Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:10

Indestal schreef:
Ja joh, ze pakken zelfs je boodschappen voor je in..moet je hier eens meemaken...

Ik zou me daar persoonlijk hoogst onprettig bij voelen...
Ik ben in Duitsland op uitwisseling geweest. Wat betreft de jongeren waren er veel meer 'groepjes' met hun eigen stijl. Je had echt nog alto's/gothics etc etc, terwijl dat bij ons op school niet echt meer bestond. Ook waren ze wat afwachtender, ze kijken eerst en handelen daarna pas.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:16

Ik vind ze hier juist het grootste deel van de tijd erg chagrijnig in de winkels tegen je... Het valt me juist op als ze eens een keer vriendelijk zijn en iets tegen me zeggen _O- Boodschappen inpakken heb ik ook nog nooit meegemaakt, juist dat ik als een idioot moet inpakken, met die spansnelheid van ze. En maar zuchten en moeilijk kijken als het niet snel genoeg gaat...
Ook als ik Duitse klanten in de winkel heb, sommige zijn inderdaad heel beleefd, maar sommige zijn ook ronduit onbeschoft... Gaan er maar vanuit dat ik vloeiend Duits spreek, terwijl we nog altijd in Nederland zitten.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:17

Ha! Wat supermarkten betreft, dat is echt regiogebonden. In München had ik soms het gevoel dat ik moest vragen of ik alsjeblieft in de winkel iets mocht kopen, als het niet teveel van hun kostbare tijd in beslag nam :') . En dat is in wel meer regio´s zo, zou best kunnen dat TS daar in het oosten ook nog wat van meekrijgt ;)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:35

Ik werk in een winkel waar veel Duitsers komen en ik vind ze erg verschillend. Veel Duitsers zijn super vriendelijk, maar er zitten ook veel Duitsers tussen die weigeren iets tegen je te zeggen. Al heb ik denk ik wel uitgevogeld waar dat door komt, ik denk dat het bij de meesten niet zozeer onbeleefdheid is maar idd meer niet willen falen in een andere taal ofzo. :P Dus dan zeggen ze liever maar helemaal niks, misschien omdat ze ervan uitgaan dat ik geen Duits kan ofzo?
Als er een grote stilte volgt als ik iets vraag, vraag ik ze altijd of ik Duits moet spreken en dan zijn ze meestal weer blij. :+

Maar er zijn er ook tussen die vinden dat je als Nederlander Duits hoort te kunnen ofzo en heel boos worden als je hun dialect gebrabbel even niet zo snel verstaat. -O-

Aan de winkel is het wel altijd duidelijk te zien als er weer een of andere vakantie in Duitsland is want dan is het een grote zooi. Zal misschien wel iets te maken hebben met de service die ze gewend zijn. Althans, ik ben het gewend om mijn kleding terug te hangen op de hanger na het passen, schoenen terug te zetten na het passen en items die je niet wil weer terug te hangen/zetten. Duitsers gooien het meestal gewoon van zich af :') .

Maar goed, ze zijn onze beste klanten dus eigenlijk moeten we niet klagen. :P

ontherun

Re: Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:37

_O- Werk je toevallig ook bij een grote blauwe sportwinkel lepeltje. Klinkt erg herkenbaar.

Moet wel zeggen, hoe onbeleefd ik Duits personeel in de winkels vind, zo beleefde zijn ze vaak wel weer in restaurants.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:51

Haha nee TK Maxx.
Ik heb me er eerst wel enorm aan geërgerd dat Duitsers hier blijkbaar wel heel graag willen winkelen maar niet de moeite willen nemen simpele woorden als 'tasje' 'bedankt' en 'tot ziens' of 'doei' te leren. Ook in andere landen doe ik altijd gewoon vriendelijk groeten enzo in de taal van dat land.
Maar het schijnt dat veel Nederlanders het ook niet doen in Duitsland dus misschien vinden de Duitsers het daarom ook wel mooi. :')

Acheja, babyboomers die lijken te denken dat ik uit een of ander retail medewerkers slaven grot getrokken ben en daar alleen ben om hen te dienen vind ik vele malen irritanter. :P Die vinden ook altijd de meest bijzondere dingen om over te klagen.. :')

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:54

Ahh dat lijkt me wel net zon frustrerende winkel wat dat betreft := En jup, ook dat klinkt weer herkenbaar :')

Oja, Nederlanders die je er zo uitpikt in het buitenland, dat vind ik juist van Duitsers _O- Die herken ik al van een km afstand

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:12

Eigenlijk geen negatieve dingen te bedenken over Duitsers.
Ja, ze zijn wat beleefder en strikter, maar is dat erg??
Ik vind het niet terecht dat er nog steeds veel mensen negatief over Duitsers praten.
En kom al helemaal niet met de tweede wereldoorlog aan.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:31

Mijn man heeft inderdaad wel altijd een race met de aldi mevrouw wie het snelst is (hij met inpakken of zij met doorschuiven) maar ze is wel erg vriendelijk en beleeft.

