Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:42

Vinden jullie elkaar nog echt leuk? Zoals al gezegd:na 10 Maar opeens moeilijk gaan doen? Wil je naast dat je, je paard hebt nog wel moeite doen om tijd vrij te maken voor hem of ben je liever bij je paard? Je verhaal is deels herkenbaar behalve dat mijn vriend wel respect heeft voor mijn hobby. Mijn vriend werkt andere tijden dan ik en mijn pony neemt daarnaast ook veel tijd in beslag. Ik doe veel moeite om daarnaast nog tijd met hem door te brengen omdat ik dat ook erg fijn en belangrijk vind. Belangrijk is dat ik dit ook laat merken aan mijn vriend want anders trekt hij natuurlijk ook snel verkeerde conclusies en krijgt ie een hekel aan mijn pony. Uit jouw verhaal maak ik niet echt op dat je graag bij hem wilt zijn. Zit het nog wel goed in de basis van jullie relatie? Bokt kan dit niet voor je oplossen. Ga serieus met hem praten en dan kun je vanuit daar verder bouwen.
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 03-07-17 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:46

Ik vind het hem hier vooral kwalijk te nemen dat hij zo verwijtend naar jou reageert. Dat hem iets dwars zit kan natuurlijk, dat is helemaal niet erg. Maar dat hij vervolgens elke vorm van normale communicatie over het probleem weigert is natuurlijk erg raar. Het zit hem dwars maar erover praten? Ho maar.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:49

Goed dat je weer met hem in gesprek wil. Hij maakt verwijten begrijp ik? Probeer daar niet in mee te gaan, is moeilijk maar dat lost niks op.
Erken dat het voor hem lastig kan zijn, vraag door en heb begrip. Dan kan je ook begrip vragen (eisen :+ ) voor jou.
Het gaat erom hoe je hierover communiceert met elkaar. Ga niet hem volledig de schuld geven dat 'hij er toch niet over wil praten'. Het kan ook de manier zijn waarop jij communiceert waar hij weer op reageert. Ik snap het wel hoor, maar als je echt met hem in gesprek wil, zal je daar zelf misschien ook wat in moeten veranderen.
Uiteindelijk zal je er toch met hem uit moeten komen, ongeacht of bokt vindt dat hij (deels) gelijk heeft of juist niet..

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:51

Ik had hem eruit gegooid. Kom op nou, hij kan jou toch niet opleggen dat je maar twee keer per week mag? Dat bepaalt hij niet. En als mijn vriend mijn paard een poedersuiker zou noemen dan was het meteen klaar. Mafkees.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:07

Ik heb toen ik mijn man ontmoette gezegd; " ik heb een paard, ik zal altijd een paard blijven houden en als je denkt datje dat niet kan accepteren, dan kun je nu nog weg en anders eeuwig erover zwijgen."
Ik heb er nog nooit een negatief woord over gehoord.
nu is het bij ons ook zo dat hij in de horeca werkt en dus 5/6 dagen in de week van 11:00 tot ergens snachts.
En ik werk momenteel niet ivm ziekte.
Maar als hij dan vrij is ga ik s'ochtends heel vroeg zodat we de rest van dag samen hebben.

Ik denk dat goed plannen en er over praten de enige oplossing is.
En zeggen dat het je zeer doet dat hij zo negatief over jou passie is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:11

4x in de week een paar uur aan je hobby besteden vind ik ook echt niet onredelijk. Hoe je die uren gaan inplannen moet je wel even samen doen. Maar daar lijkt hij ook geen interesse in te hebben ...

