Vriend word (té) onstuimig van alcohol

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AlphaDaemon

Re: Vriend word (té) onstuimig van alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:31

Wat wil je vriend dat je doet als hij zo agressief wordt? En wat denkt hij dat hij eraan kan doen om niet in die state of mind te komen?

Ik hou het altijd bij max 2 wijntjes als ik uit ga en vaak een cola tussendoor. Dat is niet omdat ik het niet lekker vind, maar gewoon omdat ik het irritant vind om meer dan een beetje aanschoten te zijn. Ik kan dan namelijk ineens super moe worden (wat niet handig is als de rest van het gezelschap nog niet naar huis wil) of ik heb koppijn de volgende ochtend (terwijl ik niet eens me meer leuk dan een beetje aangeschoten heb gevoeld). Stel dat ik agressief zou worden na een aantal wijntjes, dan zou ik heus nog wel eens een wijntje drinken, maar dan 1 of 2. Zodat ik in ieder geval altijd binnen de marge blijf.

Mijn punt is: Ik vind dit zijn probleem. Als mijn vriend zo achterlijk zou gaan doen terwijl we er al 100 keer over hebben gesproken en hij elke keer zegt: sorry sorry gebeurt niet nog een keer EN op moment supreme niet voor rede vatbaar is, dan zou ik gewoon hop weglopen en ontkennen datie bij mij hoort =P Zoek t zelf maar uit. Als mijn vriend wel echt welwillend is om te veranderen en we op zijn initiatief een plan kunnen opstellen wat misschien wel werkt als het mis gaat, dan zal ik natuurlijk helpen. Maar op mij komt het een beetje over alsof je vriend het niet zo veel uitmaakt als het weer gebeurt. Dat kan (ik ben soms ook hardleers), maar dan is het een keer zijn eigen probleem datie een nachtje op het politie bureau zit en hopelijk wordt hij dan wel een keer wakker.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:41

Nagini schreef:
beatje schreef:
Waarom is drinken zo'n must.Voel je jezelf nu echt stoer en geweldig omdat je alcohol drinkt.Kind je bent 16 hij 18,kinderen in mijn ogen nog.Spreek gewoon met de vrienden groep af niet te drinken als iemand er zo niet tegen kan en er blijkbaar geen mate gehouden kan worden.
Het is veel stoerder om zonder drank lol te hebben.
Drank maak mee kapot dan je lief is,is niet zomaar maar een slogan.

Dat mag toch lekker iedereen zelf weten of ze wel of niet alcohol drinken? Ik snap niet echt wat dat te doen heeft met stoer doen.
En voor de meeste mensen is alcohol drinken gewoon een verantwoordelijk iets.. heus niet elk biertje verpest ieders leven.

Het was nog niet zo lang geleden dat je met 16 mocht drinken.. dus hoe het nu opeens zo'n "schande" is begrijp ik echt niet.

Nou dit, ik ben op mijn 16e legaal gaan drinken hoor. Nounounou bel de krant, we hebben hier een scoop.

Lies luister eens, misschien omdat jij pas 16 bent of omdat wij oud en zuur zijn, zien we het anders. Ik vind een jongen met een kwade dronk echt heel, heel slecht nieuws. Zeker omdat hij er blijkbaar niet van leert, omdat het vaker gebeurt. Misschien heeft hij frustraties die er dan uitkomen, zit hem onderhuids iets dwars. Dat kan en dat is heel vervelend, maar waarom mensen zo vol in de remmen gaan staan en zo overbeschermend reageren is omdat je nog steeds, met al je wijsheid, wel een meisje van 16 bent en hij jou in gevaar brengt met dat domme gedrag.

