Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Penny_Shadow

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 16:02

Ik heb eerlijk gezegt niet zo veel behoefte aan mensen die mij gaan vertellen wat er gerechtswettelijk mogelijk is. Als ik dat wil weten zoek ik het zelf wel op ;)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:31

Geen probleem. Omdat je eerder zei dat je niet wist of het mogelijk was heb ik het opgezocht. Ik had niet de link gelegd dat je het niet wilde weten. Mijn excuus.
Wellicht heeft iemand anders die dit topic leest er wel iets aan.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:08

Mag ik je heel veel sterkte toewensen. Wat moet jij ( en je zussen) veel doorstaan. Ik word er gewoon misselijk van van wat jullie vader jullie heeft aangedaan. Wat je ook beslist te doen. Alles is goed. Jouw keuze en niemand die zou moeten gaan overtuigen het anders te gaan doen. Doe vooral wat voor jou goed is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:13

Sure_lee schreef:
Maar wauw, je zusjes ook. Ik zou me meer zorgen maken over alle kinderen in de familie dan dat je familie je niet zou geloven.
Heel eerlijk.... ik zou als famililid bozer zijn dat mijn kind bloodgesteld werd aan een man die dit deed, terwijl jij dat had kunnen voorkomen.
Misschien een invalshoek die je nog niet had bekeken?

Ik ben het hiermee eens.
Wow jullie zijn allemaal misbruikt, maar steken de kop in het zand en bespreken niets zodat je vader de lieve onschuld kan spelen en de leuke familieman kan zijn.
Walgelijk, van hem dan he!
Ik zou het bespreken met mijn moeder en zussen en zou aangifte doen.
Ik zou persoonlijk ook zorgen dat hij nooit, maar dan ook echt nooit mijn kinderen zou leren kennen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:19

Ik snap de bovengenoemde goedbedoelde adviezen maar begrijp wel dat het voor iemand met emotionele trauma's aan de hand hiervan ontzettend, ontzettend moeilijk al dan niet onmogelijk is om zichzelf over zoiets uit te laten.

Vaak gaat seksueel misbruik gepaard met psychische manipulatie. Zeker als je van jongs af aan en ook nog voor een ontzettend lange periode (11 à 12 jaar hebben we het in dit geval over) seksueel misbruikt bent geweest, zit het er dik in dat je daar door de dader ook nog bij gemanipuleerd wordt. Bij een klein kind is dat al zo makkelijk als, 'als je hier iets tegen iemand over zegt dan wordt papa heel erg boos op jou'. Dat kan voor het slachtoffer, hoe ver dit ook in het verleden ligt, een enorme barrière vormen om iets erover te zeggen. Tegen een onbekende is het al lastig, laat staan tegen familie..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:24

xPabloBokt schreef:
Ik snap de bovengenoemde goedbedoelde adviezen maar begrijp wel dat het voor iemand met emotionele trauma's aan de hand hiervan ontzettend, ontzettend moeilijk al dan niet onmogelijk is om zichzelf over zoiets uit te laten.

Vaak gaat seksueel misbruik gepaard met psychische manipulatie. Zeker als je van jongs af aan en ook nog voor een ontzettend lange periode (11 à 12 jaar hebben we het in dit geval over) seksueel misbruikt bent geweest, zit het er dik in dat je daar door de dader ook nog bij gemanipuleerd wordt. Bij een klein kind is dat al zo makkelijk als, 'als je hier iets tegen iemand over zegt dan wordt papa heel erg boos op jou'. Dat kan voor het slachtoffer, hoe ver dit ook in het verleden ligt, een enorme barrière vormen om iets erover te zeggen. Tegen een onbekende is het al lastig, laat staan tegen familie..

:j bovendien lijken er in de familie van TS nog een aantal andere zaken te spelen, waarover ze (terecht) niets zegt, maar die wel zwaar lijken te wegen in de beslissing om al dan niet iets te zeggen/te confronteren/aangifte te doen etc. Niet alleen voor haarzelf, maar blijkbaar ook voor de anderen.

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 18:11

Goof, dat is natuurlijk makkelijker gezegd voor iemand die niet in deze situatie zit.

Pablo en wendy. Precies. Ik kan in dit topic gewoon niet alles kwijt. En ik snap dat dat voor andere die net iets meer van het vehaal af weten dan wat ik hier kan vertellen het al een veel completer beeld geeft waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:16

Penny_Shadow schreef:
Goof, dat is natuurlijk makkelijker gezegd voor iemand die niet in deze situatie zit.

Pablo en wendy. Precies. Ik kan in dit topic gewoon niet alles kwijt. En ik snap dat dat voor andere die net iets meer van het vehaal af weten dan wat ik hier kan vertellen het al een veel completer beeld geeft waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe.

