Zoon van 10 heeft stalkerig vriendje, tips gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 01:07

Lastig en tevens heel herkenbaar. Onze oudste zoon (8) heeft ook lange tijd een vriendje (en dito moeder) gehad die vreselijk kon claimen. De gezinssituatie was in hun geval onstabiel, en er was grote behoefte aan veiligheid en gezelligheid. Dit heeft mij en mijn man destijds doen besluiten om het desbetreffende kindje uit te (laten) nodigen op enkele kinderfeestjes zodat hij ook contact kon leggen met andere leeftijdsgenootjes. Omdat het een klasgenootje betrof en ik op dat moment klassenmoeder was heb ik dit ook via de groepsindelingen voor o.a. de schoolreisjes en binnen/buitenschoolse activiteiten een beetje kunnen sturen.

Thuis was hij welkom maar wel alleen als onze zoon aan gaf hier behoefte aan te hebben dmv binnenvragen oid. We hebben uiteindelijk de afspraak gemaakt dat als S. en D. samen wilde spelen ze elkaar dan wel zouden treffen in het park achter ons huis, dat werkte eigenlijk prima.

vladimir1979

Re: Zoon van 10 heeft stalkerig vriendje, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 01:21

wat vind je zoontje er zelf van? wil hij niet spelen? voelt hij zich geclaimd, of is het vooral projectie van jezelf? wat is het echte probleem? dat jezelf dat joch niet aanstaat? dat je bang bent dat je eigen zoontje niet meer 'los' komt? weet je wel of je eigen kind in staat is om voldoende afstand te nemen? de meeste kids die ik ken maken echt wel duidelijk of ze met iemand willen spelen of niet, dat gaat heel instinctief, ziter nu al iets in je zoontje waardoor hij het gevoel heeft geen nee te kunnen zeggen. heel eerlijk, zou ik me daar meer op richten dan op die ander. daar kun je heel weinig aan doen, ms eens met de ouders praten of zij wel weten dat hun kind zo een ander op de huid zit, en wat ze daarvan vinden, maar veel meer niet. richt je op wat wel dichtbij is, maak je eigen kind weerbaarder... is ms niet helemaal in bokt's welbevinden, maar goed, een mening zoek je als je deze 'wanhoopskreet' plaast...

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 06:23

Ik heb niet alle reacties gelezen dus sorry wanneer dit is dubbel.

Heb je wel eens met je zoontje en het vriendje gesprek gehad? Niet met ze samen maar apart. Met zoontje over wat willen hij met vriendje, aantal spelen etc, maar ook over hoe hij x verder vindt.
Met vriendje eens apart gaan zitten om te vragen wáárom hij zo vaak komt, ipv een gesprek waarin je hem regels herhaalt/nieuwe oplegt.
Misschien gaat het hem helemaal niet om jullie zoon maar is hij thuis niet welkom overdag/voelt hij zich niet fijn daar met zoveel 'visite' en voelt hij zich op straat ook niet veilig, bekeken en geïntimideerd als andere kinderen niet willen spelen en het hele dorp over hem en zijn ouders oordeelt.
Vermijdt in dit gesprek elk oordeel (zowel over jongen als over zijn ouders!). Als je hem daarna nog wel wil vertellen dat hij komt te veel en nieuwe regels etc doe dat dan in een nieuw gesprek een andere dag zodat hij zich er niet 'ingeluisd' voelt met eerst zijn gevoelens vertellen en dan ineens daar regels over krijgen.

Je zoontje hoef je verder hier niet bij te betrekken. Jij als volwassene hoeft het kind heus niet gelijk op te vangen maar hebt in mijn ogen wel de sociale plicht het kind te laten weten dat als er echt iets is het am volwassene mag vertellen. Mishandeling is niet altijd zichtbaar.Jij schrijft dat je geen blauwe plekken etc ziet en dat is natuurlijk heel fijn! Maar ouders kunnen, ook heel erg onbedoeld!!!!, een kind ook psychisch verwaarlozen en ook dat is kindermishandeling. Ik zeg niet dat dat gebeurd! Maar als het wel gebeurd moet het kind met zijn verhaal ergens terecht durven en dat durft het lang niet altijd op school!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:08

Ik heb even kort gelezen wat jullie verhouding is richting de ouders van het jochie. En als ik me daarin inleef, denk ik niet dat ik als ouder zijnde dan contact zou zoeken met hen.

Ik zou proberen om samen met mijn zoon het gesprek aan te gaan. Eerst afspreken dat mijn zoon zelf mag vertellen aan hem wat hij ervan vind en wat hij wil. En dan zou ik als ouder zijne proberen om heldere afspraken te maken.

Bv dat als zoonlief wil spelen, dat hij hem wel opzoekt. Dan hebben jullie er geen last meer van aan jullie deur, en hij heeft ook gewoon tijd voor zichzelf.

Verder zou ik me dus niet te druk maken om de situatie daar thuis. Je kunt vrij gauw dingen verkeerd interpreteren (mishandeling, verwaarlozing etc) en als je verwijten maakt ben je wellicht verder van huis.

Jullie vinden het nu een probleem dat jullie je niet meer vrij voelen in jullie huis. Even los van jullie zoon is dat iets wat opgelost moet worden lijkt mij.
Ook al vind jullie zoon het geweldig om met hem te spelen en dat hij iedere 5 minuten aan de deur staat... als jullie het een probleem vinden om zo bekeken te worden dan moet daar iets aan gedaan worden.

Maar aangezien jullie zoon ook liever wat meer vrijheid wil van hem, kun je het gesprek met het jongetje aangaan. Dat zou ik doen denk ik.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:57

Mijn dochter heeft zo'n vriendinnetje. Wel een heel andere achtergrond hoor gelukkig. En ook nog een stuk jonger (6 a 7).
Maar zij is ook enorm claimerig en komt heel vaak aan de deur, ook als mijn dochter heeft aangegeven dat ze niet wil spelen.
Als we gaan eten staat ze na 5 minuten alweer door de brievenbus heen te roepen.
Ik vind het ook erg lastig wat we ermee moeten, want het is verder een heel lief meisje en ze kunnen het goed vinden samen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 08:51

Bedankt voor alle reacties!

Enorm nuttig al die verschillende ideeën.

Even om te benadukken, wij geven wel degelijk om X. Hij is lief en heeft een goed hart, maar opnemen in ons gezin zoals sommigen voorstellen gaat niet. Wij hebben een druk leven, werken beide, en hebben simpelweg ons huis nodig als rustpunt waar we onbespied kunnen ontspannen. En dit ventje, hoe lief ook, kost flink wat energie.

Zoonlief vind hem leuk maar ook met mate. Stuurt hem ook zelf regelmatig weg, bot ook, 'X rot op, nu niet'. Wat wij nogal pittig vinden, corrigeren hem daar ook in. Maar op zich is dat directe misschien nog helemaal niet slecht. Wij zijn ook direct hoor maar wat uhm netter denk ik, misschien is 'X nu komt het niet uit, morgen weer' wel te subtiel? Want hij staat na 30 minuut weer op de stoep.

Goed, we gaan praten met de ouders hebben we besloten (dank voor de tips over hoe dit aan te pakken) en erop aansturen dat ze elkaar elders treffen. Niet meer bij ons huis. Heftig nog steeds maar volgens mij wel goed te doen. Fijn ook te lezen in paar reacties dat dit eerder heeft gewerkt voor mensen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 09:05

Citaat:
Zoonlief vind hem leuk maar ook met mate. Stuurt hem ook zelf regelmatig weg, bot ook, 'X rot op, nu niet'. Wat wij nogal pittig vinden, corrigeren hem daar ook in. Maar op zich is dat directe misschien nog helemaal niet slecht. Wij zijn ook direct hoor maar wat uhm netter denk ik, misschien is 'X nu komt het niet uit, morgen weer' wel te subtiel? Want hij staat na 30 minuut weer op de stoep

Het woord misschien is vaag en onduidelijk als dit jongetje behoefte heeft aan duidelijkheid. Simpel taalgebruik. Helemaal als dit jongetje op een ander sociaal emotioneel niveau zit dan je bij zijn leeftijd zou denken

Wat werkt is kort, duidelijk en netjes.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:22

Ik denk dat omdat je NU komt het niet uit zegt, het jochie denkt misschien wel over 5 minuten. Ik zou dan eerder zeggen: vandaag komt het niet uit?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:42

Dat wat Mirthe zegt hierboven: Vandaag komt het niet uit. Of zelfs geen tijd of dag bij zeggen. Het komt niet uit/hij wilt niet, klaar. Maar als hij later weer aanbelt, hem laten herinneren wat je tegen hem hebt gezegd.

Het is sneu voor het jongetje, zijn gehele situatie. Maar jullie zijn niet zijn ouders.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:49

Ik vraag me af of het nut heeft om met de ouders te gaan praten. Misschien wordt het jongetje daar thuis juist wel weer voor gestraft. Hij komt niet uit een liefde en warm nest, zoals jouw zoon wel heeft. Waarschijnlijk wordt hij thuis gestraft, terwijl hij op zoek is naar iets wat zijn ouders hem blijkbaar niet kunnen bieden, anders zou hij ook niet hele dagen (alleen) buiten lopen...

Ik zou het denk bespreken op school (of zit het jongetje op een andere school?). Wellicht hebben zij ook signalen opgevangen en kunnen jullie in samenwerking met school een hulpinstantie inschakelen. Ik denk namelijk dat dat wel moet gebeuren in de situatie van dit jongetje.
En als het niet kan via/met school, zou ik zelf eens kijken of je een hulpinstantie kan inschakelen. Ik snap dat je daar energie in moet/wil steken, maar wellicht is dat wel de beste langertermijn oplossing. Zowel voor jouw gezinssituatie, als voor het jongetje..

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 14:49

Is het al opgelost TS ?