Jij maakt je ook zorgen, anders had je dit topic niet geopend. Het zal nuchter echt een hele leuke jongen zijn anders houd je het geen 2 jaar vol met hem, maar echt, een kwade dronk is slecht nieuws. Zeker als het vaker gebeurt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 14:46

Heb ik die nodig dan? :) dan weet je meer dan ik zelf..
Ik heb in mijn OP nog duidelijk gezegd dat ik niet zit te wachten op dit soort reacties... vind het jammer.
Er is geen sociale druk, misschien was dat vroeger meer. Maar ik kan je vertellen dat het hier geen bal uitmaakt of je nou wel of niet drinkt en de hoeveelheid al helemaal niet, alsof we uitgaan en zuipen voor anderen...
Bedankt voor de behulpzame reacties,
De laatste keer dat mijn vriend problemen heeft gehad met politie of andere mensen was in December en dit is sinds dien ook niet meer voorgekomen. Dat was ik vergeten te melden.
Hij kan nog wel erg lastig zijn tegen mij en onze vrienden, ook de vrienden zeggen hier vaak wat van tegen hem. Hij reageert er op dat moment natuurlijk niet op met zijn bezopen harses.. :+

Ik wacht af, zodra hij lastig doet op vakantie film ik hem. Vraag ik om wat ondersteuning van de rest, al zullen die dikke schijt hebben, en als hij na een duidelijke waarschuwing niet kapt dan trek ik mijn eigen plan.
Dat betekend of ik ga lekker naar een andere kroeg en lol maken by myself of ik ga naar het appartement.
Ik baal dat de rest nooit echt mij hierin steunt, natuurlijk is hij hun probleem ook niet, maar ze zijn wel al erg lang bevriend met hem en zeggen ook altijd dat ik het maar moet oplossen als mijn vriend weer eens lastig begint te worden..

Sclimpre schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik vind het ook een beetje gek dat TS nou bestempeld wordt als iemand met een drankprobleem omdat ze af en toe 1 of 2 biertjes drinkt. Kom op zeg, alsof niemand dat doet?

Als TS die 1 of 2 biertjes niet kan laten staan om haar vriend te helpen, omdat ze denkt dat ze die nodig heeft om een gezellige avond te hebben, dan is dat toch een probleem? Niet zodanig een drankprobleem in de klassieke zin, maar meer een probleem om niet nee te kunnen zeggen tegen groepsdruk, denken dat het erbij hoort en dat er geen keus is.
Want bij haar vriend is het toch een serieus probleem, agressief worden en het de volgende dag niet meer weten, dat heb je toch niet na een paar biertjes.
Als haar vriend het meent met zijn excuses en TS wil verder met de relatie, dan lijkt het me logisch dat TS hem steunt en dat ze allebei geen alcohol drinken.
Zo niet, dan blijft het een cirkeltje van excuses en de volgende keer weer van dat.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:50

Jammer dat hij zo'n agressor wordt met alcohol. Persoonlijk zou ik daarmee niet op vakantie durven, tenzij je nog met de rest van de groep kan optrekken en hem "in z'n sop kan laten gaarkoken" even banketstaaf gezegd. Maar dan zou ik me weer zorgen gaan maken om hem :=
Maar ik zou hem filmen, de volgende dag laten zien en hem vragen of hij na 1 biertje wil stoppen, zodat dit voorkomen wordt. Als hij zo'n hork wordt, kan hij beter geen/weinig drinken. Ik weet niet hoeveel verantwoordelijkheidsgevoel een 18 jarige al heeft :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:51

Lies, heeft jouw vriend ook zo'n heerlijk accent?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 14:52

Ik baal er enorm van want nuchter is hij inderdaad een geweldige jongen, en heeft hij ook verantwoordelijkheidsgevoel voor alles wat hij doet. Nuchter is hij erg lief en zorgzaam.
Daarom maakt het het ook zo lastig, ik weet dat een kwaaie dronk echt iets verschrikkelijks is
en weet echt niet zo goed wat ik ermee aan moet.. Pff

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:52

Ik snap écht niet waarom jij een oplossing zou moeten zoeken voor zijn probleem. Dat is nou juist iets waarmee hij kan laten zien dat hij het serieus neemt; door het zelf aan te pakken.

