Partner schulden gemaakt, de gevolgen voor mij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Partner schulden gemaakt, de gevolgen voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:19

2129 is schenking aan een ander dan je ouder toch?

Als je onder de 40 bent kan je tot 25000 euro aan je ouders belastingvrij schenken met een gebruiksbestemming naar keuze. Voor een huis etc is het meer.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:47

TS kan niet zomaar een schenking/gift doen zonder toestemming van haar (nog) echtgenoot. Buiten dat mag je de schuldeisers ook niet benadelen natuurlijk.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:46

Jans schreef:
2129 is schenking aan een ander dan je ouder toch?

Als je onder de 40 bent kan je tot 25000 euro aan je ouders belastingvrij schenken met een gebruiksbestemming naar keuze. Voor een huis etc is het meer.

Nee, ván een ander dan je ouder. Je kan ook geen éénmalig verhoogde vrijstelling (die je bedoelt met die 25k) gebruiken voor je ouders, dat werkt alleen andersom.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:48

En wie gaat daar achter komen als zij een sieraad of kat aan haar ouders geeft :roll: Beetje normaal denkend mens gaat dat niet aangeven..

Overigens wens ik je heel veel succes. Mijn schoonmoeder zit ook in de oliebol door een ex die schulden maakte. Zij huurt nu een gemeubeld appartement, dus alle inboedel is van de verhuurder. Kunnen de deurwaarders nergens aan komen +:)+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:35

BloemBloem schreef:
veerledec schreef:
En de Belastingdienst, want je doet dan een schenking.

Een verrader slaapt helaas nooit ...... ;) Kan hier best kwaad om worden, hoeveel mensen krijgen er wel geen uitkering die er geen recht op hebben (?) Laat ze daar lekker achteraan gaan.

Lieve TS wat ben jij in een ware nachtmerrie terecht gekomen zeg :(:) Ik zou wel je waardevolle bezittingen onderbrengen, gewoon doen! Je krijgt nu genoeg stront over je heen, je bent niet alleen je man ( waarvan je denk ik toch vanuit gegaan bent om oud mee te worden, anders trouw je niet ) waarschijnlijk je huis, je spullen en leven kwijt. Heel veel sterkte!

Ik volg je 2e alinea in combinatie met je 1e niet.. Als zij waardevolle zaken gaat weggeven, dan doet zij toch min of meer hetzelfde? Zij 'pakt' dan geld van de schuldeisers af.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:41

Nou Tiggs dat zie ik dan even heel anders als je het niet erg vindt. Haar man heeft geld van haar gepikt, situatie waar TS is zit kan ze zelf helemaal niets aan doen!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:43

BloemBloem schreef:
Nou Tiggs dat zie ik dan even heel anders als je het niet erg vindt. Haar man heeft geld van haar gepikt, situatie waar TS is zit kan ze zelf helemaal niets aan doen!

Dat zie ik dan weer anders. Dat is, hoe rot ook, een gevolg van in gemeenschap van goederen trouwen en daar was ze toch echt zelf bij.
Dus dan heeft een schuldeiser maar pech?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:45

Ja! Wat heeft een schuldeiser aan een dier (?) TS ik bedoel dit niet beledigend, maar als je goed gelezen had Tiggs leefde ze samen van 1 salaris, van een kale kip kan je niet plukken!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:46

BloemBloem schreef:
Ja! Wat heeft een schuldeiser aan een dier (?) TS ik bedoel dit niet beledigend, maar als je goed gelezen had Tiggs leefde ze samen van 1 salaris, van een kale kip kan je niet plukken!

Je had het over waardevolle spullen. Dan denk ik aan een duur paard of gouden sieraden bijvoorbeeld.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:36

Haar ouders kunnen een verklaring schrijven dat het paard van hun is. Er is namelijk geen eigendomsbewijs bij paarden. En een kat is waarde nul dus die kan je ook zogenaamd weggeven. Je mag weggeven wat je wilt aan kleine spullen. Als ik iemand een kast van 1000 euro geef kraait daar geen haan naar. En als ik mijn vriendin een dure ketting wil geven mag dat ook, verjaardagskado.

