Gehandicapten zorg..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:37

Antheman schreef:
Nabster schreef:

Als ik je aanbreng bij ons krijg ik 150 euro...ook Gelderland. Zo groot is het tekort.

Wij bieden 500 euro *\o/* Reinaerde.

Hier bij Triade Vitree ook 500 euro.

Binnen de organisatie waar ik werk hebben we heel veel verschillende soorte groepen. Echt alles, van jong tot oud. Ernstig meervoudig beperkt, tot licht verstadelijk beperkt en moeilijk verstaanbaar gedrag.

We zitten door heel flevoland heen trouwens. En een paar locaties in de buurt van Zwolle.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:41

Anoniem schreef:
Een emb groep. Daar ging ik ook specifiek voor kennismaken.

Fijn! Ben erg benieuwd hoe jenhet gaat vinden, laat je het weten in dit topic?
Laatst bijgewerkt door Giolli op 06-09-22 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:41

Anoniem schreef:
Ik heb net een erg leuk gesprek gehad en mag volgende week op de groep eens meekijken.

Leuk! Ben benieuwd wat je er van vindt. Heb je al ervaring in de zorg?
Laatst bijgewerkt door Giolli op 06-09-22 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Gehandicapten zorg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:48

Absoluut, maar wel in een andere sector.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 00:03

Wat leuk, ik werk zelf ook binnen de gehandicaptenzorg. Ik werk als persoonlijk begeleider, maar ben officieel alleen een begeleider. In september ga ik de opleiding tot verpleegkundige doen, dat kan ik mijn papiertje behalen bij de taken die ik doe. Heeft ook te maken met tekorten en het niet kunnen vinden van personeel.

Het enige wat ik jammer vindt aan het werk is dat wij geen 8 uurs diensten hebben. Wil je een lange dienst dan is dat altijd een avond of weekend dienst.
Maar het werk zelf is echt prachtig, je krijgt er veel voor terug. Ik werk op een hele wisselende groep, maar voornamelijk gebaseerd op de ouder wordende client.

Ik ben erg benieuwd wat jij van het werk en de groep vindt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 08:24

Wij hebben allerlei soorten diensten, van 6 tot 13,5 uur ( gecombineerde laat/slaapdienst). Ik vind zelf een korte dienst wel fijn om te combineren met ondersteunende taken zoals gesprek met cliënt, leerling of schrijven aan een verslag.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 08:35

Wij hebben ook korte diensten, die 3.5 uur duren, andere diensten tussen de 7 en 8.5 uur. Maar omdat wij ook een eigen dagbestedingsgroep hebben , werken mensen nauwelijks zon korte dienst. Ik ben ook persoonlijk begeleider en heb standaard 1x in de week een vroege met kantooruren. Dat vind ik wel fijn. Die kantooruren kan ik zelf beetje wisselend plannen dus als het nu met de zomer mooi weer is dan plan ik wel eens mn kantoor op een andere dag zodat ik lekker om 10.30 vrij ben en van het mooie weer kan genieten :))

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:24

Al 22 jaar werk ik bij deze werkgever. Ik werk met verstandelijk gehandicapten, laag niveau, autisme, gedrag en ouder wordend.
Mijn functie is begeleider zeer intensieve begeleiding.
De instelling waar ik werk heeft locaties in Limburg, Brabant en Gelderland.
Voldoende mogelijkheid om aan de slag te gaan.
Diverse doelgroepen, maar wat wil je?
Laag niveau, hoog niveau, midden niveau, verstandelijk beperkt met lichamelijke beperking, jeugd, ouder wordend, gedrag, dagbesteding of wonen.
Wij hebben niet alleen 8 uursdiensten maar met mijn 32 uur kom ik prima aan mijn uren
Het dienstenpatroon kan op iedere locatie anders zijn

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:03

Olympia schreef:
Wij hebben ook korte diensten, die 3.5 uur duren, andere diensten tussen de 7 en 8.5 uur. Maar omdat wij ook een eigen dagbestedingsgroep hebben , werken mensen nauwelijks zon korte dienst. Ik ben ook persoonlijk begeleider en heb standaard 1x in de week een vroege met kantooruren. Dat vind ik wel fijn. Die kantooruren kan ik zelf beetje wisselend plannen dus als het nu met de zomer mooi weer is dan plan ik wel eens mn kantoor op een andere dag zodat ik lekker om 10.30 vrij ben en van het mooie weer kan genieten :))

Dat is allemaal wel erg fijn.
Wil ik aan mij contract uren (28uur) komen moet ik 4 avonddiensten per week draaien. Dat hakt er wel in qua privé en gezin waarbij de man de hele week (ook nachts) van huis is.
Dagbesteding hebben wij ook aan huis, maar daar is maar 1 collega voor nodig en zitten vaste collega's op. Er is daar ook geen ruimte qua formatie.

