Schelden in je relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Schelden in je relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:40

Schelden, tja, in de ene relatie kan het werken in een andere niet. Wij hebben ook wel eens onenigheid maar laten dan merken moeite te hebben met gedrag van de ander, niet met de persoon zelf. En twee dagen moeten zeuren en trekken om een sorry te horen?? Dat zegt hij zeer waarschijnlijk om van je gezeur af te zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:41

_Micha_ schreef:
Sowieso voel ik nooit agressie naar mijn vriend, zou ook niet goed zijn denk ik := ik kan hem wel heel stom vinden maar niet dat ik hem zou willen slaan.

Vind het ook altijd heel aso als mensen ruzie maken en schelden op iemand daar los je toch niets mee op en maak je ook niet duidelijk wat je punt is.

Natuurlijk zegt het wel wat als hij met kanker schelt en hij weet dat zijn vriendin dat niet oké vind.
Schelden heeft niets met veel karakter of temperament te maken. Mensen zeggen wel eens dat ik van binnen een Italiaanse ben := en ik kan ook als een wervelwind te keer gaan, maar daar komt geen schelden, met dingen gooien of echt schreeuwen bij kijken.

Dit dus....Ik vraag me af.....diegene welke schelden "normaal" vinden, uit wat voor milieu men dan komt en wat de opvoeding geweest is :o :=

Schelden is mi echt ordinair gedrag, mopperen en stem verheffen oké, dat kan best uit emotie,
maar iemand voor van alles en nog wat uitmaken kan mi echt niet!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:44

Lees nu dat TS haar vriend met kanker scheldt, nu vind ik schelden al laag maar ziektes erbij halen is imo helemaal niveau tokkie. :n

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:49

Nee absoluut niet... ik vraag me ook af in wat voor context dat gebeurt?

Schreeuwt ie dat naar je? Schreeuwen jullie naar elkaar? Zijn jullie rustig in discussie en noemt hij je zo?

Schreeuwen zou ik sowieso al eng vinden. Dat is voor mij een begin van controle verliezen. Hooguit loop je weg, gooi je de deur achter je dicht oid en roep je er even een 'klootzak' achteraan.

In een rustige discussie zou ik schelden ook niet oké vinden. Dan is dat kennelijk dus echt hoe hij over jou denkt. Je partner egoïstisch noemen kan ik in komen, dat kan iemand ook gewoon zijn. Maar een egoïstisch poedersuiker vind ik niet oké.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:50

Kaus schreef:
Nee absoluut niet... ik vraag me ook af in wat voor context dat gebeurt?

Schreeuwt ie dat naar je? Schreeuwen jullie naar elkaar? Zijn jullie rustig in discussie en noemt hij je zo?

Schreeuwen zou ik sowieso al eng vinden. Dat is voor mij een begin van controle verliezen. Hooguit loop je weg, gooi je de deur achter je dicht oid en roep je er even een 'klootzak' achteraan.

In een rustige discussie zou ik schelden ook niet oké vinden. Dan is dat kennelijk dus echt hoe hij over jou denkt. Je partner egoïstisch noemen kan ik in komen, dat kan iemand ook gewoon zijn. Maar een egoïstisch poedersuiker vind ik niet oké.

Euh... dat is dan toch schelden?

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 13:56

Ik vind dat hij mij egoïst noemt nou ook niets ergs, nou was het in deze situatie naar mijn mening niet zo, maar het zou natuurlijk kunnen dat hij dat anders voelt.
Maar in het kort, het ging erover dat ik deze zomervakantie een tripje naar Londen wil plannen met een vriendin, en dit wil ik eigenlijk zsm geregeld hebben. Maar de vakantie met mijn vriend moet ik ook nog regelen en hij vindt het niet fijn als ik al een periode 'inpik' om het tripje naar Londen in te plannen. Nou kunnen we voor onze vakantie niets leuks vinden, maar ik wil dus wel het tripje naar Londen geregeld hebben. Ik was dus egoïstisch, omdat ik zijn gevoelens over het regelen van de vakantie niet in acht nam omdat ik toch Londen al wil boeken en ik door 'dramde'.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:56

Het ligt eraan. Als ik boos ben op vanalles en mijn vriend doet iets stoms kan ik ook wel eens schelden, maar dan zeg ik ook sorry tegen hem,min reactie op hem is dan ook gewoon overdreven. Maar als hij mij enorm pijn doet Door iets en we krijgen daarom ruzie zeg ik niet sorry, op dat moment vond ik hem een klootzak of egoïstisch en dan mag ik dat ook benoemen naar hem toe.

