Grote fout bank; herstellen willen ze niet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 09:31

Een zaak maken gaat waarschijnlijk niets worden, want er wordt nu al heel nonchalant op gereageerd door de bankmedewerker.
Sterker nog: Daar werd me verzekerd dat er geen afschriften verzonden zouden zijn en me nergens druk om hoefde te maken.
Toch wel heel gek dat het sinds half mei aangepast staat en ik mijn afschrift niet ontvangen heb!

Moet eerlijk zeggen dat de mails van de bankmedewerker en mij nu hard tegen hard gaan, want ben woedend over de lakse en nonchalante houding. Ook de manier waarop ik aangesproken wordt, net alsof we samen vroeger geknikkerd hebben! Zo'n dikke fout is al erg, maar zo'n houding (van een bankmedewerker notabene!) al helemaal! -:(-
Heb via een privé bericht op Facebook mijn ongenoegen geuit en ze hebben een klacht voor me aangemaakt.

2e pasje heeft hij niet voor zover ik weet, ik hou mijn financiën goed in de gaten en dat gaat mooi over naar een andere bank.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:35

Volgens mij komt dit vaker voor. Toen wij in scheiding lagen en mijn (nu ex) man officieel aan de andere kant van het land woonde, ging het vaak mis met de bankafschriften (toen waren die nog standaard).
Het ging zelfs zo ver dat hij, jaren na de scheiding, een nieuwe rekening opende bij een nieuwe bank en dat de afschriften alleen hier bij mij (op zijn oude adres dus, waar hij toen al 6 of 7 jaar niet meer woonde) kwamen.
Bij een reklening van hem werd ik door weer een andere bank, automatisch als mede-rekeninghouder toegevoegd, ook jaren na de scheiding. Ik vind die dingen onbegrijpelijk.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 09:37

Hevonen schreef:
Volgens mij komt dit vaker voor. Toen wij in scheiding lagen en mijn (nu ex) man officieel aan de andere kant van het land woonde, ging het vaak mis met de bankafschriften (toen waren die nog standaard).
Het ging zelfs zo ver dat hij, jaren na de scheiding, een nieuwe rekening opende bij een nieuwe bank en dat de afschriften alleen hier bij mij (op zijn oude adres dus, waar hij toen al 6 of 7 jaar niet meer woonde) kwamen.
Bij een reklening van hem werd ik door weer een andere bank, automatisch als mede-rekeninghouder toegevoegd, ook jaren na de scheiding. Ik vind die dingen onbegrijpelijk.

Is ook werkelijk onbegrijpelijk...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:39

Mijn vriend heeft eens 10.000 gulden van mijn rekening gehaald zonder zich te hoeven legitimeren of volmacht te laten zien.
Nu waren wij wel een stel, maar nog niet samenwonend. En dat geld was wel voor het huis wat wij samen aan het bouwen waren.
Maar dat kan de medewerker bij de bank niet weten.

Dus nee mij verbaasd helemaal niets meer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:42

bruintje123 schreef:
Mijn vriend heeft eens 10.000 gulden van mijn rekening gehaald zonder zich te hoeven legitimeren of volmacht te laten zien.
Nu waren wij wel een stel, maar nog niet samenwonend. En dat geld was wel voor het huis wat wij samen aan het bouwen waren.
Maar dat kan de medewerker bij de bank niet weten.

Dus nee mij verbaasd helemaal niets meer.

Vroeger, en dan heb ik het over de tijd dat er nog geen pc's waren, toen kon ik ook gewoon naar onze bank en voor mijn moeder contant geld halen. Machtiging/controle was er niet, plattelandsdorpje, iedereen kent iedereen. Kreeg het gewoon mee, vond ik toen al vreemd.

bruintje123

Re: Grote fout bank; herstellen willen ze niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:44

Maar het mooie was, mijn vriend kende haar niet. Het was geen dorpse inwoner aan de balie.
Anders was het inderdaad nog wel te linken.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:44

Je kan je afschriften stopzetten
Heb ik ook gedaan alleen online nog te zien

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:01

chevax schreef:
Prrrr schreef:
Als je daadwerkelijk aan kunt tonen financiële schade te lijden kun je dat wel claimen. Verwacht je dat, dan is het verstandig de bank ook nu al aansprakelijk te stellen. Dan weten ze vast waar ze aan toe zijn. Maar die informatie is verstrekt, dat kunnen ze niet terugdraaien.

En de kosten van tegen een bank procederen moet ze maar voor lief nemen?

Als een bank de fout erkent is de kans vrij reëel dat er helemaal niet geprocedeerd hoeft te worden. Waarom meteen naar een procedure? Als er straks schade ontstaat en je bent niet op tijd geweest met het formeel melden, dan heb je wel een probleem. Better safe than sorry.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:19

Ik wist niet eens dat er nog bankafschriften gestuurd werden... ik heb die al in geen járen meer gehad. Waarom zou iemand die willen ontvangen als je alles online kunt doen?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 10:24

Vroeger, toen het nog ons kent ons was, kon ik het nog enigzins begrijpen.
Maar dat dit zomaar online kan is onbegrijpelijk.

