Chronisch ziek en vooroordelen van anderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:28

chevax schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk dat er inderdaad onderschat wordt hoeveel invloed een dagelijkse beperking heeft op je welzijn. :) En nog meer de wetenschap dat die beperking er is voor de rest van je leven. :)

Als je alleen maar in beperkingen denkt, zal het indd een grote invloed op je leven hebben.

Dat is heel makkelijk gezegd. Net als opmerkingen als 'je bent zo gezond als je je voelt' die ik ook (niet hier en op jou gericht) met regelmaat voor de kiezen krijg.

Als je lijf niet functioneert, dan is het toch niet heel vreemd dat je (in ieder geval voor een gedeelte) in beperkingen denkt? Die beperking is altijd aanwezig, of je dat nou leuk vindt of niet.

Misschien dat hij minder bot bedoelt is dan dat hij overkomt hoor, maar hij schiet hier echt even verkeerd.

Hier een onzichtbare lichamelijke beperking en chronische pijn. Ja, dat belemmert en beperkt mijn welzijn en algehele doen en laten. Wil ik dat? Nee. Leef ik ernaar? Ja, om m'n lijf nog in enigzins oke staat te houden moet ik soms handelen naar de beperking en dus denken 'in' de beperking die ik heb.

Maar het onbegrip van anderen is soms afschuwelijk en slopender dan de beperking an sich. Nee, ik zeg niet dat iedereen zegt 'aaaah sielugh'. Het tegenovergestelde ervan echter is; je kan toch ook een kind krijgen en die verzorgen. Dan kan je toch ook werken/mee stappen/mee shoppen/vul maar in.

Ja, natuurlijk zijn dat niet de mensen waar je je mee wilt omringen maar het zorgt toch voor minder zelfacceptatie.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:01

Anoniem schreef:
Als je alleen maar in beperkingen denkt, zal het indd een grote invloed op je leven hebben.

Dat is heel makkelijk gezegd. Net als opmerkingen als 'je bent zo gezond als je je voelt' die ik ook (niet hier en op jou gericht) met regelmaat voor de kiezen krijg.

Als je lijf niet functioneert, dan is het toch niet heel vreemd dat je (in ieder geval voor een gedeelte) in beperkingen denkt? Die beperking is altijd aanwezig, of je dat nou leuk vindt of niet.

Misschien dat hij minder bot bedoelt is dan dat hij overkomt hoor, maar hij schiet hier echt even verkeerd.

Hier een onzichtbare lichamelijke beperking en chronische pijn. Ja, dat belemmert en beperkt mijn welzijn en algehele doen en laten. Wil ik dat? Nee. Leef ik ernaar? Ja, om m'n lijf nog in enigzins oke staat te houden moet ik soms handelen naar de beperking en dus denken 'in' de beperking die ik heb.

Maar het onbegrip van anderen is soms afschuwelijk en slopender dan de beperking an sich. Nee, ik zeg niet dat iedereen zegt 'aaaah sielugh'. Het tegenovergestelde ervan echter is; je kan toch ook een kind krijgen en die verzorgen. Dan kan je toch ook werken/mee stappen/mee shoppen/vul maar in.

Ja, natuurlijk zijn dat niet de mensen waar je je mee wilt omringen maar het zorgt toch voor minder zelfacceptatie.[/quote]

Ik denk niet dat mijn opmerking minder bot of juist botter is bedoeld dan er staat. Maar wat wil je nu horen? Hartstikke goed dat je naar je lichaam luistert? Nou, prima. En logisch. Maar ik stap uit deze discussie. Ik denk er namelijk anders over. En dat mag. Maar o wee als het wordt uitgesproken.

Dreamybol

Re: Chronisch ziek en vooroordelen van anderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:03

Jeetje Chevax, ga je lekker?? Mensen die chronisch ziek zijn moeten 9 van de 10 keer juist leren zich aan hun beperkingen te houden ipv er structureel overheen te gaan om aan de idealen van hun omgeving (en zichzelf!) te kunnen voldoen. Ik geloof dat je geen idee hebt waar je het over hebt.
Slachtofferrol is in elk geval iets heel anders dan je eigen grenzen kennen. Echt waar.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:08

Dreamybol schreef:
Jeetje Chevax, ga je lekker?? Mensen die chronisch ziek zijn moeten 9 van de 10 keer juist leren zich aan hun beperkingen te houden ipv er structureel overheen te gaan om aan de idealen van hun omgeving (en zichzelf!) te kunnen voldoen. Ik geloof dat je geen idee hebt waar je het over hebt.
Slachtofferrol is in elk geval iets heel anders dan je eigen grenzen kennen. Echt waar.

Waarom zou ik niet weten waar ik het over heb? Omdat ik er anders over denk? Dat mag je wel aannemen en uitspreken? Je kunt alleen maar ernstig ziek zijn als je er op dezelfde manier over denkt als de meesten hier? Dat vind ik dan weer raar. Ik zeg juist steeds dat je je eigenwaarde niet hoeft te halen uit wat anderen van je zeggen.
En dan juist in deze discussie, die draait om dat mensen aannames doen, zeg jij dat ik niet weet waar ik over praat. :+

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:11

Nee, ik heb het over het feit dat jij niet lijkt te willen/kunnen begrijpen dat slachtofferrol iets anders is dan leven naar je beperkingen.

Maar draai jij je nog maar even in jouw slachtofferrol. :evaw:

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:13

Dreamybol schreef:
Nee, ik heb het over het feit dat jij niet lijkt te willen/kunnen begrijpen dat slachtofferrol iets anders is dan leven naar je beperkingen.

Maar draai jij je nog maar even in jouw slachtofferrol. :evaw:

Jammer dat je de vragen niet beantwoordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:15

Ze beantwoord je vragen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:17

Ayasha schreef:
Ze beantwoord je vragen.

Grappenmaker. Dus waarom kun je alleen ernstig ziek zijn als je er net zo over denkt als jullie en wat maakt dat minder veroordelend?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:19

Neen, dat staat er niet. :) Probeer het nog eens.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:20

Ayasha schreef:
Neen, dat staat er niet. :) Probeer het nog eens.

Hmmm, ook dat zijn geen antwoorden. Helaas. Ik denk dat dat echter onderstreept waarom ik erover denk zoals ik doe.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:22

Dreamybol valt over het gevoel dat jij niet wil/kan begrijpen waarom andere mensen die vooroordelen minder makkelijk langs zich neer kan leggen dan jij blijkbaar wel kan. :)
Dat je iets begrijpt betekent niet dat je het er mee eens bent. :) Ik begrijp heel veel dingen waar ik het niet mee eens ben.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:35

chevax schreef:
Dreamybol schreef:

Waarom zou ik niet weten waar ik het over heb? Omdat ik er anders over denk? Dat mag je wel aannemen en uitspreken? Je kunt alleen maar ernstig ziek zijn als je er op dezelfde manier over denkt als de meesten hier? Dat vind ik dan weer raar. Ik zeg juist steeds dat je je eigenwaarde niet hoeft te halen uit wat anderen van je zeggen.
En dan juist in deze discussie, die draait om dat mensen aannames doen, zeg jij dat ik niet weet waar ik over praat. :+

Ik krijg juist de indruk dat je er in de kern helemaal niet anders over denkt... want ik denk dat we het allemaal met elkaar eens zijn dat eigenwaarde de kern is. Als je stevig in je schoenen staat, dan kan je de oordelen van een ander relatief makkelijk van je af zetten.
Maar dan komt het knelpunt: niet iedereen heeft die goede eigenwaarde... op mij kom jij, chevax, over als een stabiele en sterke persoon. Voor jou lijkt het logisch en vanzelfsprekend dat je eigenwaarde voelt en weinig aantrekt van anderen. Maar niet iedereen heeft die eigenschappen en/of de omgeving om dit goed te kunnen worden (of jij die hebt kan ik niet over oordelen uiteraard).
Dan lijkt het een slachtofferrol die men aanneemt, wat het wellicht ook wel is, maar daar stap je niet zo simpel uit. En alhoewel je het feitelijk een slachtofferrol kan noemen, heeft die term een ontzettend nare en veroordelende nasmaak. Daarom vallen mensen daar zo hard over.. Het wordt meestal geassocieerd met een bewuste rol die je aanneemt, terwijl het vaak helemaal niet zo voelt en zeker niet makkelijk af te leren is.

Om mezelf als voorbeeld te nemen: ik ben nogal gevoelig en zie en begrijp veel. Elke rare blik of opmerking krijg ik dus mee. Nou kan je simpel zeggen dat het mijn eigen keus is wat ik daarmee doe en feitelijk is dat waar. Gelukkig kan ik dat ook steeds beter. Maar ik ben opgevoed in een gezin waar het tegenovergestelde mijn voorbeeld was. Dus vooral letten op anderen en hun oordeel is allesbepalend. En elk mens is een combinatie van genen en opvoeding....en die opvoeding is dus deel van mij en kan ik niet simpelweg uitschakelen. Dus tja, voor mij is het soms nog best lastig om het oordeel van anderen los te laten, ook al begrijp ik verrekte goed dat het niet uit zou moeten maken.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 17:51

Eigenwaarde kan kapot gemaakt worden door verschillende dingen. Om die weer goed te krijgen is vaak veel voor nodig.
Iets kapot maken is sneller gedaan dan geheeld.
Door bepaalde klachten van je "ziekte" kan je erg onzeker worden. Waardoor alles mee speelt. Het is geen slachtofferrol het is iets wat gebeurt. Ik laat het gebeuren maar het beschadigd je wel.
Ik ben jaloers op de mensen die veel eigenwaarde hebben. Of overal schijt aan hebben. Helaas heb ik dat niet altijd. Een voordeel die ik daarvan zie is dat ik erg gevoelig ben. Mensen aan voel en begrip heb.

Voor mensen die er niet mee te maken hebben weten indd niet hoe het is om beperkt te worden. Je kan er ook niet omheen omdat je je hele leven (in mijn geval) er op moet indelen. Dag in dag uit heb je ermee te maken. Elke dag moet je keuzes maken en prioriteiten stellen. Dat is belangrijk om je lichaam zo lang mogelijk oké te houden. Natuurlijk ben ik me ook bewust wat ik nog wel kan. En daar geniet ik ook van.

Bigone ik ben het met je eens dat ik ook doe alsof het niet zo erg is. Dat komt ook voort uit dat ik niet zielig gevonden wil worden. En dat mensen me anders gaan behandelen enz. Dus soms is het indd ook lastig voor de omgeving. Ook zijn mijn grenzen niet altijd duidelijk omdat het ziektebeeld heel wisselend is..

Bedankt voor ieder z'n reactie. Ik respecteer ieder z'n mening.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:03

Nu merk ik aan mezelf datmeer eigenwaarde met de jaren is gekomen.
Vroeger raakte ik eerder van slag bij nare opmerkingen.

Ellende is dat je maar 1 lijf hebt.
Je kan geen andere kopen in de winkel of op Marktplaats.

Rekening houden met je beperkingen is wel handig.
Voorkomt narigheid achteraf.

Ik kan best een avond mee uit eten.
Dag erna lig ik met extra opiaten op de bank.

Grote vraag is de actitiviteit de ellende waard?
Bij nee, de activiteit niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:19

Mijn excuses als ik nu de knuppel in het hoenderhok gooi en besef daar dan maar even bij dat ik zelf ook chronisch ziek ben, ik ben hartpatiënt en heb sarcoïdose.

Toen het bij mij in het begin allemaal nog maar net boven water was gekomen en ik dus ook nog vreselijk ziek was (letterlijk bij elke ademtocht het gevoel dat het mijn laatste was en dat al 1,5 jaar lang). Was ik zo vreselijk kwaad op de hele wereld!
Nu ben ik er van overtuigd dat die woede en het blijven knokken voor mijn paarden, mij het hebben doen overleven (natuurlijk hebben medicijnen geholpen, maar het is je instelling die het meeste doet, daar ben ik van overtuigd, want als je dus zelf in een donker hoekje gaat liggen afwachten is het idd snel gebeurd met je).
Maar nu jaren later, besef ik toch steeds meer dat ik zelf een ongelofelijke draak ben geweest voor de buitenwereld en dat het dit juist is geweest waardoor ik eigenlijk iedereen in mijn omgeving ben kwijtgeraakt.
En tot mijn grote schande, merkte ik, toen een goede kennis van mij het aan zijn hart kreeg en dus precies hetzelfde afstoot gedrag ging vertonen als wat ik zelf heb gedaan, ik mij net zo gemakkelijk terugtrok van die persoon.
Begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel te vertellen? Je bent dan zo met je zelf bezig en aan het proberen je weg hierin te vinden, of je bent zo erg ziek dat het gewoon elke dag een strijd is om de dag door te komen op zich, dat uiteindelijk jijzelf degene bent die iedereen van je wegjaagt, ook al wil je dat ook niet echt, want dan voel je je uiteraard heel eenzaam en alleen.

Natuurlijk is er veel onbegrip, maar uiteindelijk begrijp je het zelf allemaal net zo slecht en moet je hier voor jezelf een weg in zien te vinden en die gaat voor iedereen anders zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:50

Je beperkingen kennen en daar naar luisteren is heel iets anders dan in een hoekje gaan zitten wachten tot je dood bent. Dat is , denk ik, ook wat Ayasha bedoelt. Niemand kan het functioneren van anderen beoordelen alleen al omdat elke chronische ziekte nu een maal beperkingen met zich mee brengt. Ik heb het nog gemakkelijk met alleen maar functie verlies wanneer ik een dag goed te keer ga en daar mijn handen flink voor gebruik. Een ander zal in dezelfde situatie beter plannen zodat ze daar minder vaak last van hebben. Maar het is er wel en bij iedereen liggen de grenzen en de pijndrempel op een ander nivo. Soms moet je er aan toegeven want dan kun je niet anders en soms kun je net even dat stapje extra doen wat o zo belangrijk kan zijn. Simpel, wanneer ik het hele huis stofzuig heb ik de volgende dag gewoon onbruikbare vingers, doe ik de verdiepingen verdeelt over twee dagen dan is het pijnlijk maar draagbaar. Maar je moet alles plannen om zo pijn vrij mogelijk te leven en soms wil ik dat gewoon niet of komt het domweg niet uit. Om welke reden dan ook. En iedereen staat er vrij in om te leven zoals hij wil, dus iedereen, geen oordeel vellen want dat word al genoeg over mensen met beperkingen gedaan en ik verbaas me dat dat zelfs hier onderling blijkbaar niet anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:32

MiniMeLona schreef:
Mijn excuses als ik nu de knuppel in het hoenderhok gooi en besef daar dan maar even bij dat ik zelf ook chronisch ziek ben, ik ben hartpatiënt en heb sarcoïdose.

Toen het bij mij in het begin allemaal nog maar net boven water was gekomen en ik dus ook nog vreselijk ziek was (letterlijk bij elke ademtocht het gevoel dat het mijn laatste was en dat al 1,5 jaar lang). Was ik zo vreselijk kwaad op de hele wereld!
Nu ben ik er van overtuigd dat die woede en het blijven knokken voor mijn paarden, mij het hebben doen overleven (natuurlijk hebben medicijnen geholpen, maar het is je instelling die het meeste doet, daar ben ik van overtuigd, want als je dus zelf in een donker hoekje gaat liggen afwachten is het idd snel gebeurd met je).
Maar nu jaren later, besef ik toch steeds meer dat ik zelf een ongelofelijke draak ben geweest voor de buitenwereld en dat het dit juist is geweest waardoor ik eigenlijk iedereen in mijn omgeving ben kwijtgeraakt.
En tot mijn grote schande, merkte ik, toen een goede kennis van mij het aan zijn hart kreeg en dus precies hetzelfde afstoot gedrag ging vertonen als wat ik zelf heb gedaan, ik mij net zo gemakkelijk terugtrok van die persoon.
Begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel te vertellen? Je bent dan zo met je zelf bezig en aan het proberen je weg hierin te vinden, of je bent zo erg ziek dat het gewoon elke dag een strijd is om de dag door te komen op zich, dat uiteindelijk jijzelf degene bent die iedereen van je wegjaagt, ook al wil je dat ook niet echt, want dan voel je je uiteraard heel eenzaam en alleen.

Natuurlijk is er veel onbegrip, maar uiteindelijk begrijp je het zelf allemaal net zo slecht en moet je hier voor jezelf een weg in zien te vinden en die gaat voor iedereen anders zijn.

Dat herken ik zeker ( ook Sarcoidose ) gelukkig meer dan lieve omgeving die m'n boosheid begrepen, en daardoor was ik er vrij snel overheen. Boosheid weg, wat bleef was wel wat verdriet. En nu , bijna een half jaar na de diagnose,heb ik m'n weg ( over het algemeen) gevonden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 08:14

Tja dat is zo een dood doener , je mag nooit zeggen dat je iets mist want je kan toch nog.....vul het zelf maar in!
Ja het accepteren neemt niet weg dat je dingen niet mist of gewoon baalt als je het niet meer kan!.
Ik heb dat ook en velen met mij en voor iedereen: " Het is oke als je er wel eens van baalt dat mag
ook!" ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:02

Laten we elkaar als chronisch zieken nu niet elkaar in de haren vliegen met ik ben beter sterker of wat ook dan jij. Zonde van ieders energie. Y;(

ik ben van nature een knokker en doordouwer met een optimistische blik.. Laat niet snel mijn kop hangen als iets niet lukt. Zal eerder veel verschillende manieren proberen te kijken iets toch te kunnen. Wat ook mijn geluk nu is geweest. Daardoor loop ik weer en kan ik veel meer dan ik en anderen had gedacht. Ben ik daardoor beter en sterker. Nee absoluut niet. Ik heb daar gewoon domweg geluk mee.

ik heb ook mijn buien dat ik baal boos verdrietig gefrustreerd ben dat ik zoveel heb moeten laten al vanaf mijn 12e en daarvoor ook al. Door heel veel,ziekte en vanaf 12 een volledig gesloopte knie. Veel sporten en hobbys moeten laten schieten door fysieke klachen. Inclusief nu ook de paarden.

maar toch ik blijf zoeken naar dingen dieik kan doen waar ik energie uit haal bevrediging van krijg en hoofd kalm krijg, niks zo beroerd als een adhd er die fysiek de energie niet kwijt kan door pijn en vermoeidheid. -O- soms ga ik daarbij gruwelijk op mijn bek ga veel te ver over mijn grenzen heen met alle gevolgen van dien. Maar ik kom beetje bij beetje verder. Trek me niks meer aan van de remmende opmerkingen van anderen.

ik zie bv een verschil met iemand die ik via een ander ken. Deze dame is ietsje ouder dan ik maar doet niets. Durft niets en bij alles is het uwv vindt dat niet goed. Als gehandicapte moet je thuis zitten en niet meer aa het leven deelnemen en afhankelijk zijn van anderen. Compleet anders dan ik dus. Uwv stimuleerd juist doe leuke dingen lef en geniet.

Dus ja ik zit achter op een motor, hoop misschien zelf rijbewijs halen. Ga naar festivals, ski (heel klein beetje max een uur maar he het is skieen) kortom ik leef en geniet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:06

Je zou je kunnen verbazen hoeveel mensen vinden dat als je nog probeert te leven, dat je dan niet ziek genoeg bent. Ook hier op bokt. :x :x :x

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:14

Trek je jezelf dat aan Ayasha?

Mensen mogen vinden wat ze willen, maar laat het geen invloed op je hebben. Dat denk ik altijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:24

Ja, ik trek mezelf dat aan. Om verschillende redenen waarvan ik niet weet of ik ze goed neer geschreven ga krijgen.
Ik zou dolgraag weer willen werken. Ik wil al 6 jaar weer werken. Maar ik mag niet, niet van mijn specialisten, niet van mijn huisdokter en niet van mijn nieuwe kinesist. Als ik echt, echt, echt ga stil staan bij alles, dan weet ik ook waarom. Ik heb het drie keer geprobeerd en alle drie keren belande ik in het ziekenhuis. Dus ik probeer op andere manieren mijn dagen te vullen en te leven. Maar omdat ik naar de paarden kan, kan ik ook werken volgens een bepaalde groep. En dat raakt, want ik WIL werken en dan ga ik denken... Misschien als ik volledig stop met de paarden... Maar ik heb, zoals ik al zei, een erg slecht ziekte inzicht door hersenletsel. Ik "overschat" mezelf dus eigenlijk (mijn kunnen.). Het is dus heel makkelijk om mij het gevoel te geven dat ik komedie speel. En de laatste keer dat ze me hebben mogen reanimeren en een uur bezig geweest zijn om me stabiel genoeg te krijgen om naar het ziekenhuis vervoerd te worden, werkte ik zelfs niet eens... Dus als ik er echt rationeel over ga nadenken, dan weet ik waarom ik niet kan en mag gaan werken, want ik kan slecht om met die druk (understatement gezien de gevolgen.). Maar juist omdat het mij zo frustreert, die situatie, trek ik het me inderdaad aan als anderen dat dan ook nog eens zeggen ja. :)

Kennismakingsgesprekken lopen vrijwel allemaal hetzelfde, op een gegeven moment komt "en wat voor werk doe je dan?" want ik ben jong en uiterlijk zie je niks aan me... Eh tja ehm, goh mh geen... en innerlijk vloek ik dan (niet op degene die het vraagt maar op de situatie) want ik vind het heel moeilijk om me daar bij neer te leggen. :)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:02

Dus omdat je het werken zo mist en niet kunt accepteren dat je niet meer mag werken, trek je het jezelf aan als mensen daar iets van zeggen of naar vragen? Ik kan dat wel begrijpen.
Ik heb dat de eerste jaren ook gehad, continu proberen mijn situatie te verdedigen, terwijl ik er helemaal niet achterstond dat ik in die situatie zat, dat ik niet meer kon/mocht werken.
Bij mij was de ommekeer toen ik bijna overleden ben. Toen ik in de ambulance gereden werd had ik even een helder moment en zag ik mijn zoontje van 5 maanden op de armen van mijn man buiten de ambulance staan. Dat is het enige wat ik me nog kan herinneren van die dag(en). Toen ik weer helemaal bij was en daar alleen op mijn kamertje in quarantaine lag, ging ik nadenken over dat beeld. Wat was nu het belangrijkste in mijn leven? Dat ik een fijn leven heb met mijn gezinnetje! En dat was de ommekeer! Ik ging doen wat voor mij en mijn gezin goed voelt, wat anderen daar van denken of vinden is niet (meer) belangrijk voor mij. Ik heb mezelf toestemming gegeven dat ik me niet hoef te verantwoorden naar anderen.

Mensen hebben altijd een oordeel, een mening of een andere kijk op dingen. En dat mag!
Dat bepaalde mensen vinden dat je kunt werken omdat je ook naar je paarden kunt, die zijn óf slecht geïnformeerd óf ze hebben nu eenmaal die mening en die gaat niet veranderen. Je kunt alleen je eigen gevoel veranderen. Ik weet dat dat veel makkelijker gezegd is dan gedaan.
Maar Ayasha, als jij jouw geluk uit je paarden haalt dan is dat jouw goed recht!

Ik hoop niet dat dit overkomt als een goedbedoeld advies waar je niet op zit te wachten. Zo is het in ieder geval niet bedoeld.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:49

het is moeilijk maar ik heb ervaren dat als je het los durft en kan te laten, je ook beter en anders op anderen overkomt. En ze er wel dingen over vragen zeggen en of vinden, maar het raakt me dan niet meer op de gevoelige manier als voorheen.
Maar om begrip te krijgen moet je er wel mensen over vertellen, anders kunnen hun dingen van jou niet begrijpen en of plaatsen. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:34

Ayasha, ik antwoorde vroeger(paarden was geen beroep volgens velen en menigeen was stikjaloers dat ik heerlijk thuis was) dat ik een thuisstudie organisatiekunde volgde. _O- Alleen als ze echt doordramden hoor. En laat het alstublieft van je afglijden ga en blijf genieten van je leven. Wat trouwens ook goed werkt is tegen echt vervelende zeurzakken zeggen dat je heerlijk thuis bent omdat je niet hoeft te werken want je man verdient meeeeer als genoeg. Zijn er dan soms ook nog van die dombo's die dan met je aanpappen omdat ze denken dat jullie stinkend rijk zijn. :evaw:
Blijf gewoon lekker jezelf, je hebt je waarschuwingen gehad, geneer je er niet voor(voor zover je dat doet) en worden ze echt vervelend dan vraag je gewoon of ze willen ruilen zodat ze ook eens kunnen ervaren hoe het voelt om al drie keer voor de dood te zijn weggehaald.