Compromis met ouders ivm drank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:18

Nies_ schreef:
Ik snap je ook heel goed. Je wil waarschijnlijk ook gewoon weten wat het nou allemaal precies is, want iedereen doet iets wat jij nooit ervaren hebt en dus misschien ook niet helemaal goed begrijpt. Persoonlijk vind ik zo'n strikte regel van tot je 18e niks en daarna zoek je het maar uit ook niet heel verantwoord, precies om de punten die je zelf aangeeft.

Dit! En wat mij betreft gaan veel mensen ook voorbij aan het feit dat je op die leeftijd onderzoekend bent en op zoek gaat naar grenzen. De wereld om je heen leer je zo kennen. En een keer op je bek gaan hoort daar ook bij.
Principiële afspraken maken met een puber is dan ook riskant. Ouders verliezen al snel het zicht op hun kind. De verleiding om 'stiekem' te gaan doen (drinken in dit geval) is enorm!

TS ik vind dat je al flink stevig in je schoenen staat hoor. Ondanks alles nog altijd je afspraak gehouden.
Ik zou als je dat durft en kan ook open zijn naar je ouders. En vragen of je een keer in hun bijzijn (verjaardag ofzo) mag proeven.

Als ouder zou ik heel blij zijn als mijn kind zijn/haar twijfels en struggles deelt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:19

kiki1976 schreef:
Ik vind het altijd een beetje chantage om eerlijk te zijn.
Je krijgt dit of dat als je voor een bepaalde leeftijd niet drinkt of rookt.

Ik denk dat veel ouders dit ook gebruiken als excuus om het rijbewijs te betalen.
"zomaar" een rijbewijs betalen is ook alsof je er niks voor hoeft te doen.
Op deze manier wordt er een soort van tegen prestatie aan gehangen, zomaar €2000,- krijgen is een flinke smak geld om zomaar even je handje voor op te houden.
Wat je er dan als tegenprestatie aan hangt maakt niet uit

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:20

Eerder mocht je met je 16e drinken en was het toen toch ook niet raar dat je 2 of 3 drankjes dronk...
Alles kan met mate! Als je gewoon 1 of 2 misschien eens 3 wijntjes drinkt af en toe 1x in de maand ofzo gaan je hersenen echt niet in eens giga kapot van. Goed is natuurlijk anders maar ik zie het probleem niet zo

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:25

slimmerik schreef:
Snorlex schreef:
Dat zal jij ook hebben als je straks 18 bent. Je grens leer je snel genoeg kennen. 1x er overheen en daarna nooit meer.

Haha, echt? Geloof je toch zelf niet hè...... daarom hangen ze er bij de afkick klinieken er met de benen uit.... en draaien de AA groepen op volle toeren.

Joh, daar doel ik toch niet op. Dat heeft te maken met meerdere/andere factoren.

Normaal gesproken, als je een keertje te ver gaat, ben je er daarna echt wel even klaar mee.
Ik ben 1x goed ziek geweest van de drank en daar heb ik van geleerd "dit nooit weer".

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:26

Vragen of je thuis een feestje mag organiseren? Waarbij je een x aantal drankjes mag hebben? Je ouders kunnen erbij zijn, in de buurt blijven of weggaan, maar net wat ze willen.

Want ik vind je punt, je leert er ook niet mee omgaan, wel getuigen van een goede instelling.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:28

Het is veel makkelijker om niet te gaan drinken dan om van de drank af te komen en drinken heeft GEEN ENKEL VOORDEEL, maar het maakt je wel kwetsbaar voor allerlei dingen.

Wil je persee wel wat drinken uit nieuwsgierigheid, dan zou ik dat toch zeker niet in een groep buitenshuis doen, maar thuis om een drankje vragen om te proberen.

Dat anderen wel drinken is natuurlijk geen excuus om het ook maar te moeten.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 16-07-17 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:28

Als je nu al niet kan wachten met het drinken van alcohol omdat je vrienden wel allemaal al drinken dan vraag ik me af of je niet met meer dingen zo gaat denken. Zo sterk sta je dus niet in je schoenen imo als je door de groepsdruk je zo voelt.
Wat is nu dat jaartje wachten en wel je rijbewijs krijgen zoals je hebt afgesproken.
Hoe zou je het vinden als je ouders nu met jou gaan zitten en die aangeven dat ze van andere ouders hebben gehoord dat die alleen de helft van het rijbewijs betalen.. en zij nu denken dat dat miss ook wel beter zou zijn.
Dat zou je ook niet leuk vinden gok ik zo ?
Als jij je niet kan vermaken zonder alcohol in de groep dan vraag ik me af of dat wel een juiste groep is dan ;)
Als je aangeeft het nu prima met mate te kunnen gaan gebruiken dan kan je dat ook op je 18e.
En dat je niet weet hoe het er daar aan toe gaat is half waar. Je vrienden laten het al zien.