Schenkingen in de vorm van grote bedragen overmaken is een heel ander level.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:51

Tiggs schreef:
BloemBloem schreef:

Je had het over waardevolle spullen. Dan denk ik aan een duur paard of gouden sieraden bijvoorbeeld.

Dat is een andere discussie, wat voor de een waardevol is, is voor de ander niks. Mijn context van waardevol is in deze duidelijk meer van emotionel aard, dat ik er idd bij kunnen vermelden :)

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:21

Hoe is het met je TS?
Ben je inmiddels al wat wijzer geworden?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:43

Wat ik mis is hoe legaal die schulden zijn gemaakt.
Hebben de schuldeisers geen fouten gemaakt ? Het lijkt me dat een aantal leningen niet hadden aangegaan mogen worden of misbruik van ts haar id is gemaakt. Dan mag een incasobureao of beslaglegging niet plaatsvinden. Het lijkt me de moeite waard om dat uit te zoeken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:56

Ts, er wordt hier een hoop geschreven over schuldsanering. Lang niet alles klopt. Het hangt heel erg af van je persoonlijke situatie hoe lang het opstarten duurt. Daarnaast hangt het ook af van hoe lang het duurt voordat de schuldeisers akkoord gaan met de regeling die de schuldhulpverlener ze aan bied. In de regel is het zo dat als je schuld hebt bij veel verschillende schuldeisers, dit langer duurt dan schuld bij een klein aantal schuldeisers. Alle schuldeisers moeten akkoord zijn, wil de schuldsanering kunnen beginnen. Daarnaast hangt het ook af van je persoonlijke situatie hoeveel geld je per week zal ontvangen. Je inkomen, kinderen of geen kinderen etc. Wat je wel en niet mag houden op het gebied van materialistische dingen hangt ook maar net af van wat je nodig hebt en kunt blijven betalen. Ik ken mensen die een fiets en huisdieren gewoon mogen houden. Mijn ervaring is dat er streng wordt gekeken naar bijvoorbeeld roken en een auto. Ik ken echter ook gevallen waarbij een kleine auto was toegestaan. Onthoud dat je zelf veel langer bezig gaat zijn met het aflossen van de schulden en daarbij veel meer geld kwijt zal zijn, dan wanneer een schuldhulpverlener dit voor je doet in drie jaar. Het is een zwaar traject, maar waarschijnlijk ben je zelf nog veel langer bezig als je het zelf doet. Daarnaast kan een schuldhulpverlener vaak veel meer voor elkaar krijgen bij de instanties en schuldeisers. Zij kennen de regeltjes precies en dit scheelt jou een hoop stress en geregel. Daarnaast kunnen zij ook je ex wijzen op zijn verplichtingen en bv. Kijken naar de beslagvrije voet. Beslagvrije voet wordt heel vaak niet goed naar gekeken en hierdoor ontvangen mensen vaak veel te weinig inkomen. Terwijl ze dus recht hebben op meer. Allemaal voordelen van schuldhulpverlening. Mijn boodschap is: laat je goed informeren hierover bij de Gemeente. En zorg dat je van te voren je zaken zo goed mogelijk op orde hebt, zodat een aanmelding niet lang hoeft te duren.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 10:20

Def je haalt het minnelijk traject (voortraject) en de schuldsanering door elkaar.

TS: kijk even op bureauwsnp.nl dat is de officiële website van de schuldsanering.

Voor het voortraject kun je, je melden bij de gemeente of een particulier kantoor/advocaat.

