De gezamelijke rekening en samen sparen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: De gezamelijke rekening en samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:56

Wij zijn 12 jaar samen waarvan 11 jaar getrouwd en 3 kinderen.
Wij hebben vanaf dat wij gingen samenwonen in ons eerste koophuis alles op een gezamenlijke rekening gestort.
In het begin verdienden we ongeveer hetzelfde (mijn man ging destijds nog deels naar school en ik werkte parttime).
Mijn man is in de jaren steeds meer gaan verdienen en ik steeds iets minder omdat ik minder ging werken ivm de kinderen.
Qua dingen kopen voor onszelf hebben we nooit moeilijk gedaan.
Ik had maandelijks een vrij hoog bedrag aan stalgeld van mijn paard en hij kocht eens in de zoveel tijd gruwelijk dure kleding of dingen voor zn computer.
Helemaal prima.

Nu zijn we verhuisd en ben ik sinds 1.5 jaar volledig gestopt met werken.
We hebben de paarden nu aan huis.
Mijn man heeft een riant salaris maar af en toe vind ik het wel lastig om van 'zijn' loon grote bedragen te betalen voor mijn hobby.
Bv laatst een lading hooi laten komen á €1350,- euro.
Dan voel ik me best wel eens schuldig omdat hij er hard voor werkt. :o

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:06

Even een vraagje als dat mag, weten jullie dan van jullie partners wat ze op hun eigen privé spaarrekening hebben staan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:09

ClaudiaHS schreef:
Wij zijn 12 jaar samen waarvan 11 jaar getrouwd en 3 kinderen.
Wij hebben vanaf dat wij gingen samenwonen in ons eerste koophuis alles op een gezamenlijke rekening gestort.
In het begin verdienden we ongeveer hetzelfde (mijn man ging destijds nog deels naar school en ik werkte parttime).
Mijn man is in de jaren steeds meer gaan verdienen en ik steeds iets minder omdat ik minder ging werken ivm de kinderen.
Qua dingen kopen voor onszelf hebben we nooit moeilijk gedaan.
Ik had maandelijks een vrij hoog bedrag aan stalgeld van mijn paard en hij kocht eens in de zoveel tijd gruwelijk dure kleding of dingen voor zn computer.
Helemaal prima.

Nu zijn we verhuisd en ben ik sinds 1.5 jaar volledig gestopt met werken.
We hebben de paarden nu aan huis.
Mijn man heeft een riant salaris maar af en toe vind ik het wel lastig om van 'zijn' loon grote bedragen te betalen voor mijn hobby.
Bv laatst een lading hooi laten komen á €1350,- euro.
Dan voel ik me best wel eens schuldig omdat hij er hard voor werkt. :o

Jij werkt toch ook hard met drie kinderen thuis? ;) alleen niet betaald, maar zeker niet minder hard dan mensen met een betaalde baan.
Neemt hem ook een hoop werk uit handen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:17

Tuurlijk wel. Heb vorig jaar ook wel een paar maandjes parttime gewerkt maar heb thuis ook zat te doen hoor
3 paarden, 6 kippen, 2 honden, 5 katten, 3 kinderen, groot huis en veel onderhoud aan het perceel.
Toch zou ik nu wel willen werken.
Een uur of 10 per week zou al fijn zijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 12:23

cam schreef:
Even een vraagje als dat mag, weten jullie dan van jullie partners wat ze op hun eigen privé spaarrekening hebben staan?

Denk dat als je beide hetzelfde bedrag hebt om te sparen en prive per maand dat het dan niet uitmaakt. Dan kan diegene zelf kiezen of die meer daarvan opspaart of veel uitgeeft

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:26

cam schreef:

Ja natuurlijk. Dat is toch niets geheims aan?

We hebben ook de deal dat er op de beide eigen spaarrekeningen en minimum bedrag moet blijven staan voor het geval van onverwachte hoge kosten

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:32

Ik weet het op het moment dat ik de belasting aangifte doe elk jaar haha, verder moet hij zelf weten wat hij met zijn spaargeld doet :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:08

Nee. Ik weet niet precies wat er op de spaarekeningen van mijn man staat :) hij wel op die van mij ivm de belastingaangifte :)
Vind dat geen probleem ivm omstandigheden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:12

Maar mensen die alles gescheiden hebben, wie betaald er dan bijv een nieuwe wasmachine? Allebei de helft oid?

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:13

Daar hebben wij een gezamenlijke spaar rekening voor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:36

Hij :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:41

LadyMadonna schreef:
Maar mensen die alles gescheiden hebben, wie betaald er dan bijv een nieuwe wasmachine? Allebei de helft oid?

Min of meer naar rato. Er zou een behoorlijk verschil in inkomens, dus 50/50 is niet reëel.
Wasmachine is heel duidelijk van ons, net als de meubels bijvoorbeeld. Dat financieren we samen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:47

Lijkt me zo'n gedoe :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:50

Hoe dan? Even internetbankieren, paar minuutjes werk ... Eitje en als het een contante aankoop is pinnen we beide ons deel

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:53

Als ik een nieuwe wasmachine nodig heb dan koop ik die en betaal m.

Ik hoef daarna niet uit te rekenen van ok, hij kost zoveel, ik betaal daarvan 30% en jij 70 %, want jij verdient meer....

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:06

Hier ook gezamenlijke en eigen rekeningen.
Niks geen gedoe, gewoon maandelijks een vast bedrag overmaken. Alle vaste lasten, vakanties, onderhoud huis of andere onvoorziene zaken en dergelijke worden betaald vanaf de gezamenlijke rekeningen.