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:16

Jeetje wat een lastige situatie zeg! Dumpen of eruit gooien is wel heel kort door de bocht als je als 10 jaar samen bent. Ik zou het vooral in de communicatie gaan zoeken, maar jezelf wel afvragen of je dit nog een leven kunt/wilt volhouden. Ik denk dat samen een balans zoeken heel belangrijk is, neem er echt de tijd voor en als hij gaat mokken geef dan aan wat jij voelt. Dus je zit samen, wilt serieus een gesprek aan gaan en als hij gaat mokken, benoem dat dan ook. 'Samen mét jou wil ik er proberen een oplossing te zoeken, maar als je *benoem gedrag* gaat doen, dan loop ik steeds vast om dit op te lossen.' Ook op verwijten niet in gaan, ga op het probleem in en probeer dat op te lossen. Naar voren kijken, maar eerlijk is eerlijk dit vereist wel enorme communicatieve vaardigheden.

Gelukkig heb ik een vent getroffen die mij weer aan een paard heeft geholpen. Hij leered mij kennen zonder paard, maar wist dat het mijn passie was. Toen we gesetteld waren en mijn oude droompaard weer langs kwam, was hij degene die de knoop doorhakte. Klinkt fantastisch (en dat is hij ook!!), maar dat heeft ook even tijd gekost om alles weer in balans te krijgen. Ik kan elke avond de hele avond wel bij de paarden zijn, maar goed ik heb nu ook een fulltime baan, een vriend en nog een andere sport, dus het is wel eens even schakelen. Waar ik voorheel elke avond wel thuis was om leuke dingen te doen, is hij nu vaker alleen thuis. Gelukkig spreekt hij veel met vrienden af en plan ik daar mijn stalbezoeken op aan. Soms voel ik me best schuldig dat ik weer naar stal ga, maar dan stuurt hij mij bij wijze het huis uit. Hij heeft er ook veel meer aan dat ik met energie weer gelukkig thuis kom!

Ik zou echt kijken of je hier open over kunt communiceren. Wat wil hij/verwacht hij dan van jou? Is dat in te passen in hoe jij het leven ziet? Zou je op die manier nog jaren met hem kunnen samen leven?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:19

Los van de paarden zou ik het niet trekken als iemand gaat zitten chagrijnen wanneer er iets besproken moet worden. Met zo'n kleuter wil je niet aan kinderen beginnen. En nee ergens mee stoppen is niet automatisch "zonde" of "maar ik heb er al 10 jaar in geinvesteerd".

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:21

Lastig....ik ben 9 jaar terug zowat gescheiden om zo'n soort probleem. Manlief vond ook dat ik thuis moest zijn als hij thuis was en niet bij dat stinkende k*tbeest. Ik heb het er op aan laten komen en hem verteld dat paard toch echt niet wegging en ik gewoon 6 a 7 dagen per week heenga. Als ie dat niet kon accepteren, dan accepteerde hij mij niet en dan had ik er echt een eind aan gemaakt.ook bij mij begon het echte gezeur na een paar jaar toen bleek dat ik niet over mijn paardenliefde heen groeide :D

Hij vind paard nog steeds niks, gaat nooit mee, maar zeurt ook nooit en juist daarom doe ik ook mijn best om zoveel mogelijk mijn paardenplanning aan te passen aan hem, niet te lang op stal te hangen als ie thuis is en eens een keertje aan een vriendin te vragen om te voeren.

Gelukkig heeft ie tegenwoordig ook een tijdverslindende hobby waar ie in de zomer vaak een weekend weg voor is, dat scheelt ook.

Maar je paard opgeven voor een man of op je tenen dansen met evengoed een hoop chagrijn werkt echt niet, dan moet je steeds meer dansen of je paard wegdoen. Voor mij geen optie toen, maar misschien voor jou wel, niemand kan in jullie relatie kijken. Water bij de wijn doen is prima, maar moet mijn insziens niet van 1 kant komen.
Laatst bijgewerkt door Spekkie01 op 03-07-17 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:22

Wow, ik vind sommigen hier behoorlijk egoïstisch reageren. Draai het eens om, hoe zou het er aan toe gaan in een topic waar de situatie omgekeerd was?