Wil je wel toch voorzichtig aan gaan beginnen dan is het wel zo netjes om zelf je rijbewijs ook verder te betalen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:30

Ik zie het wel... Er is een afspraak tussen TS en ouders.

Ouders hebben daar vast hun redenen voor. Een van die redenen is het wettelijk verbod op drank voor je 18e en de andere waarschijnlijk het risico van drinken als puber.

Een andere kant daarvan is dat de jeugd nog steeds graag drinkt op een avondje. En die drank ook beschikbaar is. Plus de natuurlijke nieuwsgierigheid die veel jongeren hebben, groepsdruk etc.

Daarmee omgaan, zowel als ouder en als jongere is gewoon lastig. De cultuur om drank is (voorlopig) echt nog niet weg na dit wettelijke verbod.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 16-07-17 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille

Re: Compromis met ouders ivm drank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:32

Je mag al heel blij zijn dat je je rijbewijs uberhaupt cadeau krijgt!

Alcohol is niet alles, zo leer je mooi om zonder alcohol ook fun te hebben.

Je moet er iets voor over hebben hoor, om je rijbewijs gratis te krijgen.

Vind het redelijk verwend, kleine moeite om niet aan de zuip te gaan.

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:32

Lusitana schreef:
Het is veel makkelijker om niet te gaan drinken dan om van de drank af te komen en drinken heeft GEEN ENKEL VOORDEEL, maar het maakt je wel kwetsbaar voor allerlei dingen.

Wil je persee wel wat drinken uit nieuwsgierigheid, dan zou ik dat toch zeker niet in een groep buitenshuis doen, maar thuis om een drankje vragen om te proberen.

Dat anderen wel drinken is natuurlijk geen excuus om het ook maar te moeten.

Er wordt net gedaan alsof TS gelijk een alchohol verslaving oploopt als ze een keertje wat drinkt met vrienden. Come on... ze is 17 hoor!
Ik dronk ook al wel eens een paar glaasjes als we uit gingen en toen was ik 14 denk ik.
Niets slechter van geworden en ook niet verslaafd :Y)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:34

Het is toch eenvoudig: als je echt wil drinken, dan betaal je je rijlessen zelf toch.

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:36

Het is gewoon wettelijk verboden en TS kan er een boete voor krijgen en/of doorgestuurd worden naar bureau HALT als ze gepakt word. Ik vind het opmerkelijk dat mensen het chantage vinden als kinderen worden beloont om niet de wet te overtreden.

Jammer dat je nu het gevoel hebt dat je niet bij de groep hoort TS. Toch is een rijbewijs een levenslange investering. Drinken van alcohol kan altijd nog en kost daarnaast ook geld. Zijn het je de kosten van een rijbewijs + de kosten van de alcohol werkelijk waar waard? Ik ben vaak de bob en kan het net zo leuk hebben als de rest zonder alcohol. Wat als je op een festival komt waar al je vrienden drugs gaan gebruiken, wil je dit dan ook doen? Als je straks studeerd zijn er genoeg feestje, studentencafé's etc waar je gezellig een drankje kan doen. Ik denk dat je slim zat bent om alles tegen elkaar af te wegen en een keuze te maken waar je achter staat ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:37

Ik zie het probleem ook niet. Wil je je niet aan de afspraak houden? Dan betaal je alles van het rijbewijs zelf.
Die afspraak is dus ook les voiecde toekomst, dan ga je ook aan afspraken moeten houden.

Heb de indruk dat ze beide wil, zowel de alcohol als gratis rijbewijs.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:40

Echt vreemd dat een 17-jarige een keer wat wil drinken én een rijbewijs wil inderdaad. Echt waar haal je het vandaan. Is ze helemaal besodemieterd.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:44

Alle 2 is geen probleem, op eigen kosten dan he.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:46

Ik heb niet alle reacties gelezen, aangezien alcohol drinken (onder de 18) dràma is hier op Bokt.

