Opleiding verpleegkundige als volwassenen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:17

ClaudiaHS schreef:
Zijn er ook mensen hier met ervaring met een thuisstudie?
Geen idee of dit in dit topic al besproken is anders heb ik er overheen gelezen.
Ik meen namelijk eens ergens te hebben gelezen dat met thuisstudie het erg lastig is om een stageadres te vinden?

Wij hebben wel een stagairs via thuisstudie. Waar ik werkte werd je wel aangenomen als stagair als je een thuisstudie ging, het ging gewoon om de motivatie en het gesprek, kon je overtuigen dan werd je aangenomen.

Wat ik persoonlijk wel vond (heb slechts 1 student die een thuisstudie deed begeleid, dus weet niet zeker of het aan de studie of aan de persoon lag) is dat de verpleegkundige vaardigheden minder gekend waren. Zij had veel minder praktijk gehad en dat merkte je in het begin. Neemt niet weg dat als je leergierig bent en je kansen grijpt je dat niet makkelijk kan inlopen op je stage. Aan het eind van de periode merkte je geen verschil tussen haar en de "reguliere" stagaires.
Maar wel iets om rekening mee te houden en ik denk dat er zeker wel organisaties zijn die minder staan te wachten op thuisstudie studenten.

ClaudiaHS

Re: Opleiding verpleegkundige als volwassenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:03

Bedankt voor je reactie Fangio.
Ik had inmiddels ook al wel wat positieve berichten gevonden op Google.
Ik wil sws beginnen met niv3 verzorgende-ig.
Hou ik het voor mezelf vrij 'makkelijk' en dat zou qua kunnen iets onder mijn nivo liggen.
Ik heb al minimaal 14 jaar niet op school gezeten :=
Heb informatie aangevraagd bij NTI en NHA.
Mocht ik een stage adres kunnen vinden en na 2 jaar uiteindelijk een baan, dan kan ik daarna altijd nog kijken voor nivo 4 en/of HBO.
Verpleegkundige lijkt me uiteindelijk het geweldigste om te doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:25

Toch lijkt thuisstudie voor een zorg beroep mij lastig. Natuurlijk moet je " in het echt oefenen" en kan dat wel op je stage/ werk, maar imo leer je op school toch net iets meer dan thuis...
Ik ben aangenomen voor een bbl plek vig, gelijk eerste sollicitatie raak.
En daarna wellicht verder leren.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:35

Dat is fijn dat je meteen bent aangenomen.
Maar jij hebt natuurlijk al een diploma in die richting.

Tuurlijk zou ik het liefst naar een 'echte' school gaan.
Maar ik heb wel 3 kinderen en buitenschoolse opvang hebben ze hier niet.
Mijn man gaat om 7.30 de deur uit en komt savonds tussen 18u en 19u weer thuis.
En mijn ouders wonen bijna 30 km verderop.
Dit is ook de reden dat ik 1.5 jaar geleden gestopt ben met werken omdat ik de oppas gewoon niet rond kreeg.
(Ik werkte toen 16-20 uur p.w en werd dan 5 dgn per week een paar uurtjes ingepland om mij te pesten :evaw: en mijn moeder had er op gegeven moment ook geen zin meer in om 300km p.w voor mij heen en alweer te rijden)

Op zich kan mijn man de kinderen 1-2 x per week wel naar school brengen en natuurlijk wil mijn moeder ook wel af en toe deze kant op komen om ze van school te halen maar ik wil ze niet te veel tot last zijn.

Op zich hoef ik niet te werken aangezien mijn man genoeg verdient.
Maar ik vind het gewoon heel fijn om te werken en onder de mensen te zijn (wonen in de middle of nowhere nu)
Voel me gewoon nutteloos en een profiteur van mijn man z'n geld.
We hebben 4 paarden en dat is een dure hobby.

Nog een kleine toevoeging:
Dorpje hier iets verderop heeft een zorgboerderij achtig iets voor ouderen waar ze vaak vrijwilligers zoeken.
Ik heb er al een aantal keer aan zitten denken om me aan te melden als vrijwilliger.
Enige wat ik me afvraag is, mag je eisen stellen aan je 'werktijden als vrijwilliger?
In de schoolvakanties zit ik er dan natuurlijk weer mee dat de kinderen vrij zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:19

Ik heb spw gedaan, heeft eigenlijk geen raakvlakken met de zorg. Althans mijn vorige functies hadden dat totaal niet, ik was ( persoonlijk) begeleider.