Verder vind ik ze in winkels altijd erg beleeft (verkopers) en behulpzaam. Maar dat is in winkels in NL ook regelmatig zo, dus of dat nu zo land gebonden is.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:55

Ik begin me toch af te vragen waar iedereen woont. :+

Ik vind persoonlijk winkelen en boodschappen doen in Nederland nog altijd fijner. Hier bij de lidl etc. zijn ze echt niet bijzonder vriendelijk en bij de combi had ik dood om kunnen vallen toen bleek dat ik mijn appel had moeten afwegen :+. Met een diepe zucht kwam mevrouw in beweging en maakte ook echt een scene van het wegen. Toen me dat ooit in Nederland gebeurde werd er toch minder raar gedaan. Ook wordt ik in Nederland eigenlijk altijd begroet in de kassarij en wordt er tot ziens gezegd terwijl het hier vaker gebeurd dat ze met collegas praten en dan door gaan met scannen zonder je 1 keer hebben aangekeken.

Ook als ze bij ons in de praktijk komen zijn Nederlanders vaak een stuk hartelijker dan Duitsers. Zelf merkte ik dat pas toen een collega er een opmerking over maakte dat ze het leuk vind dat de meeste nederlanders altijd zo hartelijk praten en hun best doen op duits :')
Maar zo hebben we ook een paar stamklanten die ontzettend gezellig zijn.

Maar om te zeggen dat Duitser zo ontzettend beleefd zijn kan ik niet zeggen. En ik denk dat dat ook heel erg van de locatie af kan hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:30

Tasje is een raar woord voor een Duitser om te leren. Een Tas in het duits is natuurlijk een kopje. En iets als Doei, als ze dat moeten uitspreken zoals het er staat krijg je ook iets raars :j Enige wat nog redelijk in de buurt komt is Hallo, want dat is daar hetzelfde. Maar ook Hallo wordt minder gebruikt dan een Goedendag / Gutentag. Net als dat men Auf Wiedersehen zegt ipv een een doei.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:39

Jans schreef:
Tasje is een raar woord voor een Duitser om te leren. Een Tas in het duits is natuurlijk een kopje. En iets als Doei, als ze dat moeten uitspreken zoals het er staat krijg je ook iets raars :j Enige wat nog redelijk in de buurt komt is Hallo, want dat is daar hetzelfde. Maar ook Hallo wordt minder gebruikt dan een Goedendag / Gutentag. Net als dat men Auf Wiedersehen zegt ipv een een doei.

Bij ons is het dan weer makkelijk :D Gronings = moi, Noord-Duits is Moin of Moinmoin.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:23

Ik ben van het simpele kleef }> en misschien zijn ze daar alleen vriendelijk vanwege de grote Nederlandse klandizie?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:50

Oh en nog een leuke: Duitsers geven elkaar allemaal nicknames. Conrad wordt Konnie, Michael wordt Mike of Mikki, en soms lijkt het totaal niet meer op de voornaam.
Olli is dan nog Oliver, maar soms kan ik geen link leggen met welke naam ze bedoelen. En ze gaan er van uit dat wij dan direct dat begrijpen :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:53

Een tas koffie kennen wij Brabanders dan ook weer wel hoor :9k

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:04

Moet je in Rotterdam neit om vragen, dan krijg je een tasje met koffie _O-

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:04

In Limburg zeggen we ook tas koffie hoor. Kopje is Hollands :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:49

Ik ga graag naar Duitsland maar ik zie toch wel verschillen.

Vooral wat overheid betreft.
Kun je in Nederland een politie agent heel normaal even wat vragen, daar zijn ze in Duitsland toch niet echt gediend van.

Jaren geleden stage gelopen in Duitsland en vlak bij het bedrijf waar ik werkte(landbouwbedrijf van 72 hectare) was er een vliegshow.
Echter, halverweg ging er wat mis en storte het vliegtuig neer.
We zagen de piloot via de schietstoel door de lucht gaan en netjes landen.
Vliegtuig werd snel onder het schuim gezet.
Iedereen moest de show verlaten en dat werd zo gedwee gedaan.
In een mum van tijd was iedereen van het terrein af en met auto weer op weg naar huis.
Dat was in Nederland nooit gelukt, daar zijn we veels te nieuwsgierig voor en te eigenwijs.
Mijn man en ik trokken dus ook door het veld richting het stuk waar de piloot en het vliegtuig waren neer gestort.
Zolang we op het terrein van het bedrijf bleven , konden we zonder problemen in de buurt komen maar we waren echt de enige die die moeite namen.
Zo wisten wij dus vrij snel dat de piloot in orde was , het vliegtuig ook nog redelijk in elkaar zat en geen graanveld in brand had gestoken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:56

germie schreef:
Oh en nog een leuke: Duitsers geven elkaar allemaal nicknames. Conrad wordt Konnie, Michael wordt Mike of Mikki, en soms lijkt het totaal niet meer op de voornaam.
Olli is dan nog Oliver, maar soms kan ik geen link leggen met welke naam ze bedoelen. En ze gaan er van uit dat wij dan direct dat begrijpen :D