De vriend van TS houd van racen en auto's en is daar elk weekend zaterdag én zondag. Zaterdag van 11 tot 4 en zondag ook tijdens de lunch. TS gunt hem best die hobby's alleen baalt ze soms dat ze dus nooit in het weekend een dagje weg kunnen. Door de drukke banen zien ze elkaar doordeweeks ook al amper. Ze hebben amper quality time en dat mist ze. Haar vriend weigert zich een beetje aan te passen en dus zit TS elk weekend thuis te balen dat haar vriend liever bij de auto's is dan bij haar.

Ik hoor de reacties al. Wedden dat ieder zal zeggen wat een banketstaaf die vriend is dat hij zich niet eens een beetje aan wil passen?

Nu zeg ik niet dat TS meteen het paard de deur uit moet doen. Maar kom op, in een relatie zit je samen. Je bent niet meer alleen en als het goed is wil je het beste voor elkaar. De reacties als 'hoe durft hij hier wat van te zeggen, het is MIJN leven' vind ik dan ook wel hard. Het is jouw leven, maar ook die van hem. Hij heeft niet om jouw hobby gevraagd en blijkbaar heeft hij er meer moeite mee dan hij vooraf had verwacht en vreet het aan hem. Het komt uit een goed hart, want de reden is omdat hij meer bij jou wil zijn.

Onthoud dit ook in het gesprek. Ik denk dat het helpt als je je begripvol opstelt. Want jij zou het andersom ook vervelend vinden. Probeer naar oplossingen te zoeken. En ja, misschien zijn die oplossingen niet zoals je in de ideale wereld zou willen, maar als je kinderen wil dan gaat het nog veel minder ideaal worden.

Als je er écht niks aan wil of kunt veranderen, dan moet je je afvragen of jullie beiden nog wel gelukkig worden van deze relatie.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:24

Mijn vriend houdt van gamen en doet dit dan ook fanatiek : ongeveer 4-6 uur op een dag wanneer hij de kans krijgt :) Heb ik ook absoluut geen problemen mee

Natuurlijk zit je samen in een relatie, maar dat betekent ook dat je samen praat en samen tot oplossingen komt en niet kinderachtig gaat zitten vervelend doen en niet willen praten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:25

Heel herkenbaar dit, ook ik en mijn man zijn10 jaar bij elkaar en hij heeft echt niks met paarden en is er zelfs allergisch voor.
Inmiddels hebben wij ook 2 kindjes maar hij weet ook dat ik mijn paard echt niet weg doe en heeft daar vrede mee.

Het is en blijft nou eenmaal mijn hobby, wat bij mij goed hielp is blijven praten met elkaar, ik heb hem uitgelegd als hij mij mijn hobby niet gunt ik doodongelukkig voel, en dat hij mij niet kan verplichten mijn paard weg te doen.
Vooral dat zeggen dat het je ongelukkig maakt zonder je paard werkt goed, als hij daar geen begrip voor heeft jammer dan maar ik ga het echt niet opgeven voor hem, dan heeft hij niet genoeg respect voor jou.
En natuurlijk hou ik naast mijn hobby rekening met hem, het is geven en nemen in een relatie.
Gewoon rustig met hem praten erover, als je relatie goed zit moet dat goed komen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:29

Marit schreef:
Wow, ik vind sommigen hier behoorlijk egoïstisch reageren. Draai het eens om, hoe zou het er aan toe gaan in een topic waar de situatie omgekeerd was?

De vriend van TS houd van racen en auto's en is daar elk weekend zaterdag én zondag. Zaterdag van 11 tot 4 en zondag ook tijdens de lunch. TS gunt hem best die hobby's alleen baalt ze soms dat ze dus nooit in het weekend een dagje weg kunnen. Door de drukke banen zien ze elkaar doordeweeks ook al amper. Ze hebben amper quality time en dat mist ze. Haar vriend weigert zich een beetje aan te passen en dus zit TS elk weekend thuis te balen dat haar vriend liever bij de auto's is dan bij haar.

