Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Nagini schreef:beatje schreef:Waarom is drinken zo'n must.Voel je jezelf nu echt stoer en geweldig omdat je alcohol drinkt.Kind je bent 16 hij 18,kinderen in mijn ogen nog.Spreek gewoon met de vrienden groep af niet te drinken als iemand er zo niet tegen kan en er blijkbaar geen mate gehouden kan worden.
Het is veel stoerder om zonder drank lol te hebben.
Drank maak mee kapot dan je lief is,is niet zomaar maar een slogan.
Dat mag toch lekker iedereen zelf weten of ze wel of niet alcohol drinken? Ik snap niet echt wat dat te doen heeft met stoer doen.
En voor de meeste mensen is alcohol drinken gewoon een verantwoordelijk iets.. heus niet elk biertje verpest ieders leven.
Het was nog niet zo lang geleden dat je met 16 mocht drinken.. dus hoe het nu opeens zo'n "schande" is begrijp ik echt niet.
dan weet je meer dan ik zelf..
Sclimpre schreef:Emmaa_ schreef:Ik vind het ook een beetje gek dat TS nou bestempeld wordt als iemand met een drankprobleem omdat ze af en toe 1 of 2 biertjes drinkt. Kom op zeg, alsof niemand dat doet?
Als TS die 1 of 2 biertjes niet kan laten staan om haar vriend te helpen, omdat ze denkt dat ze die nodig heeft om een gezellige avond te hebben, dan is dat toch een probleem? Niet zodanig een drankprobleem in de klassieke zin, maar meer een probleem om niet nee te kunnen zeggen tegen groepsdruk, denken dat het erbij hoort en dat er geen keus is.
Want bij haar vriend is het toch een serieus probleem, agressief worden en het de volgende dag niet meer weten, dat heb je toch niet na een paar biertjes.
Als haar vriend het meent met zijn excuses en TS wil verder met de relatie, dan lijkt het me logisch dat TS hem steunt en dat ze allebei geen alcohol drinken.
Zo niet, dan blijft het een cirkeltje van excuses en de volgende keer weer van dat.
Hij is hun probleem niet, maar zij hebben toch ook last van zijn gedrag? Spreken ze hem er niet op aan als hij nuchter is, of is het dan niet aan de orde ofzo? Ik vind dat je vrienden zich tegenover jou ook niet erg loyaal opstellen door te zeggen dat jij het maar op moet lossen. Tegelijkertijd krijg ik een beetje de indruk dat je het allemaal maar accepteert (je zegt er wel wat van maar doet niets concreets) omdat je je vriend èn je vriendengroep niet kwijt wil. Dat is begrijpelijk, maar vraag jezelf eens af wat je aan deze mensen hebt. Zijn ze er echt voor jou? Verder beklaag je je herhaaldelijk over je vriend zijn gedrag maar je weigert er consequenties aan te verbinden. En ga er maar van uit dat deze hele toestand niet verandert als jij je zo passief op blijft stellen. Ga gewoon het gesprek eens echt serieus aan, zowel met je vriend apart als met je vriendengroep. Niet klagen, maar echt het probleem benoemen en duidelijk maken wat jij van hen verwacht. Namelijk van je vriend dat hij in jouw nabijheid zijn drankinname beperkt/helemaal niet drinkt, om vervelende toestanden te voorkomen (en dat je de relatie uitmaakt als blijkt dat hij echt geen moeite doet - want dat kun je zien als een bewijs dat hij niet in jullie relatie wenst te investeren), en van je vriendengroep dat ze jou steunen als hij toch vervelend wordt, in woorden en zo nodig in daden (in de zin dat ze ook eens een hartig woordje met hem wisselen zonder dat jij erbij bent, en mocht er zich weer een situatie voordoen, hem desnoods bij zijn kladden grijpen en ergens anders even laten afkoelen). Hebben ze daar geen zin in, dan zou ik zeggen: je bent beter af zonder deze zogenaamde vrienden en vriend.Citaat:Ik baal dat de rest nooit echt mij hierin steunt, natuurlijk is hij hun probleem ook niet, maar ze zijn wel al erg lang bevriend met hem en zeggen ook altijd dat ik het maar moet oplossen als mijn vriend weer eens lastig begint te worden..
Sunrise_ schreef:Liever geen man dan zo'n 'man'.
Lieshorses schreef:Ik baal er enorm van want nuchter is hij inderdaad een geweldige jongen, en heeft hij ook verantwoordelijkheidsgevoel voor alles wat hij doet. Nuchter is hij erg lief en zorgzaam.
Daarom maakt het het ook zo lastig, ik weet dat een kwaaie dronk echt iets verschrikkelijks is
en weet echt niet zo goed wat ik ermee aan moet.. Pff
tengeltje11 schreef:ik denk dat leeftijd veel doet aan je kijk hierop.
als ik kijk in de profielen,zijn veel van de mensen die dit niet zo erg vinden,normaal vinden,.... ook eerder jong.
de mensen die dit niet normaal en een probleem vinden,zijn vaak gewoon wat ouder,en zijn al lang weg van de sociale-druk van jongeren.
Tegenwoordig kan ik het alleen maar sneu vinden als eentje zich echt van de wereld zuipt. Daar heb ik echt nul respect voor. (en dan heb ik het niet over een paar drankjes maar iemand die echt dronken genoeg is dat alle remmen los gaan.) Lieshorses schreef:Ik baal er enorm van want nuchter is hij inderdaad een geweldige jongen, en heeft hij ook verantwoordelijkheidsgevoel voor alles wat hij doet. Nuchter is hij erg lief en zorgzaam.
Daarom maakt het het ook zo lastig, ik weet dat een kwaaie dronk echt iets verschrikkelijks is
en weet echt niet zo goed wat ik ermee aan moet.. Pff