Ja klopt! Onze oudste dochter heet Sharon, maar die wordt Shrotti of Shari genoemd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:57

Diablo schreef:
germie schreef:

Ja klopt! Onze oudste dochter heet Sharon, maar die wordt Shrotti of Shari genoemd.

Ik vraag me dan altijd af hoe ze mij noemen zonder dat ik het weet :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:04

Ik vermoed dat ik dan Gemmi ben :') :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:29

De verschillen zijn overal groot. Binnen Nederland heb je ook behoorlijke verschillen.

En het verbaasd me wat men hier zegt over beleefdheid. Ik ben 43, echte Amsterdamse en ook opgevoed met netjes U tegen mensen zeggen, met 2 woorden spreken etc. Als ik kijk hoe ik, maar ook mijn moeder van 73 bijv, worden aangesproken, stoor ik me daar echt wel aan. In deze regio zijn ze zelfs redelijk onbeschoft soms in winkels. Ik vind dat tegen een vrouw van 73 echt vreselijk. Mijn moeder heeft altijd een kapsalon gehad in Amsterdam en is altijd keurig beleefd geweest.

Wij hadden onze paarden in Duitsland ( Emsland ) staan en hebben vaker naar huizen gekeken. Wat wij mee kregen is dat je echt mee moet doen als je in een dorp wil wonen. Als iemand trouwt, of zwanger is etc, moet je als vrouw echt meedoen met versieren en feestje regelen etc. Daar was ik zelf dan wel direct huiverig voor, want ik ben daar zelf niet zo dol op.

De winkels zijn wel erg anders, maar ook het onderwijs, wonen etc.

Zeker als je kijkt, waar wij keken en het aantal familiehuizen ziet waar ouders en kinderen onder 1 kap wonen, is dat toch wel anders dan hier. Hoewel je het misschien op het platteland ook vaker ziet dat er een aanbouw is voor de ouderen.

Omgang met dieren net zo. Ik vond de Duitsers op het erf waar we kwamen wat hard, maar dat heb je hier ook.

Ik heb veel Duitse meiden les gegeven en die klagen ook vrijwel allemaal over het brood. Ze kwamen uit verschillende streken en hadden allemaal een andere houding. De afspraken verliepen niet altijd even soepel, maar kan ook leeftijd zijn. Dat heb je ook overal.

Wij reden bij Emmer Compas de grens over en dan voelde ik echt direct het verschil. Totaal andere huisbouw, wegen etc. Toen we in Z Limburg waren en in Vaals boodschappen deden, vond ik ze al erg Duits in Nederland. Kassiere sprak ook Duits tegen ons??

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:02

Als je in Venlo of Roermond bent word je vaker in het Duits aangesproken dan in het Nederlands.
Ik heb een paar keer voor mijn werk moeten werken in Roermond in het Outlet centrum. Maar ik spreek geen Duits, nou niet handig daar. Al moet ik zeggen dat de winkelende Chinezen uit Duitsland dan ook weer geen Duits spraken. Dus daar was sowieso geen gesprek met te voeren want Engels kende ze ook niet.
Maar denk maar niet dat er ook maar een Duitser is die probeert Nederlands of engels te spreken. Duits en anders niets.

Ik heb daar heel wat keren het liedje van WC experience in mijn hoofd gehad.
https://www.youtube.com/watch?v=rqD8OyW5Kn8

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:32

Bruintje123 is dat dan bij de limburgse grens zo? Ik herken het nl echt totaal niet. Zodra mensen doorhebben dat ik uit nl kom beginnen ze vask zelfs in het nl tegen me te praten..dankjewel tot ziens enzo. Ik ben wel gevraagd door mensen of ik ze NL wilde leren,want ze vonden het eigenlijk absurd dat nederlanders perfect duits spraken en zij geen nederlands. Op verschillende scholen wordt ook nederlands gegeven en dat dus allemaal in duitsland zelf...engels spreken de meesten hier ook prima.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:37

Goede Engelssprekende Duitsers ben ik weinig tegengekomen. Ze zijn er wel, maar afgelopen twee weken was ik in een voornamelijk Duits hotel in Spanje, maar zelfs de simpelste vragen konden ze niet verstaan in het Engels en vroegen ze of ik Duits wilde spreken. Nou prima hoor, maar als je toeristisch werk doet is het toch niet raar dat je Engels spreekt :?