Ben jij lid van een bibliotheek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben wel/niet lid van een bibliotheek.

Ik ben geen lid
210 (37%)
Ik ben wel lid maar kom er zelden tot nooit (slapend lid)
70 (12%)
Ik ben wel lid en kom er regelmatig
105 (18%)
Ik ben geen lid maar mijn kind(eren) wel
15 (2%)
Ik ben geen lid maar mijn partner wel
5 (0%)
Ik lees voornamelijk e-boks, die ik leen via de bibliotheek
12 (2%)
Ik lees voornamelijk "echte" boeken
126 (22%)
Anders
19 (3%)

Totaal aantal stemmen: 562

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:11

Ben al lid zolang we een bieb hebben hier op het dorp. Kan me een leven zonder boeken niet voorstellen, ben dol op lezen, en dan het liefst de papieren variant. Heb ooit een e- reader geprobeerd maar vind het helemaal niks.

Dani

Re: Ben jij lid van een bibliotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:09

Ik verplaats dit topic even naar [LZP] Leven Zonder Paarden, daar past het beter dan op Nieuws en Maatschappij.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:12

woofie schreef:
Ben al lid zolang we een bieb hebben hier op het dorp. Kan me een leven zonder boeken niet voorstellen, ben dol op lezen, en dan het liefst de papieren variant. Heb ooit een e- reader geprobeerd maar vind het helemaal niks.

Wij kregen van onze werkgever een keer met kerst een E-reader. Wel geprobeerd, maar zo niets voor mij. Ik ben net als jij ook van de papieren versie. Kun je ook nog makkelijk(er) terug bladeren, vind ik.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:15

Mijn zoon en ik zijn jaren lid geweest van de bibliotheek.
Hij leent studiemateriaal uit de schoolbibliotheek of kijkt op internet.

Ik lees ebooks, minder zwaar voor slijtage handen.
Bieb heeft tegenwoordig wel ebooks maar de keuze is slecht.
Koop de ebooks wel nieuw.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:49

Geen lid en toch kom ik er af en toe. Dan bekijk ik de afgeschreven boeken en neem soms wat mee.
Ik lees nooit ebooks en waarin ik geinteresseerd ben heeft een bieb niet helaas.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:27

Ik ben geen lid meer, onder andere vanwege de 'ambtenaarachtige' openingstijden, locatie in het betaald parkeren-gebied en flinke abonnementsgelden.
Ik haal boeken meestal op rommelmarktjes of bij de tweedehands boekwinkel in de stad. :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:45

Ik ben als kind altijd lid geweest.
Toen het betaald werd opgezegd.
Bieb had weinig keuze en vergat altijd Mn boeken terug te brengen.

Nu weer lid. De bieb is tegenwoordig een stuk moderner. Reserveren of verlengen kan via internet. En als je reserveert leggen ze de boeken al voor je klaar.
Zodra ze ingeleverd moeten worden krijg ik een mailtje.

Dit is wel de bieb van een dorp verderop. Mijn woonplaats heeft weinig keuze

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:58

Mijn kinderen zijn gratis lid, maar op hun pas kunnen we alleen kinderboeken lenen.
Ik heb zelf een soort strippenkaart voor de volwassen boeken. Is geen echt abonnement, maar een soort tegoed. Als ik vaak een boek leen (of verleng), dan is het snel op. Als ik een poos niks leen, gaat er niks van mijn tegoed af. Is alleen voor papieren boeken trouwens, anders moet het wel via een abonnement.
Ik leen bij vlagen boeken, soms een tijd niet en dan een poos bijna wekelijks.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:00

Ik ben geen lid, vroeger kwam ik er ook al niet vaak genoeg.

Tegenwoordig koop ik boeken of ik luister via Storytell.