Penny-shadow. Jij hoeft je niet te verontschuldigen. Ik weet alleen wat ik hier lees. Wat ik al eerder zei. De enige juiste manier voor jou is de manier die jij het fijnst vindt ongeacht wat anderen ervan zeggen.

De meningen van anderen doen er niet toe. Ook ik hen zo mijn gedachtengangen, maar weet dondersgoed dat als je er zelf voor staat je compleet anders kunt gaan handelen.

Ondanks dat je nog een hoop moet verwerken vind ik je al erg sterk overkomen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:18

Tuurlijk. Ik ben niet bekend met je situatie en met het verdere verhaal erachter. Ik vind dat je al een hele goede stap hebt gezet zo, heel dapper.
Echter moet ik wel in alle eerlijkheid zeggen dat ik geen begrip zou hebben voor iemand die in deze situatie en met deze achtergrond toch de kleinkinderen kennis te laten maken met opa.

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 18:20

Goof ik heb nog geen kinderen. Misschien dat ik tegen die tkjd helemaal geen contact tussen mijn vader en kinderen wil. Ik weet het nog niet.

Wat ik wel weet is dat er geen mooie oplossing is.

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:01

ik vind je ontzettend dapper en het feit dat je nu al zo ontzettend bezig bent met hoe je het gaat aanpakken eens er kinderen zijn, maakt je nu al een goeie moeder. Laat je dus nooit aanpraten dat dat niet zo is.
Verder vind ik dat hier door sommige mensen echt wel straffe uitspraken worden gedaan. TS is pas begonnen met de therapie dus alles is ook maar pas terug opgehaald, laat haar dat even verwerken en al de rest komt vanzelf wel. En of daar nu een aangifte bijzit is alleen en enkel en alleen de keuze van TS (en haar zussen).

Veel succes nog met de volgende stappen in het verwerkingsproces!

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 19:15

Noek. Dankjewel

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:45

Jeetje wat een heftige jeugd heb je gehad. Ik wil je heel veel sterkte wensen! Je kunt het.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:11

Wow, wat een verhaal en dapper dat je er zo over aan het nadenken bent en het een plekje aan het geven.ens

Helaas hier een ervaringsdeskundige.
Bij het toegeven (bij mijn therapeut van destijds) kwamen er ook heftige reacties van mijn lijf en hoofd.
Erg lang getwijfeld of ik nog wel of geen contact wilde, wel of geen aangifte.
Was ook vreselijk loyaal.
Wilde niet dat door mijn keuzes alles uit elkaar zou vallen.
Toen ik het mijn moeder vertelde was haar enige reactie dat ze me niet geloofde en wat ik haar aandeed. Wat moest zij met de situatie aan?
Heb me nog nooit zó eenzaam gevoeld.
Toen een ander familielid opbiechtte ook misbruikt te zijn door hem in haar jonge jaren en mijn oma door haar vader, besloot ik aangifte te doen.
Om het te stoppen, deze rode draad in vele jaren van getraumatiseerde mensenlevens.
Kon de tijd niet terugdraaien, wel zorgen dat mensen gewaarschuwd waren.
De familie is inderdaad helemaal uit elkaar gevallen. Erg verdrietig en heb me er héél lang schuldig over gevoeld. Geloofde dat het mijn schuld was.
Met 2 familieleden nog contact, de rest niet.

Lieve dappere TS, je moet keuzes maken die passen bij jou, bij wat je nu aan kan. Waarschijnlijk weet je zelf ook dat de beslissingen die je nu hebt genomen weer een ander licht werpen op de volgende beslissingen waar je voor komt te staan. Je hebt iets in werking gezet.
Hou je taai!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:19

Catori schreef:
Wow, wat een verhaal en dapper dat je er zo over aan het nadenken bent en het een plekje aan het geven.ens

Helaas hier een ervaringsdeskundige.
Bij het toegeven (bij mijn therapeut van destijds) kwamen er ook heftige reacties van mijn lijf en hoofd.
Erg lang getwijfeld of ik nog wel of geen contact wilde, wel of geen aangifte.
Was ook vreselijk loyaal.
Wilde niet dat door mijn keuzes alles uit elkaar zou vallen.
Toen ik het mijn moeder vertelde was haar enige reactie dat ze me niet geloofde en wat ik haar aandeed. Wat moest zij met de situatie aan?
Heb me nog nooit zó eenzaam gevoeld.
Toen een ander familielid opbiechtte ook misbruikt te zijn door hem in haar jonge jaren en mijn oma door haar vader, besloot ik aangifte te doen.
Om het te stoppen, deze rode draad in vele jaren van getraumatiseerde mensenlevens.
Kon de tijd niet terugdraaien, wel zorgen dat mensen gewaarschuwd waren.
De familie is inderdaad helemaal uit elkaar gevallen. Erg verdrietig en heb me er héél lang schuldig over gevoeld. Geloofde dat het mijn schuld was.
Met 2 familieleden nog contact, de rest niet.

