Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
superpony schreef:Maar als je iets niet echt kent, is het wel moeilijk. Mijn oudtante woonde in Almelo en daar kwamen we dan heel af en toe. Toch hoorde je altijd hele slechte verhalen over Almelo. Dat moet je dan zelf gaan ervaren of dat zo is en of je dat acceptabel vindt.
Toen wij van Almere naar een dorp verhuisden, zei een juf van school; daar ga je meer gedoe tegenkomen, dan hier. Wij hebben de naam, maar in dat soort dorpen gebeurt het.
Deels had ze gelijk. Nu wonen we ergens anders en ja, iedereen weet wat hier gebeurt, maar je moet het toch wel zelf opzoeken. Onze zoon van 20 heeft andere vrienden en komt er niet zoveel mee in aanraking.
Ik heb een grote mond, maar inmiddels wel geleerd vaak iets in te slikken. Toch hebben ze hier een vooroordeel over Amsterdammers bijv. Terwijl als er iets is, ik toch ervaren heb altijd dat Amsterdammers helpen en ze je hier laten liggen. ( bij wijze van )
Laatst de paarden verhuisd naar iets andere regio met westerlingen en ze hielpen direct. Dat is hier nooit zo geweest.
dat vind ik dan wel weer prettig van de stad. Ik heb toch zeker wel wat beters te doen Dan me bezighouden met wat anderen doen..

bigone schreef:Ts, gewoon meteen accepteren dat de sociale controle op het platteland en vaak de nieuwsgierigheid vele malen groter is. Het is geven en nemen, voordeel van wonen op het platteland is voor mij: Wonen in prachtig, rustig gebied, wil ik drukte dan ga ik een weekend naar de grote stad.
LinSa schreef:Interessant topic dit!
Mag ik vragen aan de ervaringsdeskundigen hoe ze dit gedaan hebben met hun paard(en)? Als je eerst gaat huren moet het paard toch op een pensionplek komen tijdelijk. Wij willen zelf ook graag verhuizen (meer jaren plan) maar zit er toch mee dat ik twee (straks drie) pony's mee moet nemen.
Frummels schreef:Bedankt voor je toelichting verder. Ik merk wel dat het dus echt enorm verschilt. Bij mijn oma en tante in de dorpen laat iedereen elkaar eigenlijk heel erg met rust. 't is daar niet gek als de buren niet bij je komen eten zeg maar, haha. Dus daar moeten we wel even een beetje op oriënteren denk ik. Althans, iets om mee te nemen

Frummels schreef:Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat men iets van elkaar vindt. Hier is echt niemand met een ander bezig en het zal iedereen worst zijn wat de buurvrouw doet, als je al weet wie je buurvrouw isdat vind ik dan wel weer prettig van de stad. Ik heb toch zeker wel wat beters te doen Dan me bezighouden met wat anderen doen..

Szan schreef:Iemand noemde ook het voorbeeld van een trouwerij bij de buren en dat die voorbereiding toch belangrijker is dan een avondje wat drinken met vrienden, 'omdat dat zo werkt'. Dat heb ik ook nooit meegemaakt... is dat iets typisch oost-Nederlands?
Kinke schreef:Buren komen hier ook niet eten hoor. Het zijn vooral dingen als even informeren of je iemand kunt helpen met bijvoorbeeld boodschappen doen als de buurman/buurvrouw ziek is bijvoorbeeld. Eten bij de buren valt niet echt onder goed noaberschap![]()
En geen alcohol drinken heb ik nog nooit gezeur over gehoord.
Het is meer het idee van een beetje interesse in je buurt, zoals je gezicht laten zien bij een jaarlijks buurtfeest oid. Hier laat men elkaar ook gewoon met rust, maar in noodgevallen kun je dus rekenen op hulp van je buren. En wat al genoemd werd, als je een keer een dagje weg wilt en je komt laat thuis dan heb je zo een oppas voor je hond, of iemand die even je paarden wat eten geeft voor elkaar. Noaberschap…mooi geregeld
Oh ja…die kennismakingsborrel inclusief met een beetje pech 50 man over de vloer, die moet je gewoon ff doorstaan, is vaak toch echt gezellig en dat levert je uiteindelijk die goede buren op
Wendy schreef:Geesteren Ov is trouwens een stuk lastiger tussen te komen dan hier hoor, gelukkig gaat dat hier echt een stuk makkelijker. Zoals ik al schreef zijn ze hier gewend aan import, dat is toch ontzettend belangrijk.

Machie schreef:Internet is hier trouwens prima, in een dorp in het oosten van het land
Hier is het internet ronduit slecht (KPN e.d. konden ons niet aansluiten omdat de snelheid te laag/niet bestaand was), maar omdat de 4G dekking dan wel weer goed is, heb ik dat op kunnen lossen.
En behalve met de buurt, hebben we met de rest van het dorp ook maar weinig te maken.