Ik hoor de reacties al. Wedden dat ieder zal zeggen wat een banketstaaf die vriend is dat hij zich niet eens een beetje aan wil passen?

Nu zeg ik niet dat TS meteen het paard de deur uit moet doen. Maar kom op, in een relatie zit je samen. Je bent niet meer alleen en als het goed is wil je het beste voor elkaar. De reacties als 'hoe durft hij hier wat van te zeggen, het is MIJN leven' vind ik dan ook wel hard. Het is jouw leven, maar ook die van hem. Hij heeft niet om jouw hobby gevraagd en blijkbaar heeft hij er meer moeite mee dan hij vooraf had verwacht en vreet het aan hem. Het komt uit een goed hart, want de reden is omdat hij meer bij jou wil zijn.

Onthoud dit ook in het gesprek. Ik denk dat het helpt als je je begripvol opstelt. Want jij zou het andersom ook vervelend vinden. Probeer naar oplossingen te zoeken. En ja, misschien zijn die oplossingen niet zoals je in de ideale wereld zou willen, maar als je kinderen wil dan gaat het nog veel minder ideaal worden.

Als je er écht niks aan wil of kunt veranderen, dan moet je je afvragen of jullie beiden nog wel gelukkig worden van deze relatie.

Hoewel ik je opmerking wel een goede vindt van draai de rollen eens om, wist de vriend van TS dit 10 jaar geleden toch ook al? Ze schrijft zelf dat ze toen ook wedstrijden deed, dus dan kan het toch niet zijn dat de vriend nu ineens uit de lucht komt gevallen?

Ik denk dat er hier gewoon even een dialoog aangegaan moet worden tussen beide partijen, kijken wat de vriend leuk vindt. Ik begrijp best dat hij zegt om eens een weekendje samen iets te willen doen. Misschien is een avond door de week naar het paard voor je vriend iets fijner dan elke keer in het weekend (bv als het voetbal op tv is ofzo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:31

Wat TS ook aangaf, er is een periode van een aantal jaar geen paard geweest. Nu sinds drie jaar weer en sinds kort de wedstrijden erbij. Ik kan mij dan wel iets voorstellen, het was er eerder een periode niet. Daar wen je aan. En zeker als er ook een kinderwens is..

Praten is de sleutel. En geen van beiden moeten zin door drijven. Je zit samen in een relatie, niet meer alleen als twee ikken, maar als een ik en een stuk wij.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:33

Mijn vriend is er ook niet weg van. Gelukkig is hij bij mij ingetrokken en heb ik paard aan huis dus hij kon kiezen... :')
Hij houdt wel van dieren en dus ook paarden, maar dat rijden snapt hij niks van :P
Als hij eerder thuis is zet hij zonder problemen mijn paard binnen en geeft der eten. En ik betrap ze wel eens tijdens een stiekeme knuffelserie :D
Wedstrijden rijd ik nu wel minder. Ik ging voorheen bijna iedere week, dus we hebben beide wat water bij de wijn gedaan :)
Endurance vind ik ook erg leuk, maar is meteen de hele dag en hij gaat zeker niet mee als groom :+

Het is gewoon geven en nemen in een relatie.

bruintje123

Ik ga wel met marit mee.
TS gaat wel een lange tijd van huis, elk weekend.
Ik vermoed dat hij er nog anders in zou staan als het om 2 uurtjes zou gaan.
Dus noem wat van 9 tot 11, zodat er nog een hele middag over is voor samen.
Ik zou zeggen zet de lange ritten door de week en in het weekend niet langer dan 2 uur

MarliesV

Marit schreef:

Eens maar het is wel zo dat de TS aangeeft er al vaker over gepraat te hebben en dat bv 1 dag in het weekend ruilen voor 1 avond in de week al helemaal geen optie is.

