Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:26

Dat er minder kinderen zijn en dus scholen "leeg" lopen is wel een landelijke tendens tenzij je in een grote stad woont of in een hele nieuwe wijk.
Dan is het wel belangrijk om te kijken hoe klein die scholen worden wat de prognose is en of ze van plan zijn (in de toekomst) te fuseren, vraag daar vooral ook naar.
Combinatieklassen kunnen prima maar is zeker ook iets waar je naar moet vragen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:39

Ik gruwel juist van het fenomeen combinatieklassen. Ik heb als bovengemiddeld intelligent kind er altijd veel last van gehad dat kinderen aan mij kwamen vragen hoe dingen moesten enzo. Ik had veel liever meer uitdaging gehad in plaats van een soort hulpje van de juf te worden. Als mijn kinderen later net zo makkelijk leren als ik, gaan ze naar een school zonder combinatieklassen en met voldoende extra uitdaging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:46

JustMe8484 schreef:
Wow wat een reacties weer! Heel fijn om zoveel verschillende ervaringen te horen. Ik ga zeker alles mee nemen in onze overwegingen.

Overigens denk ik niet dat mijn kind slechter zou worden van dat bidden. Ik zeg alleen dat het niet bij ons past en daarom dus wel een reden om verder te kijken. Nogmaals we zijn daar juist gaan kijken omdat de normen en waarden ons wel aan spreken.
Net als het plannen, we hebben al door dat je daar niet aan ontkomt maar in de twee scholen waar we geweest zijn zit er al zoveel verschil in dat het dus wel de moeite is te kijken of er een school te vinden is waar dat op een manier gebeurt waar wij ons prettig bij voelen.
Uiteindelijk hebben we binnen een kwartier fietsen denk ik al zo'n 10 scholen waar we uit kunnen kiezen. In een wijk waar alle scholen juist leeg lopen, dus plek is er wel.
In nieuwe wijken hier weet ik dat er ook al ingeschreven moet worden als je kind 1 is...

En wat betreft dingen mee krijgen over geloof: ik heb zelf op een openbare basisschool gezeten. In hogere klassen kon je wel kiezen voor godsdienst lessen. Toen ik naar de christelijke middelbare school ging wist ik niet minder als veel klasgenoten. Het is ook maar net hoe je daar als ouders mee om gaat. Het is wel een onderwerp wat wij belangrijk vinden dus daar maak ik me niet druk om...

Ik kom uit ongeveer het minst christelijke gezin uit Nederland (niet anti, trouwens), past ook totaal niet bij ons. Wel hebben mijn broer, zus en ik alledrie op een christelijke basisschool gezeten. Dit was verruit de beste basisschool die mijn ouders hadden kunnen kiezen. Wij hebben alledrie altijd een enorme voorsprong op de rest van de klas op de middelbare school gehad met onder andere rekenen, spelling, grammatica, etc... en nee, er lag absoluut geen druk op je op die school. Ze wisten daar dat kinderen gewoon kinderen moeten worden gelaten, en er is daar absoluut niet de instelling dat een kind al zoveel moet leren.

Echt waar, staar je niet blind op dat christelijk niet bij je past. Ik vind dat eerlijk gezegd heel dom in dit geval, een school die toevallig christelijk is kan zomaar de beste keuze zijn die je aan je neus voorbij laat gaan.

Daarbij heb ik uiteindelijk veel aan die bijbellessen enzo die we af en toe kregen gehad. Religie is een groot deel van onze wereld, zeker in deze tijd. En je hebt er alleen maar baat bij als je er over hebt geleerd en er iets over weet. Ik schaam me af en toe dood voor mijn leeftijdsgenoten die geen idee hebben van hoe en wat, en af en toe de meest domme opmerkingen maken.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 10:06

Ik zeg ook nergens dat een christelijke school niet bij ons past!
Ik zeg dat die specifieke school niet bij ons past door de manier waarop ze er dagelijks mee om gaan!
We hadden juist die school uit gekozen om te gaan kijken omdat we denken dat de normen en waarden van het christendom juist wél bij ons passen ondanks dat we niet gelovig zijn! We gaan dan ook sowieso nog bij 2 katholieke scholen kijken. En 1 openbare.