En laat echt die beslagvrije voet even checken als je dat nog niet hebt gedaan. De beslaglegger kan je ook vertellen welke stukken ze van je nodig hebben.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 10:43

TS, reageert niet meer. Ik had haar een pb gestuurd en dat is nog steeds niet gelezen. Ook ik zit in een soort gelijk schuitje. Ik lig in scheiding en wij hebben een behoorlijke schuld. Ik heb gelukkig met alle schuldeisers een betalingsregeling getroffen maar ik weet niet hoe ik het na de scheiding moet gaan betalen. Dus ook voor mij zijn hier genoeg tips voorbij gekomen maar eerst moet de scheiding er door zijn voor ik verder kan kijken.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:44

Wat een bekend verhaal, hier hetzelfde overkomen. Alleen waren wij gelukkig niet getrouwd en heeft hij alles bekend. (Er was meer). En heeft hij afspraken met de schuldeisers. Voor als iemand meer info wil graag PB.
Maar over de schuldsanering, daar kom je niet zomaar in. Als het komt door eigen toedoen zoals een verslaving dan kom je er al niet in. Ik hoop voor je dat het wel lukt als je gescheiden bent en je kan aantonen dat jij er niks mee te maken had.

In ieder succes met alles! Dit gaat je niet in de koude kleren zitten,.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:16

vilheide schreef:
TS, reageert niet meer. Ik had haar een pb gestuurd en dat is nog steeds niet gelezen. Ook ik zit in een soort gelijk schuitje. Ik lig in scheiding en wij hebben een behoorlijke schuld. Ik heb gelukkig met alle schuldeisers een betalingsregeling getroffen maar ik weet niet hoe ik het na de scheiding moet gaan betalen. Dus ook voor mij zijn hier genoeg tips voorbij gekomen maar eerst moet de scheiding er door zijn voor ik verder kan kijken.

Tot overmaat van ramp kreeg ik vandaag een berichtje van de huurbaas dat de huur nog steeds niet is overgemaakt. Mediator gebeld en gemaild om zo snel mogelijk een voorlopige voorziening aan te vragen. Hij blijkt nu ons gezamenlijke geld aan zijn nieuwe vriendin te besteden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:14

Wat een ellende vilheide,lijkt me zwaar om mee te maken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:53

Snorlex schreef:
Def je haalt het minnelijk traject (voortraject) en de schuldsanering door elkaar.

TS: kijk even op bureauwsnp.nl dat is de officiële website van de schuldsanering.

Voor het voortraject kun je, je melden bij de gemeente of een particulier kantoor/advocaat.

En laat echt die beslagvrije voet even checken als je dat nog niet hebt gedaan. De beslaglegger kan je ook vertellen welke stukken ze van je nodig hebben.

En ook dit klopt niet.

Je hebt het 'voortraject' dan heb je het 'minnelijk traject'

Bij de start van het minnelijk traject heeft de schuldhulpverlenende instantie 120 dagen de tijd om de schulden te regelen, deze 120 dagen zijn al onderdeel van de 3 jaar die nodig zijn om je schulden af te betalen.

Als het minnelijk niet lukt dan wordt het wettelijke traject, de WSNP, aangevraagd.

Gedurende minnelijke danwel wettelijke traject moet je rondkomen van het Vrij Te Laten Bedrag (VTLB). Dit ligt net iets boven de beslagvrije voet. Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie (en hoe het geregeld is in jouw gemeente) heb je het hele VTLB om te besteden (vaste lasten van te betalen, abonnementen, huisdieren, eten, dat is dus geen vetpot) of wordt er door een vorm van budgetbeheer bepaalde betalingen al voor je gedaan (huur, energie, ZKV bijvoorbeeld al betaald, of ook je internet, telefoon etc. en dan krijg je een weekgeld).

Het hoeft dus helemaal niet zo te zijn dat je een weekgeld krijgt als je gebruik maakt van schuldhulpverlening.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:55

vilheide schreef:
vilheide schreef:

Tot overmaat van ramp kreeg ik vandaag een berichtje van de huurbaas dat de huur nog steeds niet is overgemaakt. Mediator gebeld en gemaild om zo snel mogelijk een voorlopige voorziening aan te vragen. Hij blijkt nu ons gezamenlijke geld aan zijn nieuwe vriendin te besteden.

