Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:24

Oh heb je zo'n zacht popje...ehm hoe heet dat ook alweer....een... ehm....goh kan er niet op komen :) Fotootje misschien? Ik vind poppen vreselijk maar die popjes nog wel leuk +:)+

Nou Grimms daar kan je wel voor sparen ja :=

Edit heet dat niet iets van een zonnekind popje ofzo :?

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:28

Oeh, ik kom mij hier ook even voorstellen :D
Wij hebben 3 kindjes: zoon van 6, dochter van 3 en een dochter van anderhalf. Bij onze eerste heb ik een jaar borstvoeding gegeven. Bij de de tweede anderhalf jaar, want toen werd ik zwanger van nummertje 3 die nu nog steeds borstvoeding krijgt. De 2 dochters hadden wasbare luiers, bij de eerste gebruikten we gewoon wegwerp. Ik gebruik ook nooit vochtige doekjes bij hen. Qua ouderschapsstijl, moeilijk te zeggen... Het eerst jaar en half sliepen onze kindjes bij ons in bed en de 2 dochters woonden de eerste maanden in de draagdoek. Zonder draagdoek zou ik het niet overleefd hebben denk ik :P
Ik voel ook wel wat voor RIE parenting.

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:30

lieveli schreef:
Dat is het leven, denk ik dan.

Zijn er hier trouwens ook babymama's en aankomende mama's die al speelgoed sparen? We hebben een antroposofische wiegenpop voor Caligula en een Grimm's spaarrekening, zodat we die mooie grote regenboog kunnen aanschaffen. *D

Ik heb vorig jaar zo'n antroposofische pop gelaakt voor mijn dochter, een grotere, wat een werk maar zo trots op <3

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:31

Ik had wel extra inleggers, dus lekkage viel mee. Als we op de camping waren gebruikten we wegwerp luiers. Maar bij een dagje uit gebruiken we de wasbare luiers.

Keet

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:35

Wij hebben veel grimms en ostheumer qua speelgoed. En een houten blokken set. Nu wat duplo erbij :) en ijzeren auto's

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:36

http://www.pietiesoriginals.nl/

Wij hebben een grijze lappenpop van flanel, zo zacht! En we slapen er braaf mee zodat onze geur er in trekt. En al naar gelang Caligula groeit, groeit zo'n pop mee. Ik heb een prachtige Kleine Prins gezien, maar die moet op bestelling gemaakt worden...

Grimms is echt duur! Maar, wel echt mooi. En ik heb een aangeboren aversie tegen alles wat plastic is, daarvoor gaat Caligula maar bij 1 van de oma's logeren.

Onze babygym wordt ook van hout en vilt <3

edit: Heten inderdaad zonnekindpoppen! Helemaal beschermd merk, alles :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:37

Grimms is ook prachtig. Mooie heldere kleuren en zacht hout. Blijft ook mooi.
Hij heeft nu ook een wobbel, zo leuk :)

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:54

Dit is de pop die ik vorig jaar gemaakt heb
Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:56

Wat mooi!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:05

Ohja die zijn wel leuk die popjes! Een mede-wolliefhebber hier op het eiland breidt daar echt super lieve pakjes voor :) En flanel is heerlijk, zo lekker zacht :+:

We hebben er heerlijke lakens en dekbedovertrekken van. En dan nu zijde of wol/zijde dekbedden er in, echt zalig :+:

Ik ben gek op houten speelgoed maar bij Grimms spullen zie ik nog niet zo wat onze kleine er mee zou kunnen / moeten / gaan doen...die zie ik daar nog niet zo mee spelen want het idee is neem ik aan dat ze er verhaaltjes mee gaan verzinnen en naspelen? Dat zie ik hem echt nog niet doen...