Ik vind dat vreemd van haar partner. Net als dat ik het andersom vreemd zou vinden.
Als ik persoonlijk in een relatie zou zitten waarbij ik dus verplicht elke avond bij mijn partner op de bank moest zitten was dit wel een groot probleem geworden.

Dat hij het niet fijn vind dat de TS beide weekenddagen naar stal is snap ik erg goed. Maar dat hij dan ook niet kan accepteren dat ze 1 avond in de week er niet is ivm de paarden is iets waar ik niet met de kop bij kan.

TS, jullie relatie en jullie liefde. Als die er nog is, vecht er voor en kom er samen uit.
Zoek een oplossing, houdt je daar beide aan en als dat blijkt te werken ga denken over kindjes. Niet nu, niet in deze situatie.

(zelf in een soortgelijke situatie gezeten en God op mijn blote knieen bedankt voor het voet bij stuk houden mbt kinderen in zo'n relatie. Want de relatie ging over na jaren vechten voor beter en gelukkig zijn daar nooit kinderen bij betrokken geweest)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:36

Tuurlijk is hij nu wel erg drastisch in zijn eisen, maar ik vermoed dat dat frustratie opbouw is die er nu uit komt. Bij sommigen mannen is het ook alles of niks soms, terwijl er met een beetje ook al veel winst te behalen valt :D

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:44

Poeh mijn vriend heeft ook altijd geroepen geen meid met een paard te willen, maar ja daar was ik! :')
Het begon met het paard van iemand anders rijden, maar wel direct fanatiek, hij had toen niet direct een vergelijkbare hobby, dat paard is inmiddels van onszelf, en mijn vriend traint momenteel politiehonden, en is daar dus ook 4 dagdelen per week zoet mee, we kunnen het gelukkig redelijk combineren... (dinsdag- en donderdagavond en zondagochtend trainen we beide en houden we rekening met de tijden dat we ongeveer tegelijk klaar zijn, maandag- en woensdagavond train ik zelf en is mijn vriend thuis en probeer ik dus ook op tijd thuis te zijn... ik train op zaterdagochtend en soms middag, en hij is de zaterdagmiddag dan weer onder de pannen... Beide dus een tijdrovende hobby, en ja we zien elkaar soms weinig... Maar wij zijn er beide gelukkig mee...
Het is nu zelfs zo dat ik naast mijn eigen paard, de paarden van zijn oom erbij doe, komt wel eens voor dat het even niet past en ik besluit om dat even een dag te laten zitten (worden wel verzorgd) maar dan is mijn vriend degene die zorgt dat ik toch ga, al is het maar een uurtje... Hij gaat nu regelmatig even mee, zet ze mee binnen, en helpt met de verzorging...

Ik geloof dat ik mijn vriend vanavond maar weer een extra blijk van waardering moet geven...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:46

ok,je hebt tijd samen nodig,maar als het alternatief bestaat uit samen op de bank zitten,dan zou ik ook heel vlug terug naar mijn paard gaan hoor.

je hebt er als koppel toch ook bitter weinig aan om samen thuis te zijn om op de bank te zitten staren naar de tv lijkt me?
of bv de een die poetst en de ander die aan het surfen is.

maakt bv 2 keer per maand tijd voor elkaar in het weekend om een heel concreet iets leuks te doen samen.
lijkt me stukken productiever tov je relatie dan gewoon zorgen dat je thuis bent om samen op de bank te zitten kijken....

@TS,je zegt dat je vriend ook in de week enkele avonds naar vrienden gaat.
kan je dat niet als vergelijking geven naar hem?
dat hij ook x-aantal uur weg is terwijl jij thuis bent?

moeilijk,ik zou er persoonlijk niet mee overweg kunnen,ook hier gunnen wij elkaar alle ruimte van de wereld,en eens er kinderen zijn,moet je echt zoeken en plannen om quality time met elkaar te hebben,dus ik zou ook echt nog niet aan kinderen denken in zo'n situatie....

succes,lijkt me niet makkelijk om eruit te raken....