Edit: en als iemand het belangrijk vind dat ze over alle verschillende geloven veel mee krijgen dan zijn wij het! Maar dat hoeft niet perse door naar een christelijke school te gaan. Er zijn hier genoeg openbare scholen waar daat al dan niet verplicht ook aandacht aan wordt besteed en we zijn er ook nog zelf om onze kinderen dingen te leren. Dus de kennis krijgen over andere geloven is m.i. niet een reden op specifiek voor een christelijke school te kiezen...
Laatst bijgewerkt door JustMe8484 op 12-06-17 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:07

JustMe8484 schreef:
Ik zeg ook nergens dat een christelijke school niet bij ons past!
Ik zeg dat die specifieke school niet bij ons past door de manier waarop ze er dagelijks mee om gaan!
We hadden juist die school uit gekozen om te gaan kijken omdat we denken dat de normen en waarden van het christendom juist wél bij ons passen ondanks dat we niet gelovig zijn! We gaan dan ook sowieso nog bij 2 katholieke scholen kijken. En 1 openbare.

Sorry, dan heb ik verkeerd gelezen! :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:09

Heb je geen vrije school in de omgeving?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 10:12

Resistance ik zie dat jouw reactie tegelijk met mijn toevoeging kwam.
Geen probleem. Op de een of andere manier heb ik het idee dat ik dat op de een of andere manier niet duidelijk uitgelegd krijg. Want veel reacties over dat onderwerp komen op hetzelfde neer. Terwijl ik dat dus helemaal niet zo bedoel... Het ging echt over die specifieke school, niet christelijke scholen in het algemeen...

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 10:14

Vrije school heb ik ondertussen nog eens meer info over gelezen. Ik vind het opzich de moeite waard om eens te gaan kijken. Echter zit deze op zeker een half uur fietsen van huis af, en dat vind ik ook niet ideaal.
We gaan dus toch eerst hier in de wijk kijken of we iets vinden wat bij ons past. Als dat niet zo is kunnen we daar altijd nog kijken. Ik schrijf het voor alsnog iig niet af...

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:29

Ik werk al 22 jaar in het christelijk onderwijs, op ruim 20 scholen gewerkt (korter of lamger) en op al die scholen is er een dagopening met gebed en bijbelvertelling en zingen. Met of zonder kaarsje. Alle kinderen doen mee en dat vind ik logisch. Een heel gezellig en warm moment. Ook vaak even lekker praten over de belevenissen en plannen van de kids. Al die scholen waren verschillend. Waar ik zelf naar zou kijken is uiteraard de identiteit en sfeer, maar ook de visie op het kind. Ligt er veel nadruk op citoscores, of staat het individuele kind centraal? Hoe is de zorg geregeld. Is er alleen aandacht voor cognitieve talenten , of is er ook veel aandacht voir creatieve vakken, biologie (buiten), techniek, timmeren, ontwerpen, spreken, presenteren, etc...
En absoluut belangrijk is of er veel vriendjes/vriendinnetjes zullen zijn(groeppsgrootte verdeling meisjes/jongens), of na school spelen migelujk is. Succes!!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:35

RuthenRoos schreef:
Ik werk al 22 jaar in het christelijk onderwijs, op ruim 20 scholen gewerkt (korter of lamger) en op al die scholen is er een dagopening met gebed en bijbelvertelling en zingen. Met of zonder kaarsje. Alle kinderen doen mee en dat vind ik logisch. Een heel gezellig en warm moment. Ook vaak even lekker praten over de belevenissen en plannen van de kids. Al die scholen waren verschillend. Waar ik zelf naar zou kijken is uiteraard de identiteit en sfeer, maar ook de visie op het kind. Ligt er veel nadruk op citoscores, of staat het individuele kind centraal? Hoe is de zorg geregeld. Is er alleen aandacht voor cognitieve talenten , of is er ook veel aandacht voir creatieve vakken, biologie (buiten), techniek, timmeren, ontwerpen, spreken, presenteren, etc...
En absoluut belangrijk is of er veel vriendjes/vriendinnetjes zullen zijn(groeppsgrootte verdeling meisjes/jongens), of na school spelen migelujk is. Succes!!