Schelden met kanker vind ik niet oke, en als mijn vriend dat zou zeggen dan zou ik dat wel uitspreken. Mijn vriend mag gerust zeggen dat ik een k*twijf ben, Als ik op dat moment een k*twijf ben mag hij dat ook benoemen hoor.

@ts als je vriend normaal wel respect voor je heeft zie ik persoonlijk niet in waarom je een sorry verwacht.
Ik scheld Bv ook wel eens maar 2 minuten later ben ik zijn werktas in orde aan het maken. Mijn vriend weet ook dat ik veel van hem hou, maar dat hij soms eens enorm dom kan doen.
Ik zou geen sorry verwachtte voor het egoïstisch enzo, gewoon tegen hem zeggen dat je hem wel begrijpt maar dat je liever niet hebt dat hij met kanker scheldt.
Laatst bijgewerkt door craiester op 12-07-17 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:02

listiglistje schreef:
_Micha_ schreef:
Sowieso voel ik nooit agressie naar mijn vriend, zou ook niet goed zijn denk ik := ik kan hem wel heel stom vinden maar niet dat ik hem zou willen slaan.

Vind het ook altijd heel aso als mensen ruzie maken en schelden op iemand daar los je toch niets mee op en maak je ook niet duidelijk wat je punt is.

Natuurlijk zegt het wel wat als hij met kanker schelt en hij weet dat zijn vriendin dat niet oké vind.
Schelden heeft niets met veel karakter of temperament te maken. Mensen zeggen wel eens dat ik van binnen een Italiaanse ben := en ik kan ook als een wervelwind te keer gaan, maar daar komt geen schelden, met dingen gooien of echt schreeuwen bij kijken.

Dit dus....Ik vraag me af.....diegene welke schelden "normaal" vinden, uit wat voor milieu men dan komt en wat de opvoeding geweest is :o :=

Schelden is mi echt ordinair gedrag, mopperen en stem verheffen oké, dat kan best uit emotie,
maar iemand voor van alles en nog wat uitmaken kan mi echt niet!

Ik kan wel met 100% zekerheid zeggen dat ik een zeer nette opvoeding heb gehad. Normen en waarden hebben, beleefd zijn, respect hebben, eerlijk zijn, is hier allemaal echt belangrijk. Heb me toevallig altijd geergerd aan de duidelijk slechte opvoeding van zogenaamde nette mensen. Daar ligt het dus zeker niet aan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:02

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Schelden met een ziekte of zwakte of wat dan ook, dat is echt wel heel extreem en erg pijnlijk ook.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:06

Staat er ook los van vind ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:09

Ik moet eerlijk zeggen dat ik met m'n bek vol tanden sta als ik lees waar de "ruzie" over ging en wat hij dan tegen jou gezegd heeft (dat lees ik nu pas trouwens). Serieus wat ik zijn probleem? Is hij jaloers ofzo dat je wel met je vriendin nu al iets kan plannen? Dat jullie nog niet iets hebben gepland of hebben gevonden is niet alleen jou fout lijkt me.. Vind het nogal wat dat hij zo tekeer gaat tegen jou over een tripje londen die je met een vriendin wil doen...

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:16

Idem Annet_Dottie. Ik vind het onderwerp van de ruzie behoorlijk.. 'laag' (ik weet even geen beter woord te verzinnen), daarbij vind ik elkaar in een ruzie uitschelden echt not done.

Mijn vriend en ik hebben ook wel eens ruzie, maar zodra dat dreigt uit te lopen in naar elkaar schreeuwen, loopt één van ons altijd even de kamer uit, tot we gekalmeerd zijn en we het rustig kunnen uitpraten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:23

Heel eerlijk vind ik hem in dit geval eerder egoist dan jij.
Mijn vriend zou het me iig van harte gunnen, maar ik ken verder de situatie natuurlijk niet.