Ben je bang om alleen te zijn TS? Want het klinkt alsof je hem koste wat kost wil behouden, pas op dat je er zelf niet aan onderdoor gaat want hij gaat nu al over jouw grenzen heen.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:54

Ik kan hier heel kort over zijn.

Als jouw vriend weet dat hij een kwade dronk heeft. Als hij lastig is tegen jou in zijn dronk, jij er wat van zegt maar hij er niets mee doet... Dan is er maar 1 logische stap te zetten: :evaw:

Hij houdt geen rekening met je, je bent áltijd meer waard dan dat.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:59

Ik ben bang dat het flink mis kan gaan als je in Bulgarije zit straks. Geen ouderlijk huis waar hij 's nachts naar toe moet om te slapen en ook geen (gezonde) controle vanuit het thuisfront, 'want ik zit in Bulgarije en kan me nu helemaal kapotzuipen, want mijn ouders zijn in Nederland en ik ben hier, proost.'

Ik weet wel dat er geen haar op mijn hoofd is die eraan denkt om met iemand op vakantie te gaan naar het buitenland die alles behalve verstandig omgaat met drank. Ik heb jammer genoeg zát ervaring met alcoholisten en alcoholmisbruik... Het gevoel dat er iemand in jouw omgeving is, die bij jou 'hoort' en die zich niet normaal kan gedragen, vind ik verschrikkelijk. Ik vind het een nog kwalijkere zaak dat hij jou hiermee in de problemen kan brengen. Jullie zitten straks in Bulgarije en trekken daarbij op als groep (?). En wat als hij wéér een grote mond heeft tegen de politie? Ben je mooi klaar mee...

Ik zou eens heel goed bij mezelf te rade gaan of ik dit wel zou willen... Een knul van 18 die nu al niet om kan gaan met drank. Wat wordt dat straks? En wat als hij straks vaker gaat drinken? Ik was 'm al lang gepeerd.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:08

Citaat:
Ik baal dat de rest nooit echt mij hierin steunt, natuurlijk is hij hun probleem ook niet, maar ze zijn wel al erg lang bevriend met hem en zeggen ook altijd dat ik het maar moet oplossen als mijn vriend weer eens lastig begint te worden..
Hij is hun probleem niet, maar zij hebben toch ook last van zijn gedrag? Spreken ze hem er niet op aan als hij nuchter is, of is het dan niet aan de orde ofzo? Ik vind dat je vrienden zich tegenover jou ook niet erg loyaal opstellen door te zeggen dat jij het maar op moet lossen. Tegelijkertijd krijg ik een beetje de indruk dat je het allemaal maar accepteert (je zegt er wel wat van maar doet niets concreets) omdat je je vriend èn je vriendengroep niet kwijt wil. Dat is begrijpelijk, maar vraag jezelf eens af wat je aan deze mensen hebt. Zijn ze er echt voor jou? Verder beklaag je je herhaaldelijk over je vriend zijn gedrag maar je weigert er consequenties aan te verbinden. En ga er maar van uit dat deze hele toestand niet verandert als jij je zo passief op blijft stellen. Ga gewoon het gesprek eens echt serieus aan, zowel met je vriend apart als met je vriendengroep. Niet klagen, maar echt het probleem benoemen en duidelijk maken wat jij van hen verwacht. Namelijk van je vriend dat hij in jouw nabijheid zijn drankinname beperkt/helemaal niet drinkt, om vervelende toestanden te voorkomen (en dat je de relatie uitmaakt als blijkt dat hij echt geen moeite doet - want dat kun je zien als een bewijs dat hij niet in jullie relatie wenst te investeren), en van je vriendengroep dat ze jou steunen als hij toch vervelend wordt, in woorden en zo nodig in daden (in de zin dat ze ook eens een hartig woordje met hem wisselen zonder dat jij erbij bent, en mocht er zich weer een situatie voordoen, hem desnoods bij zijn kladden grijpen en ergens anders even laten afkoelen). Hebben ze daar geen zin in, dan zou ik zeggen: je bent beter af zonder deze zogenaamde vrienden en vriend.
Laatst bijgewerkt door Askja op 10-07-17 15:13, in het totaal 2 keer bewerkt