Vrijwilligerswerk is ook hartstikke leuk.
En eisen, Tsja, wellicht zijn zij ook erg flexibel??
Nee heb je, ja Kun je krijgen.

Qua school, deeltijd geen optie voor je dan?
Een dag of avond per week??

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:35

Ja zeker wel, heb ik al wel naar rondgekeken en vanmiddag ook informatie aangevraagd bij het ROC.
Het is me alleen niet duidelijk hoeveel uur stage je dan moet lopen.

Bv bij NHA had ik info aan gevraagd
Niv3 verzorgende-ig is opgedeeld in 3 x 10 maand. Waarvan je dan in het 2e deel 880u stage moet lopen :?
Ook gekeken naar verpleegkundige niv4 waar je dan in het 3e deel 2220u stage moet lopen.
Ik vraag me dan af hoe je dit in godsnaam moet verdelen.
De thuisstudies zijn volgens mij bedoeld voor werkende mensen die zich willen omscholen .
Hoe gaan die dan in 10 maand 880 u of 2220u stage lopen?

Bij een normale BOL opleiding ga je 4 dgn per week naar school en 1 dag stage.
Of BBL 1 dag school en 4 dagen stage/werken.
Maar een avondopleiding dan??

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:15

Dat zijn gewoon de wettelijk verplichte stage-uren, daar kom je ook met een thuisstudie niet onderuit. Hoe mensen die dat werken doen? Al hun weekenden en vakanties stage gaan lopen... Zo heeft een (inmiddels ex-) collega van mij het gedaan.
Ik moet zeggen, petje af als je dat doet, want het is je sociaal leven wel even on hold zetten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:25

Ik snap dat dat verplicht is.
Maar zoals ik het in de info van NHA lees moet dit binnen die 10 maand.
Vooral bij de opl verpleegkundige is dat toch onmogelijk in zo'n korte tijd?
T zou mij persoonlijk beter lijken om dit over de volledige looptijd van 30 maanden te kunnen uitsmeren.

Nu werk ik natuurlijk niet dus zou het geen probleem moeten zijn.
Maar van mijn vroegere MBO opleiding wist ik nog dat je 4 jaar naar school ging en in die 4 jaar stage liep. Al dan 1 x per week of meer dgn p.w bij BBL .

Ik wacht de overige info nog even af van ROC en NTI

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 10:31

Anoniem schreef:
Ik heb spw gedaan, heeft eigenlijk geen raakvlakken met de zorg. Althans mijn vorige functies hadden dat totaal niet, ik was ( persoonlijk) begeleider.

Vrijwilligerswerk is ook hartstikke leuk.
En eisen, Tsja, wellicht zijn zij ook erg flexibel??
Nee heb je, ja Kun je krijgen.

Qua school, deeltijd geen optie voor je dan?
Een dag of avond per week??

Spw vind ik ook heel leuk, het enige probleem is dat ik hier in de buurt geen school vind die dat heeft. Het zijn alleen delen ervan en niet gewoon het totaal pakket Spw, want daar ging mijn eerste voorkeur naar uit.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:33

In jou situatie denk ik dat je beste eerst verzorgende IG (BBL)kunt doen en dan verder leren naar niveau 4 en daarna niveau 5. Dit is wat mijn werkgever aanbied.

Ik werk in de thuiszorg en bij ons starten jaarlijks meerdere oudere medewerkers met de BBL-opleiding, ook die geen voorgeschiedenis in de zorg hebben.
Volgens mij betaald onze werkgever de opleiding en krijg je ook een werkvergoeding. Mocht je de opleiding niet of onvoldoende afronden, dan moet je de kosten van school terug betalen. Maar dit weet ik niet zeker, maar dit kun je navragen als je ergens op gesprek gaat.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:37

ClaudiaHS schreef:
Ik snap dat dat verplicht is.
Maar zoals ik het in de info van NHA lees moet dit binnen die 10 maand.
Vooral bij de opl verpleegkundige is dat toch onmogelijk in zo'n korte tijd?
T zou mij persoonlijk beter lijken om dit over de volledige looptijd van 30 maanden te kunnen uitsmeren.

Nu werk ik natuurlijk niet dus zou het geen probleem moeten zijn.
Maar van mijn vroegere MBO opleiding wist ik nog dat je 4 jaar naar school ging en in die 4 jaar stage liep. Al dan 1 x per week of meer dgn p.w bij BBL .