Vaste kantoordag lukt mij niet, heb te vaak dat ik wisselende dagen bezig ben omdat de ondersteunende diensten wisselend bereikbaar zijn.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:13

Die korte diensten vind ik wel een probleem. Hoe kun je daar je inkomen uit halen?
Ik denk dat er meer personeel te vinden is als je diensten van 8 uur hebt. Dat is nog niet doorgedrongen bij de gehandicaptenzorg.(werk er 19 jaar in)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:37

Toch zijn er ook wel gewoon diensten van bijvoorbeeld 7 tot 1530? Of 1500 tot 2300?

Hoewel dat ook misschien aan de groepen ligt.
Als er veel dagbesteding is en de helft van de groep is “ buitenshuis “…
Maar in oa jeugdzorg en ggz/ begeleiding heb je juist wel weer vaak gewoon de diensten van 8 uur.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:20

Het ligt er een beetje aan op wat voor groep je werkt. Ik werk gemiddels ook 3 avonddiensten in de week. Dagbesteding is niks voor mij, dus helemaal prima. :)

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:32

Ik ben na 20 jaar de gehandicaptenzorg uit gegaan en ben naar de ouderenzorg over gestapt. In de gehandicaptenzorg moet je tegen het werken van korte diensten en dus veel dagen dat je moet werken om aan je uren te komen. In de ouderenzorg heb je gewoon nog lange diensten en dus minder werkdagen

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:43

Ik heb jaren in een antroposofische instelling wat echt een dorp is. Hier doen de bewoners alles samen voor het ‘dorp’ wat betekent dat je ook dagbesteding doet waardoor er 8u diensten werden gedraaid. Hier wonen alle niveaus.

Nu ben ik persoonlijk begeleider met lvb jeugd maar vallen onder een grote organisatie voor gehandicapten. Interessant en soms frustrerend omdat wel veel met de gemeente te maken hebben ivb wmo indicaties. Gelukkig hebben we diensten van 7,5u en slaapdiensten van 14u.

Zou met 32u er niet weer voor kiezen om korte diensten te draaien.
Laatst bijgewerkt door wouterpaard op 23-07-22 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:45

Met 32 of 36 uur wordt het wel heel lastig.
24/28 is dan beter te plannen.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:08

Ik ben een beetje verrast door wat ik hier lees. Het is in de gehandicapten zorg dus bijna niet mogelijk om 32 uur of fulltime te werken?

Ik ben met een jobcoach aan het kijken naar omscholing en daarbij kwam persoonlijk begeleider langs als iets om te onderzoeken. Had ik zelf nou nooit aan gedacht want werken op woongroepen is mijn ding niet. Maar zij kwam met je kan ook dagbesteding of thuisbegeleider worden. Dat lijkt me wel weer leuk en passend bij mijn profiel.
Ik heb een beetje het gevoel dat ze wat rooskleurig is in hoe makkelijk het is om in die hoek terecht te komen? En buiten dat zit je dus met dat je niet zoveel uren kan draaien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:16

Dan kom je in het ambulant werken uit. En hoewel er veel vacatures zijn, zou ik iemand met 0.0 ervaring in de zorg niet gelijk ambulant laten beginnen..
Dagbesteding wellicht wel?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:57

Ik denk als je feeling hebt voor de doelgroep waar je mee wil werken dat het momenteel best makkelijk is om een baan te vinden in de gehandicaptenzorg. Misschien als pber of ambulante begeleider iets minder, maar dat je wel snel kan doorstromen als je wat ervaring op een groep hebt opgedaan

Al vraag ik me wel af wat maakt dat je een woongroep niets lijkt en dagbesteding wel?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:49

Nou het is wel zo als je tegenwoordig een papiertje heb wordt je heel gemakkelijk aan genomen puur vanwege te korten en ze blij zijn met elke paar handen die weer gaten in het rooster weg kunnen werken.

Bij mij op werk is het zo als je een niv 4 diploma hebt mag je alleen staan op de werkvloer op een groep van 6. Soms wordt je dan ook neergezet vooral in de flex op groepen waar je niks of niemand kent en je eigenlijk maar moet redden. Dat is de verwachting van een niv 4 diploma binnen de organisatie waar ik werk althans zo heb ik dat altijd gevoeld.

Alleen gevaar is dat er ook mensen komen te werken die in de praktijk het eigenlijk niet goed vol kunnen houden of weinig ervaring hebben want dan niet altijd goed gaat. Is wel afhankelijk van de groep natuurlijk. Helemaal als je nog zoekende bent wil je niet gelijk op groepen waar je eventueel bang of niet prettig voelt. Maar ik moet zeggen dat ik al blij was dat ik een stukje ervaring had voordat ik hier begon. Anders was het echt geen doen geweest

Over de uren merk ik ook. Soms maar diensten van 3 uurtjes al heb ik die relatief gezien weinig of aansluitend met dagbesteding dan heb je een dag van 9 uur. Avonddienst varieert van 6 uur tot 7 uur. Dus dat is wel te doen.