Dat hij je voor dingen uit maakt en dat normaal vind blijf ik toch erg vervelend vinden voor je :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:24

PureSG schreef:
Idem Annet_Dottie. Ik vind het onderwerp van de ruzie behoorlijk.. 'laag' (ik weet even geen beter woord te verzinnen), daarbij vind ik elkaar in een ruzie uitschelden echt not done.

Mijn vriend en ik hebben ook wel eens ruzie, maar zodra dat dreigt uit te lopen in naar elkaar schreeuwen, loopt één van ons altijd even de kamer uit, tot we gekalmeerd zijn en we het rustig kunnen uitpraten.

Nouja mijn relatie met m'n inmiddels dus ex was ook zo, bijna elke dag ruzie om helemaal niks maar wij wisten dan ook wel dat het niet langer ging werken, waren het alleen nog aan het rekken eigenlijk, ja dat klinkt misschien heel stom maar zo was het wel.. En denk dat als je zulke heftige ruzie hebt over zoiets onbenulligs en dat op een gegeven moment vaker gebeurd je toch eens moet nadenken over je relatie..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:27

Hoe is jullie communicatie als jullie geen ruzie hebben? Kunnen jullie moeilijke issues op een open, eerlijke manier met elkaar bespreken? Zit hem misschien al langer iets dwars? Ik denk namelijk dat zo'n uitbarsting niet uit de lucht komt vallen, meestal is er in zo'n geval meer aan de hand. Kijk eens of je daar achter kunt komen.

Los daarvan, ik vind grof en op de persoon gericht uitschelden van je partner uitermate respectloos. maar wat ik helemaal niet begrijp is dat jij zijn excuses er met veel moeite uit hebt moeten trekken. Dat klinkt niet alsof het welgemeend is, eerder alsof hij excuses maakt om van het gezeur af te zijn. Daar zou ik me als ik jou was echt zorgen om maken.

Misschien moet je hem eens op de man af vragen hoe serieus hij jou/jullie relatie eigenlijk neemt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:29

Wij hebben niet vaak ruzie, eigenlijk nog niet echt ruzie gehad, in discussie's wordt er niet gescholden. Een discussie is om elkaars standpunten te weten te komen en dan neem je elkaar serieus en als je elkaar dan niet respectvol en evenwaardig kan behandelen... Naja, ieder z'n meug maar met zo iemand zou ik niet samen willen zijn.

Als we aan het spelen of aan't etteren zijn zullen we wel eens geinen maar dat is eigenlijk ook nooit met echte scheldwoorden nu ik er bij stil sta. Hetgene het dichts bij een scheldwoord komt als we zo onnozel aan het doen zijn is l*l maar eigenlijk beschouwen we dat allebei niet echt als een scheldwoord. Valt onder dezelfde categorie als al geinend zeggen dat iemand blond is als ie iets dom doet zeg maar. := Maar tijdens serieuze gesprekken zal ook dat woord niet vallen.

Stem verheffen doe ik ook niet. Als mijn man dat doet dan vraag ik hem daar mee op te houden. We praten rustig of niet, kan het niet rustig, dan moet het wachten tot het wel rustig kan.
En dat gaat tegen al mijn eerste reacties in want ik heb geen kort lontje, ik heb geen lontje. Maar er is nog zo iets als zelfbeheersing.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:41

Mensen vergeet niet dat we niet de gehele context weten en enkel het verhaal van TS.
Ik zou eerlijk gezegd ook ruzie maken op iets dergelijks. Het is idd van de zotte om een vakantie te boeken en prioriteit te geven aan de 'eigen' vakantieperiode die nog moet vastgelegd worden. Immers hypothekeer je wel degelijk tijd. Je weet niet hoe de planning van TS haar vriend zit op professioneel vlak (timing, vakantiedagen ect) of wat hier al aan vooraf is gegaan.

Gezien er ruzie is ontstaan zat het duidelijk hoog. Is het ok om zo te reageren? (hoewel we weten enkel de interpretatie van en door TS), allicht niet. Maar ik ben ook eerder kort explosief, dan iemand die zich terugtrek en een beetje gaat liggen negeren of dwars doen.