Ik wacht de overige info nog even af van ROC en NTI

Ik zou dat nog eens navragen, want ik denk dat je die stage-uren ook over een langere periode kan uitsmeren (maar dan dus ook langer over je studie doet). De reden dat het niet gelijk al mag is waarschijnlijk omdat je eerst een bepaald deel van de leerstof moet hebben gezien voor je op stage mag vertrekken, want, wat sta je daar op je stage te doen als je nog van niks weet. Dat gaat waarschijnlijk de insteek zijn. (denk ik he, vraag het best nog eens na ;) )

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:44

Dat zou heel goed mogelijk kunnen zijn inderdaad.

Ik wacht sws de info van het ROC even af. Die bieden als het goed is avondopleiding aan.
Een dag in de week (of een avond in dit geval) naar school is altijd beter dan een volledige zelfstudie.
En al met al moet ik dan ook nog maar zien of ze me wel willen hebben :')
Al moet dat gezien mijn vooropleiding niet een heel groot probleem zijn.

Ik heb járen geleden eens gesolliciteerd bij het TMZ in Almelo.
Dit was werken en leren in de ouderenzorg dus alles intern.
Ik was toen geloof ik 27 en toen werd ik gewoon keihard afgewezen op m'n leeftijd.
Dat was best wel demotiverend :(

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:56

ClaudiaHS schreef:
Dat zou heel goed mogelijk kunnen zijn inderdaad.

Ik wacht sws de info van het ROC even af. Die bieden als het goed is avondopleiding aan.
Een dag in de week (of een avond in dit geval) naar school is altijd beter dan een volledige zelfstudie.
En al met al moet ik dan ook nog maar zien of ze me wel willen hebben :')
Al moet dat gezien mijn vooropleiding niet een heel groot probleem zijn.

Ik heb járen geleden eens gesolliciteerd bij het TMZ in Almelo.
Dit was werken en leren in de ouderenzorg dus alles intern.
Ik was toen geloof ik 27 en toen werd ik gewoon keihard afgewezen op m'n leeftijd.
Dat was best wel demotiverend :(

Bij tmz in almelo ben ik ook twee keer afgewezen. Ben ook 27 :Y) . Zou dat het zijn? Ik heb zelfs aangeboden dat ik de studie zelf betaal en alleen stage bij hun wil lopen. Ook afgewezen. Vreemde lui. Nu begin in de opleiding bij zorggroep solis in Deventer.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:00

Nou Liesen, dat zal dan wel.
Ik vond het allemaal maar erg raar en de afwijzing was gewoon erg bot.

Ik wil niet zeggen dat een 16 jarige student geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft, maar ik denk toch dat een wat ouder persoon meer verantwoordelijkheidsgevoel en levenservaring heeft.
Als ik dan keek bij mijn vorige baan naar de 'studenten of de 'volwassenen'

Er is trouwens bij de thuisstudies ook nog een basis-opleiding voor verzorgende-ig.
Dit is dus heel basis en zonder stage en aan het certificaat wat je krijgt heb je op de banenmarkt geen fluit.
Maar je hebt dan wel de mogelijkheid om makkelijker door te stromen naar een volledige opleiding met bijbehorende vrijstellingen.
Op zich lijkt mij dit ook wel wat.
Dan kan ik kijken of de opleiding echt bij me past en kan ik in de tussentijd misschien op zoek gaan naar een vrijwilligers functie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:49

He liesen waar ga jij naar school??

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:59

Vergeet niet; als je wilt is alles te regelen!
Ik ga het ook doen (44, alleenstaande moeder van 2 kinderen); voltijd HBO-V
De praktische problemen lossen zich altijd wel op. Maar idd het vergt veel inzet van jezelf en je omgeving. Wat mij betreft krijg je er ook enorm veel energie voor terug.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 16:20

Ik heb vandaag het Scalda in Goed gebeld, maar ze hebben me echt uitgelachen omdat ik geen diploma heb. Dus dat was geen succes, daarna roc Roosendaal gebeld en ze zei als je een werkplek vind en je meld je daar aan dan kunnen we soms wel een uitzondering maken.

Heb daarna stichting tantelousie gebeld en hun bieden ook interne opleiding, word morgen of begin volgende week terug gebeld of ik daar voor in aanmerking kom zonder diploma.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 07:38

Anoniem schreef:
He liesen waar ga jij naar school??

Roc aventus