In de flex had ik vaak korte diensten wat heel vervelend was want dan moest ik haast elke dag aan het werk om toch mijn uren te halen. Een enkele keer lukte dit soms op 30 min na ook niet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 01:21

Gewoon in de nachtdienst gaan werken, heerlijk en deze diensten zijn meestal 8-9 uur :D
Overigens draaien ze hier overdag ook gewoon diensten van 8 uur, met daarnaast kortere tussendiensten.

Er is echt ontzettende nood aan collega's, dus met de goede mentaliteit, maar zonder papiertje kun je zeker solliciteren, alleen wordt de druk op de gediplomeerde mensen steeds hoger vanwege de bevoegdheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:01

zonder papiertje in de zorg???

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:49

Anoniem schreef:

Ik ben ook ooit begonnen zonder papiertje maar stond altijd met een vaste kracht. Ik zag het meer als een stage met wat voorbereiding op de opleiding.

Ik liep ook al wat voor dat was opzich wel heel fijn.

Er is blijkbaar wel heel erg gesjoemeld met zorg diploma's hoorde ik in het nieuws laatst.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 06-09-22 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:54

Sybelle schreef:
Ik ben een beetje verrast door wat ik hier lees. Het is in de gehandicapten zorg dus bijna niet mogelijk om 32 uur of fulltime te werken?

Ik ben met een jobcoach aan het kijken naar omscholing en daarbij kwam persoonlijk begeleider langs als iets om te onderzoeken. Had ik zelf nou nooit aan gedacht want werken op woongroepen is mijn ding niet. Maar zij kwam met je kan ook dagbesteding of thuisbegeleider worden. Dat lijkt me wel weer leuk en passend bij mijn profiel.
Ik heb een beetje het gevoel dat ze wat rooskleurig is in hoe makkelijk het is om in die hoek terecht te komen? En buiten dat zit je dus met dat je niet zoveel uren kan draaien?

Nee hoor. Er zijn zat plekken met wel 8 uurs diensten of gecombineerde laat/slaap diensten. Dan pak je ineens 14 uur, dan hen je zo aan je uren :j En ook binnen dagbesteding of ambulant werken kan dat zat. Wel is het zo dat de meeste vacatures binnen wonen zijn omdat daar nu eenmaal meer personeel nodig is.

Ik wil dat beeld van die korte diensten toch wel even uit de wereld helpen want dat verschilt echt per organisatie en locatie.

En dat sjoemelen is echt schandalig, ik werk met hbo diploma in de zorg, weet je hoe erg ik dat in het begin vond als ik met een collega zonder papier stond die ook medicatie mocht delen? Maar ook dit verschilt per organisatie. Wij hebben ook mensen zonder papieren maar die staan altijd boventallig en gaan na een maand of 2 als bbl leerling aan de slag, en halen zo dus hun papieren.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:58

Ik draai ook altijd graag een laat/slaap.
Inderdaad 14 uur, maar wel verdeeld over 2 dagen. Dat is per dag 7 uur. Dat zijn dagen dat je niet nog een andere dienst mag draaien.
Als je 32 uur wil werken heb je echt lange diensten nodig.
Ik werk voor 2 organisaties, op de ene heb ik lange diensten vanaf 7 uren.
De andere is de langste 6,5 uren en de kortste 3(op meerdere woningen). Dan moet je echt vaak terug komen om aan je uren te komen.
Dagbesteding is vaak erg gewild en erg moeilijk tussen te komen.

Maar het is erg leuk werk, dat dan weer wel :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:31

Anoniem schreef:
Je hebt dan niet de bevoegdheden zoals een gediplomeerde, maar als groepsassistente of ondersteunend. Via een interne opleiding of leren en werken tegelijk kun je dan door groeien.
Maar voor de gediplomeerde wordt de druk groter, die zijn dan over meer mensen pb'er, moeten de voorbehouden handelingen doen en komen minder toe aan het 'gewone' contact met de mensen. Dragen teveel verantwoordelijkheid.

Situatieschets, vier groepen met 3 invallers en een vaste kracht. Die laatste loopt dan dus van de ene naar de andere groep voor medicatie te geven, insuline spuiten, sondevoeding geven enz. Verre van ideaal en enorm belastend voor de medewerkers en bewoners. Maarja, je moet als organisatie toch iets als er continue onderbezetting is. Dan ben je blij dat er nog invallers en assistenten zijn die de meer huiselijke taken opvangen.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 06-09-22 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt