chevax schreef:Ayasha schreef:Ik denk dat er inderdaad onderschat wordt hoeveel invloed een dagelijkse beperking heeft op je welzijn.En nog meer de wetenschap dat die beperking er is voor de rest van je leven.
Als je alleen maar in beperkingen denkt, zal het indd een grote invloed op je leven hebben.
Dat is heel makkelijk gezegd. Net als opmerkingen als 'je bent zo gezond als je je voelt' die ik ook (niet hier en op jou gericht) met regelmaat voor de kiezen krijg.
Als je lijf niet functioneert, dan is het toch niet heel vreemd dat je (in ieder geval voor een gedeelte) in beperkingen denkt? Die beperking is altijd aanwezig, of je dat nou leuk vindt of niet.
Misschien dat hij minder bot bedoelt is dan dat hij overkomt hoor, maar hij schiet hier echt even verkeerd.
Hier een onzichtbare lichamelijke beperking en chronische pijn. Ja, dat belemmert en beperkt mijn welzijn en algehele doen en laten. Wil ik dat? Nee. Leef ik ernaar? Ja, om m'n lijf nog in enigzins oke staat te houden moet ik soms handelen naar de beperking en dus denken 'in' de beperking die ik heb.
Maar het onbegrip van anderen is soms afschuwelijk en slopender dan de beperking an sich. Nee, ik zeg niet dat iedereen zegt 'aaaah sielugh'. Het tegenovergestelde ervan echter is; je kan toch ook een kind krijgen en die verzorgen. Dan kan je toch ook werken/mee stappen/mee shoppen/vul maar in.
Ja, natuurlijk zijn dat niet de mensen waar je je mee wilt omringen maar het zorgt toch voor minder zelfacceptatie.
En nog meer de wetenschap dat die beperking er is voor de rest van je leven.
soms ga ik daarbij gruwelijk op mijn bek ga veel te ver over mijn grenzen heen met alle gevolgen van dien. Maar ik kom beetje bij beetje verder. Trek me niks meer aan van de remmende opmerkingen van anderen.
Alleen als ze echt doordramden hoor. En laat het alstublieft van je afglijden ga en blijf genieten van je leven. Wat trouwens ook goed werkt is tegen echt vervelende zeurzakken zeggen dat je heerlijk thuis bent omdat je niet hoeft te werken want je man verdient meeeeer als genoeg. Zijn er dan soms ook nog van die dombo's die dan met je aanpappen omdat ze denken dat jullie stinkend rijk zijn.