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:24

Als ik audioboeken kon lenen via de bieb zou ik nog overwegen om een abonnement te nemen. Nu neem ik genoegen met zelfgekochte papieren boeken en wacht ik tot audioboeken services goedkoper worden (wil daar geen €10 per maand voor moeten betalen).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:30

Luisterboeken kun je gewoon lenen bij de bibliotheek, betaal je - althans, bij onze bibliotheek - niets extra's voor. Je betaalt bij ons alleen voor films. En je kunt bij je eigen bibliotheek ook een 'buitenaanvraag' doen om datgene te kunnen lezen/luisteren wat je wilt. Kost meestal een kleine bijdrage om het van een bibliotheek elders in het land naar jouw bibliotheek te laten transporteren. Bij onze bibliotheek kost het 3,50 euro als een boek uit Groningen, Limburg, Scheveningen of waar ook vandaan moet komen. Alleen de lokale vestigingen onderling zijn gratis om boeken te reserveren/transporteren.

Aanvulling: en er bestaat een 'luister bieb app'. ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:34

Voor ik verhuisde was ik altijd lid van de bibliotheek. Na m'n verhuizing nog geen lid geworden van de bieb hier, maar het staat wel op de planning. Ik mis het best wel :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:47

Ik ben lid en ik kom er vaak en graag. Je kunt hier abo's kiezen: klein (29 euro) en onbeperkt (49). Service is goed: online reserveren en dan komt het naar een filiaal bij jou in de buurt (gratis bij het onbeperkt-abo, als het gaat om boeken binnen de kring, maar die is behoorlijk uitgebreid), online verlengen, inleveren bij een ander filiaal. En ik geniet echt van de zondagsopening.

Alleen die e-book-app, daar kwam ik niet uit. En ik heb geen ipad maar een Kobo, dus je kunt niet rechtstreeks een app erop zetten en er dan gebruik van maken. Maar ik lees uiteindelijk toch liever papier, dus ik heb er ook niet echt veel moeite voor gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:52

Ik ben geen lid (leen dus ook nooit van de bibliotheek), en lees alleen maar echte boeken. E-books heb ik helemaal niks mee :+

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:54

Ik ben geen lid. Ik heb mijn eigen mini prive bibliotheek.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:09

Sinds kort ben ik vrijwilliger bij de bieb en heb dus een gratis lidmaatschap. :D

Als kind was ik altijd lid van de bibliotheek en kwam er ook erg vaak. Na mijn verhuizing bijna 20 jaar geleden was ik er blij om te zien dat mijn nieuwe woonplaats ook een bibliotheek had. Maar het kwam er nooit van om lid te worden. De weinige dagen (uren) dat de bieb open was hielp ook niet mee. Nu is de bieb elke werkdag open van 10:00 tot 17:30 en op vrijdag van 10:00 tot 20:00. Zelf zou ik ook graag zien dat de bieb ook op zaterdag open is.
Ik vind het wel belangrijk dat er in elk (redelijk groot) dorp een bibliotheek aanwezig is, het hoort er gewoon bij. Het is gewoon jammer dat er veel bibliotheken verdwijnen en dat de betaalde banen vervangen worden door vrijwilligers.

Hier kost een lidmaatschap €4,= per maand of €48,= per jaar. Hiervoor kan je 25 titels tegelijk lenen, 4 weken lang. Er zijn geen boetes meer. Je kunt maximaal 5 titels reserveren. Er zijn ruim 10.000 e-books en je kunt 10 e-books per keer lenen. Je kan 24 uur per dag online zoeken in de collectie (van de hele provincie) en direct reserveren, je bepaald zelf in welke vestiging je het ophaalt. Lenen en inleveren kan dus in alle vestigingen en je kan gratis gastlenen bij andere bibliotheken in Nederland. Ze hebben ook een "bieb aan huis" en nog andere dingen zoals cursussen e.d. Je kan er een gratis krantje of diverse tijdschriften lezen, kopje koffie of thee erbij.