En de bank de fout erkennen? No way, ze vinden me maar lastig en spreken me aan alsof ik vroeger met ze geknikkerd heb!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:24

Wat vervelend dat dit is gebeurd TS! Ik hoop dat het lukt om alles over te zetten naar een andere bank. Naar ook dat het contact in de mail zo verloopt. De bank medewerker had beter even kunnen bellen.
Even in het algemeen omdat wat mensen over 'een zaak aanspannen' beginnen:
Ze hebben nu een klacht voor TS aangemaakt begrijp ik. Mocht je er met hen niet uitkomen kan je overwegen vervolgens een klacht in te dienen bij het Kifid. Nu bijvoorbeeld al gaan procederen heeft geen zin, ze gaan dan eerst na of je de 'officiële klachtenroute' hebt gevolgd.

Ik wil je wel even waarschuwen voordat je je oude rekening direct sluit: je kan dan ook geen gebruik maken van de Overstapservice (is erg handig bij het veranderen van bank). Daardoor zou het mis kunnen gaan bij enkele automatische incasso's als zij je nieuwe rekening nummer nog niet hebben. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen iedereen zelf op de hoogte te brengen, maar dan moet je er de eerste tijd wel bovenop zitten.

Zelf heb ik ook bij een bank gewerkt (een wat kleinere bank, niet degene waar jij nu problemen mee hebt ;) )en daar kon je ook via het Internet Bankieren aangeven dat je huisgenoten meeverhuizen. Volgens mij kon dat wel alleen bij een gezamenlijke rekening en voor je kinderen, maar dat weet ik niet precies meer.

Wel interessant om dit topic door te lezen. Aan de ene kant is het natuurlijk super vervelend als zulke dingen gebeuren, dat zeker! Maar waar de mensen in dit topic vooral hameren op: 'Het gaat allemaal zo makkelijk, dat moet veel veiliger' is de huidige tendens ook weer dat alles zo simpel mogelijk moet zijn. 'Waarom moet mijn vrouw hier apart voor inloggen, we zijn toch getrouwd!' Laat ik nog niet eens beginnen over de verontwaardigde mensen die en verhuisd waren en hun inloggegevens kwijt waren, maar het teveel moeite en ontzettend overdreven vonden om ons dan per post hun adreswijziging door te moeten geven. En ik kan echt nog talloze voorbeelden geven. De simpele reden 'het is voor uw eigen veiligheid' wil er vaak niet in.

TS, ik wil het zeker niet goed praten wat je bank heeft gedaan hoor, maar meer even wat achtergrond toevoegen.
Veel succes gewenst, ik hoop dat je ex geen gekke dingen zal doen met je gegevens.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:29

Myfairytale schreef:
Ze weten ervan... Maar geven aan niets anders te kunnen (willen) doen.

Sorry als ik misschien wat kortaf reageer hoor! Maar sinds langere tijd met een burn-out en ervaar heel veel stress o.a. vanwege de nare afwikkeling van de breuk en nu dit weer.

Hoe zie je precies voor je dat de bank die bankafschriften bij je ex gaat terughalen dan?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:35

Maar nogmaals bij de rabo heb je een reader + pas+pincode ndig voor adres wijziging. dus als het nline is gegaan moet hij een pas hebbben anders kan het niet..

Myfairytale schreef:

En de bank de fout erkennen? No way, ze vinden me maar lastig en spreken me aan alsof ik vroeger met ze geknikkerd heb!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:36

xRivaldo schreef:
Myfairytale schreef:
Ze weten ervan... Maar geven aan niets anders te kunnen (willen) doen.

Sorry als ik misschien wat kortaf reageer hoor! Maar sinds langere tijd met een burn-out en ervaar heel veel stress o.a. vanwege de nare afwikkeling van de breuk en nu dit weer.

Hoe zie je precies voor je dat de bank die bankafschriften bij je ex gaat terughalen dan?

Ja dat vraag ik me ook even af. We hebben het over post toch? Moet de bank naar je ex toe gaan en eisen dat hij die post afgeeft? Dat kan toch niet?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:39

chocobroodje schreef:
Maar nogmaals bij de rabo heb je een reader + pas+pincode ndig voor adres wijziging. dus als het nline is gegaan moet hij een pas hebbben anders kan het niet..

Myfairytale schreef:

Haar ex heeft met zijn eigen gegevens ingelogd en omdat ze als samenwonend in het systeem stonden, heeft hij met zijn gegevens ook haar adres kunnen aanpassen. Hij hoeft daarvoor echt niet haar gegevens te hebben!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 10:39

@Diane: dank je! Ik heb juist geen moeite met al die beveiliging! Ben er juist altijd heel voorzichtig mee.