In een relatie ben je met twee, dus ik ben sowieso al niet voor het tentoonstellen van dergelijke zaken op social media. Uiteindelijk heeft niemand daar zaken mee. behalve aandacht te krijgen en beinvloedt te worden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:43

Oke er zijn dus serieus mensen in dit topic die na 1 heftige (verbale) ruzie de relatie stoppen. Vandaar dat scheiden zoveel gebeurd tegenwoordig. Ik zou zeggen werk aan je relatie en accepteer elkaars minderheden. Overdrijven kan ook hoor.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:46

Schelden is niet oke. Als mijn partner zou schelden met de woorden van jouw partner dan sliep ie totdat hij uitgebreid zijn excuses heeft gemaakt op de logeerkamer. Sowieso vind ik schelden een gebrek aan woordenschat.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:47

Nottinghill schreef:
Ik vind dat hij mij egoïst noemt nou ook niets ergs, nou was het in deze situatie naar mijn mening niet zo, maar het zou natuurlijk kunnen dat hij dat anders voelt.
Maar in het kort, het ging erover dat ik deze zomervakantie een tripje naar Londen wil plannen met een vriendin, en dit wil ik eigenlijk zsm geregeld hebben. Maar de vakantie met mijn vriend moet ik ook nog regelen en hij vindt het niet fijn als ik al een periode 'inpik' om het tripje naar Londen in te plannen. Nou kunnen we voor onze vakantie niets leuks vinden, maar ik wil dus wel het tripje naar Londen geregeld hebben. Ik was dus egoïstisch, omdat ik zijn gevoelens over het regelen van de vakantie niet in acht nam omdat ik toch Londen al wil boeken en ik door 'dramde'.

Nou dit snap ik dus echt niet he?
Ik neem dat je vriend een bepaalde periode vakantie heeft en jij ook? Misschien hebben jullie tegelijk vakantie of heeft de een eerder dan de ander vakantie. Jij bent nog student toch? Hij ook? In ieder geval dan hebben jullie even lang vakantie of jij hebt langer vakantie.
Je hebt vast al besproken hoeveel dagen jullie +- willen gaan toch? Zo niet dan spreek daar een periode voor af. Of dat er data afvallen omdat jullie dan niet kunnen. Dan is het toch totaal duidelijk dat je zegt wij gaan +- rond deze data op vakantie voor +- zo lang. Dan heb je verder toch alle tijd om dat tripje te plannen?
Egoisme, waar?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:10

Begrijp bovenstaande posts wel, de vriend kan best met reden kwaad zijn geworden. Maar dat neemt niet weg dat hij zijn vriendin heeft uitgescholden en daar in eerste instantie geen spijt over heeft betuigd.
Neemt iemand te veel vrijheid binnen een relatie (bijvoorbeeld door eigen vakantieplannen voorrang te verlenen boven het plannen van een gezamenlijke vakantie), dan moet je dat aankaarten en over en weer duidelijk maken wat je verwachtingen en wensen zijn. Je lost het in ieder geval m.i. niet op door respectloos tegen je partner uit je plaat te gaan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:13

Oh ja hoor.. Ik scheld wel vaker in een ruzie.. Ik ben dan ook niet de allermakkelijkste persoon om mee om te gaan en al helemaal niet in een ruzie..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:21

Boos worden en voor je mening uitkomen, prima, maar uitschelden staat gelijk aan geestelijke mishandeling en is dus verre van normaal. Lijkt me ook geen lekkere basis om met iemand een relatie te hebben die je voor rotte vis uitmaakt. Zo'n relatie is mijns inziens compleet uit balans.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:25

Nottinghill schreef:
Gister was nogal extreem en ben ik dus kk idioot en egoïstisch poedersuiker wijf genoemd en hij heeft er dus ook geen spijt van..

Zo'n figuur woonde naast ons. Het begon met uitschelden van z'n partner zonder spijt, de rest hoef ik hier niet uit te leggen.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 15:28

Ik en mijn vriend hebben anderhalve maand voor de vakantie. Die vriendin heeft echter nog andere vakanties waardoor er minder openingen zijn. Ik wil max 4 dagen naar Londen en die zou ik dan dus niet mogen boeken omdat er eventueel precies ergens in die 4 dagen een vakantie zou kunnen zijn die we willen.. Ik zeg niet dat onze vakantie samen minder waard is, absoluut niet. Maar dat ik niet 'mag' boeken geeft bij mij een gevoel dat ik geen controle heb over m'n eigen leven.