In dit geval vind ik het dus niet duur, maar de boeken die ik (nieuw) koop zijn al gauw €10,= à €15,- per stuk dus dan kan het wel uit. Sommige boeken koop ik nog steeds (vooral boeken over seriemoordenaars en de Tweede wereldoorlog), want daar wil ik mijn eigen privé bibliotheek van maken. :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:46

Nymphe schreef:
Als ik audioboeken kon lenen via de bieb zou ik nog overwegen om een abonnement te nemen. Nu neem ik genoegen met zelfgekochte papieren boeken en wacht ik tot audioboeken services goedkoper worden (wil daar geen €10 per maand voor moeten betalen).

Aantal e-readers hebben ook text-to-speech functie, al zetten niet alle uitgevers dat aan voor hun boeken. Amazon kindle heeft het bv en amazon geeft het bij de boeken ook aan (in NL heet het schermlezer).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:48

Over niet boeiend aanbod , toen ik nog lid was kon ik boeken bestellen die ze dan weer elders leenden voor mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:54

Ik ben geen lid want het is afgrijselijk duur voor een 18+er. :(

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:00

bobje26 schreef:

Hoeft niet persé. Je kunt ook een budget-abonnement afsluiten, mits je je studentenkaart/schoolpas kunt tonen. ;)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:05

Hier ook sinds mijn 18e geen lid meer. Terwijl het tot 18 jaar gratis is, zou ik vanaf mijn 18e 33 euro abonnementsgeld gaan betalen en daarbovenop 0,30 euro per geleend boek. Als je graag leest en dus nog al wat boeken verslind per week dan gaat dat hard :) Ik koop daarom nu de boeken die ik graag wil lezen en ruil ze dan weer door via een book swap point.

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:28

Shenavallie schreef:
Luisterboeken kun je gewoon lenen bij de bibliotheek, betaal je - althans, bij onze bibliotheek - niets extra's voor. [..]

Aanvulling: en er bestaat een 'luister bieb app'. ;)

Ik kan bij de website van mijn bibliotheek (Ter Apel) nergens vinden dat je online audioboeken kunt lenen. Ik wil audioboeken op mijn telefoon kunnen luisteren zonder dat ik daadwerkelijk de bibliotheek hoef binnen te stappen.

Bedankt voor de tip. Ik heb net even gegoogeld naar die luister bieb app en een boekenlijst gevonden. Er staan helaas maar weinig titels in. Ik lees graag fantasy/YA boeken en liefst Engels maar het aanbod daarvan is gering en niet interessant voor mij.

tamary schreef:
Aantal e-readers hebben ook text-to-speech functie, al zetten niet alle uitgevers dat aan voor hun boeken. Amazon kindle heeft het bv en amazon geeft het bij de boeken ook aan (in NL heet het schermlezer).

Dat betekend dan al dat je een e-reader aan moet schaffen. Ik hoef de tekst er niet zo nodig bij, wil boeken kunnen luisteren als ik met andere dingen bezig ben. Ik stel mij ook voor dat je op deze manier een elektronische stem hoort die minder prettig luistert dan een ingesproken boek.

Ik zoek eigenlijk zoiets als Audible alleen dan niet voor 15 dollar per maand :Y)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:43

Ik heb mijn lidmaatschap echt net 3 weken geleden opgezegd. Ik vind de bibliotheek een mooi iets, en ik vind ook dat dat zeker niet verdwijnen mag, daarom was ik voornamelijk nog lid, want ik kom er al een jaar of 3 niet meer. Maar kwam er achter dat de bieb mij 52,00 pj koste ofzo ongeveer, end at vind ik veel geld om te sponsoren, terwijl ik er niet kom. Op dit moment kan ik dat gewoon niet betalen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:02

Nee, ik zelf heb geen tijd om te lezen, en gezien mijn kinderen alles slopen (ivm beperkingen) kopen wij liever boeken op de rommelmarkt, als ze dan stuk gaan is er geen man over boord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:22

Shenavallie schreef:
bobje26 schreef:

Hoeft niet persé. Je kunt ook een budget-abonnement afsluiten, mits je je studentenkaart/schoolpas kunt tonen. ;)

Bij ons helaas niet.. :(