik op reageerde alweer verdwenen en snapte niemand nog waar ik het over had. Mensen reageren allemaal binnen enkele seconde's en mijn reactie kwam dan 3 minuten later pas. Juist om geen rare woorden per ongeluk te versturen.

Mn zoon was op vakantie en we appten toen wel elke dag. Ik had geen tijd, maar wilde wel bevestigen dat ik het had gelezen, dus stuur Ok. Dat mocht dus niet, dus dan maar Oke. Dat mag dus wel? Hij is 20, heeft veel groepen en zal het wel weten.

Smilies lukken soms niet zoals ik het wil. En stoppen doe ik gewoon of doei, of het gesprek valt dood, omdat het klaar is. Neem dat niet persoonlijk, want app alleen met mensen die ik ken en hun gezicht en stem me er wel bij kan bedenken.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 03:18

Ik gebruik de app best veel en vind het erg handig en ook leuk maar in principe hanteer ik ook best wat regels.
Zo zal ik niet gemakkelijk appen na half elf in de avond. Ook zal ik vanuit respect niet gauw afspraken afzeggen via de app en al zeker niet op het laatste moment. Ik reageer wanneer het mij uitkomt en niet op afroep. Persoonlijke zaken app ik niet maar bespreek ik liever onder vier ogen of oren. Apps doorsturen naar een ander vind ik niet netjes tenzij de
verzender daarmee instemt. Van anderen verwacht ik min of meer hetzelfde maar waar ik echt moeite mee heb is als iemand pogingen doet me te dwingen om direct te reageren. Ook het bestoken met meerdere tekstberichten achter elkaar waardoor je telefoon maar blijft piepen vind ik opdringerig overkomen en dus onplezierig. Mijn leesbevestigingen en 'laatst gezien' staan uit omdat ik het niet wil weten van een ander en de ander het niet hoeft te weten van mij. We merken wel wanneer er een reactie komt en bij spoed wordt er gebeld!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:21

Froukje schreef:

Oh ok, verkeerd begrepen! Sorry!
Overigens is het ook zo dat als je zelf je laatst gezien uitzet, je de laatst gezien van een ander ook niet meer ziet.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:37

Blue_Eyes schreef:
Froukje schreef:

Oh ok, verkeerd begrepen! Sorry!
Overigens is het ook zo dat als je zelf je laatst gezien uitzet, je de laatst gezien van een ander ook niet meer ziet.

Het werkt wel.. (bij mij in ieder geval). Het is dan alleen te zien als je online bent, maar niet wanneer je dat voor het laatst was.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:47

superpony schreef:
pfff, ik heb er best een hekel aan, maar ben dan ook wel 40+ hahaha

Het wisselt hoe ik reageer. Ik heb wel enkele mensen die hele gesprekken willen voeren, maar dat lukt me echt niet. Dan ga ik op messenger zoals nu op de laptop over, veel makkelijker.

Onderweg wil ik niet verplicht zijn overal op te reageren. Mede omdat mensen een gesprek beginnen als je wel reageert en dat kan niet altijd.

Ik typ rare woorden als ik snel typ, dus dat is niet handig.

Mn zoon heeft iets erop gezet dat ik wel berichten kan lezen zonder dat de afzender dat kan zien en dat komt me heel af en toe wel even uit.

Wij hebben een gezinsapp, maar die gebruiken we weinig. Heb enkele groeps appjes waar meerder mensen op 1 lokatie lessen, wat op zich handig is, maar niet verder gaat dan datum en tijd afspreken etc.

Ooit in een groepsapp gezeten waar mensen veel reageerden. Dan reageerde ik op iets, maar was datgene waar ik op reageerde alweer verdwenen en snapte niemand nog waar ik het over had. Mensen reageren allemaal binnen enkele seconde's en mijn reactie kwam dan 3 minuten later pas. Juist om geen rare woorden per ongeluk te versturen.

Mn zoon was op vakantie en we appten toen wel elke dag. Ik had geen tijd, maar wilde wel bevestigen dat ik het had gelezen, dus stuur Ok. Dat mocht dus niet, dus dan maar Oke. Dat mag dus wel? Hij is 20, heeft veel groepen en zal het wel weten.