En van je eigen rekening doe je wat je wilt. Kan de een bij wijze van sparen voor iets wat die heel graag wil en kan de ander wekelijks internet leegkopen.
Zonder het te hoeven checken weten we van elkaar wel wat er binnen komt en uit gaat en als het nodig zou zijn, zouden we elkaar net zo gemakkelijk ons "eigen" geld toeschuiven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:12

Toen wij net samen gingen wonen hebben we een gezamenlijke rekening afgesloten.
Daar ging naar rato evenveel op.
Alle automatische afschrijvingen gaan daar af. Dus niet dingen die vervangen moeten worden.
Eigen lopende en spaarrekening hebben we altijd gehouden, maar met internet bankieren zien we die van elkaar staan, dus op de cent af kunnen wij van elkaar zien wat er op staat.
En daar doen we niets mee.

Is die wasmachine nodig en ik ga naar de winkel, koop ik die.
Is mijn man er bij kan het zijn dat hij hem betaald.
En dat is niet van, ik heb vorige keer betaald dus nu ben jij aan de beurt.

Wil ik een paardendeken halen, koop ik die, maar een zadel zal ik overleggen. Ook al is het eigen geld.
Gaat hij een motorhelm halen doet hij dat, maar wil die een nieuwe motor is dat wel in overleg.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:24

LadyMadonna schreef:
Als ik een nieuwe wasmachine nodig heb dan koop ik die en betaal m.

Ik hoef daarna niet uit te rekenen van ok, hij kost zoveel, ik betaal daarvan 30% en jij 70 %, want jij verdient meer....

Ik vind toch ook niet dat jij dat op die manier zou moeten doen. Je vraagt hoe mensen dat doen en vervolgens kraak je die manier af. Lekker hoor.

Als WIJ een nieuwe wasmachine nodig hebben dan kopen we die samen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:30

Ik kraak niks af, ik geef alleen aan dat het me zo'n gedoe lijkt met vervolgens een voorbeeld waarom het me gedoe lijkt. :?

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:47

ik betaal de huur, tv internet, auto verzekering en etc

van mijn vriend zijn inkomsten doen we boodschappen, sparen, en andere uitgaves.
eigenlijk nooit problemen mee gehad zo, als ik eens kleding nodig heb of hij gaat dat van zijn inkomsten af

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:47

Ik vind een paar minuutjes nadenken over een evenredige kosten verdeling en aansluitend even internetbankieren nou niet bepaald een 'gedoe'.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:13

Dan nog maar een vraagje, houden jullie dan bij wie wat heeft betaald zodat dat als dat ooit gebeurd netje met de juiste eigenaar mee verhuist ?

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:18

cam schreef:
Dan nog maar een vraagje, houden jullie dan bij wie wat heeft betaald zodat dat als dat ooit gebeurd netje met de juiste eigenaar mee verhuist ?

nee, hier gaat gewoon alles netjes door de helft mocht het ooit zover komen dat we uit elkaar gaan.
Playstation is uiteraard van hem en mijn camera van mij maar zoals de auto en andere dingen zoals de spaar rekening is samen betaald/gespaard dus gaat ook door de helft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:53

@ Dromertje: klopt dat ik voor zo'n keuze stond. En al bij al is het op vlak van quality time voor onze relatie de beste keuze geweest die ik had kunnen maken. Daarbij merkt hij nu ook dat de tijd en kosten die ik investeer in de paarden ook echt wel vruchten af werpt, wat het voor hem dan weer makkelijker maakt om mijn keuze te begrijpen.

Geven en nemen en vooral... altijd heel open communiceren naar elkaar :)

Wij weten niet van elkaar wat er op de aparte spaarrekeningen staat. Hoeft ook niet vind ik.
Alle grote huishoudspullen zijn van hem, dus als er wat stuk gaat is dat voor zijn rekening. We hebben niks officieel geregeld naar elkaar toe, dit is de makkelijkste manier voor ons op dit moment.

Ivm kinderen: die zijn er niet. Moest dat wel het geval zijn, dan zou hij er absoluut wel voor zorgen dat er altijd voldoende budget zou zijn. Daar hoef ik niet over te twijfelen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:54

Keell94 schreef:
ik betaal de huur, tv internet, auto verzekering en etc

van mijn vriend zijn inkomsten doen we boodschappen, sparen, en andere uitgaves.
eigenlijk nooit problemen mee gehad zo, als ik eens kleding nodig heb of hij gaat dat van zijn inkomsten af

Dat lijkt me dan weer nog lastiger dan alles splitten. Want hebben jullie dan wel een gezamenlijke rekening? Of heb jij een pas van zijn rekening? En krijgen jullie dan ook nog 'eigen geld'?

Ik geloof dat ik dit nog nooit heb gesnapt. Want feitelijk is het allemaal alles op een grote hoop toch? Alleen weet je dan nu dat x door jou en y door je vriend is betaald, is daar een meerwaarde aan?

Varekaj sorry ik vind het gewoon nog steeds een beetje apart. De tijd en kosten van paarden dat het vruchten af werpt, is het dan meer oké dat je er veel geld in steekt dan wanneer je een beetje voor hobby in het bos rijd? Ik vind het allemaal zo zakelijk klinken.

Ik weet niet wat er op mijn vriend zijn spaarrekening staat maar puur omdat ik me dat nog nooit afgevraagd heb :=