Zie de laatste maanden trouwens ook wel andere merken van zulk soort speelgoed langskomen die ook wel heel leuk of zelfs wat mooier zijn nog, maar kan even niet op de namen komen :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:06

Grapat uit spanje heb je onder andere

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:24

Hier 1 zoontje van 14mnd. Ik weet niet of ik natuurlijk ouderschap doe, maar volg wel de behoeftes van mijn kind.
Overigens neem ik aan dat iedereen dat doet := als ik het hier niet doe werkt het niet en krijgen we een verdrietig kind en een verdrietige mama. Het meeste rust krijg je gewoon als je meegaat in de flow van je baby.
Heb hem maanden rondgedragen omdat ie niet alleen wilde liggen en ik weigerde hem te laten huilen. Hij heeft elf maanden bij ons op de kamer in de co-sleeper geslapen tot ie er niet meer in paste en eruit kroop als ie wakker was := hij had nog wel langer mogen blijven slapen, dit was volgens mij meer voor mijn hechting dan het zijne :') maar we vonden het alledrie heerlijk gezellig :)

Borstvoeding heb ik vier maanden afgekolfd maar het lukte hem na al die maanden oefenen niet om zelf uit de borst te drinken dus tot mijn verdriet gestopt. (Maar zat ook in een PPD dus erg veel energie had ik ook niet om er nog meer werk van te maken) was uiteindelijk wel een goede keuze voor ons, minder stress, meer tijd voor het kind.

Wasbare luiers lijkt mij verschrikkelijk overigens :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:46

Ik wilde een hoop van die dingen die hier genoemd worden maar ons kind had een totaal andere mening.

Ik wilde een gewone bevalling maar mevrouw was een dwarsligger.
Ik wilde bv geven maar ze dronk onvoldoende uit de borst met ondervoedingsverschijnselen, dus uiteindelijk toch op kunstmelk moeten voeden.

Ze wilde absoluut niet gedragen worden dus alles met kinderwagen gedaan.

Bij krampjes wilde ze het liefst bij haar vader zijn dus zat ik urenlang met een baby die zich niet liet troosten als hij aan het werk was. Tot zover moedertroost.

Ze sliep met 6 weken door dus geen nachtelijk contact.

Vanaf 4 maanden kreeg ze last van ons op de slaapkamer dus vanaf die dag sliep ze op haar eigen kamer.

Nooit een kick gegeven over tandjes, daar sliep ze gewoon net zo goed mee.

Al met al hebben we dus alles 'fout' gedaan ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:52

Nou ja, dat bedoel ik dus maar sizzle, dat is toch je baby's behoefte volgen?
Als je dat niet doet, wordt niemand er gelukkig van.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:01

Ik meld me hier ook. Ik lees geen boeken, sites of specifieke mama fora want daar heb ik te weinig geduld voor denk ik.

Wel geef ik borstvoeding en heeft baby de eerste 2 maanden bij ons op de kamer geslapen, te makkelijk. Er is meer rust nu hij in zijn eigen bed slaapt, bij ons in bed/op de kamer was teveel van het goeie. Bij elke piep zat ik rechtop om te voeden. :')

Ik geloof niet in baby's laten huilen dus dat probeer ik wel te voorkomen en dat lukt goed.

Wasbare luiers vind ik teveel gedoe maar top als je dat voor elkaar krijgt!

Verder zit ik bij Lieveli in het schuitje wbt inenten, ik geloof dat het noodzakelijk is. Daarbij let ik goed op mijn kind, dus bij ziekte oid stel ik uit. :j

Eten zal straks met papa en mama mee gaan, ik kook zonder rotzooi dus baby zal ook geen rotzooi krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:06

Verooyje, Het is een heerlijk makkelijk zelfverzekerd vrolijk kindje dat vandaag zonder enkele kick of traan in volste vertrouwen haar gips eraf heeft laten halen en de pinnen uit haar arm heeft laten trekken bij volle bewustzijn.
Dus het lijkt redelijk goed gekomen zullen we maar zeggen.

We koken wel altijd vers en deels uit eigen tuin maar we zijn niet gefocussed op hypergezond. Patat is ook wel gewoon eens lekker.

Inenten hebben we deels naar schema gedaan, maar op de BMR een zware reactie gehad. Daarom deze niet herhaald en een titer bepaling laten doen.
Sommige nieuwere entingen sta ik ook niet achter (met biologie achtergrond) en die hebben we weggelaten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:09

Wij enten wel, maar vanaf 7 maanden en 1 prik tegelijk ipv 2

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:11

pmarena schreef:
Die met klittenband vind ik trouwens al wel een stuk fijner dan met drukknoopjes, want als ik dan eens een luiertje met drukknoopjes probeerde dan paste het net niet goed...net te strak of te wijd weet je wel :=

Had jij er verder niet of nooit lekkages mee en gebruikte je ook wel eens wegwerp?