Smilies lukken soms niet zoals ik het wil. En stoppen doe ik gewoon of doei, of het gesprek valt dood, omdat het klaar is. Neem dat niet persoonlijk, want app alleen met mensen die ik ken en hun gezicht en stem me er wel bij kan bedenken.

www.whatsapp.com, even connecten en voila :Y)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:04

Bij mij verschilt het gewoon echt heel erg met wie ik praat. Ik ben zelf een behoorlijke taalpurist en ik geniet er dan ook van dat ik met mijn vriend volledige interpunctie gebruik bij het appen. Dus 'Oké.' komt bij ons geregeld voor.

Echter weet ik wel dat het over het algemeen wat minder geaccepteerd is, dus bij vele anderen doe ik het ook niet.

Ik denk dat het inderdaad gewoon zo is als communiceren in de echte wereld. Daar communiceert ook iedereen anders! :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:38

NadjaNadja schreef:
Bij mij verschilt het gewoon echt heel erg met wie ik praat. Ik ben zelf een behoorlijke taalpurist en ik geniet er dan ook van dat ik met mijn vriend volledige interpunctie gebruik bij het appen. Dus 'Oké.' komt bij ons geregeld voor.

Echter weet ik wel dat het over het algemeen wat minder geaccepteerd is, dus bij vele anderen doe ik het ook niet.

Ik denk dat het inderdaad gewoon zo is als communiceren in de echte wereld. Daar communiceert ook iedereen anders! :)

Maar alleen 'oké' is geen zin, dan hoort er toch ook geen punt achter?

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:45

Tiggs schreef:
NadjaNadja schreef:

Maar alleen 'oké' is geen zin, dan hoort er toch ook geen punt achter?

Alleen 'oké' is natuurlijk de verkorte versie van 'het is oké'. Als je het vragen zou maken ('Oké?' of 'goed?') gebruik je ook interpunctie, dus ik vind een punt na oké niet raar, maar juist normaal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:24

JPS schreef:
Ik gebruik de app best veel en vind het erg handig en ook leuk maar in principe hanteer ik ook best wat regels.
Zo zal ik niet gemakkelijk appen na half elf in de avond. Ook zal ik vanuit respect niet gauw afspraken afzeggen via de app en al zeker niet op het laatste moment. Ik reageer wanneer het mij uitkomt en niet op afroep. Persoonlijke zaken app ik niet maar bespreek ik liever onder vier ogen of oren. Apps doorsturen naar een ander vind ik niet netjes tenzij de
verzender daarmee instemt. Van anderen verwacht ik min of meer hetzelfde maar waar ik echt moeite mee heb is als iemand pogingen doet me te dwingen om direct te reageren. Ook het bestoken met meerdere tekstberichten achter elkaar waardoor je telefoon maar blijft piepen vind ik opdringerig overkomen en dus onplezierig. Mijn leesbevestigingen en 'laatst gezien' staan uit omdat ik het niet wil weten van een ander en de ander het niet hoeft te weten van mij. We merken wel wanneer er een reactie komt en bij spoed wordt er gebeld!

Nou dat dus. Ik mocht vroeger echt niet na 22uur meer bellen en vriendinnetjes mochten ook niet gebeld worden. Alleen echte nood.

Ik vind het te gek voor woorden dat mensen tegenwoordig maar vinden dat je continu moet reageren. Ik neem bijv niet eens de telefoon op als ik bezig ben, in gesprek or whatever.

Toegevoegd worden in een groep wil ik ook voor gevraagd worden en niet zomaar ingepropt. Laatst stuurde een familielid een uitnodiging via de app aan iets van 50 mensen. Dan heeft iedereen je nummer, dat ding piept de hele tijd etc
Ik heb mezelf direct verwijdert en dan ben je hatelijk en weet ik veel. Maar ik heb het gelezen en ken de rest allemaal niet.

Ladygiroc, zal er eens naar kijken. Maar op zich heb ik alleen gesprekken met dezelfde mensen dan en die kunnen ook even op messenger typen. Anders krijgen ze op de app inderdaad vaker antwoorden zoals oke.
Soms heb ik geen tijd of kan ik mn beeldscherm ( is al jaar stuk ) niet goed lezen in de zon en is het even alleen bevestigen.