@xRivaldo: dat is hun probleem. Zij hebben het verkeerd verstuurd. Maar het meest logische lijkt me erheen gaan en aanbellen en de fout uitleggen en vragen of ze het terug mogen hebben.

@chocobroodje: een pas heeft hij niet van mij. Volgens de bankmedewerker stonden wij (kennelijk?) op samenwonend en heeft hij mij zgn mee verhuisd. Al kan ik me dat juist helemaal niet voorstellen, omdat we alles aan elkaar willen wissen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 10:41

@ Diane: ja, klopt! Zo is het mij verteld.

@ Armaris: oh nee? Waarom niet? Zij hebben ook de fout gemaakt om het daar heen te versturen! Lijkt me niet meer dan logisch dat het dan netjes opgehaald wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:41

Ts, ik zou gewoon naar een andere bank gaan, even in alle rust regelen en wanneer je ex niet bij je geld kan, alles op jouw naam staat, dan je gewoon niet meer druk maken. Wat kan hij nu helemaal doen?? Niets.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:45

Prrrr schreef:
Als een bank de fout erkent is de kans vrij reëel dat er helemaal niet geprocedeerd hoeft te worden. Waarom meteen naar een procedure? Als er straks schade ontstaat en je bent niet op tijd geweest met het formeel melden, dan heb je wel een probleem. Better safe than sorry.

Jij hebt er meer ervaring mee dan ik, maar in mijn beleving/ervaring is het niet zo eenvoudig dat je een bank aansprakelijk stelt en dat ze dat accepteren. Stel de bank erkent de fout, dan moet TS toch nog heel goed kunnen bewijzen dat ze schade heeft. En die schade is er toch niet nu, behalve dat het vervelend is? Of kun je dat ook als immateriële schade opvoeren? Maar de bewijslast is dan toch wel zwaar?

In ieder geval: ik vind het bijzonder dat mensen zo makkelijk roepen "maak er een zaak van". Er is nu toch nog niks om "een zaak" van te maken, behalve dat de bank slordig is geweest? Áls de bank al slordig is geweest, want als de ex van TS haar inloggegevens had, heeft de bank toch niets fout gedaan?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:50

Banken kunnen soms zo slordig zijn... bij het veranderen van mijn adres gegevens, hadden ze ook die van mijn moeder mee verandert |o enige was dst we eerst op zelfde adres stonden, niet gekoppeld ofzo... echt heel slordig..

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 10:53

Even ter info:
Ik ben al ruim 1,5 jaar bij hem weg, Maar liet hem tijdelijk in het huis wonen, zodat hij iets anders kon zoeken. In die tijd heeft hij nooit toegang gehad tor mijn pasje.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:10

Myfairytale schreef:

Klacht over de gang van zaken indienen bij het Kifid en ze piepen wel anders...
http://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/themas/klacht

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:21

Myfairytale schreef:
@Diane: dank je! Ik heb juist geen moeite met al die beveiliging! Ben er juist altijd heel voorzichtig mee.

@xRivaldo: dat is hun probleem. Zij hebben het verkeerd verstuurd. Maar het meest logische lijkt me erheen gaan en aanbellen en de fout uitleggen en vragen of ze het terug mogen hebben.

@chocobroodje: een pas heeft hij niet van mij. Volgens de bankmedewerker stonden wij (kennelijk?) op samenwonend en heeft hij mij zgn mee verhuisd. Al kan ik me dat juist helemaal niet voorstellen, omdat we alles aan elkaar willen wissen.

Ten 1e snap dat je hier gigantisch van baalt en dat een excuus van de bank(medewerker) op zijn plaats is.
Maar wat zie je zelf voor meerwaarde dat de bank de afschriften gaat ophalen bij je ex? Daar heb je toch echt helemaal niks meer aan? Als je ex iets wilt met je bankafschriften dan heeft hij meer als genoeg tijd gehad om er een kopie of foto van te maken. Dus dat lost echt niks op.
Ze moeten zorgen dat het vanaf nu weer goed gestuurd wordt en hun systeem zo regelen dat dit niet nogmaals kan gebeuren.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 11:23

Zoolgangster schreef:
Myfairytale schreef:

Klacht over de gang van zaken indienen bij het Kifid en ze piepen wel anders...
http://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/themas/klacht

Dank je voor de tip!
Had een klacht lopen via een privébericht op facebook, maar dat loopt tot op heden ook nog op niks uit.
Heb het duidelijk aangegeven en er de collega zou het opnieuw in behandeling nemen...
Ik wacht dat nog heel even af en anders ga ik inderdaad maar eens kijken wat ik kan doen bij het Kifid. :j

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 11:24

@genja, dat is voor mij een deel de fout herstellen vind ik. Ja, er is een risico dat hij het gedupliceerd heeft, Maar aangezien hij zéér laks met post is, verwacht ik dat niet.
Maar hoe langer ze wachten, hoe meer kans daarop is natuurlijk.