ik heb de imse vimse aio en dat werkte als een trijn, gup a is met 2,5 zindelijk en noooit geen ongelukjes meer, gup 2 gebruik ik dezelfde luiers en ze doen het nog net zo perfect als bij de 1e.
klitteband /velcro voor de vlamingen onder ons werkt hier prima en ze plakken nog steeds goed!, druk knopen is niet zo handig vind ik ook.
tuurlijk heb je ook wel eens lekages, maar ik moet zeggen dat het nu bij kind 2 ,een jongetje sneller doorlekt dan bij zijn zus .Maar ik denk dat het komt omdat zus meer in het midden plast en hij alleen aan de voorkant. En ook hier stiekem wel eens een ww van de kruidvat die vind ik de beste en betaalbaar!

slapen doen onze kinderen prima hele nachten op hun kamertje met deuren open , zijn ze ziek dan slapen ze tussen in. Het dragen leek me leuk, maar gaat niet vanwege mijn rug en bekken problemen. al doe ik het soms wel eens en het is gewoon leuk ,zwaar en onhandig. Maar ook in de buggy zijn de kinderen heel gelukkig en genieten ze van de wereld om hun heen!

de bv is bij gup 1 = 7 maanden gelukt en bij nr 2 was het simpel....na veel onstekingen en gewoon te weinig melk op kv, hij doet het prima op Hypo allgeen... dus tja het is goed dat het er is anders had hij niet meer geleefd!

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 20:16

Ik ga de inenten discussie voorbij iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt.

Ik heb ook nooit gezegd dat ap de enige manier is, maar dit topic is bedoeld om ervaringen te delen onder mama's die dit (deels) doen of mensen die hier graag meelezen voor tips.

Wij hebben ook voornamelijk houten speelgoed van grimms we hebben nu de lotus en het koraal kleurige dwergenhuisjes en dat valt bij alle kindjes die hier over de vloer komen in de smaak en ieder kind doet er ook iets anders mee. En voor sint/verjaardagen zullen we ook alleen antroposofisch speelgoed vragen. Ik ben momenteel zelf een zonnekindpop aan het naaien momenteel, met de hand dus het duurt even maar wil hem af hebben met haar 1e verjaardag als cadeau.

Kwa luiers gebruiken wij een combinatie van petit banketstaaf en buttons en dat werkt goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:25

Even benieuwd, ik lees van alles over speciaal speelgoed, hoe doen jullie dat straks met school?? Zoveel antroposofische scholen zijn er niet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:27

Gup gaat gewoon naar de openbare hier om de hoek. Omdat ik het belangrijk vind dat hij sociale contacten heeft in de wijk en zelfstandig naar school kan gaan uiteindelijk.
Voorzie daar verder wienig problemen met het verschil tussen zijn speelgoed hier en later op school :n

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:28

bigone schreef:
Even benieuwd, ik lees van alles over speciaal speelgoed, hoe doen jullie dat straks met school?? Zoveel antroposofische scholen zijn er niet.

3 binnen 5 km van mijn huis + een middelbare school.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 20:29

Iréne zal naar een montessorischool hier vlak bij ons huis gaan. Waar dus ook gewerkt wordt met natuurlijke materialen en de non-traditionele groepsverhoudingen. De vrije school/waldorf school gaat mijn man te ver dus dit is de perfecte tussenweg.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:33

Overigens heeft Caligula een hele sliert neefjes en nichtjes die wél plastic lawaaispeelgoed hebben en als ik merk dat het echt meer behoefte heeft aan zoiets en ik een beetje voor banketstaaf sta met de Wobble, dan krijgt het plastic lawaaispeelgoed.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:33

Hier ook voornamelijk houten speelgoed. Of althans relatief weinig lawaaimaakspul. Alleen een babywalker en een babyradio. En ja dat is toch favoriet :Y)
Sta je dan met je mooie houten blokkentrein

Dus Op haar verjaardagslijstje staat ook wel wat Duplo en Little People spul.

Op zich is het idee van Waldorf speelgoed heel mooi, alles zelf ontdekken en een open einde. Maar ik denk dat Duplo ook heel goed de fantasie kan prikkelen en je ook hier een middenweg in kan vinden.
Ik heb althans echt uren gefantaseerd met mijn playmobil en Barbies.