Sorry, maar een gebed/bijbelvertelling zou ik echt helemaal niets vinden. Ik ben zelf niet gelovig en heb daar ook geen interesse in. Ik zou het ook niet fijn vinden op dat op die manier te moeten. Respect voor een ander heb ik daarin zeker, maar daarvoor vind ik wederzijds respect dat er mensen zijn die dat niet vinden passen ook iets.
Ook vraag ik me daar af in hoeverre er ook oog is voor de andere geloven dan alleen het christendom.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:39

Als het gebracht wordt als een verhaal dan is het voor elk kind wel interessant denk ik. Maar het moet i.m.o. niet zo zijn als bij een heel goed vriendinnetje van mijn moeder vroeger, die op een gelovige school zat en op een gegeven moment in tranen uitbarstte omdat ze haar hadden geleerd dat niet-gelovigen naar de hel gingen en ze dat zo erg vond voor mijn moeder -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:53

pmarena schreef:
Als het gebracht wordt als een verhaal dan is het voor elk kind wel interessant denk ik. Maar het moet i.m.o. niet zo zijn als bij een heel goed vriendinnetje van mijn moeder vroeger, die op een gelovige school zat en op een gegeven moment in tranen uitbarstte omdat ze haar hadden geleerd dat niet-gelovigen naar de hel gingen en ze dat zo erg vond voor mijn moeder -O-

Bij ons werd het ook altijd als verhaal gebracht, en er werd absoluut niets geforceerd. :) ik ben absoluut niet gelovig, maar ik heb eigenlijk altijd veel gehad aan die extra kennis. Vooral ook bij vakken zoals geschiedenis en kunstgeschiedenis. Je hoeft er niets mee te hebben, maar kennis van religie en de bijbel is zéker een aanvulling op de algemene kennis en opvoeding.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:00

Vind ik ook :j Gewoon de verhalen en gebruiken kennen zonder dat je vervelende / pushende dingen aangepraat worden dat vind ik alleen maar goed. Kan me inderdaad voorstellen dat het enorm helpt bij (kunst-)geschiedenis want dat is natuurlijk zo ongeveer 100% doorspekt met geloof :P

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:08

Resistance schreef:
pmarena schreef:

Bij ons werd het ook altijd als verhaal gebracht, en er werd absoluut niets geforceerd. :) ik ben absoluut niet gelovig, maar ik heb eigenlijk altijd veel gehad aan die extra kennis. Vooral ook bij vakken zoals geschiedenis en kunstgeschiedenis. Je hoeft er niets mee te hebben, maar kennis van religie en de bijbel is zéker een aanvulling op de algemene kennis en opvoeding.

Hier ben ik het volledig mee eens. Wel zou ik dan over alle religies iets willen weten. Ik zat dus op een openbare dalton school, waarbij de school grensde aan een multiculturele buurt. Ook zat er een asielzoekerscentrum in de buurt. Omdat de andere school een katholieke school was, hadden wij alle gekleurde kindjes in de klas, waardoor er veel ruimte was voor elkaar en er met traktaties altijd rekening werd gehouden met het niet mogen eten van varkensvlees.
Ikzelf heb dat, een klas waarbij iedereen zich tegen de 'racist' (een jongen die een ander uitschold voor neger), als iets heel moois ervaren en dat heeft me zeker gevormd tot hoe ik nu ben.

Natuurlijk kwamen bij ons, ondanks dat we geen katholieke school waren, verhalen over de bijbel en god langs. En natuurlijk werd er elk jaar ook het verhaal van Jezus gespeeld met kerst en hadden we in de bovenbouw godsdienstlessen. Maar zoals ik zeg, er was ook genoeg ruimte voor bijvoorbeeld het suikerfeest/ramadan en de Hindoestaanse rituelen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 11:14

Resistance en pmarena dit ben ik ook zeker met jullie eens hoor. Maar zoals sannens beschrijft hoef je daarvoor niet naar een school met een geloofsachtergrond.
Wat daarin gegeven wordt verschilt heel erg per school. Zowel openbaar als met geloofsachtergrond...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:58

Ik heb zelf vroeger op een montessori-school gezeten en heb dat juist als heel prettig ervaren. Doordat ik zelf mijn week in mocht delen kon ik (tot op zekere hoogte) zelf kiezen wat ik wilde leren en kon ik ook heel makkelijk vooruit werken. De docent zorgde er dan voor dat ik niet alleen de leuke dingen deed (zoals Nederlands en Engels), maar ook de vakken die ik minder leuk vond (Rekenen). En wat ik ook heel prettig vond was dat je dus gewoon door het lokaal mag lopen, bijvoorbeeld om de boeken te pakken of op een matje met kaartjes bezig te zijn. Ik vond het ook fijn om met meerdere groepen in een klas te zitten, maar dat komt ook omdat ik me heel erg optrek aan mensen die beter in iets zijn dan ik. Ik wil dat dan ook kunnen en doe dan dus harder mijn best. De overgang naar het middelbare onderwijs was ook prima (ik ging naar een katholieke school, maar daar merkte je buiten de levensbeschouwing 1x p.w. niet veel van).

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 06:32

Zelf vond ik montessori vreselijk. Ik zat de hele week in de bibliotheek en op vrijdag middag deed ik dan mijn weektaken, want dan moesten we tekenen. Of zo ging het totdat ik absoluut niet meer mocht lezen van de docent en echt voor schut werd gezet als ik een boek pakte.

Dan hadden we nog 1 ochtend in de week klassikaal les, hier werd ik ook erg gepest door de docent en uiteindelijk heb ik zo goed leren plannen, dat ik iedere week op die vaste dag in het ziekenhuis was.

Tekenen mocht ik niet meer gummen, want dat was voor domme kinderen.

Ik was dom, want ik las Engelse literatuur in groep 8. Docent vond mijn Engelse taal te slecht, want ik sprak know uit zonder k.

Daarvoor heb ik op een reguliere basisschool gezeten, maar daar was ik zo snel klaar met alles dat ik altijd te horen kreeg wat we die dag allemaal gingen doen en in plaats van klassikaal meedoen mocht ik het dan zelf een beetje inplannen voor die dag. Als ik me niet goed voelde mocht ik naar buiten of op de gang even uitrusten met een boek erbij. Op die school werd er echt gekeken naar mij als leerling. Ik kreeg ook niet meer werk als ik ergens goed in was, ik kreeg ander werk. Wat heb je aan meer sommen doen als je ze al kent? Dat is voor veel kinderen een straf. Straffen omdat je snel bent in iets is zeer demotiverend.

De praatjes van een school zijn vaak totaal anders dan de werkelijkheid. De montessori waar ik naartoe ben gegaan vond zelf dat ze goed konden omgaan met hoogbegaafde kinderen en dat ze creatief waren. De basisschool daarvoor had een standaard praatje, maar ze paste zich absoluut aan aan de leerling! Aardrijkskunde en biologie werd heel erg leuk gegeven en er zat veel meer verschil tussen de individuele weken en dagen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 06:41

SusanH schreef:
Maar waar wij vroeger woonden (dorpje op de Veluwe) was veel minder keus. Mijn ouders wilden ons alleen naar openbaar onderwijs laten gaan. Waardoor wij een eind moesten fietsen iedere dag, voor we op school waren. Want er was maar 1 openbare school in het dorp.

Als je van de biblebelt komt, is het niet zo vreemd dat je ouders je naar een openbare school stuurden. Mijn gelovige moeder wilde me niet op de chr school hebben omdst dat echt veel te zwaar was. De openbare gaf ook bijbelles (meer de verhalen en de waaroms). De christelijke school was echt zo'n zwarte kousen gebeuren.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:28

Interessante discussie.
Als leerkracht verbaas ik me over sommige reacties een beetje of ze maken me aant gniffelen.

Kan mij voorstellen dat het een moeilijke keuze is.

Mbt plannen; ik heb op een openbare, katholieke en jenaplan school gewerkt en overal plannen ze in de bovenbouw met een "weekplanner" aangepast op het kind.
Ik vind dat ze er veel baat bij hebben.

Mbt vrije school; kijk ook naar hoe je kind is.
Zou ze het leuk vinden om elke vrijdag in het bos te spelen?