Ik begrijp heel goed dat je een keertje wat wilt drinken met alcohol hoor TS, ik ben zelf 19 en ik dronk op mijn 17e ook alcohol. En ja, ik mocht het ook niet volgens de wet, maar ik leef nog en functioneer prima.
Misschien kan je met je ouders iets proberen af te spreken over tot je 18e alleen bier en wijn, en daarna ook sterke drank (omdat dat dan ook mag natuurlijk)? Op die manier kan je, zoals je zelf al aangeeft, eens kijken hoe alcohol is zodat het op je 18e niet compleet nieuw is. Ik vind dat je er best verantwoord mee omgaat hoor :)
Laatst bijgewerkt door Danielleeee_ op 16-07-17 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Nies_ schreef:
Echt vreemd dat een 17-jarige een keer wat wil drinken én een rijbewijs wil inderdaad. Echt waar haal je het vandaan. Is ze helemaal besodemieterd.

Joh, alle jongeren van die leeftijd zijn stabiele en principiële mensen. Nooit last van twijfels, nieuwsgierig en absoluut geen last van trends en de wil om 'erbij' te horen.
En ouders, daar neem je alles klakkeloos van aan. Huisregels volg je met militaire preciezi op!

rien10

Nies_ schreef:

Niks raars mee.
Maar er is een afspraak gemaakt en in mijn ogen kan je niet achteraf een afspraak aanpassen omdat dat je beter uitkomt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:48

Waarom wordt er steeds herhaald dat het verboden is om voor je 18e te drinken? Het is verboden om alcohol te kopen of in het openbaar bij je te hebben, maar wat je thuis doet, dat is aan jou. Zie ook:
https://www.alcoholinfo.nl/publiek/veel ... raag=30157

Verder was het tot een paar jaar geleden tot 16 jaar, dus ik snap niet zo goed dat er zo fel gereageerd moet worden, alsof ze voorstelt om zes flessen wodka achterover te slaan..

Gewoon bespreekbaar maken met je ouders. En de ene alcohol is de ander niet. Je hebt champagne met 1% en wodka met 40% en alles er tussen in. Alles met mate en in overleg met ouders. Succes!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:48

Nies_ schreef:

Schandalig gewoon.
Echter afspraak is afspraak dus als ze 18 is lossssssss en inhalen wat je al die jaren gemist hebt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:50

Precies om dit soort niet na te komen afspraken hebben wij die ook nooit gemaakt met onze tieners. Wel goede gesprekken gehad en laten zien wat er kan gebeuren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:51

rien10 schreef:
Nies_ schreef:

Niks raars mee.
Maar er is een afspraak gemaakt en in mijn ogen kan je niet achteraf een afspraak aanpassen omdat dat je beter uitkomt.

Precies. Daar gaat het om.
Leren dat als je iets erg graag Wilt zoals een rijbewijs dat daar wat tegenover kan staan.

TS begint nu terug te krabbelen over een afspraak, en dat mag. Maar waarom zou haar voordeel dan wel blijven gelden?

Ik zou hetzelfde zeggen als het niet om drank zou gaan.
Het is het verbreken van de afspraak. Waar het om gaat.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:53

beert schreef:
Waarom wordt er steeds herhaald dat het verboden is om voor je 18e te drinken? Het is verboden om alcohol te kopen of in het openbaar bij je te hebben, maar wat je thuis doet, dat is aan jou. Zie ook:
https://www.alcoholinfo.nl/publiek/veel ... raag=30157

Je hebt gelijk. De Nix campagne is er een voorbeeld van. Hollands poldermodel van regelgeving.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:54

Tja ik zou gewoon stiekem aan de zuip gaan als ik ts was geweest, dus wat dat betreft siert het haar wel :j

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:56

Jester_ schreef:
Tja ik zou gewoon stiekem aan de zuip gaan als ik ts was geweest, dus wat dat betreft siert het haar wel :j

Dat is met alles wat ouders verbieden... dan juist worden de kids nog nieuwsgieriger en gaan ze die dingen juist doen. Gaan ze erover liegen en al dat soort toestanden.
Laat ieder kind toch lekker zelf dingen uitproberen en ervaren en laat ze hun eigen fouten maken, daar leren ze van.
Zolang ze eerlijk tegen je durven te zijn. Heb je veel meer aan.