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:57

Als je vriend zijn hobby zijn auto is, heeft hij dan niet momenten dat hij daar gaat aan zitten werken ofzo? of wat is zijn hobby met de auto dan juist? Sinds je wel aangeeft dat het wat geld kost

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:00

Ik kan me wel vinden in de posts van Jans en Marit.

Al die verhalen over hoe druk andere bokkers en hun partners zijn met al hun hobby's, veranderen niets aan de situatie van TS. De één is gelukkig met 1 avond per week samen doorbrengen, de ander wil toch minimaal ieder weekend tijd voor elkaar hebben. Je kunt niet de behoefte van een ander diskwalificeren omdat jij het zelf zoveel drukker hebt en dat voor jou (en partner) ook goed werkt.

Het belangrijkste is dat je goed de dialoog met hem aangaat, TS. Zit er meer onder? Is hij bang voor hoe de toekomst (eventueel met kinderen) eruit ziet? Wil hij je graag meer zien? Is hij bang dat je iets overkomt? Of baalt hij echt gewoon van jouw hobby? Dan kun je vervolgens zelf bepalen wat je daarvan vindt en hoe je dan een toekomst samen voor je ziet.

Hij komt nu nogal bot en dwingend uit de hoek, maar na 10 jaar relatie zou ik ook niet te snel conclusies trekken.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:02

Mandy_89 schreef:
Daar komt het wel op neer ja. Bij hem op de bank zitten tv kijken.
Wil alleen dinsdag en donderdag de vierdaagse rijden, op donderdag is hij toch wel eens weg naar z'n auto fanaat kameraad.(zul je net zien dat hij dan niet gaat)

Erover praten is moeilijk. Hij wordt altijd meteen zo sjacherijnig, en gaat meteen mij van alles lopen verwijten. Zijn oplossing is max 2 dagen naar stal. Maar dat wordt m natuurlijk niet.

Doordeweeks Savonds doet ie nog moeilijker om, en zaterdag heeft hij vaak beun klussen en is ie ook wel eens weg of thuis aan het werk

Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat dit op termijn gaat opbreken. Ik wens je sterkte met deze situatie, ik denk dat je zelf al voelt welke kant het op gaat.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:12

Zuchini schreef:
Ik wens je sterkte met deze situatie, ik denk dat je zelf al voelt welke kant het op gaat.

Ik mag hopen dat dit niet als een nare, insinurende opmerking bedoeld was, maar dat het er alleen per ongeluk een geworden is?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:13

Marit schreef:

Ik lees nergens iets over dat er geen dag vrij in het weekend te plannen is. Of hoe vriend zijn wensen communiceert. Wat ziet hij als quality time? TS ziet samen op de bank tv kijken namelijk niet per se als quality time en hij wel (volgens TS dan). Wie weet is het voor hem ook gewoon het gevoel dat het paard meer prioriteit heeft dan hij, omdat daar veel meer tijd in wordt geïnvesteerd.

Ik vind het wel een beetje zorgelijk dat dit na 10 jaar nog zo'n punt is en ze er niet samen uitkomen. Ik las ergens dat er blijkbaar een paardloze periode is geweest en toen kwam er weer een paard. Vriend van TS ervaart dat duidelijk als een ingrijpende verandering en het past niet bij de toekomst die hij met TS voor zich zag/ziet. Is hier wel over gepraat? Ik zou het ook niet echt kunnen waarderen als iemand mij niet betrekt bij beslissingen die wel een grote impact hebben op de invulling van onze relatie.

Heb ook het idee dat TS' vriend zich zorgen maakt over de combinatie van toekomstige kinderen en TS haar paard. Alleen door de manier waarop hij het dan aankaart jaagt TS juist schrik aan.

Veel speculatie van mijn kant, maar wel veel over te praten wat mij betreft.