Zorgen dat je een rekening voor jezelf opent en zorgen dat daar je geld op komt te staan lijkt me toch een eerste zet wanneer je zo iets overkomt.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:33

Apple schreef:
Snorlex schreef:

En ook dit klopt niet.

Het minnelijk traject wordt aangeduid als voortraject (van de WSNP).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:52

Misschien binnen de WSNP :-)

Binnen de minnelijke schuldsanering gaat het over het minnelijke en het wettelijke traject. Voor het minnelijke traject heb je nog een voortraject, dan komen de 120 dagen en dan eventueel een minnelijk traject of de WSNP.

MSNP of WSNP

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:39

Wat ik niet snap is dat er beslagleggingen zijn, dit betekend dat er een vonnis is, dat betekend ook dat er een dagvaarding en een uitreiking is geweest. En dat van iedere schuldeiser.

Ik zou als ik ts was heel snel de beslagvrije voet uit laten rekenen want je moet bij een beslaglegging je vaste lasten plus nog een beetje overhouden, ze mogen maar tot een bepaald bedrag beslagleggen. Je MOET geld overhouden om je vaste lasten mee te betalen EN in je levensonderhoud te voorzien.

Als ik ts was zou ik ook als allereerste naar een advocaat gaan om de scheiding in gang te zetten en te kijken wat je opties zijn met betrekking tot je schulden, misschien dat er hier en daar fouten gemaakt zijn bij de toekenning van kredieten (wat ik overigens wel verwacht)

Je kan pas in de schuldsanering als je gescheiden bent omdat op dit moment niet precies vast te stellen is wat de schulden inhouden, dat staat pas vast na de scheiding omdat er dan niks meer bij kan komen van zijn kant.

Wel is het verstandig om inderdaad bij de gemeente EN de woningbouw vereniging geheel open kaart te spelen en vooral te benoemen waar je tegenop loopt.

Sterkte, en wat een naadje situatie!!

Alleenverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 21:03

Allereerst bedankt voor alle reacties en pb's :)
Ik zit er momenteel helemaal doorheen en ben de afgelopen dagen niet eens mn bed uitgekomen, alles wat ik probeer loopt op niets uit en ik kan gewoon niet meer.
Heb nu eindelijk de moed bij elkaar gevonden om alle reacties en tips rustig door te lezen, zal er dus nog inhoudelijk op reageren :j

Ik heb contact gehad met de gemeente, situatie uitgelegd en zij helpen nu niet.
Uitgelegd dat ik eerdaags op straat sta en krijg letterlijk te horen "uw eigen probleem". Als het zo ver is kan ik mij melden in een stad 30km verderop om een daklozenuitkering aan te vragen, Wajong komt dan te vervallen en dan zoek je het maar uit ofzo.
Mbt schulden en schuldsanering, eerst moet ik gescheiden zijn, dan moet ik proberen zelf de schulden op te lossen evt met hulp van een instelling (wat hier blijkbaar vanuit een kerk gedaan wordt) en dan pas kan ik mij aanmelden voor de sanering. De grote maar is al meteen dat ik daar hoogst waarschijnlijk niet voor in aanmerking kom.

Bij familie kan ik helaas echt niet terecht :n
2 vrienden helpen enorm met het zoeken naar woonruimte maar het lijkt haast onmogelijk.
Mijn inkomen is te laag, mensen met uitkering worden niet geaccepteerd, ik kan geen trap lopen of huisdieren zijn niet welkom.

Met een beetje geluk staat as vrijdag de WW uitkering op de rekening, dat is iig iets positiefs.

Verder roddelt iedereen er lustig op los en heeft geen 1 persoon de ballen om direct aan mij te vragen wat er aan de hand is en gaan de wildste verhalen rond. Niet de eerste keer dat ik zo vies teleurgesteld wordt in mensen maar oh wat kan ik dat nu slecht erbij hebben. Van criminaliteit tot prostitutie verzin het of het wordt wel verzonnen, buren waar ik mee bevriend dacht te zijn durven amper mee hallo te zeggen %)