Als ik naar mijzelf keek als kind zou ik het verschrikkelijk gevonden hebben. Helemaal in de winter maanden. Ik speelde liever binnen met de barbies.
Hutten maken, kikkers zoeken en weet ik wat allemaal zou voor mij echt een verplichting zijn geweest terwijl anderen dat juist het einde vinden. Ook iets om bij stil te staan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:43

Tink89 schreef:
Ik gruwel juist van het fenomeen combinatieklassen. Ik heb als bovengemiddeld intelligent kind er altijd veel last van gehad dat kinderen aan mij kwamen vragen hoe dingen moesten enzo. Ik had veel liever meer uitdaging gehad in plaats van een soort hulpje van de juf te worden. Als mijn kinderen later net zo makkelijk leren als ik, gaan ze naar een school zonder combinatieklassen en met voldoende extra uitdaging.

Hier had mijn zoon ook enorm veel last van, naast het eeuwige herhalen....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:55

Onze zoon zal naar de basisschool bij ons in de wijk gaan. Dit is toevallig een openbare basisschool.
Wij vinden het fijn dat hij er, als hij oud genoeg is, zelf heen kan lopen zonder grote wegen over te hoeven steken. En dat zijn klasgenootjes in de buurt wonen :)
Wij hebben 3 scholen in het dorp, alle 3 openbaar. In de naast gelegen stad zijn ook andere scholen maar dan zullen we hem altijd naar school moeten brengen/halen.

Al die testmomenten in de onderbouw vind ik ook erg onnodig. Er zou veel meer gespeeld moeten worden op school. Helaas blijkt het bijna onmogelijk te zijn om er onderuit te komen.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:24

Ik had altijd de zenuwen van de citos en toetsen.
Na de toets van mijn tweeling van 5 vroeg ik:was het spannend? Ze keken me raar aan en ze zeiden nee mama het was gewoon leuk......
Hetzelfde met zwemles,dat is iedere keer feest als we heen gaan.Ik heb dat vroeger anders ervaren.
Ik heb het idee dat het juist allemaal leuker is voor een kind en meer spelenderwijs gedaan wordt.
Laatst bijgewerkt door SARINO op 13-06-17 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:51

Sannens schreef:
RuthenRoos schreef:

Sorry, maar een gebed/bijbelvertelling zou ik echt helemaal niets vinden. Ik ben zelf niet gelovig en heb daar ook geen interesse in. Ik zou het ook niet fijn vinden op dat op die manier te moeten. Respect voor een ander heb ik daarin zeker, maar daarvoor vind ik wederzijds respect dat er mensen zijn die dat niet vinden passen ook iets.
Ook vraag ik me daar af in hoeverre er ook oog is voor de andere geloven dan alleen het christendom.

Het ging mij erom aan te geven dat het gebruikelijk is op een christelijke school om op deze manier de dag te openen. Als je kiest voor een christelijke school, vind ik het logisch dat elk kind meedoet daaraan. Wil je dat als ouders niet, dan heb je alle vrijheid om voor een andere school te kiezen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:59

Ik vond de cito's als kind ook hartstikke leuk en doordat we ze ieder jaar deden en dan 's middags gingen knutselen enzo was het haast een feestweek. Zenuwen waren er inderdaad niet :D

Combinatieklassen vind ik een absolute no go, maar een kennis van ons zweert erbij 'omdat de oudere kinderen zo hun kennis delen met de jongere'. Afschuwelijk... vooral omdat je als juf geen idee hebt of wat die ouderen vertellen ook echt waar is en die kinderen waarschijnlijk helemaal geen zin hebben om altijd maar vraagbaak te moeten spelen.

Edit: en als ik voor een christelijke school kies, is er echt geen enkel scenario waarin mijn kind gaat zitten bidden als het dat niet wil. Ik ben het dus absoluut niet eens met RuthenRoos. Dan zou je dus je kind naar een (eventueel wel veel minder goed passende) andere school moeten doen, omdat het niet wil bidden?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:00

Heb die bijbelvertellingen altijd meer ervaren als voorlezen uit een bepaald boek, dan het opleggen van geloof. Staan best mooie verhalen in hoor :)
Bidden hoefden we niet mee te doen, als we maar even stil waren.