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:10

Drinkt hij alleen bier of ook sterke drank? Ik ken de kwade dronk erg goed van vroeger. Ik ken iemand die er ook last van had, erg vermoeiend maar meestal ging t mis als hij sterke drank kreeg, gewoon bier drinken was geen probleem.Verder is zo iemand ook erg sfeergevoelig om t maar zo te zeggen, dus een stampvolle bar met veel groepen is dan geen goed idee, misschien meer rustigere locaties opzoeken en van te voren al afspraken maken, ook met zijn vrienden. Je moet eigenlijk van te voren al assertief zijn zodat er duidelijke afspraken staan, niet een gezellig onderwerp maar daarna is het wel bespreekbaar.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:31

Ook waardeloos als die vrienden het jouw probleem maken. Dat zou ik dus volledig niet pikken, samen uit - samen thuis en we zorgen allemaal goed voor elkaar. En daar hoort ook elkaar aanspreken bij.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:48

welke reactie had je dan wel verwacht?
je opent een topic met het gedrag van je vriend waar je moeite mee hebt.
jij houdt dan nog van hem.

logisch dat iemand die hem niet graag ziet,zelfs niet kent,die gedragingen veel nuchtiger bekijkt,zonder gevoel.
en dan is het gewoon echt niet ok.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:10

Ik mis eigenlijk wat je vriend zelf als oplossing aandraagt. Weet hij dat jij je nu al zo ontzettend zorgen loopt te maken over de vakantie? Wat denkt hij eraan te kunnen doen dat hij dus niet zo dronken wordt dat hij zo vervelend is voor zijn omgeving? Als hij echt die leuke verantwoordelijke jongen is als hij nuchter is dan moet je hier dus gewoon over praten... en ook over jou angst dat hij anderen en zichzelf enorm pijn gaat doen als hij het niet de alcohol kan laten staan.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:14

Sunrise_ schreef:
Liever geen man dan zo'n 'man'.

applaus!!!!! Ken uiteraard de persoon in kwestie niet, maar als je op zo'n jonge leeftijd al een probleem met drank hebt??? Hoe gaat dat dan de rest van zijn leven?
We kunnen wel allerlei excuses verzinnen, zoals jong.. vakantie... maar als hij weet dat ie een andere persoon wordt, en ook nog agressief, moet hij z'n verantwoording nemen en die drank gewoon laten staan!!

Geen enkel excuus is hiervoor!

En geloof mij, ik heb in m'n nabije omgeving echt gezien wat drank allemaal kan aanrichten!
Drank... maakt álles kapot!

Kom meis.. je bent nét 16...... kies voor jezelf!!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:28

Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar ik ben benieuwd: weten je ouders ook dat je vriend zich zo gedraagt als hij teveel alcohol op heeft TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:05

Lieshorses schreef:
Ik baal er enorm van want nuchter is hij inderdaad een geweldige jongen, en heeft hij ook verantwoordelijkheidsgevoel voor alles wat hij doet. Nuchter is hij erg lief en zorgzaam.
Daarom maakt het het ook zo lastig, ik weet dat een kwaaie dronk echt iets verschrikkelijks is

Wat jammer. Vakantie moet iets zijn om naar uit te kijken, niet om tegenop te zien.

Je kunt ook gewoon thuisblijven. Misschien is dat wel veel relaxter....?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:07

Weet hij dat je zo opziet tegen de vakantie om deze reden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:38

tengeltje11 schreef:
ik denk dat leeftijd veel doet aan je kijk hierop.

als ik kijk in de profielen,zijn veel van de mensen die dit niet zo erg vinden,normaal vinden,.... ook eerder jong.

de mensen die dit niet normaal en een probleem vinden,zijn vaak gewoon wat ouder,en zijn al lang weg van de sociale-druk van jongeren.