Lieve dappere TS, je moet keuzes maken die passen bij jou, bij wat je nu aan kan. Waarschijnlijk weet je zelf ook dat de beslissingen die je nu hebt genomen weer een ander licht werpen op de volgende beslissingen waar je voor komt te staan. Je hebt iets in werking gezet.
Hou je taai!

Ik kan dat gewoon niet begrijpen, dat moeders zoiets op zichzelf kunnen trekken..
Ik ben helaas ook ervaringsdeskundige, maar mijn moeder twijfelde er niet over om mijn verhaal te geloven en mijn vader stond de dag erna al buiten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:27

Wauw ts ik vind dit super knap van je!!! Ik moest bijna huilen, vind het zo vreselijk dat peuters al misbruikt worden :'( zeker als dit dan tot hun tienerjaren doorgaat. Het is gruwelijk. Het spijt me dat je dat leed hebt moeten ondergaan en ik wou dat ik je kon helpen.

Dat je je problemen stabiel wil hebben voor je aan kinderen begint is bewonderenswaardig. Jij gaat een geweldig goede moeder zijn die intens van haar kinderen zal genieten en ze de allerbeste toekomst wil bieden, je bent nu al een topmama door eerst zelf zulke zware stappen te zetten! Want ik geloof best dat het immens veel pijn moet doen om dit nu allemaal te gaan verwerken.

Blijf vooral vooruitblikken: jij die met je lieve vriend een mooi, gezond gezin gaat stichten. Dat kan misschien een lichtpuntje in het proces zijn.

Over het aan je moeder vertellen, of met zussen praten etc,.. ik denk dat je daar je gevoel in moet volgen. Vertrouw maar op jezelf, wat jij denkt dat het beste is op een bepaald moment is goed.

Succes in elk geval, dappere meid!

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 20:49

Wat een ontzettend lieve berichten allenmaal. Super bedankt.

Als de situatie er eemnaar naar is zou ik er nog nieteens zo'n enorm probleem mee hebben als de boel uit elkaar valt. Als mijn broers en zussen maar bijelkaar blijven. Dat vind ik het aller belangrijkste.

Als mijn vader tegen die tijd afvalt zoj me dat een worst wezen...

Over afvallen gesproken...

Door alle gebeurtenissen uit mijn jeugd ben ik een emo-eter geworden. Ik kan dagen lang op 1200 a 1500 kcal gaan (en ik sport regelmatig) en dan ineens echt een enorme vreetbui krijgen. Dan werk ik rustig 3000kcal naar binnen. Soms 2 a 3 dagen achter elkaar. Zo frustrerend.

Mijn therapeut zei mij dat ik letterlijk de zwaarte van mijn trauma's dagelijks met mij mee draag. Toen ze mij dat zei viel er echt een puzzelstukje op zijn plaats. Ik heb al best wel veel geprobeerd om af te vallen, maar het lukte nooit echt.

Nu wil ik niet zeggen dat ik ineens kilos afval. Maar ik merk wel dat op goede dagen mijn riem makkelijk een gaagje strakker kan en mijn broek echt afzakt.

Het is allenmaal nog heel onstabiel dus mijn gewicht schommeld enorm. Maar het lijkt er op dat daar toch ook wat verbetering in zit.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:35

Robin_S schreef:
Wauw ts ik vind dit super knap van je!!! Ik moest bijna huilen, vind het zo vreselijk dat peuters al misbruikt worden :'( zeker als dit dan tot hun tienerjaren doorgaat. Het is gruwelijk. Het spijt me dat je dat leed hebt moeten ondergaan en ik wou dat ik je kon helpen.

Dat je je problemen stabiel wil hebben voor je aan kinderen begint is bewonderenswaardig. Jij gaat een geweldig goede moeder zijn die intens van haar kinderen zal genieten en ze de allerbeste toekomst wil bieden, je bent nu al een topmama door eerst zelf zulke zware stappen te zetten! Want ik geloof best dat het immens veel pijn moet doen om dit nu allemaal te gaan verwerken.

Blijf vooral vooruitblikken: jij die met je lieve vriend een mooi, gezond gezin gaat stichten. Dat kan misschien een lichtpuntje in het proces zijn.

Over het aan je moeder vertellen, of met zussen praten etc,.. ik denk dat je daar je gevoel in moet volgen. Vertrouw maar op jezelf, wat jij denkt dat het beste is op een bepaald moment is goed.

Succes in elk geval, dappere meid!

volledig hier mee eens. kon het niet beter verwoorden.

heel veel sterkte ts. vertrouw op je gevoel. de eerste stappen zijn gezet. dat zijn de zwaarste.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:14

Jouw verhaal grijpt me enorm aan..
Ik ben moeder van een peuterdochter in de leeftijd van toen voor jouw het leven zo zwaar werd.. de gedachte dat iemand dit kan bij zo'n kwetsbaar kind dat beschadigd zal zijn voor de rest van haar leven..
Wat zal jij bang en alleen zijn geweest met je verdriet en het pijn..