Het is gewoon karakter. Toen ik 14/15 was had ik ook helemaal niks met alcohol en nog minder met die straalbezopen mensen. :) Tegenwoordig kan ik het alleen maar sneu vinden als eentje zich echt van de wereld zuipt. Daar heb ik echt nul respect voor. (en dan heb ik het niet over een paar drankjes maar iemand die echt dronken genoeg is dat alle remmen los gaan.)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:41

lieveli schreef:
Nou dit, ik ben op mijn 16e legaal gaan drinken hoor. Nounounou bel de krant, we hebben hier een scoop.

Nou gefeliciteerd wees er trots op *\o/*

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:02

Jeetje. Zo jong en dan al zo reageren op drank?

Het feit dat hij stukken van zijn avond mist, houd in dat hij echt onwijs veel op heeft. De meeste mensen schrikken daarvan en leren ervan. De vriend van TS kennelijk niet.

Dat vind ik persoonlijk erg zorgelijk. Daarnaast de agressie erbij.. Ik hoop voor TS dat zij niet als boksbal gebruikt gaat worden in de toekomst.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:08

Ik vind het eigenlijk ook een beetje verrassend hoe men hier reageert. Vriend wordt agressief (ook naar TS), is stukken van de avond kwijt... Je moet echt al redelijk wat op hebben alvorens je hele stukken kwijt bent.. En niet een keer maar al meerdere keren, vaak genoeg dat TS zich af vraagt wat te doen. Dat is IMO niet meer toevallig "een drankje te veel op hebben".

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:10

Tja, erg vervelend voor je. Maar wanneer een toekomstige schoonzoon van mij zich zo zou gedragen dan ging ik serieus met hem in gesprek(schoondochter ook trouwens). Drank maakt inderdaad veel meer kapot dan je lief is. Vrienden van mij zijn doodgereden door een alcomobilist, een neefje idem. Ik heb geen enkel begrip voor mensen die zo veel zuipen dat ze de volgende dag niet meer weten wat ze gedaan hebben. Doet mee ook een beetje denken aan een mishandelaar, volgende dag zich schamen en jammeren dat ze het niet zo bedoeld hebben maar ze gaan vrolijk door.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:21

Even voor de zekerheid: het moment waarop je stukken van de avond kwijtraakt valt niet bij iedereen hetzelfde. Ik heb zelf vaak genoeg ver over de tien alcohol op gehad (nee, ik ben er niet trots op). Alles gehad: kotsen, janken (geen kwade dronk hier, eerder een droeve), lallen en een sabeltand-kater achteraf, maar nooit een gat in mijn geheugen. En dat was echt niet omdat ik me had ingehouden.

Maar goed: als de vriend van TS zoveel drinkt dat zijn geheugen in de pauzestand gaat en hij nare dingen gaat doen, dan moet hij gewoon stoppen met zuipen. Waar dat punt ook valt. Daar waren al uit, toch?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:22

Lieshorses schreef:

Gewoon bij hem weggaan nu het nog kan.

Echt, hij zal niet gaan veranderen.
Genoeg voorbeelden van gezien...........helaas.
Jij bent nu al er niet gelukkig mee.................

Verder zeg ik niets meer, want je luistert toch niet naar wat anderen je hier zeggen, gewoon omdat je nog alles teveel door een roze brilletje kijkt (liefde maakt blind).

Dan maar zelf achterkomen en ermee leren leven en niet gaan zeuren dat ie zo vervelend is, want het is jouw eigen keuze om met hem verkering te blijven zijn.

Maar er is nog hoop..........16 jarigen die verkering hebben.......gaan meestal niet samenwonen en of trouwen met diezelfde waarmee je nu verkering hebt.