Dat je het niet vertelt zal een reden hebben. Dat is jouw goed recht! Eens zal je misschien wel zo ver zijn om de waarheid boven tafel te brengen maar eerst leren leven met deze, zo lang weggestopte, pijn..

Ik denk soms wel eens na over het pleegouderschap.. Dit zijn de verhalen waarom. Elk kind verdient liefde, geborgenheid en een thuis waar ze zich veilig voelt ..

Je komt zo sterk en intelligent over, ik hoop dat jij ooit het gezin mag krijgen waar je altijd van gedroomd hebt.. dat jij je gezin en jezelf een thuis kan bieden..

Ik volg je graag bij je proces..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:35

Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt enorm veel moeite heb met dit topic. Het geeft mij een soort van angst, voelbaar in mijn borst, paniek, dat deze man jullie allemaal misbruikt heeft en dit gewoon nog altijd geheim wordt gehouden. En dat je hem contact wilt laten hebben met je eigen kinderen straks. :(

Heel goed van je dat je therapie bent gaan volgen. EMDR helpt onwijs goed, zeker doorzetten. Ik hoop dat je er snel klaar voor bent om het te vertellen. Sterkte!

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 04:47

Zo. Dat was een kort nachtje. Pas om 10 uur in mijn bed. Nu op naar mijn werk.

Toch wil ik graag iets aan jullie vragen. Ik snap dat dit een enorm beladen onderwerp is en iedereen heeft er zo zijn eigen mening en advies over. De ene vind dat ik dit of dat zou moeten doen de ander is van mening dat ik mijn toekomstige kinderen vrij los laat lopen bij een pedofiel.

Ik wil jullie vragen even niet meer te beginnen over het aangeven bij de politie, het vertellen aan de hele familie of alleen mijn moeder. Ik snap dat dat zo makkelijk gezegd is, maar de sigiatie is er nu niet naar. Ik ben er nog niet aan toe om dat te doen. Dat punt gaat ooit wel komen, dan moet ik wel. Maar dat punt is nu nog even niet.

En dan over mijn toekomstige kinderen. Mensen nemen hier automatisch aan dat ik mijn kinderen vrij ga loslaten bij hem en hem de kans zal geven hun aan te doen wat hij mij aangedaan heeft. Dit zijn allenmaal aannames en ik vind het zeer storend dat mensen dingen voor mij invullen.

De hele rede dat ik aan dit proces begonnen ben is omdat ik werkelijk waar over mijn dode lijk weiger dat dit mijn toekomstige kinderen gaat gebeuren. It aint gonna happen. Echt niet. Nu niet en nooit niet.

Hoe ik daar precies invulling aan ga geven weet ik nog niet. Of dat ik houd dat ik het contact verbreek of met zeer strikte bezoekregels. Ik weet het gewoonweg nog niet. Dat zal de tijd leren wanneer hij daar is.

Ik wil dus vragen om geen aannames te doen. Het kwetst mij en maakt mij verdrietig en onzeker. Even goed als het aangeven van mijn vader. Ik kan dat nu op dit moment nog niet doen. Er staan te grote (financiele) dingen tegenover om daarvoor de boel nu te laten klappen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 06:23

Oh meid! Je bent zo knap op weg! Niet onzeker worden hoor!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 06:30

Ts dat kan ook niemand voor jou beslissen, je moet zelf doen waar je aan toe bent.
Maar het begin voor jezelf dat je er al over kan praten en je hulp bent gaan zoeken, en een topic geopend heb dat is al een hele grote stap. Doe wat je zelf aankunt en houd de touwtjes zelf in handen. Laat niemand je pushen, alleen jij kunt beslissen wat je zelf aankan. En je kan niet in de toekomst kijken, voor het zelfde geld komen er geen kinderen.Door mijn verleden heb ik nooit geen kinderen kunnen krijgen terwijl vanbinnen alles normaal was.Maar dat had ook met de verwerking te maken. Werk stap voor stap af als je er zelf aan toe bent. :(:)

Penny_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 07:28

Birdie. Ik ben 1x kortstondig zwanger geweest door mijn mirena heen. Die zichzelf ook weer afgebroken heeft door de mirena. Ik weet zeker dat alles down under werkt.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 07:37

Penny_Shadow schreef:
Birdie. Ik ben 1x kortstondig zwanger geweest door mijn mirena heen. Die zichzelf ook weer afgebroken heeft door de mirena. Ik weet zeker dat alles down under werkt.

Oke dat is echt fijn!!!
In ieder geval 1 zorg minder.